ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

لینک شکسته چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

لینک های شکسته کاربران و خزنده های گوگل را به آدرسی می فرستند که وجود ندارد؛ بنابراین اعتماد گوگل و کاربر از بین می رود. لازم است به عنوان یک وب مستر یا متخصص در مورد تاثیر لینک شکسته بر سئو و تجربه کاربری بیشتر بدانید و آنها را به صورت دوره ای اصلاح کنید. در ادامه همراه ما باشید تا روش های پیدا کردن لینک های شکسته (Broken link) را به شما آموزش دهیم.

0
27 خرداد 1400
آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403

لینک شکسته (Broken Link) چیست؟

صفحه ۴۰۴ صفحه ای است که وجود خارجی ندارد و لینکی که کاربر نمی تواند آن را دنبال منجر به مشاهده رایج ترین خطا یعنی 404 می شود. زمانی که برای باز شدن هر صفحه درخواست شما به سرور ارسال می شود، اگر سرور صفحه مورد نظر را پیدا نکند خطای 404 نمایش داده می شود.

نکته: با تغییر در url هر صفحه سایت، با صفحات 404 روبرو خواهید شد. مثلا اگر بر روی لینکی مانند https://www.rtl-theme.com/abc کلیک کنید به صفحه 404 هدایت می شوید. اما در لینک شکسته لینک ها ساختگی نیست ولی مقصدی برای آن ها وجود ندارد!

بنابراین لینک هایی که در صفحات وب سایت وجود دارند ولی به صفحه 404 اشاره دارند لینک شکسته محسوب می شود.

یک نمونه قالب 404

انواع لینک های شکسته کدامند و چرا بوجود می آیند؟

در سئو لینک های شکسته به دو دسته لینک های شکسته داخلی و لینک های شکسته خارجی دسته بندی می شوند.

  • لینک شکسته داخلی

لینکی که از یک صفحه وب سایت به صفحه دیگری از همان سایت لینک بشود، یک لینک داخلی است. اگر بعد از لینک دهی صفحه مقصد از سایت پاک شود با کلیک بر لینک با صفحه 404 روبرو می شود، این نمونه ای از یک لینک شکسته داخلی است.

مهترین دلایل آن می تواند موارد زیر باشد:

  • حذف صفحه مقصد از روی سایت و باقی ماندن لینک آن ها در بقیه صفحات سایت (اگر من این صفحه مقاله را از سایت حذف کنم و شما مجددا به آدرس این صفحه مراجعه کنید با خطای 404 روبرو می شوید.)
  • تقییر آدرس صفحه مقصد
  • اشتباه در کدنویسی سایت و ایجاد لینک های نادرست
  • اشتباه تایپی نویسنده و تایپ لینک هایی که اصلا وجود ندارند
  • محدوده جغرافیایی یا فایروال اجازه دسترسی به صفحه سایت را ندهد
  • لینک شکسته خارجی

لینکی که از یک سایت به سایت دیگر داده می شود. لینک خارجی است و اگر یکی از موارد زیر اتفاق بیفتد لینک شکسته خارجی ایجاد می شود.

  • حذف آدرس مقصد
  • تقییر آدرس صفحه مقصد
محصول پیشنهادی
بنر
افزونه رنک مث پرو، افزونه Rank Math
دسته بندی : افزونه سئو
12846
فروش
90%
رضایت

چگونه می توان لینک های شکسته را پیدا کرد؟

تا اینجا متوجه شدیم که لینک شکسته چیست و چطور ایجاد می شود؛ لینک های شکسته زیاد می تواند نشان از بی توجهی ما به سایت باشد. سعی کنید که به طور دوره ای این لینک ها را بررسی کنید و آن ها را رفع کنید. ما چند روش برای شناسایی لینک های شکسته را ارائه کردیم.

1.سرچ کنسول

سرج کنسول گوگل ابزار خوبی برای پیدا کردن لینک های شکسته است. به گزینه “Coverage” بروید. بر روی گزینه “Submitted URL seems to be a Soft 404”  کلیک کنید تا لیست صفحات 404 سایت شما نمایش داده شود. در این ویدئو مراحل را برای شما نمایش داده ایم.

2.ابزار screaming frog

اسکریمینگ فراگ یا قورباغه جیغ زن (!)  یکی از کاربردی ترین ابزارهای سئو برای بررسی مشکلات سایت است. screaming frog به راحتی بر روی کامپیوتر شما نصب می شود و دامنه سایتتان را بررسی می کند و لینک های شکسته را نمایش می دهد. این نرم افزار تا 500 لینک را برای دامنه شما بصورت رایگان چک می کند.

