ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

لینک داخلی چه تاثیری در سئو دارد؟

لینک داخلی یا همان internal linking به این معنا است که محتوای یک صفحه سایت، حاوی لینکی به یکی دیگر از محتوا های موجود در همان سایت باشد که به آن اینترنال لینکینگ یا لینک داخلی گفته می شود. این کار در نهایت باعث رشد سئو و افزایش بازدید سایت شما خواهد شد. در ادامه با یک داستان واقعی تاثیر لینک داخلی در سئو را خواهید دید و شما را با جدیدترین و کارآمدترین استراتژی های لینک دهی آشنا می کنیم.

0
06 آبان 1399
آخرین بروزرسانی: 19 اسفند 1402
choosearea

اجازه دهید در ابتدا داستان کوتاه خود را برای شما تعریف کنم که تجربه شخصی من است. یکی از وب سایت های حوزه معرفی دارو با بازدید روزانه 1800 (که تنها ورودی های مستقیم گوگل بودند) دارای نرخ بانس ریت (نرخ خروج از سایت) 87% بود. مقالات مفید و یونیک بودند اما این آمار آنالیتیک مایوس کننده بود. در بررسی اولیه تنها مشکلی که این سایت داشت عدم وجود لینک داخلی یا CTA برای کاهش نرخ خروج بود. که با توجه به ماهیت وبلاگی بودن سایت لینک داخلی در اولویت قرار گرفت. با اضافه شدن ساختار جذابی از مقالات کاملا مرتبط این آمار به 58% رسید. بنظر شما این آمار جذاب نیست؟

choosearea

لینک داخلی یا اینترنال لینک چیست؟

یک لینک داخلی یا اینترنال لینک به هر لینکی روی وب سایت شما گفته می شود که یکی از صفحات سایتتان را به یکی دیگر از صفحات سایت مرتبط می سازد. هم کاربران اینترنت و هم موتور های جست و جو، برای دستیابی به محتوا های موجود روی سایت شما از لینک ها استفاده می کنند.

کاربران برای گشت و گذار بین صفحات مختلف سایت و یافتن محتوای مورد نظرشان از لینک ها استفاده می کنند. موتورهای جست و جو نیز برای هدایت و پیمایش در سایت شما از لینک ها بهره می برند. اگر به یکی از صفحات سایت هیچ لینکی اختصاص داده نشده باشد، موتورهای جست و جو نمی توانند آن را پیدا کنند. هم چنین یکی از راه ها برای بهینه سازی محتوا لینک سازی داخلی است.

تاثیر لینک داخلی در سئو

مقایسه لینک داخلی با لینک خارجی

به طور کلی همه وب سایت ها از دو نوع لینک سازی داخلی و خارجی تشکیل شده اند. لینک داخلی همان طور که گفته شد صفحات مرتبط یک وب سایت را با هم وصل می کند. اما لینک دهی خارجی صفحات سایت شما را به دیگر صفحات مرتبط در سایت های دیگر وصل می کنند. برای انجام لینکسازی خارجی لازم است که یک لیست بک لینک داشته باشید تا بتوانید از سایت‌های متنوع لینک بگیرید.

یکی از مهمترین تاثیر لینک داخلی برسئو، حذف صفحات یتیم و اتصال آنها به سایر صفحات مرتبط سایت است.

هر دو نوع لینک سازی برای بهبود سئو اهمیت دارند و از هر دو آن ها باید استفاده کنید. اما در این مطلب ما صرفا به اهمیت و کاربرد لینک های داخلی می پردازیم.

انواع لینک داخلی

اینترنال لینک ها انواع مختلفی دارند. علاوه بر لینک هایی که مربوط به صفحه اصلی سایت، منو، پست فید و غیره می شوند، شما می توانید لینک هایی را هم درون محتوا ایجاد نمایید.

به این نوع لینک دهی لینک های محتوایی گفته می شود. لینک های محتوایی توجه کاربران شما را به سمت محتوا های مرتبط و جالب توجه هدایت می کنند.

حتی بیشتر از این، فایده ی لینک دهی محتوایی این است که به موتور های جست و جو کمک می کنند تا تشخیص دهند کدام یک از محتوا های وب سایت شما به یکدیگر مرتبط هستند و آن ها را ارزش گذاری کنند. هر چقدر بیشتر به یکی از صفحات مهم وب سایت خود لینک بدهید، موتور های جست و جو آن صفحه را مهم تر می بینند. بنابراین، استفاده اصولی از لینک های داخلی برای بهبود سئو بسیار مهم و حیاتی است.

