ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

روش های تحلیل بک لینک سایت رقبا

برای رقابت در نتایج جستجو مراحل زیادی وجود دارد. علاوه بر داشتن سایت با کیفیت و محتوا مناسب و رعایت نکات سئوی داخلی اگر بتوانید محتوای خود را با وبلاگ های مرتبط حوزه کاری تان و سایت خبری معتبر به اشتراک بگذارید به بهبود رتبه شما کمک می کند. در واقع دریافت بک لینک از سایر سایت ها به شما در بهبود رتبه و جذب ترافیک گوگل کمک کند، شما می توانید یک اقدام هوشمندانه داشته باشید و با تحلیل بک لینک سایت رقبا در جاهایی که آن ها حضور دارند شما هم لینک سازی کنید. برای پیدا کردن بک لینک رقبا می توانید از روش ها و ابزارهای مختلفی استفاده کنید که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

0
29 اردیبهشت 1400
آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403

رقبای شما چه کسانی هستند؟

اولین کار برای تحلیل بک لینک سایت رقبا این است که رقبایتان واقعاً چه کسانی هستند. می توانید این را از مشتریان بپرسید، گاهی اوقات آنها شرکت های داخلی دارند که با آنها رقابت می کنند، اما این رقبا همیشه در نتایج موتور جستجو با کسانی که در اطراف هستند مطابقت ندارند.

با ابزارهای سئو می توانید تحلیل سایت رقبا قابل انجام است. برای یافتن رقبای خود، ابتدا باید بدانید که چه کلمات کلیدی برای شما بیشتر مهم هستند. آنها باید به اندازه کافی خاص باشند تا شرکتهایی را که در تخصص شما مشترک هستند نشان دهد.

با گرفتن بک لینک می توانید به بهینه سازی محتوا هم کمک کنید.

چرا باید آنالیز بک لینک رقبا را انجام دهید

در تحلیل بک لینک سایت رقبا سایت هایی را که در صنعت شما هستند و مخاطبان مشابه خود را مشاهده می کنید. در این آنالیز بک لینک، شما عملکرد وب سایت رقیب خود، تعداد بک لینک ها و به طور کلی اقتدار آنلاین آن را ارزیابی می کنید.

آنالیز بک لینک رقبا کمک می کند تا یک استراتژی دیجیتال برای وب سایت خود ایجاد کنید و به شما اجازه می دهد:

-رقابت در صنعت خود را ارزیابی کنید. با تجزیه و تحلیل وب سایت های رقبا، می توانید میزان عملکرد رقبا را ببینید. به عنوان مثال، اگر سایت های رقیب به طور متوسط ​​100 بک لینک دارند، و شما تعداد کمتری را در ​​صنعت خود داشته باشید،  لازم است بک لینک بیشتری برای سایت خود ایجاد کنید.

-ببینید چه چیزی موجب کسب رتبه خوبی شده است. از طریق تجزیه و تحلیل بک لینک رقبا، می توانید تعداد و کیفیت سایت های مرتبط با رقبای خود را مشاهده کنید. اگر سایت رقیب در صفحه اول جستجو ظاهر می شود، می توانید نمونه کارهای لینک دهنده هایی را  که به آنها کمک می کند موقعیت بالایی کسب کنند مشاهده کنید.

– مشخص کنید که چگونه می توانید از استراتژی رقیب برای بدست آوردن بک لینک تقلید کنید. بعد از شناسایی مشخصات بک لینکی که به رتبه بندی رقبا کمک می کند ، می توانید از این اطلاعات با توسعه استراتژی کسب بک لینک و یافتن فرصت های وبلاگ نویسی مهمان از همان سایت ها، برای بهبود رتبه سایت خود استفاده کنید .

الکسا از ابزارهای مختلفی برای کمک به شما در تحلیل بک لینک سایت رقبا، جمع آوری این اطلاعات و شناسایی فرصت های ایجاد پیوند برای سایت شما برخوردار است.

