ایکون
ارزان ترین دامنه IR ایران
راست چین کلود
فقط 25 هزار تومان
ثبت دامنه
توسعه کسب و کار

دانلود رایگان نمونه طرح توجیهی استارت آپ

داشتن یک کسب و کار بسیار شیرین است. میتوانیم افراد زیادی را در اقوام و آشنایان ببینیم که بواسطه کسب و کارشان به آرزو ها و رویاهای شیرین خود رسیده اند. اگر شما هم به فکر شروع و رشد کسب و کار خود افتاده اید و قصد دارید در یکی از شتاب دهنده ها عضو شوید یا در جلسات جذب سرمایه گذار شرکت کنید، حتما نمونه طرح توجیهی استارتاپ را در ادامه ببینید.

8
23 خرداد 1401
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

یک نصیحت دوستانه از من بشنوید، هیچ وقت در جلسه ای که طرح توجیهی یا بیزینس پلن (Business plan) برای ارائه ندارید، حاضر نشوید! چون این جلسه، خیلی زود به میدان نبردی تبدیل خواهد شد، که شما بازنده آن هستید.

بیایید یک اتفاق تلخ و تجربه شخصی خودم را با شما به اشتراک بگذارم؛ حدود 2 سال پیش من و یکی از دوستان برای ایجاد یک “فرصت شغلی” با یک شرکت وارد مذاکره شدیم. در یک جلسه حضوری با مدیر عامل آن مجموعه، تازه متوجه شدیم که “طرح و ایده” پیشنهادی ما چقدر خام و نسجنیده بود. در این جلسه سوال های زیادی از ما شد؛ بطور مثال:

  1. قیمت تمام شده محصول بصورت دقیق چگونه هست؟ آیا سندی هم برای اثبات گفته خود دارید؟
  2. بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ بطور کامل توضیح دهید.
  3. چرا باید یک نفر این محصول را از شما بخرد؟!
  4. نرخ بازگشت سرمایه به چه صورت خواهد بود؟

و ما هیچ سند و جواب مکتوبی برای ارائه به ایشان نداشتیم! در واقع ایشان از ما یک نمونه طرح توجیهی یا یک بیزینس پلن از می خواستند. عدم آگاهی و آماده نبودن ما برای سوالات احتمالی، باعث شد که درخواست ما از طرف این شرکت رد شود.

طرح توجیهی استارتاپ

جدا از موارد فوق، یک طرح کسب و کار خوب، نه فقط برای جذب سرمایه که می تواند برای تیم اجرایی شرکت در مورد اقدام استراتژیک و هدف برای دستیابی به اهداف تعیین شده مفید باشد. بیزینس پلن شاید در نگاه اول به نظر برسد که فقط برای “شرکت های تازه تأسیس و نو پا” مورد نیاز و مفید است اما هر شرکتی باید یک طرح توجیهی داشته باشد.

مزایای داشتن بیزینس پلن

داشتن یک طرح توجیهی مزایای زیر را دارد:

  • نقاط ضعف موجود در ایده کسب و کار خود را کشف می کنید.
  • متوجه می شوید که آیا میتوانید کسب و کارتان را شروع کنید یا خیر.
  • می توانید با شرکت ها و شرکای بالقوه وارد مذاکره شوید و آنها را متقاعد کنید که ایده شما عالی است و برای تمامی جنبه های مدیریتی آن تدابیری را اندیشیده اید.
  • برای کسب و کارتان اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین می کنید.
  • متوجه می شوید که آیا ایده شما قابلیت سرمایه گذاری دارد یا خیر.
  • می توانید بررسی کنید که به چه میزان سرمایه اولیه نیاز خواهید داشت.
  • نرخ بازگشت هزینه های صورت گرفته مشخص میشود.

تفاوت بیزنس پلن و بیزنس مدل چیست؟

البته گاهی بیزنس پلن با بیزنس مدل اشتباه گرفته می شود به صورت خلاصه بیزنس مدل در مورد نحوه خلق ارائه ارزش و در مورد مسیر کسب و کارمان است و یک پایه ریزی اولیه برای شروع کسب و کار  را شامل می شود.
اما بیزنس پلن یا طرح کسب و کار در مورد دستاوردهاست که به سرمایه گذار برای پیش بینی آینده آن کسب و کار ارائه می شود و جزئیات اجرایی کسب و کار را بیان می کند و بین 3 تا 5 سال آینده را توجیه می کند.

