ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

آموزش تکنیک های سئو ویدئو

اینکه برای تهیه یک ویدئو معمولا تمام زمان خود را صرف تولید و ویرایش ویدئو آن کنید و برای نمایش در گوگل توجه و هزینه ای نکنید احتمالا نتیجه مطلوب نخواهید نگرفت. زیرا نتایج گوگل به عنوان ویترینی برای ارائه محتوای شماست. بنابراین اگر ویدئویی که با زحمت بسیار و با کیفیت بالا تولید کردید، در رتبه بندی گوگل نمایش داده نشود، بنظر می رسد تمام زحمات شما بر باد رفته است. آشنایی با روش های سئو ویدئو و بهینه سازی ویدیو در جستجو گوگل از ضرورت های تولید محتواست. در این مقاله در مورد سئو ویدئو در وردپرس صحبت می کنیم. 

0
10 تیر 1400
آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403

سئو ویدئو چیست؟

در چند سال اخیر، بازاریابی ویدئویی محبوبیت بیشتری در مشاغل کسب کرده است. هنگامی که بازاریان از اواخر سال 2000 شروع به استفاده از دوربین های DSLR (Digital Single Lens Reflex) یا دوربین های پیشرفته و حرفه ای کردند، تولید فیلم و اشتراک گذاری آنلاین آنها  آسان تر شد. سئو ویدیو با سئو متن یکسان نیست. در سال های اخیر به سئو ویدئو توجه ویژه ای شده است، پس لازم است ما نیز با تکنیک های سئو ویدئو آشنا باشیم.

SEO Video، ویدیوی شما را برای رتبه بندی نتایج در زمان جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع ویدئو بهینه می کند. استراتژی های بهینه سازی بسیاری وجود دارد که به فیلم های شما شانس بالاتری برای رتبه بندی می دهد.

نکته: قبل از بارگزاری ویدئوی خود به دو سوال پاسخ دهید:

  • آیا ویدئو را برای بالاتر بردن بازدید سایت ایجاد می کنید؟

اگر هدف شما جذب مخاطب و بالا بردن بازدید و رتبه سایت تان است، بنابرین باید از هاست وب سایت خود و استراتژی های سئو استفاده کنید، مثلا استفاده متا دیتا (JSON-LD) با کلمه کلیدی مربوط به ویدئو!

نکته: اسکریپت JSON-LD یک فرمت پیاده سازی ساختارهای داده است که در سئو بکار می رود.

  • آیا ویدئو را برای آشنایی و معرفی محصول یا یک برند ایجاد می کنید؟

اگر هدف شما بیشتر آگاهی از برند و محصول خاصی است عمومی تمرکز دارید، YouTube و Vimeo و در ایرات آپارات گزینه های خوبی برای اشتراک گذاری ویدئو شماست. در این صورت ممکن است به جای باز دید از سایت شما کاربران به سمت یوتیوب و انواع فیلم های موجود در آن هدایت می شوند.

مهمترین تکنیک های سئو ویدئو

بعد از ویرایش ویدئو مثلا کاهش حجم آن و تغییر فرمت ویدئو برای انتشار آن و دیده شدن توسط گوگل اقدامات زیر را انجام دهید.

تکنیک های سئو ویدئو

1. پلتفرم مناسب برای اشتراک ویدئو را انتخاب کنید.

شما می توانید ویدیو خود را در هاست خود سایت، هاست جداگانه برای اپلود ویدیو یا سرویس های اشتراک ویدیو مانند آپارات، یوتیوب و … آپلود کنید.

