ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
حلقه و زنجیره ریداریکت در وردپرس
آموزش سئو

چطور حلقه یا زنجیره ریدایرکت را اصلاح کنیم؟

تغییر مسیر از صفحه ای به صفحه ای یا ریدایرکت در سایت امری اجتناب ناپذیر است و به دلایل مختلف ممکن است شما مجبور به تغییر مسیر دائمی یا موقت شوید. اما زمانی تغییر مسیر به زنجیره ریدایرکت تبدیل می شود که تغییر مسیر به یک URL هدف اشاره کند که خود به URL دیگری ریدایرکت شود اگر این تعریف کمی گیج کننده است با ادامه مقاله همراه ما باشید تا با زنجیره ریدایرکت و نحوه اصلاح آن آشنا شوید.

0
21 اردیبهشت 1400
آخرین بروزرسانی: 20 اسفند 1402

زنجیره ریداکت چیست؟

بیاید در ابتدا ببینیم زنجیره ریدایرکت چیست؟ یک زنجیره ریدایرکت (Redirect Chain) زمانی رخ می دهد که صفحه (URL) مورد نظر شما به یک URL ریدایرکت شود در حالی که این صفحه نیز از قبل ریدایرکت شده است.

اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم اگر صفحه یا آدرس A به آدرس B ریدایرکت شود در حالی که صفحه B نیز به صفحه C ریدایرکت یا منتقل شده باشد در این صورت بارگیری URL C بیشتر طول می کشد، در این صورت زنجیره ریدایرکت ایجاد می شود.

نحوه ایجاد حلقه ریدایرکت

زنجیره ریدایرکت هم برای بازدید کنندگان و هم برای خزنده های موتورهای جستجو بسیار مهم است چرا که می تواند باعث کاهش نرخ تعامل، نرخ کلیک و یا حتی در مواردی باعث جریمه شدن از طرف موتور های جستجو گردد، پس حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید! و اگر این اتفاق برای صفحات شما رخ دهد هر چه زودتر آن را برطرف کنید.

مقاله پیشنهادی:  با انواع ریدایرکت و کاربرد آن ها آشنا شوید.

علت ایجاد زنجیره ریدایرکت چیست؟

دو دلیل متداول ایجاد زنجیره تغییر مسیر یا زنجیره ریدایرکت وجود دارد:

خطای سهوی: ریدایرکت به سختی برای چشم انسان قابل مشاهده است. این بدان معنی است که اگر یک ریدایرکت را ایجاد کنید و از وجود ریدایرکت قبلی باخبر نباشید احتمالا بدون توجه به آن یک حلقه(loop) یا زنجیره ریدایرکت ایجاد خواهید کرد.

انتقال وب سایت: افراد معمولا فراموش می کنند که پس از انتقال به وب سایت جدید خود، ریدایرکت خود را به روز کنند؛ مانند وقتی که از HTTP به HTTPS آدرس سایت را تغییر می دهید یا نام دامنه را تغییر می دهید و ریدایرکت های اضافی را بدون به روز رسانی ریدایرکت های موجود انجام می توانید باعث بروز یک زنجیره ریدایرکت شوید!

روش پیدا کردن زنجیره ریدایرکت

اگر این سوال برای شما پیش آمده که از چه راهی زنجیره ریدایرکت ها را تشخیص دهید، پاسخ این است از ابزار های جانبی مانند SCreamingFrog می توانید استفاده کنید و مطابق شکل زیر به راحتی زنجیره ریدایرکت خود را پیدا کنید!

نحوه عیب یابی و رفع حلقه تغییر مسیر با SCreamingFrog

البته با بررسی سرچ کنسول نیز می توانید زنجیره ریدایرکترا تشخیص دهید کافی است به پیشخوان سرچ کنسول بروید سپس از قسمت Coverages > Redirect error  را انتخاب کنید می توانید لیست خطاهای مرتبط با حلقه ریدایرکت را مشاهده کنید.

نحوه پیدا کردن زنجیره ریدایرکت با سرچ کنسول

تفاوت بین زنجیره و حلقه ریدایرکت چیست؟

خب تا اینجا می دانید که حلقه یا زنجیره ریدایرکت چیست حال به سراغ حلقه ریدایرکت برویم. زنجیره های تغییر مسیر را نباید با حلقه (Loop) اشتباه گرفت. زنجیره های ریدایرکت هدف دارند، اما حلقه های ریدایرکت یک زنجیره ریدایرکت بسته است، یک چرخه نامحدود از ریدایرکت ها که در شکل زیر به وضوح نمایش داده شده است!

