ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
راهنمای جامع بهینه سازی محتوا
آموزش سئو

راهنمای کامل بهینه سازی محتوا

نوشتن محتوای خوب لازمه هر سایت برای افزایش بازدید کنندگان است، اما برای اینکه محتوای شما هم از نظر گوگل و هم کاربر مورد تایید باشد باید آن را بهینه سازی کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا راز موفقیت محتوا و بهینه سازی را به صورت جامع آموزش دهیم.

0
20 فروردین 1401
آخرین بروزرسانی: 18 فروردین 1403

آیا برایتان پیش آمده است که محتوایی در سایت نوشته باشید و پس از دو الی سه ماه به سراغ بررسی محتوا بروید و ببینید هیچ بازدیدی نداشته و در رتبه بندی گوگل هم جایگاه خوبی ندارد. اینجاست که از خود می پرسید چرا محتوایی که برای آن وقت گذاشتید و زحمت کشیدید دیده نشد؟

خب باید بگوییم یکی از مهم ترین دلایل دیده نشدن محتوای شما عدم بهینه سازی محتوا است.

بهینه سازی محتوا چیست؟

محتوای بهینه شده یکی از مهم ترین راه ها برای جذب مخاطبین در سایت است. وقتی کاربر دنبال موضوعی در گوگل باشد و

به سایت شما برسد و از مطلب تان، پاسخ خود را دریافت کند حتما یکبار دیگر هم به سایت سر می زند. افزایش کاربران برای سایت باعث می شود از نظر گوگل هم سایت خوبی شناخته شوید و رتبه بهتری به دست بیاورید به خصوص اینکه امروز بازاریابی محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طور خلاصه، بهینه‌سازی محتوا عملی است برای اطمینان از اینکه متن بهترین شانس ممکن را برای دستیابی به هدف مورد نظر ( خواه رتبه بندی در گوگل یا تبدیل کاربر به مشتری) دارد.

حالا برای اینکه بتوانید محتوا را به بهترین نحو بهینه سازی کنید همراه ما باشید. ما فرآیند بهینه سازی محتوا را به سه بخش تقسیم کرده ایم:

  • سئو داخلی
  • بک لینک و اشتراک گذاری
  • افزایش نرخ تبدیل

بهینه سازی محتوا در سئو داخلی

سئو داخلی کلیه اقداماتی است که در داخل سایت برای بهینه سازی محتوا انجام می دهید:

بهینه سازی محتوا در سئو داخلی

در ادامه هر مورد را به به صورت کامل توضیح می دهیم.

– پیدا کردن موضوع مناسب و تحقیق کلمه کلیدی

اصلی ترین قسمت هر محتوایی کلمه کلیدی است و کل ساختار بندی محتوا وابسته به آن است. منظور از کلمه کلیدی، عبارتیپیدا کردن موضوع مناسب و تحقیق کلمه کلیدی است که وقتی کاربر آن را در گوگل سرچ میکند به هدف برسد. قبل از شروع به نوشتن درباره اینکه کاربران با چه عبارتی شما را پیدا می کنند فکر کنید و کلمات کلیدی که بیشترین نرخ تبدیل را انتخاب کنید

حالا برای یافتن بهترین کلمات کلیدی هدف کاربران از ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی مانند Google Keyword Planner و Google Trends و اکستنشن keyword everywhere و ریسرچ گوگل استفاده کنید.

– انتخاب کلمات هم مفهوم کلمه کلیدی

برای اینکه شانس رتبه بندی بیشتری داشته باشید باید از کلمات هم مفهوم یا Neighbor content با کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید، این موضوع باعث می شود که هم کاربران و هم گوگل راحتتر و بهتر منظور شما را از محتوا بفهمند. مثلا اگر کلمه کلیدی شما «چگونه با وردپرس سایت طراحی کنیم» باشد می توانید از «چه هاستی بخریم» و یا « چه نوع قالبی انتخاب کنیم» استفاده کنید، اما نمی توانید از « قیمت طراحی سایت» استفاده کنید چون یک موضوع کاملا جداست.

