ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
امنیت

آموزش تغییر http به https در سایت

آموزش تغییر آدرس سایت از http به https به عنوان مالک وب سایت یا یک کاربر، احتمالا کلمات گواهینامه ssl و https را زیاد شنیده اید. گواهینامه ssl یک پروتکل امنیتی است که طی سالهای اخیر رواج بسیاری داشته است و از سال 2018 که گوگل رسما اعلام نمود سایت های بدون https را غیر امن خوانده و مرورگرهای گوگل کروم و فایرفاکس و سایر مرورگرها نیز از این قانون پیروی کرده و هنگام باز شدن سایت های بدون ssl پیغام هشدار “سایت غیر امن” را دادند، مساله گواهینامه ssl و تغییر آدرس سایت از http به https از اهمیت بیشتری بین کاربران برخوردار شد.

6
05 آذر 1399
آخرین بروزرسانی: 05 فروردین 1403

گواهینامه ssl چه کار می کند؟

به طور کل گواهینامه ssl عملیات رمزنگاری بین سرور، مرورگر و کاربر را انجام داده و باعث می شود اطلاعات مهم مانند کارت های اعتباری، اطلاعات هویتی کاربران و غیره از دست مهاجمین وب و هکرها در امان بوده و محرمانگی اطلاعات حفظ شود.

به خصوص اگر فروشگاه آنلاین داشته باشید، با توجه به اینکه احتمال ثبت اطلاعات محرمانه کاربران و استفاده از درگاه پرداخت بسیار بیشتر است، اهمیت گواهینامه ssl دوچندان شده و استفاده از آن کاملا ضروری می باشد. ضمن اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیک ، فقط در صورتی مجوز نماد دو ستاره را برای کاربران صادر می کند که گواهینامه ssl با اعتبار حداقل 6 ماهه داشته باشند.


میخوای برای سایتت یه سپر امنیتی قوی بسازی؛ حتما یه سر به دوره افزایش امنیت سایت بزن.

همچنین اهمیت گواهینامه ssl به قدری زیاد است که می تواند مستقیما روی رتبه سایت شما در گوگل تاثیر بگذارد  مقاله اهمیت استفاده از https و گواهی ssl در سئو سایت این مورد راشرح داده است.

تغییر http به https

مزایای افزودن گواهینامه ssl و تغییر http به https

یکی از روش های رایگان برای فعالسازی گواهینامه، فعالسای SSL در Cpanel است. افزودن SSL به سایت به بهبود سئو وردپرس کمک می کند همچنین دارای مزایای زیر است:

  • یکپارچگی

می توانید مطمئن باشید که داده های شما هنگام انتقال از از مرورگر به سرور و بلعکس تغییر نخواهد کرد.

  • تایید اعتبار

معتبر بودن سرور و سایتی که به آن متصل می شویم را تایید می کند

  • بهبود سئو

گواهینامه ssl روی سئو سایت تاثیر مثبت داشته و باعث می شود سایت شما شانس بیشتری برای صعود به صفحه یک گوگل داشته باشد. مقاله تاثیر ssl بر سئو را مطالعه کنید تا به ضرورت این گواهی نامه در رتبه گوگل آشنا شوید.

  • افزایش شانس خرید

با توجه به تاکید بسیار زیاد در سایت ها و رسانه های مختلف، بسیاری از کاربران هنگام خرید از سایت ابتدا به URL نگاه کرده و در صورتی که https را مشاهده کنند اقدام به خرید می کنند.

  • امکان دریافت نماد دو ستاره

یکی از شروط مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای ارائه نماد دو ستاره، داشتن گواهینامه ssl با حداقل 6 ماه اعتبار است.

تغییر http به https

گواهینامه ssl باید از کجا تهیه شود؟

گواهینامه ssl را می توانید از شرکت های معتبر فروش گواهینامه ssl خریداری نمایید. یکی از کلمات کلیدی برای جستجو وب سایت های فروش گواهینامه ssl، کلمه کلیدی “خرید ssl” است.

