ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

دیکشنری اصطلاحات وردپرس؛ واژه‌نامه و لغات تخصصی

اگر مبتدی هستید و با حجم زیادی از اصطلاحات حوزه وردپرس روبرو شده‌اید در ادامه با ما همراه باشید. مجموعه‌ای از اصطلاحات رایج در وردپرس و طراحی سایت به همراه توضیح فنی هر یک برای شما گردآوری شده است.

0
27 شهریور 1402
آخرین بروزرسانی: 09 فروردین 1403

اگر در بین اصطلاحات دنیای وردپرس گیج و سردرگم شده‌اید و به دنبال یک مرجع معتبر برای آشنایی با مفاهیم اولیه آموزش وردپرس هستید راه را درست آمده‌اید؛ در اینجا مجموعه‌ای از رایج‌ترین اصطلاحات وردپرس را آورده‌ایم که از سراسر وب و از منابع معتبر جمع‌آوری شده‌اند تا شما با مفاهیم اولیه این سیستم مدیریت محتوای محبوب آشنا شوید.

اصطلاحات رایج وردپرس

مجموعه‌ اصطلاحات زیر برای افراد مبتدی مناسب است که به تازگی آموزش طراحی سایت وردپرسی را شروع کرده‌اند.

Admin Bar (نوار مدیریت)

زمانی که کاربر وارد پنل مدیریت می‌شود، یک نوار سیاه در بالای سایت وردپرسی نمایش داده می‌شود که به آن نوار مدیریت می‌گویند.

Admin Menu (منوی مدیریت)

منوی ناوبری است که در سمت چپ نوار پیشخوان وردپرس قرار دارد که ویرایش پروفایل کاربری و خروج از این بخش انجام می‌شود.

 Archives (بایگانی‌ها)

صفحه‌ای که یک نوع پست خاص را فهرست می‌کند که با معیارهای خاصی مطابقت دارند؛ مانند تمام نوشته‌های یک دسته خاص، نوشته شده توسط یک کاربر خاص، یا پرفروش ترین محصولات دیجیتال.

Addon یکی از اصطلاحات وردپرس

 Addon (افزودنی)

ادان یک افزونه وردپرس است که وابسته به افزونه مادر است و امکانات بیشتری به آن اضافه می‌کند. بنابراین قبل از نصب ادان باید افزونه مادر نصب شود. بعنوان مثال، افزونه کیف پول یک ادان برای افزونه فروشگاهی ووکامرس است.

hook Action (اکشن هوک)

Hook Action ها ابزار بسیار مفیدی در وردپرس هستند و برای انجام توابع (عملیات) در مکان‌های خاص یک قالب یا افزونه استفاده می‌شوند. بسیاری از قالب‌ها و پلاگین‌ها، مانند Total، از اکشن هوکها به عنوان راهی آسان برای تغییر خروجی پروژه یا اضافه کردن کد سفارشی خود استفاده می‌کنند. برای افزودن یک اکشن هوک به قالب یا افزونه، کد زیر را باید اضافه کرد:

do_action(‘myaction’ );

 API (رابط برنامه نویسی کاربردی)

API مخفف Application Programming Interface و به معنای یک رابط برنامه نویسی کاربردی و یک پایگاه کد است. Api یک نوع رابط نرم افزاری است که خدماتی را به سایر نرم افزارها ارائه میدهد. API REST و Google API Maps دو نمونه Api هستند.

سرور آپاچی در واژه نامه وردپرس

Apache (آپاچی)

آپاچی پرکاربردترین نرم افزار وب سرور متن باز است که به صورت رایگان در دسترس قرار می‌گیرد. آپاچی به عنوان یک وب سرور، مسئول پذیرش درخواست‌های دایرکتوری (http) از کاربران اینترنت و ارسال اطلاعات مورد نظر آنها را در قالب فایل و صفحات وب است. اکثر ارائه دهندگان هاست وردپرس از Apache به عنوان نرم افزار وب سرور خود استفاده می‌کنند.

Akismet (هرزنامه)

وردپرس برای هر مطلب امکان اضافه کردن دیدگاه را فراهم کرده است اما مشکل اینجاست که ربات‌های تبلیغاتی می‌توانند نفوذ کرده و اقدام به ارسال هرزنامه یا تبلیغات کنند. افزونه Akismet که توسط میلیون‌ها وب‌سایت استفاده می‌شود، هر روز صدها میلیون کامنت هرزنامه را فیلتر می‌کند. بنابراین نیازی به بررسی تک تک دیدگاه‌ها توسط شما نیست.

معنی آواتار در دیکشنری وردپرس

Avatar (آواتار)

آواتار در و وردپرس صرفا یک عکس و نمایش گرافیکی از یک کاربر یا شخصیت است؛ ممکن است به شکل دوبعدی به عنوان نماد در پروفایل انجمن‌های آنلاین و سایت‌ها یا به شکل سه بعدی مانند بازی‌ها یا جهان‌های مجازی نمایش داده شود.

Back-end (بک اند)

بک اند، یک اصطلاح وردپرس فنی است که برای توصیف ناحیه پیکربندی یک برنامه استفاده می‌شود. بک‌اند یک وبسایت، شامل یک «سرویس‌دهنده»، یک «اپلیکیشن» و یک «پایگاه داده» است که زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای اجرای فرانت‌اند (نمایش سمت کاربر) را فراهم می‌کند. در وردپرس، Backend برای تعریف ناحیه مدیریت وب سایت استفاده می‌شود که مکانی برای ایجاد محتوا یا نصب و پیکربندی افزونه‌ها و مدیریت تنظیمات قالب است.

Backups (بک آپ)

بک آپ یا نسخه پشتیبان، یک کپی از وبسایت وردپرسی است که در سرور، کامپیوتر شخصی یا هر جای دیگری ذخیره می‌شود. پشتیبان گیری برای اهداف مختلف استفاده شده و مهم‌ترین هدف، داشتن یک نسخه سالم از سایت در مواقع هک شدن یا خرابکاری غیر عمدی است. تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده و کلیه فایل‌های سایت ضروری است. پایگاه داده جایی است که تمام محتوا و تنظیمات در آن ذخیره می‌شود؛ فایل‌هایی مانند عکس‌ها، فایل‌های تم، افزونه‌ها و غیره. بک آپ گرفتن از وردپرس به سادگی و توسط افزونه داپلیکیتور انجام می‌شود.

Blog (وبلاگ)

کلمه Blog در وردپرس مخفف عبارت web log است. اگرچه وبلاگ‌ها در ابتدا به عنوان مجلات شخصی تلقی می‌شدند، اما اکنون معمولاً در وب سایت‌های تجاری و حتی فروشگاهی هم یافت می‌شوند. بلاگ صفحه‌ای است که همه پست‌های منتشر شده را به ترتیب زمانی (یا ترتیب دلخواه) فهرست می‌کند. صفحه بلاگ در تنظیمات > خواندن تنظیم شده است.

bbPress و دیکشنری وردپرس

bbPress (بی بی پرس)

bbPress یک افزونه ساخت انجمن است که  سازندگان وردپرس، آن را طراحی کرده‌اند. با این افزونه می‌توان به‌ سرعت مکانی برای بحث‌های ناهمزمان، اشتراک‌ها و موارد مشابه ساخت. bbPress بر روی سادگی، انعطاف‌پذیری، یکپارچگی عمیق با وردپرس، استانداردهای وب و سرعت تمرکز دارد.