چرا لینک ها برای گوگل مهم هستند؟ تاثیر لینک داخلی بر سئو چیست؟

لینک سازی داخلی برای گوگل و دیگر موتور های جست و جو یک فاکتور بسیار مهم به حساب می رود. اما چرا؟  گوگل و یا هر موتور جست وجویی، برای جست و جو و کشف محتوا های مختلف در وب سایت های گوناگون، لینک ها را دنبال می کند. اگر یک پست یا پیج توسط صفحات و پست های دیگری تعداد زیادی لینک دریافت کرده باشد، موتور جست و جو آن صفحه و محتوا را مهم و یا حتی معتبر ارزیابی می کند.

این ارزیابی گوگل باعث می شود تا مطلب یا صفحه مورد نظر در نتایج سرچ از رتبه بالاتری برخوردار شود و بیشتر به چشم کاربران بیاید. نکته قابل توجه دیگر این است که لینک های داخلی همان قدر برای موتور های جست و جو مهم هستند که لینک های خارجی و از هیچ کدام از آن ها نباید غافل شوید.

لینک داخلی کاملا تحت اختیار و کنترل صاحب سایت قرار دارد. یعنی شما به عنوان صاحب سایت می توانید بازدید کنندگان خود و موتورهای جست و جو را به سمت مهم ترین بخش های سایت خود هدایت کنید

یک نکته مهم دیگر در مورد لینک سازی داخلی این است که بانس ریت (Bounce rate) سایت شما را می تواند کاهش می دهد.
درنظر بگیرید، کاربر اگر بعد از یک نگاه کلی از خواندن مطلب جاری منصرف شود، احتمال اینکه بر روی مطلب مرتبط یا لینک های داخلی شما کلیک کند زیاد است.  
حتماً بخوانید چک لیست سئو

ارزش لینک ها در لینک سازی داخلی

علاوه بر درک و ارزش گذاری صفحات وب سایت بر اساس روابط و شباهت محتوای آن ها با یکدیگر، گوگل همه ی لینک های موجود در یک پیج را با سیستم ارزش گذاری لینک ها تقسیم بندی می کند. در اغلب موارد به طور پیش فرض، صفحه اصلی وب سایت بیشترین ارزش لینک link value را دارد چرا که بیشترین بک لینک ها مربوط به صفحه اصلی سایت می شوند. این ارزش بین تمام لینک هایی که در صفحه اصلی هستند تقسیم می شوند و به همه آن ها ارزش می دهد.

سپس در صفحه بعدی سایت نیز همین سیستم ادامه دارد و همه لینک های درون آن صفحه نیز از ارزش صفحه ای که در آن قرار دارند بهره مند می شوند. این روند در همه ی صفحات سایت تکرار می شود. بنابراین اگر لینک تازه ترین پستی که منتشر کرده اید را در صفحه اصلی نیز قرار دهید، آن پست از ارزش بیشتری برخوردار می شود.

وقتی با سیستم link value گوگل آشنا شوید، متوجه خواهید شد که چرا افزایش تعداد لینک دهی به یک محتوا و صفحه کمک می کند تا بیشتر دیده شود. وقتی گوگل ببیند که یک محتوا و یک صفحه دارای لینک های پر شماری است،‌ رنک و رده بندی آن صفحه را بالاتر می برد و احتمال ظاهر شدن آن در نتایج اولیه سرچ را افزایش می دهد.

ارزش لینک ها در اینترنال لینکینگ

طراحی استراتژی برای ساخت سیستم لینک داخلی یا internal linking

برای سئو وب سایت شما بسیار مهم و حیاتی است که به طور مرتب و با برنامه ریزی مشخص، سیستم لینک سازی داخلی را بهبود و توسعه دهید. با استفاده از سیستم صحیح و ایده آل برای لینک سازی داخلی شما مطمئن خواهید شد که گوگل این مفاهیم را در وب سایت شما درک می کند:

  • میزان اعتبار صفحات
  • ارتباط بین صفحات
  • ارزش صفحات

برای طراحی استراتژی مناسب در زمینه لینک دهی داخلی، چندین فاکتور را باید در نظر داشته باشید. البته که این استراتژی تا حد زیادی بستگی به سایت شما و اهدافی که در سر دارید می شود اما پیروی از مراحلی که در ادامه ذکر می شود می تواند به شما کمک کند تا گام های مطمئنی را بردارید:

