ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

3 روش جلوگیری از دانلود ویدیو در وردپرس

حفاظت از ویدیو ها در سایت های آموزش آنلاین و سایر سایت ها اهمیت زیادی دارد. شما برای جلوگیری از دانلود ویدیو در وردپرس، در سایت خود راه کارهای متفاوتی می توانید به کار ببرید. اگر علاقمند به دانستن این راه کارها هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

11
06 بهمن 1400
آخرین بروزرسانی: 15 فروردین 1403

در فضای وب امروز، وجود ویدیو برای سایت هایی که محتوای آموزشی دارند اهمیت زیادی دارد. یکی از دلایل آن گوگل است که در رتبه بندی نتایج و سئو، محتوای ویدیویی را ارزشمند در نظر گرفته و به آن محتوا رتبه بالاتری می دهد. ویدیوها محتواهای مهمی هستند که هدف آنها به اشتراک گذاری تخصص و دانش با دیگران بوده و تولید آنها زحمت زیادی دارد.

از سایت های آموزشی تا فروش دوره گرفته تا هر سایتی که محتوای ویدیویی تولید می کند دغدغه این را دارد که از محتوای خود محافظت و اقدام به جلوگیری از دانلود ویدیو در سایت کند. اگر شما هم بخواهید ویدیو توسط کاربران قابل مشاهده باشد ولی نتوانند آن را دانلود کنند، برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز کاربران به ویدیو و بازنشر آن باید اقدامات مناسبی را انجام دهید. در این مقاله سه روشی را آورده ایم که به شما کمک می کنند تا به جلوگیری از دانلود ویدیو در وردپرس اقدام  کنید.

چگونه به جلوگیری از دانلود ویدیو در وردپرس اقدام کنیم؟

روش های متنوعی برای محافظت از ویدیو وجود دارند اما جلوگیری از امکان دانلود ویدیو در وردپرس و جلوگیری از بازنشر ویدیوها کمی مشکل تر است. بعضی از روش های محافظت از آنها شامل این موارد می شوند: استفاده واترمارک روی ویدیوها با نرم افزاهایی که امکان قرار دادن Watermark دارند، استفاده از بعضی پلیرها که امکان محافظت دارند یا بعضی سرویس های میزبانی که از ویدیوها در برابر دانلود محافظت میکنند.

نکته ای جا دارد به آن اشاره کنیم این است که جلوگیری از دانلود ویدیوها در وردپرس با اینکه شما تعیین کنید محتوایتان برای چه کاربرانی نمایش داده شود، متفاوت است. امکان نمایش ویدیو برای کاربران و دانلود محتوا توسط بعضی از آنها به استراتژی شما بستگی دارد. برای مثال با استفاده از افزونه های اشتراک ویژه مانند افزونه Restrict Content Pro و افزودنی Restrict Content Pro می توانید برای اعمال محدودیت روی لینک های دانلود استفاده کنید و به کاربران بر اساس سطح آنها، محتوا (ویدیو) را نمایش دهید. در واقع یک استراتژی که تعیین کند هر سطح کاربر دقیقا چه ویدیوهایی را مشاهده کند.

اما زمانی هست که شما به طور کلی می خواهید مانع از به اشتراک گذاری و باز نشر لینک ویدیوهایتان شوید. کاربران با لاگین کردن به سایت با توجه به استراتژی که قرار دادید می توانند ویدیو را ببینند و دانلود کنند اما می خواهید امکان دسترسی به لینک دانلود را برای بازدیدکنندگان و کاربران خود غیر فعال کنید. سه روش برای جلوگیری از دانلود ویدیو در وردپرس وجود دارد که استفاده از فایل htaccess، استفاده از افزونه های غیرفعالسازی کپی و کلیک راست، افزونه Presto Player هستند.

✔️ غیرفعالسازی دسترسی مستقیم به URL با استفاده از فایل .htaccess

اولین و موثرترین تکنیکی که می تواند از کپی شدن و دانلود ویدیوهای شما جلوگیری کند، غیرفعال کردن دسترسی مستقیم به آن URL از طریق .htaccess است. با این کار دیگر نگران دسترسی مستقیم به URL ویدیوها نباشید. این روش که برای جلوگیری از دانلود ویدیو در سایت است، مانع از نمایش ویدیو در سایت شما نمی شود اما از دسترسی مستقیم به محتوای شما جلوگیری می کند و هیچ کس نمی تواند آن را کپی و بازنشر کند. اگر آدرس ویدیو شما https://yourdomain.com/video.mp4 باشد و کسی با زدن این آدرس بخواهد به ویدیو شما دسترسی داشته باشد صفحه 403 را به او نشان می دهد.