BuddyPress (بادی پرس)

BuddyPress به شما کمک می‌کند تا با استفاده از وردپرس یک وبسایت اجتماعی قدرتمند (شبکه اجتماعی کوچک) بسازید. این افزونه رایگان تمام ویژگی‌هایی که از یک جامعه مجازی انتظار می‌رود را دارا است؛ امکاناتی مانند پروفایل کاربران، تشکیل گروه‌ها، جریان‌های فعالیتی مانند فیسبوک، پیامهای خصوصی، اعلان‌ها و غیره.

Block (بلاک)

بلوک‌های آماده‌ای مانند متن، گالری، تصویر، ویدئو، پرسش‌های متداول و … به شما کمک می‌کند محتوا را به روشی بصری‌تر از ویرایشگرهای قبلی وردپرس ایجاد کنید؛ برای انجام این کار، کتابخانه‌ای از عناصر از پیش ساخته شده یا «بلوک‌ها» در گوتنبرگ ارائه شده است.

Breadcrumbs (بردکرامپ)

اگر صفحه‌ای دارید که فرزند یک صفحه دیگر است، مسیری شبیه به “صفحه اصلی← صفحه والد← بقیه مسیر تا صفحه فرزند” معمولا در بالای صفحه نمایش داده می‌شود؛ به این مسیر برد کرامپ گفته می‌شود. افزونه‌های وردپرسی نیز وجود دارند که به شما امکان سفارشی‌سازی و تغییر بردکرامپ را می‌دهند.

Caching (کشینگ)

در دیکشنری وردپرس کشینگ یک فناوری است که برای ذخیره کردن بخش خاصی از وب سایت در حافظه سریع (حافظه کش) استفاده می‌‎شود. با ذخیره وب سایت در یک حافظه سریع به جای‌ هارد دیسک، عملکرد سایت بهبود یافته و سرور به منابع کمتری نیاز دارد؛ در نتیجه سرعت سایت افزایش پیدا می‌کند. کش مناسب باعث صرفه جویی در هزینه شما در هاست می‌شود، اما نباید به عنوان جایگزینی برای یک هاست با کیفیت باشد.

Categories (دسته بندی)

دسته یکی از طبقه‌بندی‌های پیش فرض در وردپرس است. از دسته‌ها برای مرتب‌سازی و گروه‌بندی پست‌های وبلاگ، محصولات و انواع پست تایپ‌های دیگر (Post Type) استفاده می‌شود. برای مثال، یک وب‌سایت خبری ممکن است دسته‌هایی با عنوان ورزشی، هنر، فناوری، سیاست و اقتصاد داشته باشد. هر دسته می‌تواند زیر دسته دیگری داشته باشد.

دسته‌ها به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند تا به سرعت موضوعاتی که در وب سایت شما پوشش داده می‌شود را بفهمند و سریع‌تر در سایت شما حرکت کنند.

CDN یکی از اصطلاحات دیکشنری وردپرس

CDN (سی دی ان)

CDN مخفف Content Delivery Networks و به معنی شبکه تحویل محتوا است که همه فایل‌ها مانند عکس‌ها، CSS و جاوا اسکریپت را در سرورهای سراسر جهان توزیع می‌کند. سپس با استفاده از فناوری‌های هوشمند این فایل‌ها را از نزدیکترین سرور به شخص درخواست‌کننده ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر من در یوتا زندگی می‌کنم و از وب سایتی بازدید می‌کنم که در هنگ کنگ میزبانی می‌شود، احتمالا در فناوری CDN یک سرور در لس آنجلس وجود دارد که فایل‌های ثابت را به جای هنگ کنگ به من ارائه می‌‌دهد. بنابراین فایل‌ها سریع‌تر دریافت می‌شوند و بار سرور اصلی هنگ کنگ نیز کاهش می‌یابد. برخی از ارائه دهندگان CDN محبوب MaxCDN و Cloudflare هستند.

Child Theme (پوسته فرزند)

پوسته فرزند تمام ویژگی و استایل خود را از قالب اصلی یا والد (parent theme) خود به ارث می‌برد و در ساختار، فایل‌ها و ویژگی‌های قالب اصلی تغییری ایجاد نمی‌کند. با این حال می‌توان برای سفارشی کردن استایل تم والد، افزودن قابلیت‌های جدید به آن یا ایجاد تغییرات محدودی از پوسته فرزند استفاده کرد. تغییرات ظاهری و دلخواه را می‌توان روی پوسته فرزند اعمال کرد به این ترتیب دیگر جای نگرانی برای از بین رفتن سفارشی‌سازی‌ها و تغییرات اعمال شده روی قالب اصلی نیست.

CSS؛ در دیکشنری وردپرس

CSS (سی اس اس)

CSS یا Sheets Style Cascading یکی از اصطلاحات وردپرس و یک زبان استایل شیت است که سبک و استایل را برای قالب وردپرس ایجاد می‌کند. با چند خط کد در CSS می‌توان به راحتی کارهایی مانند تغییر اندازه فونت، رنگ، سایه یا اضافه کردن یک الگوی پس زمینه جدید را انجام داده و ظاهر سایت را جذاب کرد.

Customizer WordPress (سفارشی سازی)

سفارشی‌ساز یک رابط کاربری در وردپرس که امکان تغییر بخش‌های مختلفی مانند چیدمان صفحات، چینش منو، سایدبار، ویجت‌ها و هویت سایت را فراهم می‌کند. اینکه دقیقاً به چه ویژگی‌هایی دسترسی دارید به قالب شما (و گاهی اوقات افزونه‌های نصب شده در سایت) بستگی دارد، اما به طور پیش فرض از این بخش می‌توان طرح‌بندی و رنگ‌ها، متن سرصفحه و پاورقی را نیز تغییر داد.

Custom Post Types (پست تایپ سفارشی)

پست تایپ به همه انواع موجودیت‌های قابل نمایش گفته می‌شود. پست تایپ سفارشی یکی از اصطلاحات وردپرسی است که به یک نوع غیر از نوشته یا یک صفحه، منو و نظرات گفته می‌شود. برخی از انواع پست تایپ‌های سفارشی رایج عبارتند از رویدادها، آموزش‌ها یا پورتفولیو. برای مثال، اگر می‌خواهید آرشیو نقد یک فیلم در یک صفحه نمایش داده شود، احتمالاً یک پست تایپ سفارشی راه خوبی برای انجام این کار است. بنابراین به راحتی می‌توانید نام کارگردان یا رتبه‌بندی را اضافه کنید و آنها را به صورت سازمان یافته نمایش دهید.