  • فایل های ویدئو حجیم هستند به همین دلیل ترجیحا ویدئو های خود را در هاست خود سایت آپلود نکنید. اگر ویدئو خود را در سرویس های اشتراک ویدیو رایگان مانند آپارات و … بارگزاری کنید ممکن است ویدئو ها در این سرویس ها رتبه بالاتری نسبت به خود صفحه سایت بگیرد و ترافیک سایت از طریق آن ویدئو کم شود.
  • با خرید هاست جداگانه برای آپلود ویدئو، بارگزاری سایت شما تحت تاثیر پخش ویدیو قرار نمی گیرد.
  • نکته قابل توجه اینست که اگر  ویدیو خود را در سرویس های اشتراک رایگان مانند آپارات بارگزاری کنید و بعد در سایت خود جایگذاری (Embed) می کنید، ممکن است صفحه ویدئو شما در گوگل دیده نشود و آپارات، یوتیوب و…دیده شود. برای سایت هایی که هدفشان بیشتر دیده شدن است این موضوع می تواند یک فرصت برای دیده شدن باشد ولی در بقیه موارد پیشنهاد می دهیم که ابتدا صفحه ویدئو را در سایت خود ایندکس کنید و بعد آن را در سرویس های اشتراکی قرار دهید.

2. برای ویدئوی خود کپشن بنویسید.

برای درک بهتر گوگل حتما بهینه سازی محتوا انجام دهید، بهترین محتوا، ویدئو است و بهتر است در صفحه ای که ویدئو خود را قرار می دهید تایپ کنید. متن و کپشن ویدئو باعث می شود که ویدئو های شما دیده شود و بیشتر توسط ربات های گوگل خزیده شوند. زمانی که ویدئو ها طولانی است بیشتر به این متن های ویدئو توجه می شود و تاثیر بیشتری در رتبه بندی دارند.

3. به عنوان و توضیحات ویدئو خود توجه کنید.

درست مثل آنچه که برای یک پست وبلاگ انجام می دهید، عنوان و توضیحات متا در رتبه بندی ویدئوها بسیار مهم است. یکی دیگر از تکنیک های سئو ویدئو توجه به title tag و meta description است. وقت خود را صرف ساخت یک عنوان و شرح جذاب فیلم کنید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی که افراد بیشتر جستجو می کنند، تحقیق کنید. از تگ H2 برای عنوان ویدئو ها استفاده کنید.

نکته: عنوان و توضیح را با انبوهی از کلمات کلیدی پر نکنید. در عوض از خود بپرسید، “آیا کاربر را ترغیب به کلیک می کند؟ آیا جالب و جذاب است؟”

4.تصویر Thumbnail (بندانگشتی) جذاب داشته باشید.

تصویر Thumbnail ویدئو همان تصویری است که جستجوگر هنگام ایندکس شدن ویدئو شما مشاهده خواهد کرد، بنابراین نقش مهمی در کلیک افراد دارد. تصویر بند انگشتی همانند جلد کتاب یا صفحه اصلی وب سایت شماست. باید جذاب، مرتبط و زیبا باشد!

کتابخانه مجازی ویستیا (Wistia) گزارش داده که ویدئو ها با Thumbnail، سی درصد رتبه بهتری نسبت به ویدئو های بدون Thumbnail دریافت کرده اند.

تصویر بندانگشتی را طوری انتخاب کنید که به عنوان H2 ای که می خواهید رتبه بگیرید مرتبط باشد. مثلا با سرچ موضوع “چطور با موبایل ویدئو ضبط کنم”، همانطور که می بینید تصویر اول به عبارت جستجو شده نزدیک تر است و کاربر را بیشتر ترغیب می کند.

علاوه بر تصویر بندانگشتی انتخاب یک کاور خوب نیز بر ترغیب کاربر برای پلی کردم ویدئو موثر است.

تصویر Thumbnail و سئو

choosearea

5. پلیر مناسب انتخاب کنید.

یک پلیر خوب باعث می شود کاربر در سایت بماند و ویدئو را پخش کنید و به این نحو زمان باقی ماندن کاربر در صفحه بیشتر خواهد شد. اکیدا از پلیرهای flash استفاده نکنید و از پخش کننده های html5 استفاده کنید.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه Jw player Premium، افزونه ویدئو پلیر وردپرس
دسته بندی : افزونه کاربردی
667
فروش
80%
رضایت

6. مطمئن شوید که موضوع صفحه شما به ویدئو مرتبط است.