برای یافتن مترادف کلمات کلیدی می توانید در مرحله اول رقبای اصلی را بررسی کنید.

نکته: بهترین افزونه برای راهنمایی سئو داخلی، افزونه رنک مث است.

– مشخص کردن ساختار محتوا

خب تا این مرحله توانستید که کلمه کلیدی اصلی و هم مفهوم های آن را پیدا کنید. الان نوبت این است که ساختار محتوای خود را بچینید. برای اینکه ساختار بندی انجام دهید می توانید سوالاتی را درباره موضوع محتوایتان وجود دارند و کاربران به دنبال پاسخ گویی آن ها هستند، پیدا کنید و سعی کنید با استفاده از کلمات کلیدی و هم مفهومشان به آنها پاسخ دهید. برای انسجام محتوا حتما تیتر بندی (H1 و H2 و…) انجام دهید تا هم کاربر درست متوجه ساختار مقاله شود و هم گوگل.

برای جست وجوی سوالات می توانید کلمه کلیدی را با چرا و چگونه در گوگل سرچ کنید و از آن ها ایده بگیرید، هم چنین ابزاری مثل semrush هم مجموعه کاملی از سوالات را برای راهنمایی ساختار بندی ارائه می دهد.

– بررسی حجم کلمات کلیدی

بررسی حجم کلمات کلیدیحواستان به تعداد کلمات کلیدی که در محتوا به کار می برید باشد، یعنی از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) خود داری کنید. استفاده از کیورد استافینگ باعث می شود نه تنها مخاطب از خواندن محتوا لذت نبرد بلکه خسته شود و صفحه را ببندد که این موضوع منجر به افزایش نرخ پرش و درنهایت تاثیر منفی روی تجربه کاربری است.

– اضافه کردن ویدئو و تصاویر

اصولا کاربر محتوای یک دست و پر از متن را دوست ندارد و برایش خسته کننده است. محتوا باید به گونه ای جذاب باشد که کاربر دلش بخواهد محتوا را تا انتها دنبال کند. یکی از راه های جلب توجه کاربران استفاده از محتوای بصری است. طبق آمار پست هایی که حدقل یک تصویر دارند نسب به پست بدون تصویر دو برابر افزایش ترافیک به سمت خود جلب می کنند و احتمال به اشتراک گذاری این پست ها 30 درصد بیشتر می شود.

بنابراین تا جایی که میتوانید و به صورت معقول از ویدئو و عکس ( توجه به کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت) و گیف و نمودار و اینفوگرافی در محتوای استفاده کنید بخصوص در آپدیت محتوای قدیمی که معمولا فاقد عکسو ویدئو هستند.

قبل از قرار دادن ویدئو در سایت برای بهبود سرعت سایت بهتر است که حجم ویدئو ها را کم کنید. این کار را می توانید با استفاده از نرم افزارهای کاهش حجم ویدئو به سادگی انجام دهید.

– لینک سازی داخلی

لینک داخلی یکی دیگر از مراحل مهم بهینه سازی محتوا است که به ربات های گوگل این اجازه را می دهد که راحت تر صفحات سایت را کراول و رتبه بندی کنند. استفاده از لینک داخلی باعث می شود کاربران بهتر موضوعات مورد نظر خود را پیدا کنند و هم چنین باعث گرفتن اعتبار از صفحات قدرتمند تر می شود. حتما حواستان باشد که لینک رفت و برگشتی در مقالات بکار ببرید. مهم ترین نکات در لینک دهی داخلی توجه به ارتباط موضوعی و اعتبارو ارزش صفحات است.

یکی از افزونه های ایجاد کننده لینک داخلی خودکار در پست و نوشته ها افزونه پست های مرتبط است که به صورت هوشمند نوشته های مرتبط را درون متن جا می دهد. این افزونه کار شما را برای لینکسازی داخلی بسیار ساده می کند.