Classic Editor (ویرایشگر کلاسیک)

ویرایشگر کلاسیک، ادیتور اولیه و ابزاری برای مدیریت محتوا در وردپرس است. Classic Editor یک افزونه رسمی است که توسط تیم وردپرس ساخته شده و دارای دو تب دیداری با ابزارهای ساده‌ای برای ویرایش متن و تب کد نویسی برای درج مستقیم کدهای Html است.

wp-config.php (فایل پیکربندی)

فایل پیکربندی یا wp-config.php نحوه پیکربندی وردپرس شما را مشخص می‌کند. گاهی اوقات با ایجاد تغییر در صفحه‌های مدیریت یا نصب افزونه‌ توسط خود وردپرس ویرایش می‌شود یا شما می‌توانید مستقیما آن را ویرایش کنید (البته با دقت!). از این فایل برای تعیین نام، نام کاربری و رمز عبور دیتابیس، فعال کردن Multisite، برای روشن یا خاموش کردن اشکال زدایی استفاده می‌شود.

Database (پایگاه داده)

پایگاه داده جایی است که تمام محتوا (پستها، صفحات، پیوستها و غیره) و تنظیمات وردپرس (پیکربندی‌ها) در آن ذخیره می‌شود. در یک مفهوم کلی‌تر، پایگاه داده مجموعه‌ای از جداول است که در آن اطلاعات سایت ذخیره می‌شود.

Dashboard (پیشخوان)

داشبورد یا پیشخوان در وردپرس اولین صفحه‌ای است که هنگام ورود به پنل مدیریت سایت وردپرسی خود مشاهده می‌کنید. داشبورد مجموعه ای از ابزارهاست که اطلاعات و یک نمای کلی از آنچه در وب سایت شما اتفاق می‌افتد را ارائه می‌کند؛ گاهی اوقات برای اشاره به رابط مدیریت وردپرس نیز استفاده می‌شود.

Default Theme (قالب پیش‌فرض)

قالب‌های پیش فرض، اولین پوسته‌هایی هستند که کاربران بعد از نصب وردپرس، ظاهر وب سایت را با آنها می‌بینند؛ شما می‌توانید این قالب را جایگزین و یا سفارشی‌سازی کنید.

Domain Name (نام دامنه)

نام دامنه آدرس وب سایت است که افراد برای بازدید از سایت در نوار URL مرورگر تایپ می‌کنند. به زبان ساده، اگر وب سایت شما یک خانه باشد؛ نام دامنه شما آدرس آن خواهد بود. برای شناسایی هر رایانه در شبکه اینترنت، یک آدرس IP به آنها اختصاص داده می‌شود که به خاطرسپاری آن سخت است. بنابراین نام دامنه برای حل این مشکل اختراع شد.

اکنون اگر می‌خواهید از یک وب سایت بازدید کنید، نیازی به وارد کردن یک رشته طولانی از اعداد ندارید.

DNS (دی ان اس)

DNS مخفف Domain Naming System به معنای سیستم نام‌‎گذاری دامنه است. این سیستم به آدرس IP عدد

DNS؛ دیکشنری وردپرسی رایانه‌ها و سرورها، یک نام اختصاص می‌دهد. مثلا به جای نام‌گذاری یک رایانه یا گروهی از رایانه‌ها با آی پی 74.125.224.165، DNS نام Google.com را به آن اختصاص می‌دهد.

Elementor (المنتور)

10،000،000 وب سایت فعال در حال حاضر با Elementor ساخته شده‌اند. این افزونه وردپرس به دلیل داشتن رابط کاربری ساده، بعنوان محبوب‌ترین صفحه ساز وردپرس شناخته شده است. قابلیت کشیدن و رها کردن برای ایجاد محتوا و در عین حال پیش نمایش زنده از تغییرات، مهم‌ترین ویژگی صفحه ساز المنتور است.

Export (برون ریزی)

اگر دو سایت وردپرسی متفاوت دارید و می‌خواهید محتوای یکی از آنها را در آینده استفاده کنید، می‌توانید محتوا را از سایت مبدا برون بری کرده و در سایت دیگر درون ریزی کنید. برای این کار در پنل مدیریت سایت >> ابزارها >> برون ریزی را پیدا کنید. فایل خروجی حاصل، حاوی یک کپی از تمام محتوایی است که انتخاب کرده‌اید.

Envato (انواتو)

میلیون‌ها قالب ویدیویی، وردپرس، گرافیکی و … را می‌توان از این مارکت دیجیتال فایل دریافت کرد. با قالب‌های آماده پروژه‌های بهتری را می‌توان سریع‌تر ارائه کرد. تم‌فارست بخشی از مارکت Envato است. قالب‌های Html، انواع قالب و افزونه‌ها برای CMS‌های مختلف و سایر محصولاتی که برای هر پروژه‌ای نیاز است توسط توسعه‌دهندگان جهانی ساخته و در این سایت ارائه شده‌اند.

Email Hosting از اصطلاحات وردپرس

Email Hosting (میزبانی ایمیل)

میزبانی ایمیل معمولا با یک بسته میزبانی وب همراه است، اما یک سرویس جداگانه است که به شما امکان می‌دهد یک آدرس ایمیل سفارشی تنظیم کنید و از آن برای ارسال و دریافت ایمیل‌های شرکت خود استفاده کنید. نام دامنه ایمیلی که استفاده می‌کنید با وب سایت شما مطابقت دارد. بعنوان مثال به جای [email protected] از ایمیلی مانند [email protected] استفاده می‌شود.

 functions.php) Functions file)

فایل توابع هیچ محتوای قابل نمایشی ندارد، در عوض از آن برای افزودن قابلیت‌های جدید به قالب می‌توان استفاده کرد. فایل توابع شامل اضافه کردن قابلیت سفارشی‌سازی قالب، پشتیبانی از تصاویر شاخص و هر گونه عملکرد سفارشی مرتبط به قالب است.

اگر قرار است قابلیت‌های زیادی از طریق فایل توابع اضافه کنید، بهتر است به جای آن و برای این قابلیت‌ها یک افزونه نوشته شود.

Form Builder (فرمساز)

فرم‌ها، دروازه‌ایی برای ترغیب کاربران به ثبت نام و ورود اطلاعات برای اهداف بازاریابی هستند. فرم سازها در وردپرس، افزونه‌هایی هستند که برای طراحی فرم‌ها (فرم تماس، استخدام و رزرو) بدون کدنویسی و تنها با درگ کردن المان‌ها استفاده می‌شوند.

FTP

FTP مخفف File Transfer Protocol (پروتکل انتقال فایل) و یک پروتکل ارتباطی استاندارد است که برای انتقال فایل‌های کامپیوتری از سرور به کلاینت در شبکه کامپیوتری استفاده می‌شود. FTP بر اساس معماری مدل مشتری-سرور با استفاده از کنترل جداگانه و اتصالات داده بین مشتری و سرور ساخته شده است.

