ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
کسب درآمد

اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ؛ 32 اصطلاح پر کاربرد

بازاریابی دیجیتال در سال های اخیر رشد بسیاری داشته است و لازمه هر کسب و کار آنلاین داشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ است. اگر صاحب یک کسب و کار یا علاقمند به آشنایی و یادگیری اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ هستید این مقاله برای شما مفید است. 

0
11 بهمن 1400
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یکی از زیر شاخه های تجارت الکترونیکی است که دارای مفاهیم گسترده و واژگان و اصطلاحات متنوعی می باشد. همه شما حداقل یک بار با یکی از اصطلاحات فروش اینترنتی برخورد داشته اید. اگر به مباحث بازاریابی دیجیتال علاقه دارید و ابتدای راه هستید برای اینکه یک دید کلی از مفاهیم آن کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید. در مقاله دیکشنری اصطلاحات سئو واژگان پر کاربرد SEO را توضیح دادیم و در این مقاله مهم ترین و پر تکرارین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ را برای شما آورده ایم.

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مجموعه ای از ابزارها و اقداماتی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر اینترنت با دستگاه های متنوع مانند موبایل، کامپیوتر و غیره استفاده می شوند. همچنین یکی از روش های کسب درآمد از اینترنت است. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شما برای بازگشت سرمایه و کسب درآمد بهتر کمک می کنند. برای اینکه با اصطلاحات تخصصی بازاریابی آشنا شوید.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

در این بخش مجموعه اصطلاحات انگلیسی بازاریابی و فروش را آورده ایم.

🔸 نرخ تبدیل (Conversion rate)

نرخ تبدیل به درصدی از مشتریان گفته می شود که یک اقدام خاص را انجام می دهند که این اقدام می تواند ثبت نام، بررسی ایمیل یا خرید باشد. دیجیتال مارکتینگ تلاش می کند مشتری را به اقدام بعدی در قیف فروش ترغیب کند که برای بازاریابی بسیار اهمیت دارد.

🔸 بازاریابی برون گرا (Outbound Marketing)

یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ پر کاربرد، بازاریابی برون گرا  است که یک برنامه بازاریابی و در واقع همان بازاریابی سنتی است که در آن برای فروش محصولات به دنبال مشتری می روید. تماس تلفنی با مشتریان، کمپین های ایمیل هدفمند، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بازاریابی مستقیم مثال های از بازاریابی برون گرا هستند.

🔸 بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing)

برخلاف بازاریابی برون گرا، بازاریابی درون گرا به نوعی از بازاریابی گفته می شود که بدون اینکه بخواهید به سراغ مشتری بروید با ایجاد یک تجربه ارزشمند برای مشتری آن را تحت تاثیر قرار دهید. در واقع شما با ایجاد محتوای ارزشمند کاربر خود را جذب می کنید. این نوع جذب، رضایت مشتری را هم به همراه دارد و در آن هدف صرفا فروش نیست. این نوع بازاریابی منجر به ایجاد روابط بلند مدت با مشتری می شود. SEO (بهینه سازی موتورهای جست و جو) و بازاریابی رسانه های اجتماعی مثال هایی از بازاریابی درونگرا هستند.

🔸 جذب مشتری (Customer acquisition)

هدف دیجیتال مارکتینگ جذب و حفظ مشتری است و این اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به همه فعالیت های فروش و بازاریابی برای جذب مشتری اشاره دارد.

🔸 هزینه جذب مشتری (Customer acquisition cost)

اصطلاح CAC یا هزینه جذب مشتری  به میانگین هزینه جذب مشتری اشاره دارد و مقدار آنبا فرمول زیر محاسبه می شود. این مقدار همراه با CLV که در ادامه درباره آن صحبت می کنیم اطلاعات خوبی درباره سودآوری بالقوه کسب و کارها می دهند.

CAC = هزینه های فروش و بازاریابی / تعداد مشتریان

 

🔸 ارزش طول عمر مشتری (Customer lifetime value)

CLV به میزان درآمدی گفته می شود که مشتری برای شما به همراه دارد. این مقدار گاهی ارزش مادام العمر مشتری (LVC) هم گفته می شود و با فرمول زیر محاسبه می شود.