اگر ایده ای برای راه اندازی کسب و کار خود دارید توصیه میکنم مقاله بوم کسب و کار چیست طرح اولیه شروع کسب و کار را مطالعه کنید.

✔️نوشتن نمونه طرح توجیهی استارت آپ

قبل از هرچیزی یادتان باشد که هیچ راه درست و یا غلطی برای نوشتن طرح توجیهی استارتاپ وجود ندارد! آنچه مهم است، این است که این طرح بتواند یک سند قابل ارائه برای پاسخ به تمامی سوالات خواننده باشد بدون اینکه نیاز به توضیح اضافی باشد.

نمونه طرح توجیهی استارت آپ

اکثر طرح های توجیهی استارت آپ در یکی از دو دسته رایج قرار می گیرند:

  • طرح توجیهی استارت آپ سنتی (تجاری)
  • طرح توجیهی استارت آپ خلاصه

از این دو نوع طرح بالا طرح توجیهی سنتی رایج ‌تر است. این نمونه از طرح های توجیهی از یک ساختار استاندارد استفاده می‌کنند و شما را تشویق می‌کنند که در هر بخش به جزئیات بپردازید. طرح های توجیهی معمولاً به زمان بیشتری برای نگارش نیاز دارند و در تعداد صفحات بیشتری نیز ارائه می شوند. وام دهندگان و سرمایه گذاران معمولاً این طرح را درخواست می کنند.

در نقطه مقابل؛ طرح های توجیهی استارت آپ خلاصه، کمتر رایج هستند. با این حال از ساختار استاندار برای ارائه به مخاطب استفاده خواهد کرد. در این طرح شما میتوانید با خلاصه کردن بخش های مهم طرحتان، در نهایت یک طرح چکیده و یک صفحه ای اماده کنید. برخی از وام دهندگان و سرمایه گذاران ممکن است اطلاعات بیشتری را درخواست کنند.

ما در ادامه این مقاله بخش های مختلف به همراه چند نمونه طرح توجیهی استارتاپ تجاری را برای دانلود ارائه می کنیم.

نمونه طرح توجیهی استارت آپ تجاری شامل چه بخش هایی است؟

در ابتدا باید خاطر نشان کنیم که در نوشتن نمونه طرح توجیهی تجاری باید با استناد بر واقعیت ها و اهداف مشخص این کار را انجام دهیم. طرح توجیهی که بر پایه و اساس رویا پردازی و تخیلات باشد در نهایت “محکوم به شکست” است.

اگر می خواهید یک طرح جامع داشته باشید یا قصد دارید از منابع سنتی درخواست تامین مالی کنید، بهتر است قالب طرح کسب و کار سنتی را انتخاب کنید. زمانی که در حال نگارش طرح توجیهی تجاری هستید، لازم نیست بخش های که از اهمیت کمی برخوردار هستند را در آن توضیح دهید. درعوض از بخش هایی استفاده کنید که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار شما دارند.

به طور کلی نمونه طرح های توجیهی استارتاپ تجاری از 9 بخش مهم پیروی می کنند. ما در ادامه به بررسی تمامی این بخش ها می پردازیم.

نمونه طرح توجیهی استارتاپ

خلاصه اجرایی Executive summary

کاملاً خلاصه به خواننده و مخاطب خودتان بگویید که شرکت شما چیست و چرا در این طرح موفق خواهید شد؟ در این بخش باید یک چکیده کلی از طرح، محصول و یا خدمات خود، اطلاعاتی در مورد تیم اجرایی، کارمندان و مکان شرکت خود را درج کنید. همچنین اگر قصد دارید درخواست تامین مالی کنید، باید اطلاعات مالی و برنامه های رشد شرکت را در نمونه طرح توجیهی  درج کنید.

توضیحات شرکت Company description

یکی از بخش های طرح توجیهی استارت آپ توضیحات شرکت است. در این قسمت از ارائه اطلاعات دقیق شرکت خود استفاده کنید. اگر شرکت شما “تازه تأسیس” است و تعداد کارمندان آن از 2-3 تجاوز نمی کند، در چند خط بصورت مختصر، شرکت و کارمندان را معرفی کنید. اما اگر کسب‌ و کار بزرگی با کارمندان زیاد دارید، بهتر است اعضای اصلی را مختصر معرفی و وظایفشان را تعریف کنید. در مورد مشکلاتی که کسب و کارتان حل می کند به جزئیات بپردازید. شفاف باشید و مصرف کنندگان، سازمان یا مشاغلی را که شرکت شما قصد دارد به آنها خدمات ارائه دهد را فهرست کنید.