1. ساختار ایده آل سایت خود را مشخص کنید

یکی دیگر از مهمترین تاثیرات لینک سازی داخلی بر سئو تعیین ساختار و صفحات مرتبط بهم است. معمولا توصیه می شود که صاحبان سایت ها برای سایت خود یک ساختار هرمی را در نظر بگیرند. در راس هرم صفحه هوم پیج یا همان صفحه اصلی سایت قرار می گیرد. در طبقات میانی هرم دسته بندی ها (کتگوری ها) مختلف قرار می گیرند. در طبقات زیرین نیز پست ها و مطالب مختلف قرار می گیرند که بعضی از آن ها می توانند بین چند کتگوری مشترک باشند.

2. از افزونه های لینک داخلی استفاده کنید

افزونه های مختلفی برای مدیریت اینترنال لینکینگ وجود دارد. افزونه های لینک داخلی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به شما کمک می کنند تا با دقت بیشتر و راحت تر سیستم لینک دهی را پیاده کنید.

چند نمونه  افزونه وردپرس که از لینک داخلی اتوماتیک را در اینجا معرفی می کنیم:

3. تصمیم بگیرید که مهم ترین محتوای شما چیست

مشخص کنید که مهم ترین محتوای شما در وب سایت کدام است. این محتوا باید کامل ترین محتوای شما باشد که به طور کامل راجع به فعالیت اصلی بیزینس و وب سایت شما توضیح می دهد. این همان مطلبی است که می خواهید بازدید کنندگان وقتی درباره خدمات و محصولاتی که شما در تولید و ارائه آن ها تخصص دارید سرچ می کنند، به آن برسند.

سپس برای آن که گوگل هم از اهمیت این محتوا باخبر شود، باید تعداد زیادی لینک به آن بدهید. از صفحات مختلف سایت و لینک های راهنما برای افزایش ارزش محتوا استفاده کنید.

4. از لینک های محتوایی استفاده کنید

در بخش های قبل به لینک های محتوایی اشاره کردیم. لینک هایی که درون محتوا و متن پست های شما استفاده می شوند تا گوگل و کاربر را به سمت دیگر محتوا هایی که قبلا راجع به موضوع مشابه تولید کرده اید هدایت کنند.

این کار به گوگل و کاربر نشان می دهد که شما به طور مرتب در رابطه با این موضوع محتوا تولید کرده اید و وب سایت شما در این زمینه تخصص دارد.

همچنین لینک های محتوایی یکی دیگر از جاهایی هستند که می توانید برای ارزش دادن به مهم ترین پست سایت خود استفاده کنید.

5. پیج های سریالی را به یکدیگر لینک کنید

اگر مطالب سریالی دارید که دارای سلسله مراتب هستند، فراموش نکنید که حتما آن ها را با یکدیگر لینک کنید. هم پست های اولیه را به پست های بعدی و هم برعکس.

6. بخش پست های مرتبط را اضافه کنید

پلاگین های زیادی هستند که با استفاده از آن ها می توانند پست های مرتبط را به کاربر پیشنهاد دهید. در ابتدا حتما تست کنید تا ببینید که آیا پلاگین درست پست های مرتبط را تشخیص می دهد یا نه.

البته بعضی از پلاگین ها قابلیت اضافه کردن پست های مرتبط به شکل دستی را نیز دارند.

پلاگین های زیر از بهترین افزونه های موجود برای لینک سازی داخلی و سئو سایت هستند.

7. به پست های اخیر یا پست های محبوب خود لینک اضافه کنید

اضافه کردن لینک داخلی برای جدید ترین پست ها و یا محبوب ترین پست ها یکی دیگر از راهکار های مفید و اثبات شده برای بهبود سئو سایت می باشد. ترجیحا این بخش را در قسمت های کناری یا پایینی سایت قرار دهید تا در تمام صفحات وب سایت و کنار تمام پست ها دیده شوند. این کار هم باعث افزایش ارزش و اعتبار لینک می شود و هم ترافیک سایت را بالا می برد که نشانه بسیار مثبتی برای گوگل است.

بعد از انجام استاتژی های بیان شده برای یکی از مطاب خود تاثیر لینک داخلی بر سئو سایت خود را برای ما بنویسید. این تجربیات برای دوستان شما حتما مفید خواهد بود.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.