ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

یکی از ابزارهای رایگان و پرکاربرد گوگل برای وب سایت ها Google Analytics است. سرویس گوگل آنالیتیکس یک تجزیه تحلیل دقیق و جزئی سایت را نمایش می دهد. در این مقاله با ضرورت استفاده، آموزش نصب گوگل آنالیتیکس یا ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس با راست چین همراه باشید.

2
03 آذر 1397
آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

گوگل آنالیتیکس چیست؟ گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان گوگل است که برای رهگیری و گزارش ترافیک سایت کاربرد دارد. این اطلاعات کاربردی موجب شده تا گوگل آنالیتیکس یک ابزار دیجیتال مارکتینگ حرفه ای و معتبر برای تحلیل اطلاعات سایت است.

روش های ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس 

اگر از سایت وردپرسی استفاده می کنید یکی از کارهای مهم بعد از نصب وردپرس، اتصال سایت به سرویس گوگل آنالتیکس است. این سرویس می تواند گزارشاتی در زمینه تبدیل کاربر به مشتری، رفتار کاربران و موارد زیر را به شما بدهد:

  • Sessions: تعداد بازدیدکنندگان
  • Pageviews: تعداد صفحاتی که کاربر مشاهده می کند
  • Traffic Source: منبعی که کاربران وارد سایت شما می شوند مانند لینک مستقیم، نتایج جستجوی گوگل، گوگل ادوردز، دیگر سایت ها یا شبکه های اجتماعی
  • Bounce Rate: نرخ خروج از سایت
  • Session Duration: مدت زمانی که کاربر در سایت شما بوده
  • Pages per Session: تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربر در هر جلسه

افزونه گوگل آنالیتیکس

در گوگل آنالیتیکس که یکی از بهترین ابزارهای سئو هم محسوب می شود، دو روش برای ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس وجود دارد، یک روش استفاده از افزونه های وردپرس و روش دوم ثبت نام در سایت گوگل آنالیتیکس است. در این مقاله به هر دو این روش‌ ها می پردازیم.

توجه: برای اینکه بتوانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید باید از فیلتر شکن استفاده کنید.

آموزش اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس

در قدم اول برای ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس شما باید یک اکانت جیمیل داشته باشید سپس به آدرس www.google.com/analytics بروید و در صفحه باز شده بر روی دکمه Start for free کلیک کنید.

مرحله اول نصب گوگل انالیتیتکس در سایت وردپرس

بعد از کلیک بر روی دکمه Start for free به صفحه زیر منتقل خواهید شد. در اینجا اکانت جیمیل تان انتخاب کنید.

نکته: دقت کنید اکانتی که استفاده می کنید را در دسترس داشته باشید تا بعدا اکانت پنل مدیریتی گوگل آنالیتیکس و آمار های مربوط به وب سایت خود را با استفاده از آن مشاهده کنید.

انتخاب جیمل برای اتصال Google Analytics به وردپرس

بعد از انتخاب اکانت جیمیل یک پیام خوش آمد گویی نمایش داده می شود. با کلیک بر روی دکمه set up for free می توانید ادامه روند ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس را طی کنید.

مراحل گوگل آنالیتیکس به WORDPRESS و انتخاب SET UP FOR FREE

در صفحه بعد باید اطلاعات مربوط به سایت خود را وارد کنید. در مرحله اول از شما می خواهد نام اکانت خود را وارد کنید.

انتخاب نام برای اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس

در مرحله دوم پلتفرمی که برای ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس می خواهید را انتخاب کنید. سه گزینه وب، اپلیکیشن، وب اپلیکیشن وجود دارد طبق نیاز یکی را انتخاب کنید.

انتخاب پلتفرم برای اتصال به گوگل آنالیتیکس

در بخش سوم یک نام برای وب سایت و آدرس سایت را وارد کنید و مشخص کنید که سایت شما ssl دارد یا خیر. همچنین موضوع فعالیت سایت خود را مشخص کنید تا گوگل بیشتر با وب سایت شما آشنا شود. در مرحله آخر هم مشخص کنید که در چه منطقه زمانی هستید. تمامی اطلاعاتی که در این بخش ها باید وارد شوند را با دقت وارد کنید این اطلاعات و آمار ها در آینده برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

وارد کردن اطلاعات مورد نیاز برای اتصالبه Google Analytics

در نهایت بعد از وارد کردن تمامی اطلاعات به شما دو تاییدیه نمایش داده خواهد شد که شما باید تیک این دو گزینه را فعال کنید.