Front-end (فرانت اند)

فرانت‌اند که به عنوان بخش دیداری و سمت کاربر نیز شناخته می‌شود؛ عمل تولید HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای یک وب‌سایت است تا کاربر بتواند مستقیما محتوای آن را ببیند. تمام آنچه که هنگام پیمایش یک وب سایت دیده می‌شود از فونت‌ها و رنگ‌ها گرفته تا اسلایدرها و تصاویر به عنوان فرانت‌اند شناخته می‌شوند.

 Gravatar (گراواتار)

Gravatar یک سرویس رایگان است که همگام سازی آواتار خود را در سراسر وب تنها با استفاده از آدرس ایمیل انجام می‌دهد. عملکرد گراواتار به این صورت است که در بسیاری از وبسایت‌ها وقتی آدرس ایمیل وارد می‌شود، عکس گراواتار به‌طور خودکار اضافه می‌شود.

 Google Analytics (گوگل آنالیتیکس)

Google Analytics در دیکشنری وردپرس

گوگل آنالیتیکس یک نرم افزار ردیابی وب سایت است که کمک می‌کند، از تعداد بازدید، کانال‌هایی که افراد از طریق آنها وب سایت را پیدا می‌کنند، لیست نرم افزارهایی که برای مشاهده وب سایت استفاده می‌کنند و … اطلاع پیدا کنید. این تنها یک مثال از گزارشات مفصل این ابزار است.

 Header (هدر)

قسمت بالای یک صفحه وب را هدر می‌گویند. هدر معمولا شامل لوگو/برند، منوی اصلی وب سایت و نوار جستجو است. در مواردی نیز به تگ <header> در HTML اشاره دارد.

 Heading (هدینگ)

هدینگ یا عنوان یک بخش از محتوای صفحه وب است که با استفاده از یکی از شش تگ (<h1>-<h6>) سلسله مراتب متن را نمایش می‌دهد. به راحتی از طریق ویرایشگر وردپرس می‌توان این تگ‌ها را ایجاد کرد.

 Hero Image (تصاویر قهرمان)

یک تصویر بزرگ که اغلب در صفحه اصلی به معرفی خدمت یا محصول ویژه می‌پردازد و متن توصیفی کوتاهی بر روی آن قرار گرفته است. این تصویر اغلب راه خوبی برای نمایش اولویت فعلی سازمان و تأثیرگذاری بر بازدیدکننده است.

 Home Page (صفحه نخست)

هوم پیج، صفحه اصلی یک وب سایت است و زمانی ظاهر می‌شود که کاربر نام دامنه اصلی سایت (مثلاً www.domainname.com ) را در مرورگر وارد می‌کند.

 htaccess

فایل .htaccess یک فایل پیکربندی است که توسط سرورهای آپاچی اجرا می‌شود. ویرایش این فایل برای مدیران وبسایت‌های تازه‌کار توصیه نمی‌شود، زیرا اشتباهات انجام شده می‌تواند حتی منجر به مشکلاتی از قبیل دان شدن سایت و اختلال در عملکرد شود.

HTML یکی از لغات دیکشنری وردپرس

 HTML (اچ تی ام ال)

HTML مخفف HyperText Markup Language و یک زبان نشانه گذاری استاندارد برای نمایش صفحات وب در مرورگرهاست. برای مثال، محتوا می‌تواند مجموعه‌ای از پاراگراف‌ها، فهرست‌ها، یا با استفاده از تصاویر، فرمها و … باشد.

 HTTP

Hypertext Transfer Protocol یا پروتکل انتقال ابرمتن، پایه و اساس شبکه جهانی وب است و برای بارگذاری صفحات وب استفاده می‌شود. HTTP یک پروتکل لایه کاربردی است که برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های شبکه طراحی شده است و بر روی لایه‌های دیگر اجرا می‌شود.

 HTTPS

پروتکل امن انتقال ابرمتن یا Hypertext Transfer Protocol Secure  است. برای برقراری ارتباط امن از طریق یک شبکه کامپیوتری و به طور گسترده در اینترنت استفاده می‌شود. در HTTPS، پروتکل ارتباطی با استفاده از Transport Layer (یا قبلا Secure Sockets Layer) رمزگذاری می‌شود.

 Import (درون ریزی)

در بالا در واژه‌نامه وردپرس درون ریزی و مسیر آن گفته شد. مجددا، فایل خروجی سایت مبدا را می‌توانید از مسیر ابزارها> درون ریزی دانلود و در سایت مقصد از مسیر ابزارها> برون ریزی در سایت درج کنید. به این ترتیب محتوای مورد نظر وارد سایت شما عینا مشابه سایت مبدا می‌شود.

 Landing Page ( لندینگ پیج)

در دیکشنری وردپرس لندینگ پیج، یک صفحه مستقل و متمایز از صفحه اصلی است که برای یک هدف بهینه شده است. صفحات فرود معمولا برای تولید سرنخ از بازدید کننده و در گام بعدی برای تبدیل شدن یک بازدیدکننده به مشتری استفاده می‌شوند. صفحه فرود در ازای ارائه اطلاعات تماس، یا انجام اقدام خاص، نوعی پیشنهاد ویژه ارائه می‌کند. صفحات معرفی و استفاده رایگان از خدمات، نمونه‌ای از لندینگ پیج هستند که در ازای آن باید ایمیل و شماره تلفن را وارد کرد.

 LAMP ( لمپ سرور)

LAMP نیز یک سرور محلی و مخفف (Linux، Apache، MySQL، Python/Perl/PHP) است؛ یکی از رایج ترین نرم افزارهای ایجاد وب اپلیکیشن است.

Lighthouse؛ دیکشنری اصطلاحات وردپرس

 Lighthouse (لایت هوس)

Lighthouse یک ابزار متن باز و خودکار برای بهبود کیفیت صفحات وب است که دارای ممیزی برای عملکرد، دسترسی، PWA ،SEO و موارد دیگر است. به کمک این ابزار بسیاری از مشکلات و راه‌حل آنها پیدا می‌شود. یک صفحه وب باز کنید سپس در Chrome DevTools گزارش لایت هوس را کلیک کنید.

 MAMP (ممپ)

MAMP یک سرور محلی (جایگزین هاست) و رایگان برای macOS و Windows است و تمام ابزارهایی را که برای اجرای وردپرس بر روی رایانه رومیزی نیاز است را دارد. فرقی نمی‌کند که وب سرور Apache، Nginx یا MySQL به عنوان سرور پایگاه داده انتخاب شده یا از PHP، Python، Perl یا Ruby استفاده شود.

 Malware (بدافزار)

بدافزار یک نرم افزار است که عمدا برای ایجاد اختلال در رایانه، سرور، کلاینت یا شبکه رایانه‌ای و افشای اطلاعات خصوصی طراحی شده است. به‌علاوه Malware منجر به دسترسی غیرمجاز به اطلاعات یا سیستم‌ها، محروم کردن کاربران از دسترسی به اطلاعات یا تداخل نا آگاهانه در امنیت رایانه و حریم خصوصی کاربر می‌شود.