3.ابزار آنلاین brokenlinkcheck.com

با ورود به این وبسایت و وارد کردن نام دامنه براحتی میتوانید لینک های شکسته سایت خود را شناسایی کنید. تنها کاری که باید انجام دهید وارد کردن نام دامنه است و پس از وارد کردن کد امنیتی دکمه find broken link زا بزنید و منتظر نمایش لینکهای شکسته وب سایت خود باشید.


4. افزونه Broken Link Checker اکستنشن کروم

این اکستنشن گوگل کروم  را دانلود کنید و به مرورگر کروم خود اضافه کنید.

افزونه Broken Link Checker

choosearea

Check My Links و SEO Minion افزونه های دیگری در گوگل کروم هستند که وضعیت لینک های شکسته را بررسی می کنند.

لینک شکسته چه تاثیر بر سئو دارد؟

موتورهای جستجو در تلاشند که موضوعات مرتبط را نمایش بدهند پس لینک های با کیفیت در رتبه بندی سایت موثر است. لینک سازی صحیح یکی از عوامل موثر در سئو است. لینک شکسته باعث می شود تا درخواست های کاربر که پاسخی برای آنها وجود ندارد به صفحه 404 ریدایرکت شوند و این موضوع علاوه بر اینکه یک امتیاز منفی برای سئو سایت محسوب می شود بدلیل نارضایتی کاربر، وب سایت شما بازدید کننده و کاربران خودش را از دست خواهد داد.

یکی دیگر از موارد مهم این است که با دنبال کردن لینک های شکسته خزنده ها به بن بست می رسند! در اینصورت تمام زحمات شما برای تولید محتوای مفید و رضایت کاربر و رتبه گرفتن در گوگل به هدر رود!

در قدم اول شروع به شناسایی و دلیل ایجاد این لینک ها می کنید و بعد شروع به درست کردن آنها کنید. بهبود آنها دو تاثیر مثبت در سایت شما ایجاد خواهد کرد:

  1. تجربه کاربری(User Experience) بهتری را ارائه خواهد داد.
  2. موجب کاهش بانس ریت (Bounce Rate) می شود و به این معناست که شما توانسته اید رضایت کاربر را جذب کنید.

میزان بانس ریت را می توانید با ابزار گوگل آنالیتیکس که یک سرویس رایگان گوگل است انجام دهید.

چگونه می توان لینک های شکسته را اصلاح کرد؟

بهترین راه حل برای برای رفع خطای 404 ریدایرکت کردن آن ها به صفحات مرتبط یا آدرس های جدید است. اگر صفحات 404 شما ارزش ریدایرکت کردن را نداشته یا محتوای مرتبط در وب سایت شما ندارند لازم است که کد وضعیت 410 برای این صفحات ایجاد شود. 

برای اصلاح لینک های 404 در صفحات گام های زیر را دنبال کنید: 

  •  استفاده از ریدایرکت 301 یا 410

اگر محتوای جایگزین دارید از ریداریکت 301 استفاده کنید و کاربر را به یک صفحه مرتبط هدایت کنید در غیر اینصورت از کد وضعیت 410 برای صفحه 404 شده استفاده کنید.

  • جایگزین کردن لینک های شکسته

برای جایگزین و اصلاح کردن این لینک ها در صفحات دو حالت پیش می آید. یکی لینک به صفحه 410، و دیگری زنجیره ریداریکت. در ادامه روش اصلاح هر دو شرایط پیش آمده توضیح داده شد.

اگر ریدایرکت 301 انجام داده اید: لینک شکسته ای وجود ندارد و اینبار تبدیل به زنجیره ریدایرکت شده است. برای جلوگیری از این مشکل باید لینک های قبلی در متن (404) با لینک مقصد (لینک ریدایرکت) در مرحله قبل جایگزین شوند.

در صورتیکه کد وضعیت 410 ایجاد کرده اید: این لینک داخلی از صفحات باید حذف شود.

افزونه های اصلاح لینک 404

استفاده از افزونه های وردپرسی مثل  افزونه Yoast SEO و افزونه rank math یکی از ساده ترین روش های ریدایرکت در وردپرس است. به این ترتیب نیازی به کدنویسی در فایل .htaccess نیست.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه Yoast Seo، افزونه یواست سئو پرمیوم
دسته بندی : افزونه سئو
29346
فروش
90%
رضایت

در این مقاله میزان اهمیت بررسی لینک های شکسته و روش های پیدا کردن و رفع آن ها را بیان کردیم. بد نیست به سایت خود سری بزنید و با ابزارهای معرفی شده  آن را بهبود دهید. نتیجه را با ما در میان بگذارید. چه تعداد لینک شکسته پیدا کردید؟ انتظارش را داشتید؟

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.