چگونه پروفایل لینک دهنده رقبا را پیدا کنیم

پس از دانستن اینکه رقبای آنلاین شما چه کسانی هستند، می توانید نگاهی به پروفایل های بک لینک آنها بیندازید. ابزارهای زیادی بصورت آنلاین رایگان و  پولی برای کمک به این امر وجود دارد، اکثر موارد پولی نیز دارای تست آزمایشی رایگان هستند تا بتوانند از این مزایا نیز بهره مند شوند.

Link Profiler و Backlink Watch را باز کنید اینها از بهترین گزینه های  رایگان هستند؛  به یاد داشته باشید که هر آنچه پرداخت می کنید به همان اندازه دریافت می کنید. بسیاری از اینها عملکرد استخراج ندارند یا فقط به شما امکان می دهند مقدار کمی از بک لینک ها را استخراج کنید.

گزینه های پولی امکانات بیشتری را ارائه می دهند و دارای ویژگی های استخراج و ردیابی قوی هستند که می توانند هنگام تغییر مشخصات نمایه رقبا، گزارشات لازم را برای شما ارسال کنند. این ابزارها می توانند پیوندهای شخصی شما را ردیابی کنند و در صورت نیاز به رد کردن سایت، به شما کمک می کنند. برخی از گزینه های مورد علاقه کاربران شامل موارد زیر است‌.

  • Cognitive SEO
  • Moz’s Open Site Explorer
  • Ahrefs
  • Majestic SEO

اساساً با استفاده از هر یک از این ابزارها، جعبه ای در صفحه اصلی وجود دارد که می توانید دامنه مورد نظر برای بررسی را، به آن وصل کنید و لیستی از نتایج را بر گردانید. بهتر است که این موارد را به یک فایل اکسل تبدیل کنید تا بتوانید براساس معیارهای آنها بهتر مرتب کنید، از این رو فقط مرور یک لیست می تواند به شما ایده های خوبی درباره آنچه که رقبا روی آن متمرکز هستند، ارائه دهد.

نحوه استفاده از پروفایل لینک دهنده رقبا

دانستن اینکه تحلیل بک لینک پروفایلی رقبا چگونه به نظر می رسد می تواند روشی قدرتمند برای دیدن بخش کمی از پشت صحنه باشد تا ببینید از نظر بازاریابی چه کاری انجام می دهند. شما ممکن است نتوانید در جلسات بازاریابی آنها شرکت کنید، اما می توانید مزایای تلاش آنها را در لینک پروفایل رقبا مشاهده کنید.

در گذشته انواع مختلفی از لینک ها وجود داشت که سازندگان لینک روی آنها کار می کردند، مانند نظرات وبلاگ، پیوندهای دایرکتوری، اطلاعیه های مطبوعاتی و سایر تاکتیک های قدیمی که شاید دیگر چندان قابل مشاهده نباشند.

بیشترین لینک سازی هایی که این روزها مشاهده می کنید مربوط به مصاحبه ها و  صفحاتی است که محتوای خود را تبلیغ می کنند. اگر رقبا محتوای تبلیغاتی داشته باشند، می توانید به لینک های موجود در این صفحات مراجعه کرده و سایت های مورد استفاده برای بک لینک سازی را شناسایی کنید. این می تواند شامل پست های مهمان در سطح پایین، سایت های سطح متوسط ​​معتبر در مجلات و نشریات سطح بالا که در حوزه خود متخصص هستند یا حتی انتشارات خبری با سطح بالا باشد.

کاربرد تحلیل بک لینک سایت رقبا

درست مانند آنالیز بک لینک رقبا، دانستن آنچه در پروفایل بک لینک شما وجود دارد نیز می تواند به شما در رتبه بندی بهتر کمک کند. ممکن است تعداد زیادی از متون تکراری یا برخی از سایتهای ناخواسته وجود داشته باشد که شما حتی نمی دانید آنجا هستند.

دانستن این مسئله می تواند به شما کمک کند این سایت ها را پاکسازی کنید یا از آنها صرف نظر کنید تا به رتبه شما در SERP آسیب نرساند.

نحوه تحلیل بک لینک رقبا با ابزارهای الکسا

مراحل زیر را برای انجام تجزیه و تحلیل بک لینک و ایجاد یک برنامه ایجاد لینک برای وب سایت خود، می توانید انجام دهید.