 Media Library (کتابخانه چند رسانه‌ای)

کتابخانه رسانه جایی است که تمام فایل‌های صوتی، عکس‌ها، اسناد و غیره قرار می‌گیرند. کتابخانه رسانه راهی برای ایجاد سریع گالری‌ها، ویرایش عکس‌ها، یا حتی یافتن رسانه‌هایی است که در جای دیگری از سایت استفاده کرده‌اید. این شیوه دسترسی در زمان و فضای ذخیره سازیتان صرفه جویی می‌کند زیرا با یکبار آپلود فایل چندین بار قابل استفاده می شود.

 Meta Tags (تگ‌های متا)

کدهای HTML غیر دیداری ویژگی‌هایی را برای مرورگرها، موتورهای جستجو و خزنده‌های وب تعریف می‌کنند، این کدها در صفحه نتیجه‌ای را نمایش نمی‌دهند. عناصر <title> و <description> نمونه‌ای از متا تگ‌ها هستند که عنوان صفحه و توضیحات را برای موتورهای جستجو ایجاد می‌کنند.

 Multipurpose WordPress Themes (قالب چندمنظوره وردپرس)

قالب‌های چند منظوره از پرفروش ترین قالب‌های وردپرس موجود هستند و تقریبا هر نوع وبسایتی را به سادگی می‌توان با آنها ساخت. معموال حاوی ویژگی و ابزارهای قدرتمندی هستند و با دموهای متنوعی عرضه می‌شوند. پس بعنوان مثال جای تعجب نیست که قالب چند منظوره دیوی تا این حد محبوب است 🙂

 Navigation Menus (منوهای ناوبری)

در دیکشنری وردپرس منوی ناوبری یا منوی اصلی به منویی گفته می‌شود که در سربرگ سایت قرار دارد و به بازدید کننده کمک می‌کند به سادگی بخش‌های مختلف را پیدا کند. منوها اغلب شامل پیوندهایی به صفحه اصلی، صفحات خدمات، تماس با ما، دسته‌بندی و برچسب‌ها هستند.

قالب‌ها حداقل یک هدر برای نمایش منوی اصلی دارند؛ آیتم‌های منو را می‌توان با قابلیت کشیدن و رها کردن بسیار ساده ایجاد و مرتب کرد.

Open Source؛ یکی از لغات واژه نامه وردپرس

 Open Source (متن باز)

نرم‌افزار متن‌باز، نرم‌افزار رایانه‌ای است که تحت مجوزی منتشر می‌شود. بر اساس این مجوز، مالک به کاربران حق استفاده، تغییر و انتشار نرم‌افزار و کد منبع آن را برای هر هدفی اعطا می‌کند. نرم‌افزار متن‌باز ممکن است به صورت مشترک و عمومی توسعه یابد و وردپرس یکی از نرم‌افزارهای متن باز است. بنابراین کاربران استفاده کننده می‌توانند هرگونه تغییری که بخواهند را در این نرم‌افزار ایجاد کنند.

 page builder (صفحه ساز)

صفحه ساز یک افزونه است که با کشیدن و رها کردن المان‌های از پیش ساخته‌ای مثل اسلایدر، متن،باکس‌های نمایش محصولات، عنوان، فرم تماس، اعضای تیم، تایمر و … امکان ساخت صفحات سایت را می‌دهد.

 Pagination (صفحه بندی)

فرآیند نمایش محتوا در چندین صفحه را صفحه‌بندی می‌گوییم. صفحه‌بندی معمولا با یک دکمه یا پیوند برای رفتن به صفحات بعدی و قبلی یا به صورت اعداد نمایش داده می‌شوند. نوع دیگری از صفحه‌بندی را اسکرول بی نهایت می‌نامند که با کلیک بر روی دکمه «بارگیری بیشتر» نمایش داده می‌شود. صفحات دسته محصول و کامنت‌ها را می‌توان صفحه‌بندی کرد.

 Permalink (پیوند یکتا)

پیوند یکتا، ترکیب دو کلمه permanent و link است و به URL دائمی برای یک پست تایپ اشاره دارد. به عنوان مثال، آدرس اینترنتی که برای مشاهده یک پست قدیمی در نیویورک تایمز استفاده می‌شود به عنوان پیوند ثابت شناخته می‌شود.

وردپرس پیوندهای ثابت متنوعی را ارائه می‌دهد که می‌تواند حاوی کاراکترهای انتخابی شما شبیه domain.com/this-post-is-sample یا کد مطلب مشابه domain.com/?p=2152 باشد. خواندن و به خاطر سپردن مثال اول برای افراد ساده‌تر است و برای سئو سایت توصیه می‌شود اما، ساختار دوم ساده‌تر و انعطاف پذیرتر است.

مفهوم Permissions در دیکشنری وردپرس

 Permissions (مجوز دسترسی):

پرمیشن یا مجوز، یک عدد 3 رقمی و به معنای اعطای سطح دسترسی خاص به فایل و پوشه‌های هاست است. بعضی از فایل‌های حیاتی مثل WP-config.php نباید توسط کاربران عادی تغییر کنند بنابراین برای این فایل‌ها سطح دسترسی خاصی تعیین می‌شود.

اعدادی که در مجوز دسترسی استفاده می‌شود شامل 0، 4، 5، 6 و 7 برای سه کاربر مالک (یوزر)، گروه خاص و عموم افراد است. بعنوان مثال سطح دسترسی 655 برای فایل‌ها نشان دهنده: دسترسی خواندن و نوشتن فایل برای یوزر و خواندن و اجرای فایل برای گروه کاربری مورد نظر و عموم کاربران است.

 Pingback (پینگ‌بک)

پینگ‌بک‌ها امکان برقراری ارتباط میان وب‌سایت‌ها را برای وبلاگ‌نویسان فراهم می‌کند. با این روش وردپرس به سایر سایت‌ها یا وبلاگ‌ها اعلام می‌کند که شما آن سایت یا وبلاگ را لینک کرده‌اید. پینگ‌بک‌ها از پروتکل ارتباطی XML-RPC استفاده می‌کنند.

 PhpMyAdmin

PhpMyAdmin یک ابزار نرم افزار رایگان است که به زبان PHP نوشته شده و برای مدیریت MySQL از طریق وب در نظر گرفته شده است. PhpMyAdmin از طیف وسیعی از عملیات (مدیریت پایگاه‌های داده، جداول، ستون‌ها، روابط، نمایه‌ها، کاربران، مجوزها و غیره) در MySQL و MariaDB پشتیبانی می‌کند. این عملیات را می‌توان از طریق رابط کاربری انجام داد، در حالی که توانایی اجرای مستقیم هر دستور SQL هم وجود دارد.

دکشنری وردپرس و مفهوم پلاگین

 Plugin (پلاگین)

افزونه در وردپرس، قطعه کدی است که با نصب و فعالسازی آن مدیران، بازدیدکنندگان سایت یا هر دو می‌توانند قابلیت‌های وردپرس را توسعه دهند. در اصل، وردپرس قابلیت‌هایی مانند فرم‌های تماس، فروشگاه‌ساز، درگاه‌های پرداخت و … را به صورت پیش فرض ندارد، اما تعداد زیادی افزونه وجود دارد که این قابلیت‌ها را به سادگی اضافه می‌کنند.