CLV = میانگین مقدار خرید * دفعات خرید * طول عمر مشتری 

🔸 Search engine optimization (SEO)

SEO یکی از اصطلاحات رایج بازاریابی است که کارشناسان سئو و دیجیتال مارکترها با آن سر و کار دارند. سئو به اقداماتی گفته می شود که با انجام آنها می توانید از نتایج جست و جو گوگل بدون پرداخت هزینه برای سایت خود ترافیک بگیرید. با بهبود رتبه شما در موتورهای جست و جو بهتر دیده شده و ورودی بیشتری خواهید گرفت.

🔸 Search engine marketing (SEM)

بازاریابی موتور جست و جو افزایش میزان و کیفیت ترافیک با استفاده از سئو و تبلیغات پولی و یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است.

🔸 همکاری در فروش (affiliate Marketing)

همکاری در فروش یک سیستم کسب درآمد و از فعالیت های بازاریابی وابسته است. افیلیت مارکتینگ به این معناست که شما محصول یا خدماتی را در سایت یا شبکه های اجتماعی خود معرفی می کنید و این معرفی  منجر به خرید محصول می شود. در صورتی که فروش محقق شود شما درصد (پورسانت) از فروش را دریافت می کنید.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

🔸 بازاریابی محتوا (Content Marketing)

یک فرایند بازاریابی است که هدف آن تولید محتوای جذاب و ارائه آن برای جذب و درگیر شدن (Engage) یک گروه مشخص از مخاطبان است تا اقداماتی را برای سودآوری شما مانند خرید انجام دهند. در بازاریابی محتوایی با تولید محتوا موجب فروش محصولات می شود.

🔸 بازاریابی ایمیل (Email Marketing)

یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که با تبلیغات ایمیلی متفاوت است. در تبلیغات ایمیلی یک پیام تبلیغاتی مشخصی را به تعداد انبوهی از کاربرانتان ارسال می کنید که ممکن است چندان هم اخلاقی نباشد. اما ایمیل مارکتینگ هدفمندتر است و هدف از آن ایجاد یک رابطه عمیق با مشتری است و برای ارسال ایمیل از مشتری اجازه گرفته میشود. با طراحی قالب ایمیل می توانید این ارتباط را بهبود و تعامل مشتری را افزایش دهید. ایمیل مارکتینگ یکی از راه های افزایش فروش اینترنتی است.

محصول پیشنهادی
بنر
سامانه شاهکار؛ افزونه پنل کاربری حرفه‌ای
دسته بندی : افزونه پنل کاربری
1087
فروش
88%
رضایت

🔸 بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی برای زمانی است که شما تصمیم می گیرید کاربران خود را ترغیب به انتقال پیام بازاریابی کنید. دقیقا کلمه ویروسی نیز به همین دلیل به کار می رود؛ به این معنی که این پیام به صورت ویروس به اطراف منتقل می شود. در واقع یک محتوا ممکن است میلیون ها بار تکثیر شود. یکی از روش های آن انتقال دهان به دهان است اما با توجه به تکنولوژی های امروزه از همه شبکه های ارتباطی وایرال انجام می شود و هدف شما افرادی است که دایره ارتباطات گسترده ای را دارند.

🔸 بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

SMS Marketing هم مشابه با بازاریابی ایمیلی است و به یک کسب و کار کمک می کند با استفاده از پیامک های انبوه پیام های بازاریابی از طریق پنل اس ام اس ارسال کنند.

🔸 بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

SMM یکی دیگر از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که به کارگیری پلت فرم های شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است.

🔸 Pay Per Click (PPC )

تبلیغات بر اساس کلیک نمونه ای از تبلیغات هستند که هزینه به ازای کلیک روی تبلیغات، پرداخت می شود. پرداخت در ازای کلیک یک مدل تبلیغاتی است که باعث افزایش ترافیک سایت شما می شود. شما به عنوان آگهی دهنده به گروهی که تبلیغات شما را قرار داده اند به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می کنید. البته این گروه می تواند گوگل یا یک وب سایت باشد.

🔸 ایمپرشن (Imperssion)

Imperssion به تعداد دفعاتی گفته می شود که تبلیغ شما در یک صفحه از نتایج گوگل نمایش داده می شود. اینکه هر بار کاربر صفحه را باز می کند و تبلیغ را مشاهده میکند نیز ایمپرشن نامیده می شود و الزاما کلیک روی آن اتفاق نمی افتد.