حلقه ریدایرکت

این نوع ریدایرکت یک حلقه تغییر مسیر بی پایان ایجاد می کند که دسترسی به صفحه مورد نظر را غیرممکن می کند. زمانی که در حال دریافت پیام خطای تغییر مسیر در وردپرس هستید شاید از خود بپرسید که علت ایجاد حلقه ریدایرکت پیست و چگونه یک حلقه تغییر در سایت شما ایجاد شده است.

چند دلیل احتمالی برای این مسئله وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است شما ابزاری نصب کرده باشید که از ریدایرکت اشتباه در سئو استفاده می کند، مانند پلاگین های مختلفی که نصب می شوند. پس به درستی پلاگین های سئو وردپرس خود را انتخاب و نصب کنید.

برای اینکه بدانید در هنگام برخورد با سایر خطاهای وردپرس چه اقداماتی انجام دهید پیشنهاد می‌کنم دوره عیب یابی خطاهای وردپرس راست چین که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است را ببینید.

نحوه عیب یابی و رفع حلقه تغییر مسیر

پس از یافتن زنجیره های ریدایرکت، باید تغییر مسیر را به روز کنید تا اطمینان حاصل شود که به URL نهایی هدایت می شود. این بدان معنی است که شما باید هدایت های غیرضروری را در داخل زنجیره حذف کنید و اطمینان حاصل کنید که فقط یک ریدایرکت 301 در محلی وجود دارد که URL شروع را به URL هدف هدایت می کند. مثلا با حذف تغییر مسیر

خوشبختانه، رفع خطاهای ریدایرکت اغلب آسان است. بیایید برخی از مراحل اصلی عیب یابی را بررسی کنیم، با ساده ترین مراحل عیب یابی ریدایرکت و حلقه ریدایرکت شروع کنید.

1. مرحله اول کوکی های خود را حذف کنید

کوکی ها نوعی اطلاعات ذخیره شده هستند که مرورگر شما برای بارگیری سریعتر وب سایت ها از آنها استفاده می کند. هر زمان که وب سایتی به درستی بارگیری نمی شود، اولین مرحله عیب یابی شما باید حذف کوکی ها در مرورگر شما باشد.

2. حافظه پنهان یا کش وردپرس خود را پاک کنید

اگر حذف کوکی های شما درست عمل نمی کند، مرحله بعدی پاک کردن کش یا حافظه پنهان وردپرس است. حافظه پنهان همچنین مجموعه ای از داده های ذخیره شده است که بارگیری سایت ها را سریعتر می کند و می تواند در مکان های مختلف (مانند مرورگر یا سرور سایت) نگهداری شود.

یک خطای حلقه ریدایرکت ممکن است نشانه نادرست یا به روز نبودن برخی از اطلاعات ذخیره شده سایت باشد. با پاک کردن سریع حافظه پنهان هم در سرور وردپرس و هم در مرورگر خود می توانید این مورد را امتحان کنید.

3. تغییر مسیرها را به درستی تنظیم کنید

در واقع اگر پاک کردن حافظه پنهان و کوکی ها در سایت شما جواب نداد، مرحله بعدی شما باید این باشد که مطمئن شوید ریدایرکت های خود را به درستی تنظیم کرده اید. اگر از یک افزونه سئو استفاده می کنید سعی کنید آن را غیرفعال کنید تا ببینید آیا این کار مشکل را برطرف می کند یا نه! در صورتی که با غیرفعال کردن افزونه مورد نظر خطا برطرف نشد، مطمئناً تنظیمات ریدایرکت شما به اشتباه انجام شده است.

4. افزونه های وردپرس را غیرفعال کنید

از آنجا که مشکلات تغییر مسیر ممکن است توسط هر افزونه وردپرس با پیکربندی اشتباه ایجاد شود ممکن است بخواهید به سرعت افزونه های دیگر خود را نیز غیرفعال کنید. اگر بعد از غیرفعال شدن همه افزونه ها همچنان مسئله تغییر مسیر برطرف شد، این نشانه واضحی است که یکی از این افزونه ها باعث ایجاد خطا شده است؛ بنابراین، آخرین مرحله عیب یابی این است که پلاگین های خود را یک به یک غیرفعال و فعال کنید.

5. خدمات شخص ثالث را بررسی کنید

برخی از سرویس های شخص ثالث، به ویژه سیستم عامل های پروکسی معکوس مانند کلودفلر می توانند باعث ریدایرکت شوند و ایجاد پیام و خطای ERR_TOO_MANY_REDIRECTS را تحریک کنند. شایع ترین دلیل آن استفاده از گواهی SSL پویا در سیستم هایی نظیر کلودفلر است! اگر قبلاً گواهی SSL در سایت خود دارید، قطعا گزینه SSL پویا با آن در تضاد است و سایت را به یک حلقه ریدایرکت می اندازد.