– توجه به جامعیت موضوع 

احتمالا تا این مرحله محتوا را نوشته اید، حالا باید ببینید که آیا این محتوا کاملا پاسخ گو به نیاز کاربران است یا ممکن است کاربر با خواندن مطلب به سراغ منبع دیگری برود. در واقع می خواهیم به گونه ای بنویسید که کاربر بعد از خواندن مطلب شما صفحه گوگل را ببندد و به باقی کار های خود برسد!

برای بررسی جامعیت محتوا حتما رقبا را بررسی کنید که چه چیز هایی نوشته اند که هنوز صحبتی درباره آن نکرده اید، بررسی کنید گپ محتوایشان چیست و حتما درباره آن بنویسید. با استفاده از ابزار Ahrefs از قسمت Content Gap و ابزار SEMRush از قسمت Keyword Gap Tool، می توانید گپ های رقبا را پیدا کنید.

– به روز رسانی منظم محتوا

پس از انتشار محتوا به روز رسانی مداوم محتوا را فراموش نکنید چون همانطور که شما رقبا را رصد کردید آن ها هم احتمالا به سراغ محتوایتان می آیند و سعی می کنند بهتر بنویسند. بنابراین برای اینکه جایگاه خود را از دست ندهید و از رقبا عقب نمانید، به صورت دوره ای محتوا را آپدیت کنید. برای بررسی محتوا می توانید از Content Audit ابزار SEMRush استفاده کنید.

– بررسی تصاویر و محتوا از نظر جستجوی ایمن

یکی از مواردی که شاید کمتر دقت شود این است که آیا محتوای شما برای موتورهای جستجو ایمن شناخته می شود یا خیر منظور این است که اگر سایتتان حوزه پزشکی و روانشناسی و اخبار و… است ممکن است حاوی تصاویر خشونت آمیز باشد باعث می شود در نتایج قرار نگیرید و با توجه به اینکه بسیاری از کاربران از غیرفعال کردن Safe Search اطلاع ندارند سایت شما در نتایج نمایش داده نمی شود البته اولین اقدام این است که محتوایتان را اصلاح کنید.

بهینه سازی محتوا برای اشتراک گذاری و بک لینک

یکی دیگر از مهم ترین اقدامات برای رتبه گرفتن مقالات گرفتن بک لینک است. وقتی سایت ها یا شبکه های اجتماعی دیگر دیگر محتوای شما را استفاده کنند و یا به نوشته شما لینک بدهند، در جایگاه گرفتن محتوا در گوگل بسیار تاثیر گذار است. خب حالا به سراغ بررسی چگونگی بهینه سازی محتوا برای گرفتن بک لینک و اشتراک گذاری برویم:

بهینه سازی محتوا برای اشتراک گذاری و بک لینک

توضیح هر قسمت را در ادامه مطالعه کنید:

– جست و جو در مورد فرصت های بک لینک

در ابتدا باید به دنبال وب سایت هایی بگردید که بتوانید از آن ها بک لینک بگیرید سایت MOZ و SEMRush به شما بسیار کمک می کند. برای اینکه بک لینک قوی و تاثیر گذار باشد باید به اعتبار سایت یعنی دامین آتوریتی (DA) توجه کنید. تحلیل بک لینک سایت رقبا و پیدا کردن گپ بک لینک را با استفاده از Backlink Gap در SEMRush انجام دهید.

توجه :  این نکته را در نظر بگیرید که قبل از اینکه به سراغ بهینه سازی محتوا برای اشتراک گذاری و بک لینک بروید باید محتوای از نظر سئوی داخلی حرفه ای باشد وگرنه گرفتن بک لینک به تنهایی تاثیر گذار نیست.

روش های عالی گرفتن بک لینک استفاده از ریپورتاژ، کامنت گذاری در سایت های دیگر با اشاره به مقاله، راه اندازی وبلاگ و پروفایل سازی در سایت های معتبر دیگر هستند.