همچنین شرکت های ارائه دهنده هاست نیز معمولا فروش گواهینامه ssl و عملیات نصب آن را انجام می دهند.

بهترین هاست وردپرس و شرکت های هاستینگ را بشناسید.

شرکت‌های هاستینگ امکان فعالسازی رایگان SSl سایت را به شما می‌دهند. پیشنهاد می‌کنم نصب SSL در دایرکت ادمین را ببینید.

آیا با نصب گواهینامه ssl کار به اتمام می رسد؟

خیر، در صورتی که گواهینامه ssl پس از خرید در سایت شما نصب شود، همچنان مشاهده خواهید کرد که بالای سایت به جای https عبارت http درج شده و قفل سبز رنگ نیز قرار نگرفته است. همچنین کاربران هنگام ورود به سای همچنان با اخطار عدم امن بودن سایت مواجه می شوند. بسیاری از کاربران تصور می کنند گواهینامه ssl به درستی نصب نشده است یا گواهینامه معتبر نیست. در حالی که این چنین نیست!

پس از نصب گواهینامه ssl، کلیه لینک های سایت باید تغییر http به https را شامل شده و اصطلاحا از http به https ریدایرکت شوند. از آدرس صفحه اصلی گرفته تا لینک های زیر مجموعه، و حتی URL تصاویر، ویدئوها و آیکون های سایت نیز باید از http به https تغییر کند.

نحوه تغییر http به https

راه های مختلفی جهت تغییر لینک های سایت از http به https وجود دارد و با توجه به نوع سایت و مدیریت سیستم محتوایی که استفاده می کنید می تواند روش تغییر http به https متفاوت باشد.

اگر وب سایتتان به عنوان مثال با زبان های php یا asp.net کدنویسی شده باشد و از سیستم مدیریت محتوا استفاده نمی کنید، باید به صورت دستی لینک ها را تغییر داده یا توابع ریدایرکت لینک ها استفاده نمایید.

اما این کار در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا بسیار ساده تر است. جدا از اینکه می توانید به صورت دستی لینک ها را تغییر دهید، یا کدهای ریدایرکت لینک ها را در سایت قرار دهید، راهکار ساده تری مانند استفاده از پلاگین ها نیز وجود دارد.

ما در این محتوا تغییر لینک های سایت را به دو روش استفاده از کدهای ریدایرکت و همچنین تغییر از http به https توسط پلاگین را آموزش می دهیم.

حتماً بخوانید انواع گواهی SSL

1: تغییر http به https با کد نویسی

ابتدا باید وارد هاست شده و پس از ورود به پوشه public_html یک فایل با نام .htaccess ایجاد نمایید. در بسیاری از هاست ها این فایل به صورت پیش فرض وجود دارد.

دقت کنید که کاراکتر نقطه یا همان دات (.) باید حتما قبل از نام htaccess قرار بگیرد، در غیر این صورت کدهای موجود در این فایل عمل نخواهد کرد.

htaccess به نوعی رابط میان هاست و سرور است که کاربران می توانند برخی از کدهای مورد نیازشان را در این فایل قرار داده و اجرا کنند.

همچنین در سی پنل نیز معمولا این فایل مخفی است که باید امکان نمایش فایل های مخفی را فعال کنید. جهت ان مورد باید پس از ورود به صفحه public_html روی گزینه Settings در بالای صفحه کلید کنید و سپس تیک گزینه Show Hidden Files را مارک دار نمایید.

سپس روی فایل htaccess کلیک راست کرده و روی Edit کلیک نمایید.

پس از کلیک روی Edit، یک محیط ویرایشگر با صفحه خالی یا احتمالا با برخی کدهای پیش فرض برای شما باز می شود. سپس کد زیر را در ابتدای صفحه قرار دهید :

# Redirect From HTTP to HTTPsRewriteEngine On

RewriteCond %{HTTPS} off

RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

در صورتی که این کد باعث ریدایرکت سایت از http به https نشد می توانید از کد زیر استفاده کنید:

<IfModule mod_rewrite.c>

RewriteCond %{HTTPS} !=on

RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

</IfModule>

 

2: تغییر http به https در وردپرس با استفاده از پلاگین

یکی از راه های ساده جهت تغییر لینک های سایت از http به https استفاده از پلاگین است.