 PRO /Premium (نسخه پولی)

Pro یا پرو یک اصطلاح وردپرس غیر رسمی است که برای توصیف افزونه یا قالب‎‌های غیر رایگان و پولی استفاده می‌شود. نسخه‌های «PRO» اغلب ویژگی‌های بیشتری نسبت به نسخه‌های ر

Premium؛ یکی از لغات تخصصی وردپرس

ایگان دارند. به عنوان مثال امکانات نسخه پریمیوم یواست سئو را با رایگان مقایسه کنید.

 Pages (برگه‌ها)

برگه یک نوع پست است که به صورت پیش فرض با نصب وردپرس چند نمونه از آن ایجاد می‌شود. از صفحه برای نمایش محتوای ثابتی استفاده می‌شود. صفحه اصلی، صفحه درباره ما یا صفحه تماس با ما از متداول ترین نمونه صفحات موجود در یک وب سایت است و اغلب در منوها می‌توان به آنها دسترسی داشت.

برای اضافه کردن یک برگه جدید، از مسیر برگه‌ها> افزودن را انتخاب کنید.

Posts در واژه نامه وردپرس

 Posts (نوشته‌ها)

یکی دیگر از انواع پست تایپ‌ها، نوشته‌ها هستند. از پست‌ها برای ایجاد مقالات و سایر محتوای فهرست شده در صفحه وبلاگ استفاده می‌شود. نوشته‎‌‌ها دارای صفحات آرشیو و صفحات تکی هستند که یک پست را به تنهایی نشان می‌دهند.

یک پست اغلب همراه با نام نویسنده، تاریخ انتشار و دسته یا برچسبی که با آن مرتبط است نمایش داده می‌شود. نوشته‌ها بر خلاف صفحات، به طور پیش فرض دارای قابلیت ارسال دیدگاه هستند. اگر یک وبلاگ نویس هستید، پست‌ها رگ حیاتی سایت شما خواهند بود.

 Post Types (پست تایپ)

پست تایپ اصطلاحی است که به انواع مختلف محتوا در یک سایت وردپرسی اشاره دارد. برگه، نوشته، منو، نظرات و ضمیمه‌ها انواع پست تایپ‌های پیش فرض وردپرس هستند. در نسخه‌های بعدی وردپرس، قابلیت اضافه کردن نوع پست سفارشی نیز ایجاد شد.

 Post Status (وضعیت پست)

استتوس در واژه نامه وردپرس، به 8 وضعیت نمایش انواع پست تایپ‌ها در وردپرس اشاره دارد. رایج ترین آنها:

  • پیش نویس: پستی که ذخیره شده اما برای بازدیدکنندگان سایت قابل مشاهده نیست.
  • منتشر شده: پستی که منتشر شده و برای تمامی بازدیدکنندگان سایت قابل مشاهده است.
  • حذف شده: پستی که به زباله دان منتقل شده اما برای همیشه حذف نشده است. این پستها برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده نیستند.

 Progressive Web App (وب اپلیکیشن پیش رونده)

وب اپلیکیشن پیش رونده در وردپرس نوعی نرم افزار کاربردی است که از طریق وب ارائه می‌شود و با استفاده از فناوری‌های رایجی مانند html, javascript, CSS, WebAssembly ساخته شده است. وب اپلیکشن برعکس سایت می‌تواند بدون اتصال به اینترنت به سرویس دهی خود ادامه دهد.

معنی Responsive در دیکشنری وردپرس

 Responsive (رسپانسیو)

طراحی ریسپانسیو، رویکردی در طراحی وب است که هدف آن حداکثر کردن رضایت کاربر و ایجاد صفحاتی است که به خوبی بر روی انواع صفحه نمایش و دستگاه‌ها (موبایل و تبلت و دسکتاپ) و هر اندازه پنجره‌ای بدون مشکل نمایش داده شود. مشکل اینجا به ریز بودن المان‌های دیداری، اسکرول افقی و سخت بودن کلیک روی المان‌ها اشاره دارد.

 Role (نقش)

نقش کاربری مشخص می‌کند که کاربر چه کاری را می‌تواند انجام دهد. سیستم مدیریت نقش وردپرس، امتیازات خاصی را با توجه به نقش تعریف شده در دسترس کاربر قرار می‌دهد یا دسترسی آن را محدود می‌کند. نقش‌های پیش‌فرض وردپرس عبارتند از:

  • مدیر کل؛ می‌تواند تمام بخش‌ها و شبکه چندسایتی را مدیریت کند.
  • مدیر؛ می‌تواند یک سایت وردپرسی را مدیریت کند.
  • ویرایشگر؛ می‌تواند پست‌های خود و سایر کاربران را منتشر و مدیریت کند. اما نمی‌تواند تنظیمات سایت را تغییر دهد.
  • نویسنده؛ می‌تواند پست‌های خود را بنویسد، منتشر و ویرایش کند. اما پست‌های دیگران را نمی‌تواند مدیریت کند.
  • مشارکت‌کننده؛ این نقش کاربری می‌تواند پست‌های خود را بنویسد و مدیریت کند اما نمی‌تواند آنها را منتشر کند.
  • مشترک؛ نمی‌تواند محتوا اضافه کند، اما می‌تواند محتوایی را که به مشترکین محدود کرده‌اید را مشاهده کند.

 txt.Robots (فایل ربات گوگل)

یک فایل robots.txt به خزنده‌های موتورهای جستجو می‌گوید که کدام URL های سایت را می‌تواند دسترسی داشته باشد. این فایل عمدتا برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد (overloading) سایت از طریق درخواست‌ها استفاده می‌شود. این مکانیسم جلوگیری از ایندکس شدن صفحه در گوگل نیست، برای این‌کار می‌توان نمایه سازی را با noindex مسدود یا صفحه را با رمز عبور محافظت کرد.

 RSS Feed (خوراک RSS)

در لغتنامه وردپرس RSS مخفف Really Simple Syndication و پروتکلی است که آخرین محتوای بروز شده سایت را در قالبی خاص در دسترس مرورگرها، جمع‌آورندگان اخبار، RSS‌ خوان‌های اختصاصی و سایر برنامه‌ها قرار می‌دهد. وردپرس به‌طور خودکار فیدهای RSS را تولید می‌کند و کاربران می‌توانند آخرین محتوای سایت را در یک فیدخوان RSS یا ایمیل خود بخوانند.

 Security Keys (کلیدهای امنیتی)

کلیدهای امنیتی در وردپرس رشته‌ای از کاراکترهای تصادفی هستند که برای مجوز و رمزگذاری کوکی‌های تولید شده توسط وردپرس استفاده می‌شوند. این کلیدهای امنیتی را می‌توان توسط کاربر در فایل wp-config.php در هر نقطه زمانی تعریف کرد. اگر کاربر این کلیدها را در فایل wp-config.php خود ارائه نکند، وردپرس به طور خودکار این کلیدها را تولید می‌‎کند.

