ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
توسعه کسب و کار

بازاریابی محتوایی چیست و چگونه باعث افزایش درآمد می شود؟

بسیاری از شما از روبرو شدن با تبلیغات به صورت ناگهانی از سمت بازاریابان خاطره خوبی ندارید و به نوعی ترجیح میدهید خودتان با اطلاعاتی که کسب می کنید یک محصول را بخرید. مشتری شما هم همین گونه است. بازاریابی محتوایی می کوشد تا بدون اصرار و اجبار به کاربران آنها را تبدیل به مشتری شما کند به صورتی که خود کاربر با احساس نیاز ترغیب به خرید محصول شود. ممکن است بپرسید چگونه؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله مفهوم کانتنت مارکتینگ و مراحل آن را ببینید.

0
25 خرداد 1401
آخرین بروزرسانی: 16 اسفند 1402

با وجود اینکه اصلاح بازاریابی محتوایی یا Content Marketing جدید است اما استفاده از محتوا برای بازاریابی محصولات در همه عصرها وجود داشته است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، شکل تولید محتوا و هدف آن تغییر کرده و به یکی از شیوه های بازاریابی تبدیل شده است. هدف بازاریابی محتوایی جذب و نگهداری کاربران با ارائه محتوای ارزشمند مانند اخبار، آموزش و مسائل روز به افزایش فروش آنلاین کمک زیادی می کند.

شاید بپرسید تولید محتوا چه فرقی با تبلیغات دارد؟ تبلیغات بخش کوچکی از بازاریابی است. بازاریابی یک برنامه جامع و همه جانبه بوده که نیاز به ایجاد استراتژی دارد بازاریابی محتوا یکی از روش های تبلیغ کسب و کار اینترنتی است. در بازاریابی محتوایی که یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است شما با افزایش دانش کاربران آنها را ترغیب به خرید کرده و با ارائه اطلاعات، احساس نیاز در آنها ایجاد می کنید. برخلاف تبلیغات بدون مقدمه به کاربران محصول را معرفی نمی کنید یا آنها را مجبور به خرید چیزی نخواهید کرد. در ادامه تعریف جامعی از بازاریابی محتوا را آورده ایم.

تعریف بازاریابی محتوایی: طبق تعریف جو پولیتزی بازاریابی محتوایی یا content marketing فرایندی است که به تولید محتوای گیرا و جذاب برای جلب توجه، جذب و درگیر کردن یک گروه مشخص از مخاطبان و برانگیختن آنها به هر اقدام سودآوری می پردازد.

انواع بازاریابی محتوایی چیست؟

ممکن است با شنیدن واژه محتوا به یاد وبلاگ و متن بیفتید ولی باید بدانید که راه های زیادی برای ارائه محتوا به مخاطب وجود دارد که می توانید آنها را برای پاسخ به نیاز و جذب مخاطبان هدف گذاری کنید. شما می توانید بسته به استراتژی شرکت تان هر یک از این روش ها را به کار ببرید. ضمن اینکه باید پرسونای مخاطبان خود را در تدوین این استراتژی محتوایی نیز در نظر بگیرید. وقتی محتوا را از طریق کانال های مختلف به کاربر ارائه دهید باعث می شود که مخاطبان بیشتری را جذب کنید. برای مثال ممکن است فردی فرصت بررسی و خواندن مقالات اخیر شما را نداشته باشد ولی تمایل دارد هنگام رانندگی یا بازگشت به خانه پادکست های شما را گوش بدهد. هنگام نوشتن یک متن در شما باید از لحن و سبک مناسب استفاده کنید. هدف تولید محتوا ممکن است آموزشی، متقاعد سازی یا تبلیغی باشد اما سبک نوشتن شما می تواند کاربر را مجاب به خرید محصول شما کند. با هدف در این بخش انواع کانتنت مارکتینگ را آورده ایم.

✔️ بلاگ؛ ارزان ترین روش بازاریابی محتوا:

با قرار دادن مطلب و مقالات ارزشمند در وبلاگ به مخاطبان نزدیک شوید و پاسخ سوالتشان را بدهید. برای مثال بلاگ های خارجی می توان به سایت های بک لینکو، semrush، Moz اشاره کرد. این نزدیکی باعث می شود اعتماد کاربران بیشتر شده، پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند و برند شما در ذهن آنها ماندگار شود.

