ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
ریدایرکت در یواست سئو
آموزش سئو

آموزش ریدایرکت 301 در وردپرس

تغییر مسیر و ریدایرکت یکی از مسائلی است که شما به عنوان یک وب مستر وردپرس با آن سر و کار خواهید داشت. اگر به دنبال ریدایرکت وردپرس هستید اما مطمئن نیستید این کار چطور باید انجام شود؛ یا اصلا چرا مهم است با ما همراه باشید. در این مقاله، به صورت تصویری و گام به گام به آموزش ریدایرکت 301 وردپرس خواهیم پرداخت. مواردی که بررسی خواهیم کرد، شامل تغییر مسیر، نحوه ایجاد تغییر مسیر در وردپرس، چرا باید ریدایرکت داشته باشید؟ وچه زمانی نیازمند این کار خواهید بود.

0
28 اردیبهشت 1398
آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت راهی است که کاربران سایت، از صفحه یا پستی، به صفحه ای که شما انتخاب کرده اید، منتقل میشوند. بنابراین به صورت خودکار صفحه ی دیگری را مشاهده خواهند کرد. انواع مختلفی ریدایرکت وجود دارد: 301، 307، 302 و … اما مهمترین آنها ریدایرکت وردپرس 301 است. به همین دلیل برای سهولت در این راهنما، این نکته را آموزش می دهیم. پیش از آن، بیایید ببینیم چرا ریدایرکت کردن انقدر مهم است؟

ریدایرکت 301 چیست و چطور با افزونه یاست انجام دهیم

حتماً بخوانید انواع ریدایرکت

چه زمانی به ریدایرکت 301 وردپرس نیاز دارید؟

دلیل اصلی استفاده از ریدایرکت 301 زمانی است که سایت شما یا یک صفحه از سایت، منتقل شده، از بین رفته یا به هر صورتی تمایل ندارید کاربران آن را ببینند. به همین دلیل می خواهید کاربر به یک صفحه جدید هدایت شود. دو دلیل عمده برای استفاده از ریدایرکت 301 وجود دارد.

  • یکی از شرایطی که ریدایرکت 301 برایتان مفید است، زمانی است که می خواهید پست یا صفحه ای از سایت حذف شود.
  • یا زمانی که نیاز به تغییر یا جایگزینی پیوندهای یکتا دارید، باز هم تغییرمسیر 301 راهکار شما خواهد بود.

حالا چرا؟ چون اگر ریدایرکت وردپرس ایجاد نکنید، کاربران سایت با مراجعه به صفحه حذف شده با خطای 404 not found مواجه می شوند. این مسئله تنها برای کاربران خوشایند نیست؛ بلکه می تواند به سئو سایت هم ضربه بزند و روی رتبه شما در نتایج جستجو موتورهای جستجو هم تأثیر بگذارد.

اینجاست که ریدایرکت 301 اهمیت می یابد. به این صورت صفحه کاربران و ربات های موتورجستجوها به صفحه ی مورد نظر شما منتقل می شوند. این به شما اجازه می دهد، بک لینک ها و ترافیک صفحات قدیمی را به پست ها و برگه هایی که تمایل دارید، منتقل کنید. خب حالا که با چرایی و دلایل ریدایرکت کردن آشنا شدیم، وقت آن است که به صورت عملی مراحل ریدایرکت را بیاموزیم. پس با این آموزش مرحله به مرحله با ما همراه باشید.

آموزش ریدایرکت 301 از طریق افزونه یواست سئو

یکی از ساده ترین روش های ریدایرکت کردن با استفاده از پلاگین است. افزونه های مختلفی هستند که این کار را انجام می دهند.  مهم ترین مزیت پلاگین ها این است که این کار را بدون یک خط نوشتن برایتان انجام می دهند. اینجا ما با افزونه یواست سئو این کار را انجام می دهیم. چون به احتمال خیلی زیاد این پلاگین را برای سئو استفاده می کنید. پس نیازی به نصب افزونه دیگری نیست.

آموزش ریدایرکت با دیگر 5 افزونه دیگر را در مقاله زیر ببینید.

بهترین افزونه های ریدایرکت 

در مثال زیر به صورت ویدئویی به شما نشان می دهیم چطور آدرس صفحه A “چرا باید امور مالی شرکت را برون سپاری کرد؟” به عنوان مبدا را به صفحه B “تحریر دفاتر قانونی” به عنوان صفحه مقصد ریدایرکت کنیم. به این ترتیب از این به بعد به جای صفحه A صفحه B برای ما باز می شود.

آموزش تصویری ریدایرکت 301 با افزونه Yoast Seo Premium

همانطور که گفتیم، یکی از گزینه های خوب برای ریدایرکت کردن، استفاده از امکان “تغییر مسیر” در افزونه یواست سئو است. شما این گزینه را از منو اصلی سئو در وردپرس می توانید پیدا کنید. مثل تصویر زیر:

ریدایرکت از رطیق افزونه یواست سئو

همانطور که از تصویر نیز واضح است، از تب تغییر مسیر، نوع ریدایرکتی که مدنظرتان هست را انتخاب کنید. از آنجا که امروز تمرکز ما بر ریدایرکت 301 است، این گزینه را انتخاب می کنیم.

ریدایرکت 301

در تنظیم تغییر مسیر، کافی است نشانی قدیمی را در یک باکس و نشانی جدید را در بخش آدرس قرار دهید. بعد از زدن دکمه “افزودن ارجاع دهنده” به سادگی ریدایرکت انجام شده . اگر صفحه قدیمی را رفرش کنید متوجه می شوید آدرس جدید نمایش داده می شود. خب تمام شد. به این سادگی توانستید ریدایرکت 301 را اعمال کنید.

ریدایرکت در وردپرس

تنظیم ریدایرکت 301 در وردپرس با فایل htaccess.

یکی دیگر از گزینه ها برای تنظیم ریدایرکت 301، استفاده از فایل پیکربندی وب سرور، htaccess، است. حتما به این نکته دقت داشته باشید که یک اشتباه کوچک در فایل htaccess می تواند سایت شما را غیرقابل دسترس کند و خطای سرور داخلی(Internal Server Error) را مشاهده کنید. به همین خاطر توصیه می کنیم پیش از هر تغییری، از این فایل بک آپ بگیریم.

خب حالا به سراغ اصل مطلب می رویم. همانطور که می دانید برای ویرایش فایل htaccess باید با یک نرم افزار FTP به سایتتان وصل شوید. این فایل در ریشه سایت وردپرس شما قرار گرفته است. البته اگر آن را نمی بینید، نرم افزار خود را برای تنظیم فایل های مخفی تنظیم کنید. پیشنهاد میکنم مقاله یافتن فایل htaccess. را مطالعه کنید.

با هر ویرایشگری که بخواهید می توانید این فایل را ویرایش کنید. اینجا می خواهیم یک ریدایرکت ساده مثل انتقال یک پست قدیمی به پست جدید را بررسی کنیم.

کافی است کد بالا را به فایل htaccess اضافه کنید. البته ترجیحا در انتهای آن. به همین سادگی توانستید بدون استفاده از افزونه، این ریدایرکت وردپرس را انجام دهید. البته همانطور که می دانید، از کد سبز رنگ، باید آدرس مورد نظرتان را اضافه کنید. تا اینجا آموزش ریدایرکت 301 را انجام دادیم.

حتماً بخوانید چک لیست سئو
زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.