ریدایرکت به https در وردپرس

پلاگین های زیادی در وردپرس جهت تغییر لینک ها از http به https در وردپرس وجود دارد که معروف ترین و محبوب ترین آن افزونه really simple ssl است.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه Really Simple SSL Pro
دسته بندی : افزونه امنیت وردپرس
3619
فروش
86%
رضایت

جهت نصب افزونه ابتدا وارد داشبورد وردپرس شوید.
سپس به بخش افزونه ها رفته و روی گزینه “افزودن” کلیک کنید.
حال در بخش “جستجوی افزونه ها” نام really simple ssl یا به فارسی “ssl واقعا ساده” جستجو نمایید.
اکنون با کلیک روی “هم اکنون نصب کن” و سپس کلیک روی گزینه فعال سازی اقدام به نصب پلاگین در سایت نمایید.
سپس پس از اضافه شدن گزینه SSL به منوی سمت راست صفحه و کلیک روی آن، صفحه زیر را مشاهده می کنید:

فعال سازی به صورت خودکار انجام می شود و از برگه تنظیمات در این صفحه نیز می توانید صحت ریدایرکت صفحات را بررسی نمایید.

joomla https

با تغییر HTTPS به HTTP در واقع آدرس سایت شما تغییر می کند پیشنهاد می کنیم مقاله تغییر URL سایت وردپرس را بخوانید و از تغییر کامل آدرس سایتتان مطمئن شوید.

ریدایرکت به https در جوملا

همچنین در جوملا نیز افزونه های زیادی وجود دارد که می توانید با نصب آن اقدام به تغییر لینک ها به https نمایید.
یکی از محبوب ترین این افزونه ها ” ReDJ ” است که پس از نصب در جوملا، به صورت خودکار کلیه لینک های سایت شامل صفحه اصلی و صفحات دیگر از http به https تغییر می کند.
افزونه پر کاربرد دیگری که به عنوان گزینه دوم مورد توجه کاربران جوملا است “Yireo SSL Redirection” نام دارد که کار با این افزونه نیز بسیار ساده است و فقط لازم است آن را نصب نمایید تا به صورت اتومات کلیه لینک ها به https ریدایرکت شود.

قدم بعدی برای افزایش امنیت سایت بعد از فعالسازی SSL، نصب افزونه های امنیتی وردپرس است که از سایت شما در برابر حملات هکرها و بدافزارها حفاظت می‌کنند.