✔️ ایمیل؛ بازاریابی محتوای پر سود و ساده:

ایمیل مارکتینگ یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ و یکی از انواع بازاریابی محتوایی است که با هدف نوشتن و تولید محتوای تبلیغاتی و هدفمند ایجاد و برای مشتریان ارسال می شود. برای اینکه نتیجه بدهد تولید محتوا برای ایمیل مارکتینگ متفاوت با تولید محتوای معمولی است.

✔️ ویدئو؛ کاربر پسندترین محتوا:

با افزایش آموزش مجازی بسیاری از افراد ترجیح می دهند که به جای زمان گذاشتن برای خواندن مقاله، ویدئو مشاهده کنند. مشاهده ویدئو اثر بخش بوده و کاربر می تواند به سرعت به پاسخ سوالات خود برسد.

✔️ پادکست؛ بازاریابی محتوای ویژه:

پادکست ها در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده اند و در دو سال اخیر رشد تقریبا دو برابری داشته است. پادکست یک نوع محتوا است که با آن به راحتی می توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و در ذهن آنها ماندگار شوید. با پادکست می توانید اطلاعات موردنیاز مخاطبان را به آنها بدهید و به عنوان یک شیوه بازاریابی با آن عمل کنید. برای اینکه پادکست های خود را به شیوه مناسبی باید وقت بگذارید و استراتژی درستی برای محتوای آنها تدوین کنید. با پادکست می توانید در ذهن مخاطبان ماندگار شوید.

پادکست در بازاریابی محتوایی چیست؟

✔️ اینفوگرافی روش خلاقانه بازاریابی محتوا:

اینفوگرافی ایجاد محتوای جمع و جور است که بدون اینکه وقت زیادی از مخاطب بگیرد اطلاعات ارزشمتدی را به او منتقل می کند. ایجاد اینفوگرافی در پلت فرم های متنوع می تواند یک شیوه کامنت مارکتینگ برای کسب و کرا شما باشد. این روش برای کاربرانی پاسخ گو است که به دنبال اطلاعات کوتاه و جمع و جور هستند. برای مثال اینفوگرافی محصولات در سایت راست چین، آپارات، پینترست و غیره.

✔️ وبینار؛ محتوای جذاب علاقه مندان به آموزش:

با استفاده از وبینار شما می توانید تجارب خود را با آموزش به مشتریان منتقل کنید. وبینار کمک می کند مشتریان با خدمات و محصولات شما آشنا شوند. برای مثال شما در سایت خود یکسری دوره های آموزشی را برگزار می کنید و درباره مزایای این دوره ها یک وبینار برگزار می کنید کاربران با این دوره ها آشنا شده، احساس نیاز کرده و تمایل بیشتری به خرید پیدا می کنند.

✔️ شبکه های اجتماعی:

با توجه به افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، کانتنت مارکتینگ از طریق شبکه های اجتماعی می تواند باعث موفقیت شما در این حوزه شود. پلت فرم هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، آپارات برای به اشتراک گذاری انواع محتوای متنی، ویدئویی، پادکست و غیره مناسب هستند. دقت کنید که ویدئوهای یوتیوب روزانه میلیون ها بازدید دارند.

انواع بازاریابی محتوایی چیست

مزایای بازاریابی محتوایی چیست؟

تولید محتوا به هر شکلی که باشد برند شما را تقویت می کند. محتوای شما محدود به سایت نیست بلکه با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، تولید ویدئو، پادکست و غیره افراد بیشتری با برند شما آشنا شده و این مساله باعث می شود در ذهن آنها باقی بمانید. محتوای با ارزش اعتماد افراد را به محصولات و خدمات شما نیز افزایش می دهد. تعدادی از مزایای کانتنت مارکتینگ را در ادامه آورده ایم.