🔸 تبلیغات گوگل (Google Adwords)

یک پلتفرم تبلیغاتی آنلاین گوگل برای پرداخت به ازای کلیک است. این سیستم به تیلیغ کنندگان کمک می کند تبلیغات خود را در نتایج مرتبط در گوگل نمایش داده شوند. بر اساس کلمه کلیدی هدف خود به گوگل هزینه پرداخت می کنید.

🔸 نرخ پرش (Bounce Rate)

بانس ریت یا نرخ پرش یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است و به نسب افرادی گفته می شود که بدون هیچ گونه تعاملی از سایت ما خارج می شوند.

🔸 صفحه فرود (Landing Page)

لندینگ پیج یا صفحات فرود به صفحات  مستقل در وب سایت شما گفته می شود که برای کمپین های بازاریابی یا تبلیغات استفاده می شوند. هدف این نوع صفحات جذب کاربر و افزایش نرخ تبدیل است. بازدید کننده پس از کلیک بر روی یک لینک در ایمیل دریافتی، سایت و …به آن صفحه فرود می آید.این صفحات یک هدف خاصی را دنبال می کنند و معمولا به عنوان فراخوان یا کال تو اکشن در نظر گرفته می شوند. با آموزش ایجاد لندینگ پیج با المنتور نحوه ایجاد آنها را یاد بگیرید.

قالب های لندینگ پیج راست چین را ببینید

🔸 لینک سازی (Link Building)

لینک سازی خارجی به فرایند ایجاد لینک از وب سایت های خارجی مرتبط با موضوع سایت شما است. لینک سازی باعث بهبود رتبه شما شده و تعداد لینک های با کیفیت به سایت شما را افزایش می دهد.

🔸 نرخ بازگشت سرمایه (Return on investment)

یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ رایج و یک شاخص کلیدی عملکرد است که میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی یا میزان سودآوری یک سرمایه گذاری را نشان می دهد. در واقع میزان بازدهی یک سرمایه گذاری خاص را نسبت به هزینه انجام شده اندازه گیری می کند. این مقدار از تقسیم سود بر هزینه سرمایه گذاری به دست می آید.

🔸سفر مشتری (Customer Journey)

سفر مشتری از آشنایی مشتری با شما شروع می شود و تا زمانی که مشتری از شما یک محصول را می خرد، ادامه می یابد. سفر مشتری مراحل مختلفی از حضور مشتری را فروشگاه شما در بر می گیرد. با استفاده از سفر مشتری شما می توانید رفتار او را شناسایی و ارزیابی کنید.

🔸 بید (Bid)

بید یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ میزان هزینه تبلیغاتی است که آگهی دهنده برای اقدام مشتری مانند کلیک و بازدید به سایت تبلیغ کننده می پردازد.

🔸 برندینگ (Branding)

برندسازی یا برندینگ به تمام اقداماتی که گفته می شود که برای شناسایی برند به کاربر و مخاطب صورت می گیرد. این اقدامات شامل تبلیغات، بازاریابی مستقیم، ارتباط موثر با مشتری، بسته بندی و خدمات و غیره می شوند.

🔸 بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

بازاریابی مستقیم نوعی از بازاریابی است که به جای بازاریابی انبوه برای مشتریان بالقوه و بالفعل که شناخته شده هستند به صورت ارتباط مستقیم انجام می شود. برای مثال فروش تلفنی یا ایمیل مارکتینگ یک شیوه یا بازاریابی مستقیم است.

🔸 نرخ تعامل (Engagement Rate)

معیاری است که در بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می شود و نسبت تعداد مخاطبی که با محتوا  تعامل داشته به کل مخاطبان (دنبال کننده) است. نرخ تعامل، عملکرد محتوای شما را اندازه گیری می کند و به شما می گوید که آن محتوا چقدر موفق عمل کرده است. برای مثال نرخ تعامل در اینستاگرام براساس تعداد لایک، کامنت و سیو سنجیده می شود و در شبکه های اجتماعی دیگر متفاوت است.

🔸 Digital Marketing Funnel (قیف بازاریابی دیجیتال)

یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که به شما کمک می کند در دنیای فروش آنلاین چطور یک مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. در واقع یک نقشه راه برای هدایت مشتریان بالقوه از اولین تعامل آنها با برند و تبدیل شدن به خریدار است.