بنویسید که مزیت رقابتی شما با دیگر رقبا در چیست؟ در مجموعه تان چه کارشناسانی وجود دارند؟ مکانی را که برای شرکت و یا فروشگاه خود در نظر گرفته اید تا چه حد مناسب است؟ خلاصه، در این بخش می توانید به نقاط قوت شرکت تان ببالید و مخاطب را متقاعد کنید تا ادامه طرح توجیهی را نیز مطالعه کند!

تحلیل بازار Market analysis

تحلیل بازار یکی از مهمترین بخش های طرح توجیهی است و نشان دهنده درک عمیق و مناسب شما از چشم انداز صنعت و بازار هدف تان است. تحلیل های رقابتی به شما نشان می دهد که سایر رقبا، دقیقاً چه کار هایی می کنند و نقاط قوت آنها چیست؟ در بازار رقابتی باید بدانید که رقبای موفق چه می کنند؟ چرا موفق شده اند؟ آیا میتوانید از آنها بهتر باشید؟ در این مرحله از تدوین طرح توجیهی، زمان آن است که شما به تمامی این سوالات پاسخ دهید.

تجربه تلخ مرا به یاد بیاورید! در آن جلسه، تقریباً عمده سوالات مدیر عامل شامل این بند می شد! مطمئن باشید که اگر شما هم طرحی را پیشنهاد کنید با اولین مواردی که روبرو خواهید شد، سوالاتی از این قبل است.

سازمان و مدیریت Organization and management

در این بخش به خواننده نشان دهید که ساختار شرکت شما به چه صورت است و چه کسی این شرکت را اداره می کند؟ ساختار قانونی کسب و کار خود را شرح دهید. بیان کنید که آیا قصد دارید کسب و کار خود را وارد بازار های بورسی کنید و یا خیر؟

در ادامه میتوانید از یک نمودار سازمانی برای تعیین اینکه چه کسی مسئول چه کاری در شرکت شما است، استفاده کنید. اینجا زمانیست که میتوانید نشان دهید که متخصصین شرکت شما چگونه بر اساس تجربه شان، به موفقیت شرکت کمک میکند. در انتهای این بخش می توانید رزومه اعضای اصلی تیم و شرکت خود را قرار دهید.

توضیح خدمات یا محصول Service or product line

شما قرار است چه خدمات و محصولی را ارائه دهید؟ توضیح دهید که این خدمات و یا محصول، چگونه می توانند نیاز های مشتریان را رفع کند و آنها را به سود برساند. اگر محصولی را ارائه میدهید، حتما درباره چرخه عمر محصول نیز توضیحاتی را در نظر بگیرید. در ادامه، برنامه خودتان را برای مالکیت معنوی، مانند “حق چاپ و یا ثبت اختراع” به اشتراک بگذارید. اگر در حال تحقیق و توسعه بر روی خدمات و یا محصول خودتان هستید، آن را با ذکر جزئیات، توضیح دهید.

بازاریابی و فروش Marketing and sales

هیچ راه واحد و ثابتی برای استراتژی بازاریابی وجود ندارد. استراتژی های شما دائماً باید تغییر کند و متناسب با نیاز های جامعه باشد. در این بخش از طرح توجیهی استارت آپ، هدف این است که توضیح دهید چگونه مشتری را جذب و حفظ خواهید کرد. می توانید توضیح دهید که چگونه می توانید یک فروش واقعی را رقم بزنید. شما باید مطمئن شوید که در این تیتر، استراتژی های بازاریابی و فروش را، به طور کامل شرح داده اید.

برای درک بهتر بازاریابی و نحوه قیمت گذاری محصولات، توصیه می کنم مقاله تکنیک های بازاریابی عصبی در قیمت گذاری محصولات را مطالعه کنید.

درخواست تامین مالی Funding request

اگر نیازمند کمک مالی هستید و می خواهید درخواست بودجه و وام کنید، در اینجا می توانید درخواست خود را ارائه دهید. بطور مثال، باید به طور کامل توضیح دهید که در 5 سال آینده به چه میزان بوجه ای نیاز دارید؟ در چه راهی این بودجه را هزینه خواهید کرد؟ مشخص کنید که آیا برای خرید تجهیزات یا مواد، یا پرداخت حقوق و یا پوشش صورت حساب های خاص ( تا زمانی که درآمد افزایش یابد) به این بودجه نیاز دارید. در این بخش از طرح توجیهی استارتاپ، سعی کنید به جزئیات بپردازید؛ زیرا شفاف سازی در مخاطب شما حس امنیت و اعتماد ایجاد می کند.