نحوه انجام تجزیه و تحلیل بک لینک رقبا با ابزارهای الکسا

مرحله 1. لیستی از رقبای خود تهیه کنید.

برای انجام تحقیقات در مورد رقبا و آنالیز بک لینک رقبا باید بدانید که رقبای شما چه کسانی هستند. اگر رقبای خود را نمی شناسید، از ابزار همپوشانی مخاطبان الکسا (Audience overlap) برای رسیدن به آن استفاده کنید.

URL یک رقیب شناخته شده یا وب سایت خود را وارد کنید و گزارش را برای یافتن وب سایت های مشابه اجرا کنید. این ابزار لیستی از سایت هایی را اعلام می کند که مخاطبان مشابه سایت مورد نظر را دارند. همچنین می توانید از فیلتر ترافیک برای نمایش نتایجی که میزان مشابهی از ترافیک را دارند استفاده کنید.

با این گزارش، مهمترین رقبا را انتخاب کنید و لیست خود را ذخیره کنید تا بعداً بتوانید از آن استفاده کنید.

مرحله 2. تعداد بک لینک برای هر رقیب را مشاهده کنید.

هنگامی که لیستی از سایت ها را برای تجزیه و تحلیل رقبا در اختیار دارید، تعداد بک لینک های موجود در هر سایت را با استفاده از ابزار مقایسه سایت الکسا مشاهده کنید.

شما می توانید مقایسه سایت را مستقیماً از طریق ابزار Audience overlap اجرا کنید.

مشاهده تعداد بک لینک برای هر رقیب با Audience overlap

همچنین  می توانید به ابزار مقایسه سایت بروید و حداکثر 10 سایت وارد کنید یا از لیست سایت هایی که قبلاً ذخیره کرده اید استفاده کنید. پس از اجرای گزارش، در پایین به Reputation Metrics (معیارهای اعتبار) بروید. از اینجا، می توانید تعداد سایت هایی را که برای همه رقبا در لیست شما در حال پیوند هستند مشاهده کنید.

مشاهده تعداد بک لینک های رقبا

از این اطلاعات برای دریافت دیدگاه در مورد تعداد سایتهای لینک دهنده به رقبای خود و شناسایی رقبا با بزرگترین نمونه کارها استفاده کنید. سایت هایی که دارای لینک نمونه کارها زیاد هستند، به شما امکان می دهند فرصت ایجاد لینک سازی را پیدا کنید و در مقایسه با سایت هایی که تعداد بک لینک کمتری دارند، مفیدتر خواهند بود.

مرحله 3. اعتبار پیوند سایت ها را در نظر بگیرید.

هنگام تحلیل بک لینک سایت رقبا، به خاطر داشته باشید که لینک از سایتی که دارای صفحات با رتبه بالا است ارزش بیشتری نسبت به لینک سایت با مرجع صفحات پایین دارد.

برای بررسی صلاحیت صفحه سایت های لینک دهنده، از ابزار لینک سایت های الکسا استفاده کنید. ابزار تجزیه و تحلیل پروفایل رقبا به عنوان یک مقام جستجوگر دامنه عمل می کند و تولید یک لیست از وب سایت ارتباط با رتبه جهانی را نشان می دهد.

بررسی اعتبار لینکدهی رقبا

با این کار می توانید بک لینک هایی را پیدا کنید که بالاترین اقتدار آنلاین را داشته باشند، بنابراین می توانید در استراتژی ایجاد پیوند، آن سایت ها را هدف قرار دهید.

با یک لیست بک لینک می‌توانید به تمامی سایت‌های رایگان برای لینکسازی دسترسی داشته باشید تا با گرفتن لینک، رتبه صفحات خود را بهبود بدهید.

مرحله 4. سایت ها و صفحاتی را که بیشترین میزان بازدید را نسبت به رقبا دارند، پیدا کنید

در این مرحله از آنالیز بک لینک رقبا، نگاهی عمیق تر به سایت های لینک دهنده رقبا خود بیندازید. با استفاده از ماتریس رقابتی کلمات کلیدی  الکسا، می توانید هم سایت ها و هم صفحاتی را که بیشترین بازدید را برای رقبای شما دارند، کشف کنید.