تاییدیه های گوگل برای Google Analytics

برای مشاهده کد به مسیر Admin > Property > Tracking Info > Tracking Code در گوگل آنالیتیکس بروید. قطعه کدی که گوگل آنالیتیکس بعد از ثبت سایت به شما می دهد را کپی کنید و از پیشخوان وردپرس به قسمت نمایش > ویرایشگر بروید و در فایل header.php قالب سایت خود اضافه کنید.

Tracking Code

اگر قالب سایت شما فایل header نداشت و یا نتوانستید این قطعه کد را در آن جای گذاری کنید از یک افزونه بسیار کم حجم مانند افزونه insert headers and footers  استفاده کنید تا  قطعه کد های خود را بدون ادیت کردن فایل ها در بخش های مختلف سایت قرار دهید.

مراحل ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس به اتمام رسید البته انتظار نداشته باشید که گوگل آنالیتیکس بلافاصله تمام اطلاعات رادر اختیار شما قرار دهد. باید چند روز به این ابزار فرصت دهید تا دیتا های مربوط به سایت شما را جمع آوری کند.

حتماً بخوانید آموزش سرچ کنسول

معرفی افزونه داشبورد گوگل آنالیتیکس برای وردپرس

ثبت سایت در آنالیتیکس با افزونه MonsterInsights

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم یک روش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس با افزونه است. اگر نتوانستید گوگل آنالیتیکس را به سایت وردپرس خود وصل کنید افزونه MonsterInsights را در سایت خود نصب کنید.

برای ثبت سایت در گوگل آنالیتیک علاوه بر روش گفته شده می توانید با افزونه داشبورد گوگل آنالیتیکس برای وردپرس نیز این کار را انجام دهید.

افزونه MonsterInsights

دانلود افزونه MonsterInsights

افزونه Google Analytics by MonsterInsights یکی از معتبر ترین و پر کاربرد ترین افزونه هایی است که برای ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس به کار می رود. این افزونه قدرتمند کاملا رایگان بوده و نیازی نیست که برای استفاده از آن هزینه ای بپردازید. این افزونه علاوه بر اتصال تمام آمار ها به صورت نموداری و عددی در پنل مدیریتی سایت شما نمایش داده خواهد شد و نیاز نیست که هر می توانید برای مشاهده آمار به سایت گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید.

افزونه گوگل آنالیتیکس Google Analytics Dashboard for WP

افزونه رایگان Google Analytics Dashboard for WP یک افزونه گوگل آنالیتیکس است که بهشما این امکان را می‌دهد که تمامی پست‌ها و صفحات سایت خود را بررسی کنید. همچنین تعداد از بازدیدکنندگانی که به اطلاعات تماس، دانلودها و لینک‌های پیوسته دسترسی دارند را مشاهده کنید. بنابراین می توانید تمام رفتارهای مهم کاربر را در وردپرس تنها با چند کلیک مشاهده کنید.

 ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس

دانلود افزونه Google Analytics Dashboard for WP

 

افزونه گوگل آنالیتیکس Google Analytics WD

یک افزونه گوگل آنالیتیکس دیگر که می توانید تمام گزارش های GoogleAnalytics را مستقیماً در داشبورد وردپرس خود مشاهده و سفارشی کنید،  افزونه Google Analytics WD است.  افزونه‌ Google Analytics WD رایگان است و می‌توانید آن را از مخزن وردپرس دانلود کنید.

افزونه گوگل آنالیتیکس

دانلود افزونهGoogle Analytics WD

 

اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس دقیق ترین و قدرتمند ترین اطلاعات را در مورد جزئیات ترافیک و تعامل کاربران را نشان می دهد. این دیتاها در راه های مختلف به کار شما می آید. به عنوان مثال، برنامه ریزی های مختلف سایت و تعریف استراتژی ها، بدون آمار کار سختی است. با هم  برخی از دلایل اصلی برای استفاده از افزونه google analytics در وردپرس را بررسی می کنیم.

افزونه google analytics برای وردپرس

بازدید کنندگان سایت خود را بشناسید

google analytics موقعیت جغرافیایی کاربران را به شما نشان میدهد. علاوه بر این می توانید بفهمید با چه دستگاهی از سایت شما بازدید می کنند. سیستم عامل، وضوح صفحه نمایش، زبان و بسیاری اطلاعات دیگر. همچنین بیشترین زمانی که ترافیک دریافت می کنید را هم میتوانید بدانید. یعنی در کدام ساعت از شبانه روز سایت شما بیشترین بازدید را داشته اید. چنین اطلاعاتی به شما کمک می کند وب سایت را مطابق با کاربران سفارشی سازی کنید.