  • بهبود سئو سایت: یکی از عواملی که باعث بهبود سئو سایت شما می شود تولید محتوا و کانتنت مارکتینگ است. با تولید محتوای مورد نیاز مخاطب، به گوگل می گویید که آنها برای شما اهمیت دارند. ایجاد محتوای یونیک با رعایت اصول سئو رمز موفقیت شما است.
  • افزایش لید و سرنخ: محتوای بهینه برای وبلاگ کمک می کند نسبت به سایر برندها 67% لید بیشتری دریافت کنید. اگر انواع کانتنت را ایجاد کنید این روند بیشتر و سریع تر نیز می شود.
  • افزایش ارتباط با مخاطب: با تولید محتوا و کانتنت مارکتینگ ارتباط شما با مخاطبان افزایش می یابد. آنها سوالات خود را از شما پرسیده و می توانند با شما تعامل کنند. پاسخ به سوالات و حل مشکل کاربران، باعث افزایش اعتماد بین شما می شود.
  • آگاهی از برند: محتوای مناسب باعث می شود مشتریان و رقبا شما را بشناسند و درباره برند شما آگاهی بیشتری به دست آوردند.

اصول بازاریابی محتوایی چیست؟

برای اینکه استراتژی بازاریابی محتوایی نتیجه بخش باشد باید اصولی را در آن رعایت کنید.

  • مزیت رقابتی ایجاد کنید.
  • منبع محتوا تولید شده را ذکر کنید.
  • احساسات کاربران را برانگیزید.
  • منطقی بنویسید.
  • در عین ساده نویسی، حرفه ای بنویسید.
  • هوشمندانه پیشنهاد بدهید.
  • تمرکز خود را بر کاربران و رفع مشکل آنها بگذارید نه فروش.
  • محتوای یونیک بنویسید.

ایجاد استراتژی محتوایی و مراحل کانتنت مارکتینگ

اگر نمی دانید که برای سایت خود چه محتوایی ایجاد و از کجا شروع کنید این بخش را ببینید.

  • هدف و نوع محتوای خود را مشخص کنید. انتخاب موضوعات محتوا کمک می کند تا متناسب با آن فرمت محتوا را انتخاب کنید.
  • یک فرمت محتوای ایده آل برای خود انتخاب کنید. فرض کنید که در حال آموزش یک رشته ورزشی مثل کاراته هستید، برای این مورد ایجاد پادکست منطقی نیست و بهتر است از محتوای ویدئو استفاده کنید.
  • علایق و پرسونای مخاطبانتان را پیدا کنید. چه محتوایی را دوست دارند؟ برای مثال اگر زمان زیادی را در یوتیوب می گذرانند بهتر است با یک دوربین ویدئوهای درباره موضوعات متنوع تولید کنید.
  • نقاط قوت خود را در نظر بگیرید. کدام محتوا را بهتر تولید می کنید یا در آن تجربه و تبحر دارید؟ تمرکز روی نقطه قوت می تواند باعث موفقیت شما در بازاریابی محتوایی شود. برای مثال اگر خوب می نویسید، روی همان مانور بدهید.
  • تصمیم بگیرید که محتوای خود را کجا قرار دهید. مخاطبان شما چه پلتفرمی را دوست دارند؟ همان را در نظر گرفته و محتوای خود را قرار دهید. بسته به نوع محتوایی که روی آن تمرکز دارید، پلتفرم خود را انتخاب کنید. برای مثال محتوای ویدئویی دارید؟ پلتفرم یوتیوب گزینه مناسبی برای بازاریابی محتوایی است.
  • شکاف های موجود در بازار را پیدا کنید. فرمت هایی را انتخاب کنید که رقیبان شما در آن ها فعال نیستند. اگر مخاطبان شما زمان زیادی را به گوش دادن پادکست می گذرانند روی تولید پادکست تمرکز کنید.
  • تقویم محتوا ایجاد کنید. دراین مرحله با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی و یافتن موضوعات پر جست و جو، تقویم محتوایی خود را ایجاد کنید.
  • محتوای متنی، ویدئویی، تصویری و غیره ایجاد و منتشر کنید.
  • به مرور در بخش های دیگر فعالیت کنید و کانال های تولید محتوای خود را گسترس دهید. ممکن است شما مخاطبان خود را در وبلاگ داشته باشید و این کانال خوب عمل کرده باشد. برای اینکه به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید از کانال های دیگر مثل پادکست، استوری های اینستاگرام و غیره غافل نشوید.
  • محتواهای مختلف را به یک دیگر تبدیل کنید. برای مثال مقاله را به ویدئو تبدیل کنید، ویدئو را به پادکست و غیره…. به این صورت تعداد محتویا خود را افزایش دهید و نیازی نیست که یک محتوا را زا ابتدا تولید کنید.