از لیست ذخیره شده رقبا استفاده کنید یا لیست جدیدی از سایت ها را در جستجوگر بک لینک وارد کنید تا گزارشی از همه سایت هایی که به یک یا چند رقیب پیوند داده اند تهیه شود.

این گزارش همچنین شامل صفحه ای در سایت لینک دهنده است که بیشترین بازدید را برای سایت رقیب ارسال می کند.

پیدا کردن صفحات برتر شما در مقایسه با رقبا

برای مشاهده این اطلاعات، بر روی سایت پیوند دهنده کلیک کنید تا اطلاعات لازم برای یافتن پیوندهای متقابل رقبا، مرور صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند و همچنین شناسایی روشهایی که می توانید به منظور ایجاد ترافیک به سایت خود در این سایتها ایجاد کنید، استفاده کنید.

مرحله 5. سایتهایی را ذخیره کنید که از فرصتهای بك لینک مناسبی برخوردارند.

اکنون می توانید با اطلاعات جمع آوری شده در تجزیه و تحلیل بک لینک رقبا، یک برنامه ساخت لینک برای وب سایت خود تهیه کنید.

وقتی سایتی را پیدا کردید که به نظر می رسد یک فرصت مناسب برای ایجاد لینک است، آن را در فضای کاری Alexa خود ذخیره کنید. بعد از سایت بر روی نماد بیضوی (…) کلیک کنید و افزودن جزئیات و ذخیره در فضای کار را انتخاب کنید. از آنجا، یادداشت هایی را به وب سایت اضافه کنید که می تواند به شما در هدایت روند ایجاد پیوند کمک کند.

با گذراندن فرآیند آنالیز بک لینک سایت رقبا ، شما با رقبای خود آشنا می شوید، مشخصات بک لینک آنها را ارزیابی می کنید و فرصت هایی را برای بهبود استراتژی سئو خود شناسایی می کنید. شما در آخر با یک فضای کاری پر از فرصت های ایجاد لینک روبرو خواهید شد که به شما کمک می کند تا با بزرگترین رقبای خود رقابت کنید.

چگونه فرصت های لینک سازی جدیدی را شناسایی کنیم؟

چگونه فرصت های لینک سازی جدیدی را شناسایی کنیم؟

لینک سازی می تواند تعداد پیوندهای با کیفیت بالا را که یک وب سایت را نشان می دهند افزایش دهد و در نتیجه احتمال رتبه بندی وب سایت در نتایج موتور جستجو را افزایش دهد. ایجاد لینک همچنین یک تاکتیک بازاریابی ثابت شده برای افزایش آگاهی از برند است.

برای جمع بندی اینکه چرا لینک سازی برای هر وب سایتی بسیار مهم است، باید اشاره کرد که لینک سازی به موارد زیر کمک می کند:

    • بهبود رتبه بندی موتور جستجو
    • ایجاد روابط بیشتر
    • برخورداری از ترافیک ارجاع
  • ساخت یک برند

چگونه از ابزار لینک بیلدینگ استفاده کنیم؟

یکی از ابزار های بررسی بک لینک سایت رقبا، ابزار  Link building است که کاملاً رو به پیشرفت است، اما در اینجا به چند نکته سریع برای ادامه روند کار می پردازیم.

1. کلیدواژه هدف از لینک سازی خود را وارد کنید

هنگام وارد کردن کلمه کلیدی خود، مهم است که یک دیدگاه گسترده داشته باشید. برای این کار بهتر است که با کلمات کلیدی عمومی شروع کنید. در این مرحله از شروع می توانید با کلمات کلیدی که انتخاب می کنید بیشتر آشنا شوید.

2. دسته خود را انتخاب کنید

در زمان شروع استفاده از این ابزار، داشتن تمرکز بسیار موثر است و برای کمک به شما در این زمینه لیستی از دسته هایی را که می توانید انتخاب کنید از پیش انتخاب کرده ایم.