تشویق مخاطبین به مشارکت

برای اینکه مخاطبین را تشویق به مشارکت و اشتراک گذاری محتوا کنید باید نماد های شبکه های اجتماعی صفحه را جلوی چشمشان بگذارید. حتما در انتهای محتوای از کاربران بخواهید که برای شما کامنت بگذارند و سوالات خود را بپرسند. دقت کنید که اگر محتوا کامل و جذاب باشد مخاطبین حتما آن را به اشتراک می گذارند استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهبود سئو بسیار تاثیرگذار است. یکی دیگر از راه هایی که مخاطب را ترغیب به اشتراک گذاری محتوا می کند نقل قول و ارائه آمارها از منابع موثق است.

بهینه سازی محتوا برای بالا بردن نرخ تبدیل

دو مورد قبلی که توضیح دادیم در مورد بهینه سازی محتوا برای سئو داخلی و نحوه گرفتن بک لینک بود. در این قسمت می خواهیم درباره روش های تبدیل کاربر به مشتری صحبت کنیم.

خیلی وقت ها ممکن است هدف از نوشتن محتوایی افزایش نرخ تبدیل یا فروش محصولات باشد. برای همین باید بتوانید محتوایی بنویسید که مخاطبین را تبدیل به مشتری سایت کنید.

بهینه سازی محتوا برای بالا بردن نرخ تبدیل

– شناسایی مخاطب

همانطور که اول مقاله هم گفتیم شناسایی مخاطب هدف، بسیار مهم است. اینکه شما مخاطب خود را بشناسید و کاملا به زبان او صحبت کنید و آن ها را ترغیب به خرید یا اقدام به عمل کنید، در بالا بردن نرخ تبدیل موثر است. مثلا زبان و اصطلاحات تخصصی قابل فهم برای مخاطب به کار ببرید.

– فراخوان برای اقدام یا call to action 

برای اینکه مخاطب را تبدیل به مشتری کنید باید علاوه بر محتوای جذاب راهنمایی برای رسیدن به هدف هم مشخص کنید؛ دقیقا همینجاست که می توانید برای متقاعد کردن مشتری از فراخوان به عمل استفاده کنید. اما رعایت نکاتی درباره CTA می تواند باعث جذابیت بیشتر و در نتیجه نرخ تبدیل بالاتری شود:

  • به جای تمرکز روی فروش خود روی نیاز کاربر توجه کنید.
  • با نوشتن متن کوتاه و خبری و جذاب، حس فوریت در کاربر ایجاد کنید.
  • به رنگ بندی و زیبایی ظاهری CTA هم اهمیت دهید.

نمونه زیر یک اقدام به عمل جذاب با رنگ بندی زیبا و متن و تصویر است.

حتماً بخوانید چک لیست سئو وردپرس

بهینه سازی ویدئو و تصاویر محتوا

یکی از مهم ترین قسمت های بهینه سازی محتوا، قرار دادن تصاویر و ویدئو است. تکنیک های سئو ویدئو و سئو تصاویر در بهینه سازی رسانه کمک می کند.

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین نکات برای بهینه سازی محتوا را به صورت جامع بیان کنیم با توجه به اینکه جدیدا جایگاه صفر گوگل به وب فارسی اضافه شده با ارائه یک محتوای با کیفیت می توانید در این موقعیت قرار بگیرید و ورودی زیادی را به دست بیاورید. اگر تجربه یا نکته ای درباره بهینه سازی محتوا دارید حتما در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
سوالات متداول
  • بهینه سازی محتوا در سئو داخلی
  • بهینه سازی محتوا برای اشتراک گذاری و بک لینک
  • بهینه سازی محتوا برای بالا بردن نرخ تبدیل

برای اینکه با هر قمسمت بیشتر آشنا شوید به مقاله مراجعه کنید.

برای اینکه با مفهوم بهینه سازی محتوا آشنا شوید و با روش های صحیح بهینه سازی محتوا را انجام دهید این مقاله را مطالعه کنید.

مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.