سخن پایانی

در این  آموزش وردپرس شما با تغییر http به https آشنا شدید، نکته قابل توجه این است که امروزه خرید ssl دیگر یک گزینه نیست و قطعا برای سایت شما الزامی است. ضمن اینکه توصیه می شود از گواهینامه ssl رایگان استفاده نکنید، زیر هیچ چیز رایگانی بی دلیل نیست. ضمن اینکه گواهینامه ssl رایگان سه ماهه بوده و ارزش و اعتبار گواهینامه ssl غیر رایگان را نزد گوگل ندارد. با توجه به تاکید ویژه گوگل، قطعا استفاده از ssl می تواند تاثیر مطلوبی روی رتبه سایت شما در گوگل گذاشته و یک برتری نسبت به سایت هایی داشته باشد که از این ویژگی استفاده نمی کنند.
معتبرترین شرکت های ارائه دهنده گواهینامه ssl، شرکت های سکتیگو و سرتوم هستند که می توانید ssl را از نمایندگان آنها در ایران تهیه نمایید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
رفع خطاهای سایت، راهنمای حل 36 خطای رایج
مواجه شدن با خطاهای سایت تجربه ناخوشایندی را به کاربران منتقل می‌کند و اگر کاربر با آنها مواجه شود ممکن است خارج شده و دیگر به سایت شما بر نگردد پس وظیفه شما به عنوان صاحب کسب و کار یا دارنده سایت این است که در اسرع وقت آن خطا را رفع کنید. اگر شما هم در هنگام مواجهه با این خطاها نمی‌دانید چه ...
بنر
آموزش افزونه وردفنس
بعد از طراحی سایت وردپرسی یکی از مهم ترین نکات توجه به بخش امنیتی وب سایت است. حمله هکر ها و بد افزار ها کابوس بسیاری از وب مستران است. برای اینکه از این کابوس رها شوید علاوه بر رعایت کردن نکات امنیتی چون نام کاربری و رمز عبور قوی باید از افزونه های امنیتی استفاده کنید. ما در این مقاله به آموزش ...
بنر
آموزش مراحل فعالسازی SSL رایگان در سی پنل
یکی از اقدامات ضروری که در طراحی سایت قبل از هر چیز باید انجام دهید نصب گواهینامه SSL است که در واقع اولین اقدام برای تضمین امنیت سایت می باشد. نصب SSL برای همه سایت ها ضروری است به خصوص سایت های فروشگاهی که با اطلاعات بانکی کاربران سر و کار دارند. فعالسازی SSL رایگان از طریق سی پنل یکی از روش ...
بنر
تغییر آدرس ورود به پیشخوان وردپرس
تغییر آدرس ورود به پیشخوان وردپرس یکی از متداول ترین و آسان ترین کار ها برای بالا بردن سطح امنیت وب سایت های وردپرسی است تا این صفحه از دسترس هر چه راحت هکر ها در امان بماند.
6 دیدگاه
kyvan
kyvan
06 آذر 1401 21:32

مقاله ای بسیار مفید و عالی بود ممنون و خسته نباشید خانم غفاری ببخشید در مورد ریدایرکت بهhttps سوال داشتم

اگر سایت درحال ساخت باشه
و از اول کار ssl و https برای ش انجام شود باز هم ریدایرکت میگیرد؟

ممنون میشم اگر جواب بدهید
باتشکر

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
08 آذر 1401 10:04

سلام کیوان عزیز
ssl را قبل از نصب قالب باید انجام دهید و اگر بعد از نصب قالب ssl
را فعال کرید افزونه really ssl را نصب کنید و تا تمامی آدرس های http به https تبدیل شود و در پیشخوان هم چک کنید که آدرس سایت شما به https تبدیل شده است

آیا مفید بود ؟
amir8888
amir8888
10 دی 1400 18:47

سلام من همه این کار هارو انجام دادم و الان سایتم با https هست اما قبلاً نقشه ی سایتم با http بود و گوگل لینک هایی که با httpبود رو ایندکس کرده و الان سایتم با http ایندکس هست اما وقتی روی لینک میزنی به https ریدایرکت میشه حالا من میخواهم که تمامی سایت از گوگل حذف بشه و سایت با https دوباره ایندکس بشه من نقشه هم بروز کردم و https کردم اما الان از هر صفحه دوتا هست یکی با http و یکی با https و بعضی فقط با http الان چی کار کنم

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
11 دی 1400 10:34

سلام
فایل htaccess را بررسی کنید
ببنید آیا دستور rerwite برای ریدایرکت HTTP به HTTPS وجود دارد یا نه
کمی زمان بدید نسخه HTTPS شما ایندکس میشه
در .htaccess باید مشابه این دستور rerwite را داشته باشید.
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

آیا مفید بود ؟
biraraz
biraraz
05 اردیبهشت 1400 13:26

خوب و راهنمایی جامعی بود
مشکل من به اسانی حل گرددی
ممنون از مقاله ی خوبتان

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
06 اردیبهشت 1400 09:32

ممنون از شما
خوشحالیم که این مقاله برایتان مفید بوده

آیا مفید بود ؟