 SEO (سئو)

SEO مخفف «بهینه سازی موتور جستجو» و به معنای فرآیند بهبود سایت برای افزایش دیده شدن محصولات یا خدمات کسب و کار در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو است. هرچه صفحات سایت در رتبه های بهتر جستجو دیده شوند، احتمال جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه بیشتر می‌شود. سئو یکی از روش‌های دیجیتال مارکیننگ کم هزینه و پایدار است.

 SEM (بازاریابی موتورهای جستجو)

SEM در دیکشنری وردپرس مخفف Marketing Engine Search و به معنای بازاریابی موتورهای جستجو است و بر روی افزایش دیده شدن سایت در نتایج موتورهای جستجو تمرکز دارد. SEM شامل مواردی مانند ساخت لینک، پست مهمان، بازاریابی مقاله و تبلیغات پولی است. تفاوت اصلی SEO و SEM در این است که SEO بر بهینه سازی وب سایت به منظور دریافت ترافیک از نتایج جستجوی ارگانیک متمرکز است. اما هدف SEM دریافت ترافیک و دیده شدن در جستجوی ارگانیک و پولی است.

 Scheduled Post (پست‌های زمانبندی شده)

پست برنامه ریزی شده پستی است که قرار است در تاریخ مشخص در آینده به طور خودکار منتشر شده و به فیدهای RSS سایت اضافه می‌شود. هر نوع پستی از جمله نوشته‌ها، صفحات و هر نوع پست سفارشی موجود در افزونه و قالب‌‎های فعال را می‌توان زمانبندی کرد.

 Script (اسکریپت)

اسکریپت یا زبان اسکریپت یک زبان کامپیوتری با مجموعه‌ای از دستورات است که اجرای وظایفی را خودکار می‌کند که به صورت جداگانه توسط یک اپراتور انسانی انجام می‌شوند. زبان‌های اسکریپت معمولا در زمان اجرا به جای کامپایل شدن، تفسیر می‌شوند. ‌‌اسکریپت‌هایی مانند ردیابی بازدیدکنندگان، افزودن تبلیغات به سایت، سیستم تیکت یک وب سایت فروشگاهی و خرید و فروش ارز دیجیتال تنها چند نمونه از آن هستند.

 Shortcode (شورتکد)

شورتکد یک تکه کد کوچک همراه با پارامتر است که در وردپرس 2.5 معرفی شد و کارهای مختلفی را انجام می‌دهد. این کدهای کوتاه از نسخه 2.5 به بعد به وردپرس اضافه شدند. شورتکد انواع مختلفی دارد و در وب سایت وردپرسی برای اجرای دستورهای تعریف شده به کار می‌رود.Shortcode در دیکشنری اصطلاحات وردپرس به عنوان مثال برای قرار دادن یک فرم تماس با ما نیاز به چندین خط کد نویسی دارد اما با نوشتن تنها یک کد چندحرفی مانند زیر این فرم بر روی سایت شما قرار می‌گیرد.

[contact-form7- id=”1234” title=”Contact form 1”]

 Sidebar (سایدبار)

بسیاری از وب سایت‌های وردپرس از نوار کناری در سمت راست یا چپ سایت استفاده می‌کنند که اطلاعات اضافی مانند جستجو، پربازدیدترین مقالات، پرفروش‌ترین مقالات و … در کنار محتوای اصلی سایت نمایش می‌دهد. در اکثر مواقع “ابزارک‎های کاربردی” در سایدبار قرار داده می‎‌شوند.

 health Site (سلامت سایت)

Health Site ابزاری در وردپرس است که می‌توان به کمک آن بر عملکرد سایت نظارت کرد و از دو بخش صفحه وضعیت (اعلان و بهبودهای امنیتی) و صفحه اطلاعات (در مورد پیکربندی سایت) تشکیل شده است. ابزار سلامت از طریق پنل مدیریت وردپرس> ابزارها> سلامت سایت، در دسترس است.

 Slug (نامک)

آخرین قسمت آدرس است که پس از یک «/» ظاهر می‌شود. این بخش از آدرس صفحه (URL) هنگام ویرایش صفحه در وردپرس تنظیم می‌شود. در آدرس https://domain.com/wordpress-glossary نامک برابر wordpress-glossary است.

Slider / Slideshow (اسلایدر/ اسلایدشو)

اسلایدر یک المان مشترک در بالای بسیاری از صفحات است که چندین عکس بزرگ را همراه با متن چرخشی نمایش می‌دهد. البته اندازه بزرگ این تصاویر، سرعت لود صفحه (بارگذاری) را کاهش می‌دهد.

مفهوم SSL Certificate در دیکشنری وردپرس

 SSL Certificate (گواهی SSL)

گواهی SSL یکی از اصطلاحات وردپرس و مخفف Secure Socket Layer Transfer است و در درجه اول برای انتقال داده‌های حساس مانند کارت‌های اعتباری، گذرواژه‌ها و اطلاعات سلامت الکترونیکی استفاده می‌شود. اگر زمانی چنین اطلاعاتی را ارسال می‌کنید، مطمئن شوید که وب سایت مقصد دارای قفل سبز رنگ در نوار مرورگر است. فعالسازی SSL در درجه دوم بر اعتماد کاربر و سئو سایت تاثیر مثبت دارد. فعالسازی SSL یکی از اقدامات مهم برای آموزش افزایش امنیت سایت است.

 SLA (توافق نامه سطح خدمات)

SLA مخفف Agreement Level Service و به معنای قراردادهای توافق‌نامه سطح خدمات، توافقی بین شما و میزبان وب است که بر اساس آن سایت کاربر برای مدت زمان وعده داده شده بدون مشکل فنی اجرا می‌شود؛ اگر به این وعده عمل نکنند، بخشی از صورت حساب پرداختی برگردانده می‌شود. قراردادهای سطح خدمات برای هاست اشتراکی غیر رایج است اما برای VPS و سرورهای اختصاصی بسیار رایج است.

 Tag (برچسب)

تگ‌ها یا برچسب‌ها یک نوع طبقه بندی پیش فرض دیگر در وردپرس هستند. برچسب‌ها ساختار سلسله مراتبی ندارند و این یعنی یک برچسب نمی‌تواند تگ والد یا تگ فرزند داشته باشد. اگر ساختار سلسله مراتبی می‌خواهید، دسته بندی‌ها انتخاب بهتری هستند. در اصل تگ‌ها برای طبقه بندی موضوعات مشترک بین دسته‌های مختلف استفاده می‌شوند. مثلا برچسب برند ال جی، کلیه محصولات در دسته‌های مختلف را شامل می‌شود.

 Theme (قالب)

به طور کلی، یک قالب به عنوان یک پوسته و ظاهر برای وب سایت شما در نظر گرفته می‌شود. قالب‌هایی وجود دارند که قابلیت‌های بیشتری مانند نمونه کار و دوره آموزشی به سایت اضافه می‌کنند، اما نقش یک قالب باید عمدتا تغییر طراحی و ظاهر سایت باشد، همین. قالب‎‌های وردپرس حداقل شامل دو فایل style.css و index.php هستند. style.css حاوی اطلاعات ضروری برای استایل و ظاهر سایت است و فایل index.php شامل کدهایی برای واکشی داده‌ها از پایگاه داده و نمایش آن در صفحه استفاده می‌شود.