برای دسترسی به فایل .htaccess وارد هاست خود شده و در مسیر Filemanager > Public-html (در واقع جایی که وردپرس شما نصب است) می توانید به این فایل دسترسی داشته باشید.

جلوگیری از دانلود ویدیو در وردپرس
این فایل با نصب وردپرس تولید می شود اما اگر به هر دلیلی در دسترس نبود یک فایل .htaccess در هاست ایجاد کنید و کدهای بخش بعد را در آن ثبت کنید. این کار به محافظت از ویدیو دوره آنلاین و سایر ویدیوهای شما کمک می کند.

کدهایی که باید برای جلوگیری از دانلود فیلم در سایت تان در فایل .htaccess کپی کنید:

RewriteEngine on     

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?localhost [NC]    

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?localhost.*$ [NC]   

RewriteRule \.(gif|jpg)$ – [F]   

✔️ غیرفعالسازی کپی و کلیک راست 

یکی دیگر از روش های جلوگیری از دانلود ویدیو در وردپرس، غیرفعال کردن کپی و کلیک راست است. با استفاده از این روش می توانید از سرقت ویدیوهای خود توسط حدود 80 درصد از افراد غیر فنی جلوگیری کنید و از محتوای ویدیویی و غیره محافظت کنید. این کار را می توانید با استفاده از کدنویسی و پلاگین انجام دهید. روش ساده تر استفاده از پلاگین است. افزونه هایی مانند Wp content copy protection pro و WP Content Copy Protection به شما کمک می کنند کپی و کلیک راست محتوای تان را غیرفعال کنید. با این حال بعضی از افرادی که با کدنویسی آشنایی دارند (حدود 10 درصد از افراد) می توانند راهی برای کپی محتوا با استفاده از page source پیدا کنند.

✔️ استفاده از افزونه Presto Player

برای جلوگیری از دانلود ویدیو قرار گرفته شده در سایت می توانید از افزونه Presto Player استفاده کنید. البته این افزونه به صورت پیش فرض این امکان را ندارد اما با استفاده از سرویس bunny.net و بکارگیری این افزونه میتوانید ویدیوهای خود را امن کنید. با این روش افزونه پرستو پلیر که یک بخش کننده و پلیر پیشرفته ویدیو در وردپرس است از امکان دانلود ویدیو جلوگیری می کند. این پلیر امنیت بیشتری برای ویدیوهای شما فراهم می کند و امکاناتی مانند کیفیت بالاتر ویدیوها، اتصال به گوگل آنالتیکس، امکان زیرنویس ویدیو، امکان بخش بندی ویدیو، تغییر سرعت ویدیو و غیره را دارد.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه پخش ویدئو Presto Player
دسته بندی : افزونه کاربردی
501
فروش
84%
رضایت
با استفاده از روش هایی که در این مقاله گفتیم می توانید مانع از دسترسی کاربران غیرمجاز به محتواهای ارزشمندی مانند ویدیو شوید. جلوگیری از دانلود ویدیو در وردپرس دغدغه بسیاری از دارندگان سایت های آموزشی است. اگر تجربه مشابهی از محافظت از ودیو در سایت وردپرسی دارید لطفا در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
11 دیدگاه
vanyar
vanyar
09 فروردین 1403 13:36

درود بر شما
وقت بخیر
آیا برای ویدیوهایی که از هاست دانلود و یا فضاهای ابری با لینک های غیر از دمین سایت قرار داده شده هم مفید خواهد بود یعنی دسترسی به این ها رو هم مسدود میکنه چون اکثر ویدیو های آموزشی به لحاظ حجم جا نمیشه روی هاست و سرور اصلی سایت قرار بگیره.