برای رفع این مشکل به طور خاص در Cloudflare، می توانید تنظیمات کریپتو Crypto خود را به ” Full” تغییر دهید.

چرا زنجیره های تغییر مسیر برای SEO مضر هستند؟

سه دلیل وجود دارد که بروز ریدایرکت زنجیره ای می تواند باعث ایجاد آسیب در سئو سایت و بهینه سازی آن شود که در زیر این دلایل بررسی شده اند.

  • از دست دادن PageRank

وقتی صفحه ای را به صفحه دیگری هدایت می کنید گوگل PageRank را به URL جدید منتقل می کند. به این ترتیب می توانید بدون از دست دادن ارزش SEO ، نسخه جدید را ایجاد کنید یا صفحه قدیمی را به روز کنید. با این حال ، نحوه برخورد Google با این مورد محدودیت دارد. هنگامی که یک زنجیره ریدایرکت دارید ، Google شروع به بررسی آن صفحه به عنوان یک خطای صفحه 404 می کنند. این بدان معناست که آنها پیج رنک صفحه اصلی را به صفحه دوم انتقال نمی دهندو این می تواند برای رتبه بندی هر صفحه جدیدی که ایجاد می کنید فاجعه بار باشد.

  • کاهش سرعت لود صفحات

سرعت بارگذاری صفحه به دلیل ارتباط آن با تجربه کاربر یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی است که Google از آن استفاده می کند. مطالعات نشان داده است که هرچه بارگیری یک صفحه بیشتر طول بکشد ، افراد بیشتری قبل از پایان آن آن را رها می کنند. برای بارگیری url های بیشتری که در این زنجیره وجود دارد ، زنجیره های هدایت مجدد بیشتر طول می کشد. در حقیقت ، یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود عملکرد بارگیری صفحه در سایت شما، حذف هر زنجیره ای است که وجود دارد.

  • مشکل در خزش صفحات

ربات هاب گوگل معمولاً در برخورد با صفحات ریدایرکت به دو صورت برخورد می کنند یا آن ها را به عنوان خطای 404 تلقی می کنند این بدان معنی است که وقتی ربات های خزنده یک زنجیره هدایت را مشاهده می کنند، با آن چنان برخورد می کنند گویی آن صفحه وجود ندارد.

مسئله دوم مربوط به بودجه خزش سایت شماست، ربات های گوگل طی یک خزش فقط حداکثر پنج ریدایرکت را دنبال می کند. این کار باعث صرفه جویی در منابع خزش گوگل و جلوگیری از گیر افتادن بالقوه می شود. در نتیجه زنجیره ریدایرکت باعث از بین رفتن بودجه خزش می گردد و ممکن است باعث ایجاد اشکال در ایندکس صفحات می شود. وقتی Google تمام صفحات معتبر شما را کراول نکند ممکن است نداند که محتوای جدیدی برای نمایش در نتایج جستجو وجود دارد.

  • ارزش ویژه پیوند گمشده

به خاطر داشته باشید که همه ارزش صفحه یا ارزش پیوند از طریق ریدایرکت منتقل نمی شود. این بدان معناست که حتی یک ریدایرکت اضافی نیز می تواند میزان انتقال ارزش صفحه را کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر سه ریدایرکت در یک زنجیره داشته باشید و در نظر بگیرید که حدود 5٪ از ارزش پیوند خود را نسبت به هر ریدایرکت از دست می دهید، URL موردنظر فقط 85.7٪ از ارزش پیوند اصلی دریافت شده را دریافت می کند.

  • افزایش زمان بارگذاری صفحه

تغییر مسیرها باعث زمان بارگذاری بیشتر صفحه برای کاربران و موتورهای جستجو می شود هر زمان که ربات موتور جستجو کد وضعیت 3xx را بازگرداند، باید URL دیگری را درخواست کند. و اگر ربات های موتور جستجو منتظر بمانند، زمان کمتری برای جستجوی صفحات دیگر خواهند داشت و این یعنی امتیاز منفی برای سئو سایت شما!

امیدواریم توانسته باشیم توضیحات لازم در مورد حلقه ریدایرکت و زنجیره ریدایرکت را در اختیار شما قرار دهیم و با خواندن این مقاله بدانید که حلقه یا زنجیره ریدایرکت چیست و اگر با این مشکل مواجه شدید بتوانید آن را رفع کنید. در صورتی که شما هم تجربه مواجه با حلقه ریدایرکت را داشته اید در قسمت دیدگاه ها بنویسید این خطا را چگونه حل کردید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.