Themeforest یکی از اصطلاحات در واژه نامه وردپرس

 Themeforest (تم فارست)

تم فارست بخشی از مارکت Envato است. انواع قالب های Html، وردپرس و افزونه‌های CMSهای مختلف و سایر محصولاتی که برای هر پروژه‌ای نیاز است توسط توسعه دهندگان جهانی ساخته و در این سایت ارائه شده‌اند.

 Trash (سطل بازیافت)

سطل زباله جایی است که با کلیک روی لینک «انتقال به زباله دان» پست‌ها، صفحات، پیوست‌ها و نظرات به آن انتقال داده می‌شوند. محتوایی که در زباله دان قرار می‌گیرد فقط از دید بازدیدکنندگان سایت پنهان است، اما همچنان در تب «زباله دان» حفظ می‌شود تا قابل برگرداندن باشد. زباله دان یکی از وضعیت‌های پست است.

 User (کاربر)

کاربر نقش‌های مختلفی دارد که از طریق نام کاربری و رمز عبور وارد سایت می‌شود و بسته به نقش کاربر، می‌تواند به ابزارهای ویرایشی و مدیریتی مختلفی دسترسی داشته باشد.

 Update (بروزرسانی)

یک نسخه جدید از یک قالب یا افزونه وردپرس، با عنوان بروزرسانی محصول ارائه می‌شود. به‌روزرسانی‌ها حاوی رفع اشکال، رفع مشکلات امنیتی و اضافه کردن ویژگی‌های جدید هستند.

 WAMP (ومپ)

WampServer یکی از اصطلاحات واژه نامه وردپرس و یک سرور محلی و محیط توسعه وب برای سیستم عامل ویندوز است که امکان ایجاد و اجرای وردپرس را به سادگی می‌دهد. ومپ از وب سرور آپاچی، OpenSSL برای پشتیبانی از SSL، پایگاه داده MySQL و زبان برنامه نویسی PHP تشکیل شده است.

 Web Host (هاست)

هاست (Host) به فضایی گفته می‌شود که در آن اطلاعات و فایل‌های وبسایت قرار می‌گیرد. برای اجرای هر سایتی نیاز به یک فضای میزبانی یا هاست است. یک میزبان ممکن است به عنوان یک سرور کار کند که منابع اطلاعاتی، خدمات و برنامه‌های کاربردی را به کاربران یا سایر میزبان‌ها در شبکه ارائه می‌دهد. در انتخاب و خرید هاست معیارهای زیادی را باید در نظر بگیرید.اصطلاح وب هاست در وردپرس

 Widget (ابزارک)

آیا تا به حال در نوار کناری یک وب سایت، فرم ثبت نام، باکس جستجو و لیست برچسب‌ها را دیده‌اید؟ اینها همه ویجت یا ابزارک هستند.

ابزارک، یک ویژگی کوچک یا قطعه‌ای از محتوا است که در یک مکان خاص مانند سایدبار یا فوتر وب سایت ظاهر می‌شود. ابزارک‌های متداول عبارتند از «پست‌های اخیر»، «دسته‌های وبلاگ»، «اشتراک خبرنامه»، «دکمه جستجوی مطالب» و «پیوند شبکه‌های اجتماعی».

شما می‌توانید ویجت‌های سایت را از بخش نمایش> ابزارک‌ها اضافه یا حذف کنید.

 WordPress (وردپرس)

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز (Open Source) به زبان php و پایگاه داده MySQL یا MariaDB است. وردپرس در ابتدا به عنوان یک سیستم ساخت وبلاگ ایجاد شد، اما در طی زمان برای ایجاد انواع وب سایت‌های دیگر از جمله انجمن‌ها، گالری و نمونه کار، سایت‌های عضویت، سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS) و فروشگاه‌های آنلاین پشتیبانی، تکامل یافت. این ابزار محبوب و کاملا رایگان نیاز به کدنویسی ندارد و در حال حاضر 42% از وب سایت‌های موجود در دنیا با وردپرس راه اندازی شده‌اند.

 WordPress Core (هسته وردپرس)

به عبارت ساده اصطلاح WordPress Core، مجموعه فایل‌هایی است که برای اجرای سایت نیاز است و قالب و افزونه روی این هسته نصب می‌شوند. وقتی به wordpress.org سر می‌زنید، با کلیک روی پیوند «دانلود وردپرس» دریافت می‌کنید. این وردپرس در خالص‌ترین شکل، بدون قالب یا افزونه اضافی است.

 WP-ADMIN (پنل مدیریت وردپرس)

پیشخوان وردپرس با نام بک‌اند وردپرس نیز شناخته می‌شود. پیشخوان برای تغییر وب سایت، نصب افزونه و سایر فعالیت‌های مدیریتی و فقط برای کاربرانی در دسترس است که با مجوزهای لازم به سیستم وارد شده‌اند. آدرس پیش فرض ورود به پیشخوان وردپرس https://domain.com/wp-admin است.

 WPBakery Page Builder (ویژوال کامپوزر)

یکی از محبوب‌ترین صفحه سازهای وردپرس است که کاربران می‌توانند در دو نمای دیداری و بک‌اند صفحات خود را طراحی کنند. بدون نیاز به دانش برنامه نویسی می‌توان هر طرح بندی قابل تصوری را ایجاد کرد.

WooCommerce در دیکشنری وردپرس

 WooCommerce (ووکامرس)

محبوب ترین افزونه ساخت فروشگاه در وردپرس است. این افزونه امکان اضافه کردن محصول، دریافت سفارش، پرداخت و گزارشات فروش را فراهم میکند. قالب‌های وردپرس معمولا با ووکامرس سازگار هستند و می‌توانند فروشگاه، سبد خرید، پرداخت و سایر صفحات خاص ووکامرس را به درستی نمایش دهند.

 WPML (افزونه چندزبانگی)

WPML یکی از لغات دیکشنری وردپرس

WPML مخفف عبارت Plugin Multilingual WordPress The و افزونه‌ چندزبانگی کردن سایت است.

 XML-RPC

XML RPC پروتکلی است که برای انتشار از راه دور استفاده می‌شود. با استفاده از این پروتکل می‌توان پست‌های خود را با Windows Live Writer نوشت، سپس محتوا را از راه دور به وب سایت منتقل کرد. برنامه‌های موبایل وردپرس (اندروید/آیفون) برای انتشار از این پروتکل استفاده می‌کنند.

 SEO Yoast (یواست سئو)

SEO Yoast یک افزونه بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای وردپرس است و ابزارهایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا محتوای خود را به بالاترین استانداردهای سئو و خوانایی برساند. این افزونه به سایت کمک می کند در موتورهای جستجو مانند گوگل عملکرد بهتری داشته باشد.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این سیستم محبوب پیدا کنید، می‌توانید مقاله وردپرس چیست را مطالعه کنید.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.