آیا مفید بود ؟
0
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
11 فروردین 1403 09:53

سلام وقت بخیر
بله این روش برای همه هاست ها امکان پذیر هست اما باز هم تست کنید. روش دیگر استفاده از افزونه پخش ویدئو Presto Player است که از لینک زیر به آن دسترسی خواهید داشت.
https://www.rtl-theme.com/presto-player-wordpress-plugin/

آیا مفید بود ؟
rezahoseini
rezahoseini
13 آذر 1401 18:27

آیا میشه دانلود با دانیلود منیجر یا idm رو هم غیرفعال کرد؟

آیا مفید بود ؟
0
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
14 آذر 1401 09:04

درود عرض ادب
از طریق اولین روش غیرفعالسازی دسترسی مستقیم به URL، دانلود با IDM هم غیرفعال می شود زیرا اصلا به لینک دانلود دسترسی وجود ندارد.

آیا مفید بود ؟
rezahoseini
rezahoseini
13 آذر 1401 18:26

سلام. این سوال خیلی برام مهمه:
آیا راهی وجود داره که اسکرین شات و اسکرین ریکوردر رو بشه باهاش غیرفعال کرد؟

آیا مفید بود ؟
0
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
14 آذر 1401 09:02

درود وقت بخیر
بله این امکان وجود داره. میتونید با جست و جو در اینترنت مجموعه کدهای جاوا اسکریپت موردنیاز برای غیرفعالسازی رکورد از صفحه را پیدا کنید و در جای مناسبی از سایت تون قرار بدید.

آیا مفید بود ؟
mprmohammad
mprmohammad
13 اسفند 1401 17:25

ممکنه لینک رو به ما بدید؟

آیا مفید بود ؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
14 اسفند 1401 16:14

درود بر شما
دوست عزیز طی بررسی ها و جست و جوهایی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که این مساله امکان پذیر نیست و شما نمیتونید با استفاده از کد، از اسکرین شات گرفتن کاربران جلوگیری کنید. اگر اینکار را انجام بدین کاربر میتونه از ابزار دیگه ای مثل snipping برای اسکرین شات گرفتن استفاده کنه یا حتی میتونه از دوربین برای عکس گرفتن استفاده کنه.
مثلا اگر از کدهای جاوا اسکریپت برای جلوگیری از راست کلیک کردن هم استفاده کنید باز هم کاربر امکان راست کلیک کردن را داره.

آیا مفید بود ؟
گروه انفورماتیک منتوروید
گروه انفورماتیک منتوروید
06 بهمن 1400 17:19

سلام در گذشته مابرای یک آموزشگاه که ویدیوهای فروشی می ساختند، یک مرورگر اختصاصی تحت ویندوز و اندروید با یوزر ایجنت متغییر که از سرور بگیره user agent رو ساختیم ، بعد میومدیم صفحات وبمون رو فقط برای اون یوزر ایجنت در دسترس قرار میدادیم ، علاوه بر این فریم متحرکی روی div html ویدیو قرار میدادیم حاوی کدملی ، یا شماره تماس کاربر که ضبط نتونند کنند .
همچنین خرید کاربر و دسترسی کاربر رو هم چک می کردیم . و راه خوبی بود . تو اون مرورگر که خودمون نوشتیم که اینسپکت المنت و..برداشته بودیم ولی همچنان در مرورگرهای دیگه هم این اینسپکت المنت را سراسری جلوگیری کرده بودیم .
حتی میشد html هم انکریپت کرد برای جلوگیری از اینکه اینسپکت کرد. و البته روشهای مختلف استریم هم هست .
این یوزر ایجنت متغییر هم فکر خوبی بود ، حتی اگر کسی پیداش میکرد و میخواست امتحانش کنه ، هرچندساعت متغییر بود و تغییر میکرد ..با سورس کپچر هم نمیشد بهش دسترسی داشت.
یک سایت خارجی نمونه مشابهش رو دوسال پیش 4 هزار دلار می فروخت..
ممنون از این مقاله خوبتون.

آیا مفید بود ؟
0
wpscript
wpscript
06 بهمن 1400 19:08

سلام

شما چنین سیستمی رو میفروشید ایا ؟

آیا مفید بود ؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
07 بهمن 1400 08:28

سلام وقت بخیر
دوست عزیز ممنونم از اینکه دیدگاه و تجربه تان را به اشتراک گذاشتید.
خوشحالم که این مقاله مور توجهتون بوده.

آیا مفید بود ؟