پیش بینی های مالی Financial projections

درخواست مالی خود را با پیش بینی های مالی، کامل کنید. در این قسمت، هدف این است که خواننده را متقاعد کنید که “تجارت و کسب و کار” شما پایدار است و در نهایت به موفقیت های مالی بزرگی دست خواهید یافت. اگر کسب و کار شما از قبل تأسیس شده است، صورت های درآمد، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد را برای سه تا پنج سال گذشته درج کنید. اگر وثیقه ای دارید که می توانید آن را در مقابل وام بگذارید در این قسمت حتماً آن را لیست کنید.

صورت درآمد پیش بینی شده؛ صورت های جریان نقدی، ترازنامه ها و بودجه های مخارج سرمایه ای را شامل می شود. در این قسمت برای سال های اول دقیق تر شوید و از پیش بینی های سه ماهه و شش ماهه استفاده کنید. و در نهایت مطمعن شوید که پیش بینی های خود را به طور کامل توضیح داده اید. این قسمت بهترین مکان برای استفاده از نمودار ها برای بیان داستان مالی کسب و کار شما است.

ضمیمه Appendix

از قسمت ضمیمه طرح توجیهی، برای ارائه اسناد پشتیبان و سایر مطالب در خواست شده استفاده کنید. در کل، شما می توانید از این تیتر به صورت دلخواه استفاده کنید و مواردی را که در قسمت های فوق نمی توان جای داد در این بخش درباره آن صحبت کنید. موارد متداولی که در این بخش ها مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از: رزومه، تصاویر محصول، تاریخچه اعتباری، معرفی نامه ها، مجوز ها، گواهی های ثبت اختراعات و مالکیت معنوی، اسناد قانونی و … .

شما در این بخش از طرح توجیهی کسب و کار خود می توانید یک توضیحات مختصری درباره:

  • محصول و یا خدماتی را که ارائه می دهید
  • چقدر سرمایه برای شروع کار نیاز خواهید داشت
  • بازار هدف تان شامل چه کسانی است
  • مشکلی را که قرار است حل کنید
  • پیش بینی شما ازدرامد و نرخ بازگشت سرمایه تان چگونه است

ارائه دهید و رزومه را به پایان رسانید.

اثرات طرح توجیهی استارتاپ

در این بخش شما می توانید دو نمونه طرح توجیهی را به صورت کاملاً رایگان دانلود کنید.

برای دانلود نمونه طرح توجیهی استارتاپ املاک آنلاین کلیک کنید
برای دانلود نمونه طرح توجیهی فروشگاه آنلاین کلیک کنید.