به این صورت، مخاطبان احساس رضایت بیشتری خواهند داشت و در واقع تجربه کاربری بهتری خواهند داشت. تجربه کاربری خوب باعث می شود افراد اعتماد بیشتری نسبت به کسب و کار شما داشته باشند و به آن وفادار شوند.

افزونه google analytics

افراد چگونه با وب سایت شما ارتباط برقرار می کنند؟

با استفاده از امکاناتی که گوگل در اختیار شما قرار میدهد، می توانید بفهمید کدام صفحات بیشترین بازدید را دریافت کرده اند. بازدید کننده ها بعد از سایت شما کجاها می روند؟ نرخ پرش یا درصد بازگشت (bounce rate)از سایت شما چطور است؟bounce rate، در واقع تعداد افرادی است که بعد از دیدن صفحه اول از سایت شما خارج میشوند. این معیار، جذابیت سایت شما برای مخاطب را بیان می کند.

google analytics به شما کمک می کند تعاملات خود را با کاربران سایت بهبود دهید. و نرخ بازگشت سایت را کم کنید. نکته مهم اینکه بانس ریت در سئو سایت شما بسیار اهمیت دارد.

افراد چه زمانی از سایت شما بازدید می کنند؟

می دانید چه زمانی بیشترین بازدید از سایت شما صورت می گیرد؟ گوگل آنالیتیکس این امکان را برای شما فراهم می کند. می توانید ترافیک موتور جستجو(search engine)، ترافیک ارجاعی(referral) و ترافیک مستقیم(direct link) را بدانید. حتی اگر بک لینکی از سایتی خریده اید، ترافیکی که از این بک لینک دریافت می کنید را هم می توانید بدانید.

به این صورت در مخارجی که صرف تبلیغات می کنید هم هدفمند تر عمل کنید. و در جایی پول خرج کنید که مخاطب واقعی و مشتری سایت می کند.

از طرف دیگر، احتمالا از شبکه های اجتماعی هم برای افزایش بازدید کننده های سایت استفاده می کنید. گوگل آنالیتیک به شما کمک می کند تا ترافیک رسانه های اجتماعی خود را نیز به طور موثر پیگیری کنید. به این صورت می توانید برنامه ای تأثیرگذار برای شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک و … تهیه کنید. اینکه مثلا چه ساعتی پست بگذارید که بازدید بیشتری داشته باشد و مشتری بیشتری وارد سایت کند.

دانلود افزونه گوگل آنالیز

علاوه بر گوگل آنالیتیکس ابزارهای زیادی، امکانات تحلیلی و ترافیکی سایت را در اختیار شما قرار می دهند یکی از جدید ترین ابزارها برای تحلیل سایت مایکروسافت کلاریتی است در مقاله Microsoft Clarity چیست؟ با این ابزار تجزیه و تحلیل سایت آشنا شوید.

اتصال بعضی از افزونه ها مانند اتصال افزونه Presto Player به گوگل آنالتیکس امکان ارائه آمار و گزارشات و تحلیل آنها را به دارندگان سایت ها می دهند.

حال که می دانید گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردهایی دارد امیدواریم با استفاده از مراحل گفته شده بتوانید سایت وردپرس تان را به راحتی و بدون درد سر به گوگل آنالیتیکس وصل کنید. در صورت داشتن سوال در قسمت دیدگاه ها از ما بپرسید.

محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
من محبوبم، کارشناسی ارشد مدیریت IT دارم و بیشتر از 5 ساله که تخصصی وردپرس و سئو کار می‌کنم. معتقدم که هیچ چیز نشدنی وجود نداره؛ فقط استقامت و تلاش میخواد.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
2 دیدگاه
loverlone57
loverlone57
18 آبان 1401 15:12

سلام و درود همه اینها با هاست ایران مشکل دارند افزونه ای هست که با هاست ایران مشکلی نداشته باشه ؟

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
18 آبان 1401 15:55

دسترسی به سرویس انالیتیکس برای کاربران ایرانی ازاد شده و درحال حاضر بدون مشکل هست. اما ممکنه اتصال افزونه گزارش گیری به این سرویس مشکل داشته باشه که می تونید از خود سرویس مستقلا استفاده کنید.

آیا مفید بود ؟