بهترین ایده های کانتنت مارکتینگ 

ایده های خلاقانه به شما کمک می کنند تا با تولید محتوا مخاطبین خود را جذب کنید.

  1. گفت و گو با افراد با تجربه و معروف
  2. ایجاد نظرسنجی برای کاربران
  3. تحقیق کلمات کلیدی
  4. بررسی پست های قدیمی
  5. گرفتن ایده از کانت ها و سوالات مشتریان
  6. بررسی بازخورد وبلاگ با داده های گوگل آنالتیکس
  7. بررسی اخبار حوزه فعالیت شرکت
  8. فعالیت در شبکه های اجتماعی
  9. نقد و بررسی محصولات

افزایش دسترسی افراد به اینترنت و دستگاه های هوشمند، رقابتی شدن انواع محصولات و سهم بیشتر مشتری در تصمیم گیری خرید، افزایش هزینه تبلیغات سنتی باعث رونق بیشتر بازاریابی محتوایی شده است و همانطور که دیدید نباید از بازاریابی محتوایی در کسب و کارها غافل شد. با رعایت اصول کانتنت مارکتینگ و انجام مراحل آن می توانید یک برنامه بازاریابی محتوایی مخصوص کسب و کارتان ایجاد کنید. اگر شما هم ایده های بازاریابی محتوایی را برای کسب و کار خود به کار بردید که نتیجه بخش بوده است و ما به آنها اشاره نکردیم، خوشحال می شویم در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
دانلود رایگان نمونه طرح توجیهی استارت آپ
داشتن یک کسب و کار بسیار شیرین است. میتوانیم افراد زیادی را در اقوام و آشنایان ببینیم که بواسطه کسب و کارشان به آرزو ها و رویاهای شیرین خود رسیده اند. اگر شما هم به فکر شروع و رشد کسب و کار خود افتاده اید و قصد دارید در یکی از شتاب دهنده ها عضو شوید یا در جلسات جذب سرمایه گذار شرکت کنید، حتما ...
بنر
مهندسی پرامپت؛ مثل حرفه‌ای‌ها با Chat GPT کار کنید!
احتمالا برای شما پیش آمده که درخواستی از ChatGPT داشته باشید ولی پاسخ، آنقدر توی ذوق شما بزند که دیگر هوس کمک گرفتن از این چت بات را نکنید. اگر نحوه صحیح درخواست کردن از این چت بات را بدانید، به عبارت دیگر خشت اول را برای استفاده از ChatGPT را درست بگذارید، پاسخ های صحیح دریافت می کنید.
بنر
راه های افزایش فروش اینترنتی برای تحول کسب و کارتان
با افزایش روز افزون فروشگاه های آنلاین بسیاری از افراد برای صرفه جویی در زمان، مشکلات رفت و آمد و مقایسه راحت تر محصولات خرید آنلاین را انتخاب می کنند. نتایج تحقیقات نشان می دهند 60% افراد ترجیح می دهند از داخل خانه خرید کنند و این یعنی تعداد بالای مشتریان بالقوه که می توانید بر روی آن ها سرمایه ...
بنر
بهترین سرویس های ایمیل مارکتینگ
هنوز ایمیل مارکتینگ در بعضی از کسب و کارها به عنوان بهترین روش افزایش فروش شناخته می شود. در کشور ما متاسفانه محدودیت هایی در مورد انتخاب سرویس های ایمیل مارکتینگ وجود دارد و ما در این مطلب قصد داریم سرویس هایی را معرفی کنیم که کاربران بدون استفاده از کارت اعتباری بتوانند به صورت رایگان از آن ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.