ویژگی های اضافی

این ابزار به طور خودکار تعداد نتایج جستجو را از 10 به 100 تنظیم می کند تا هنگام اسکن از طریق نتایج در وقت شما صرفه جویی کند.

با افزودن پارامتر پرس و جو “pws = 0” پرس و جو شخصی ایجاد نخواهد شد.

Nofollow | dofollow

پیوندها با ویژگی nofollow، (rel=”nofollow”) از نظر گوگل از سئو عبور نمی کنند. این بدان معناست که در صورت امکان بر پیوندهای عادی (dofollow) تمرکز کرده اید. همانطور که گفته شد، پیوندهای nofollow مانند پیوندی از ویکی پدیا می توانند بسیار ارزشمند باشند.

استراتژی های ایجاد پیوند یا لینک سازی

روش های لینک سازی

روش های زیادی برای لینک سازی وجود دارد که در ادامه با چند مورد از ابزارهای رایگان لینک سازی آشنا می شویم.

ارسال وب سایت

هنگامی که در حال کار روی یک وب سایت جدید هستید، این اولین برگه ای است که باید بررسی کنید تا در صنعت خود وب سایتی را پیدا کنید که بتوانید پیوند یا وب سایتی را ارسال کنید.

ارسال دایرکتوری

هنوز برخی از فهرست های وب بسیار مهم وجود دارد. الان شما بر اساس کلمه کلیدی و دسته بندی خود، یک نمای کلی از تمام دایرکتوری های مربوطه دارید که می توانید وب سایت خود را در آنجا ارسال کنید.

رفرنس نویسی یا فهرست منابع

فهرست منابع یک روش عالی برای بدست آوردن پیوند است، زیرا این موردی است که به شما توصیه می کند مفید یا بهترین باشید (سایت، فیلم ابزار، تحقیق و غیره).

پست مهمان

نوشتن برای دیگران می تواند به شما کمک کند تا دانش و تخصص خود را به نمایش بگذارید و همزمان لینک های مرتبط با کیفیتی را کسب کنید.

پرسش و پاسخ

در بیشتر سایتهای «پرسش و پاسخ» از خط مشی nofollow استفاده می شود، اما دقیقاً مانند ارسال پست به عنوان مهمان، می تواند به شما کمک کند دانش خود را به نمایش بگذارید و بازدیدکننده مربوطه را به وب سایت خود برسانید.

ویکی پدیا

ویکی پدیا را برای یافتن فرصت های لینک سازی مانند پیوندهای مرده و درخواست های نقل قول جستجو کنید.

پیوندهای مرده پیوندهایی هستند که به منابع خارجی اشاره دارند و دیگر وجود ندارند. اگر محتوای مناسبی برای جایگزینی این منابع خارجی دارید، ویکی پدیا می تواند به شما کمک کند لینک دهی را از یکی از با نفوذترین وب سایت هایی که تا به امروز وجود داشته دریافت کنید.

(نیاز به استناد) برچسبی است که هرکسی می تواند به اظهارات خاصی که از آنها سوال می کنند اضافه کند تا فرد بتواند منبع قابل اعتماد و قابل تأییدی که این اظهارات را پشتیبانی می کند بدست آورد.

رسانه های اجتماعی

از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای تأمین بازاریابی تأثیرگذار به عنوان فرصت های لینک سازی استفاده کنید. تأثیرگذاری پیشرفت صنعت خود را در YouTube، Facebook، Pinterest، Reddit و سایر سیستم عامل های اجتماعی می توانید مشاهده کنید.

تاثیر گوگل بیزینس در لینک سازی و برندینگ کسب و کار شما چیست؟

سایت های دارای رتبه برتر، دارای محتوای با کیفیت بالا و لینک سازی قوی هستند و نیروی محرکه اصلی رشد آنها لینک هایی است از سایت های معتبر و بزرگ دریافت می کنند.

تجزیه و تحلیل بک لینک سایت رقبا یک روش عالی و برای یافتن سایت هایی است که رقبا برای بدست آوردن بک لینک هایشان استفاده می کنند.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.