برای دریافت جایگاه در SERP (نتایج جستجوهای گوگل) نمی توانید فقط به بهینه سازی ویدیوی خود اعتماد کنید. صفحه شما در SEO بهینه نباشد، موتورهای جستجو زحمتی برای کروال آن نخواهند کشید.

نکته:احتمال رتبه بندی ویدئو در صفحات عمومی و بی ربط به موضوع احتمال رتبه بندی ویدئو را کم می کند.

7.ویدئویی را که می خواهید رتبه بگیرد را در اول صفحه قرار دهید.

Google معمولاً فقط یک فیلم را در هر صفحه کروال می کند. “اگر چندین ویدیو را در یک صفحه قرار داده اید، مطمئن شوید که ویدیو بهتر ویدئو اول باشد.”

خزنده های موتور جستجو معمولاً پس از اولین فیلم، خزیدن برای فیلم ها را متوقف می کنند. متمرکز نگه داشتن صفحه در اطراف یک ویدیو ، کشش به سمت آن ویدئو را بیشتر می کند.

8. ویدئو  را در معرض دید کاربران قرار دهید

بهترین راه برای افزایش ضریب کراول ویدیوی شما این است که آن را به کانون توجه صفحه تبدیل کنید. بارها و بارها وب سایت هایی را دیده ایم که ویدیو در آن پنهان است یا در پایین آن قرار دارد، بنابراین کاربران باید در صفحه جستجو کنند تا در نهایت بتوانند ویدئو را پیدا کنند. همچنین خزنده های گوگل نمی توانند یک ویدئو پنهان را پیدا کنند. بنابرین اگر ویدئو شما کامل مشخص و در اول صفحه باشد احتمال رتبه بندی ان بیشتر است.

9.یک ویدیو را در چندین مکان بارگذاری نکنید.

اگر صفحه و ویدئو شما هر دو به یکدیگر مرتبط هستند و می توانید رتبه بندی خوبی برای صفحه و ویدیو داشته باشید، بارگزاری ویدیو در صفحات دیگر منطقی نیست. در اینصورت شما اساساً باید با خودتان رقابت کنید! به خصوص در سئو ویدئو در یوتیوب این نکته بسیار مهم است چون ویدو تکراری را به سرعت شناسایی می کند.

10.از اسکیما ویدیو استفاده کنید.

اسکیماها کدهایی هستند که هر بخش صفحه ما را به گوگل معرفی می کند. اسکیما گذاری ویدیوها توسط متخصصین سئو و برنامه نویسان انجام می شود یا با استفاده از افزونه های تخصصی وردپرسی استفاده می شودف که یکی از بهترین افزونه های اسکیما، rank math pro است.

دیدگاه کاربران، مدت زمانی که ویدئو در صفحه پلی می شود و لینک سازی برای ویدئو ها، نقشه سایت، استفاده از فرمت mp4 و webm (پشتیبانی توسط کروم و فایرفاکس) برای ایجاد ویدئو هایی با حجم کم و کیفیت بالا و…دیگر نکات سئو ویدئو هستند که می توانند در بهبود جایگاه ویدئو در گوگل موثر باشند.

نکته : فقط به SEO اعتماد نکنید! گوگل به طور مداوم الگوریتم های خود را تغییر می دهد. نقش ویدئوها در گوگل با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و تکیه بر ربات های جستجو برای رتبه بندی ویدیوهای شما یک استراتژی ثابت برای تضمین دیده شدن  فیلم های شما نیست.

تصور اینترنت بدون ویدئو سخت است و بین تعداد بالای ویدئو ها در اینترنت، گرفتن رتبه در آن ها کمی سخت بنظر می رسد. پیشنهاد ما اینست که با استفاده از تکنیک های سئو ویدئو، در تولید ویدئو و کلیپ های مورد نظر خود استمرار داشته باشید و شاهد شناخته شدن معرفی محصول و برند خود و همچنین ارتقای رتبه در گوگل باشید. شما از چه روش هایی برای سئو ویدئو خود استفاده می کنید؟ آیا افزونه سئو ویدئو خاصی می شناسید؟ کدام پلیر را پیشنهاد می دهید؟

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.