🔸 نرخ کلیک (CTR)

این مقدار معادل با نرخ کلیک است و تعداد کلیک هایی را نشان می دهد که تبلیغ کننده به ازای تعداد دفعات نمایش دریافت می کند. برای تبلیغاتی که برای پرداخت به ازای کلیک می دهید دستیابی به نرخ کلیک بالا یکی از عوامل موفقیت شما است.

🔸 هزینه به ازای هزاربار نمایش (Cost per Mille) 

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ CPM که به آن CPI یا Cost Per Imperssion هم گفته می شود هزینه ای است که شما باید برای هزار بار نمایش صفحه سایت خود به پلتفرم تبلیغ دهنده بپردازید. این مساله میزان آگاهی از برند شما را افزایش می دهد.

🔸 بخش بندی مشتریان (Customer segmentation)

فرایند تقسیم بندی مشتریان بر اساس معیارهای متفاوت است. سگمنت مشتریان به شما کمک می کند تا کاربران را بر اساس ویژگی های شخصیتی، مکان جغرافیایی، نیازها، علایق، بودجه و ارزشی که خواهند داشت برای کسب و کار خود گروه بندی کنید کنید. با تقسیم بندی مشتریان می توانید اطلاعات هدفمندتر و مفید تری را ارسال کنید که نرخ تبدیل شما را افزایش دهند.

🔸 سرنخ (Lead)

لید یکی دیگر از اصطلاحات انگلیسی مارکتینگ به کاربرانی گفته می شود که به هر طریق با ما آشنا شده اند و برای دریافت اطلاعات و یا خرید به ما مراجعه می کنند. لید یک مشتری بالقوه است که ممکن است به خریدار تبدیل شود و در واقع زمانی یک کاربر را می توان لید نامید که از او اطلاعات تماس در دسترس باشد.

🔸 هزینه به ازای هر مشتری (Cost Per Acquisition)

CPA یا هزینه به ازای هر مشتری معیاری برای تعیین هزینه جذب هر مشتری است. برای به دست آوردن این هزینه می توانید هزینه کمپین را بر تعداد تبدیل ها تقسیم کنید. در واقع متوجه می شوید که برای هر تبدیل مشتری چقدر هزینه کرده اید.

در این مقاله با اصطلاحات تخصصی بازاریابی آشنا شدید  و کاربرد هر یک را در بازاریابی پیدا کردید. اگر اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ دیگری در نظر دارید که در این مقاله آورده نشده است لطفا از طریق کامنت ها اعلام کنید. منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
سایت های همکاری در فروش ایرانی
در سال های اخیر بسیاری از وب سایت های ایرانی امکان افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش را در سایت خود ایجاد کرده اند. افیلیت مارکتینگ یک سیستم کسب درآمد است و افراد در صورت انتخاب درست محصول و تبلیغ موثر می توانند درآمد ماهیانه داشته باشند. مزیت سیستم های همکاری در فروش این است که نیاز به ...
بنر
کسب درآمد با گوشی با 12 ایده کاربردی
کسب درآمد با گوشی با وجود تعداد بالای استفاده کنندگان از موبایل یک روش پردرآمد است بیش از ۶۰% ترافیک اینترنت دنیا از طریق گوشی‌های هوشمند مصرف می‌شود؛ این یک فرصت بالقوه برای شماست و می‌توانید در آرایشگاه، اتاق انتظار پزشک، خانه یا حتی در اتوبوس با گوشی که در دست دارید درآمد کسب کنید. در ادامه ...
بنر
9 روش کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی
یکی از شغل‌هایی که امکان گرفتن پروژه به صورت دلاری و کسب درآمد بالا دارد، برنامه نویسی است. اگر می‌خواهید درآمدتان را 50 برابر کنید در این مقاله همراه ما باشید تا روش‌های کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی را معرفی کنیم.
بنر
9 سایت کسب درآمد از اینترنت در ایران که بهترین اند
در این مقاله بهترین سایت های کسب درآمد اینترنتی در ایران و خارج بررسی شدند. در صورتی که بخواهید در منزل و بدون هزینه یک شغل تمام وقت یا پاره وقت داشته باشید این وب سایت ها می توانند یک انتخاب مناسب برای شما باشند. کسب درآمد از این سایت های ایرانی و خارجی می تواند بر اساس سطح مهارت و زمانی که ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.