چرا باید طرح توجیهی ارائه کرد؟

تاثیری که ارائه یک طرح توجیهی در متقاعد سازی مخاطب شما دارد؛ ساعت ها صحبت کردن، نخواهد داشت. پس سعی کنید بیزینس پلن را حرفه ای بنویسید؛ زیرا داشتن نمونه طرح توجیهی استارتاپ و یا بیزینس پلن خوب به حرفه ما اعتبار و پرستیژ می بخشد. امیدوارم که با من قدم به قدم پیش آمده باشید و طرح توجیهی تان را نیز نوشته باشید. در نهایت خیلی خوشحال میشوم که نتیجه کار را بدانم، اگر سوالی در این باره دارید، در قسمت نظرات آنرا بیان کنید؛ منتظر شما هستم.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 4 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم. یادت باشه اگر امید داشته باشی هیچ وقت دیر نیست.
مقالات مرتبط
بنر
دانلود رایگان نمونه طرح توجیهی استارت آپ
داشتن یک کسب و کار بسیار شیرین است. میتوانیم افراد زیادی را در اقوام و آشنایان ببینیم که بواسطه کسب و کارشان به آرزو ها و رویاهای شیرین خود رسیده اند. اگر شما هم به فکر شروع و رشد کسب و کار خود افتاده اید و قصد دارید در یکی از شتاب دهنده ها عضو شوید یا در جلسات جذب سرمایه گذار شرکت کنید، حتما ...
بنر
مهندسی پرامپت؛ مثل حرفه‌ای‌ها با Chat GPT کار کنید!
احتمالا برای شما پیش آمده که درخواستی از ChatGPT داشته باشید ولی پاسخ، آنقدر توی ذوق شما بزند که دیگر هوس کمک گرفتن از این چت بات را نکنید. اگر نحوه صحیح درخواست کردن از این چت بات را بدانید، به عبارت دیگر خشت اول را برای استفاده از ChatGPT را درست بگذارید، پاسخ های صحیح دریافت می کنید.
بنر
راه های افزایش فروش اینترنتی برای تحول کسب و کارتان
با افزایش روز افزون فروشگاه های آنلاین بسیاری از افراد برای صرفه جویی در زمان، مشکلات رفت و آمد و مقایسه راحت تر محصولات خرید آنلاین را انتخاب می کنند. نتایج تحقیقات نشان می دهند 60% افراد ترجیح می دهند از داخل خانه خرید کنند و این یعنی تعداد بالای مشتریان بالقوه که می توانید بر روی آن ها سرمایه ...
بنر
چگونه نیاز بازار را بشناسیم؟
یکی از مهمترین اقدامات برای راه‌اندازی یا گسترش کسب‌و‌کار شناسایی نیاز مشتریان، محصولات موجود و رقبا است، در واقع باید بازار را به درستی بشناسید. در این مقاله به معرفی 6 گام برای بررسی نیازسنجی بازار می پردازیم.
8 دیدگاه
MAJ
MAJ
28 خرداد 1401 14:04

امکانش هست یک نمونه فلوچارت از روند یک کسب و کار رو ارائه بدید؟ اینکه مشتری از زمان ثبت نام تا پایان خرید یک محصول یا خدمت، چه مراحلی رو باید طی کنه و در پس زمینۀ سایت، به موازات این خرید، چه کارهایی توسط صاحبان کسب و کار انجام میشه تا اون خدمت به دست مشتری برسه.

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
29 خرداد 1401 15:04

در بحث فروشگاه های آنلاین باید یکسری نکات را از دو دید متفاوت بررسی کنیم:
دیدگاه مشتری
از دیدگاه مشتری، یک وب سایت فروشگاهی خوب چند مشخصه کلی دارد که از ثبت نام تا پایان خرید به ترتیب بررسی میکنیم :
1. ثبت نام خیلی راحت و بدون موارد اضافی باشد.
2. طبق آمار بسیاری از مشتریان بدلایل مختلف، ممکن است که رمز و پسورد عبور خود را فراموش کنند. (سیستم بازگردانی رمز عبور باید به راحتی در دسترس باشد تا کاربد بدون نیاز به ثبت نام دوباره به پنل کاربری خود دسترسی داشته باشد).
3. دسترسی به بخش های مختلف سایت ازجمله دکمه ها راحت باشد تا کاربر به راحتی به بخش مورد نظر دسترسی داشته باشد.
4. جلوه بصری در جذب مشتری بسیار تأثیر گذار است. (خیلی وقت ها، به دلیل اینکه یک فروشگاه اینترنتی از عکس ها و بنر های بی کیفیت استفاده کرده بود، از خرید منصرف شدم و به سراغ یک وبسایت دیگه رفتم).
5. باید اعتماد مشتری را جلب کنیم تا مشتری با خیال راحت از ما خرید کند. به طور مثال نماد های اعتماد الکترونیکی را برای وبسایت فعال کنیم، از پروتکل SSL برای ایمن بودن اتصال به سایت استفاده کنیم و موارد مشابه دیگر.
6. پشتیبانی آنلاین راه حل رفع ابهامات فروشنده است! برای پاسخ به سوالات مشتری همیشه در دسترس باشید.
7. در طی مسیر، خدماتی که باعث افزایش رضایت مشتری میشود را انجام دهید. بطور مثال میتوان هزینه پست را دریافت نکنید، پرداخت درب منزل باشد، از تخفیف ها استفاده کنید و...
تمام موارد فوق برای یک تجربه خرید خوب از جانب کاربر مهم است.

دیدگاه صاحبان کسب و کار یا فروشنده ها
به عنوان صاحب یک کسب و کار، باید توانایی ارائه خدمات را به بهترین نحو ممکن داشته باشیم. مواردی از قبیل:
1. قبل از اینکه خریدی در سایت صورت بگیرد باید از موجودی انبار اطمینان داشته باشیم. ( برگشت خوردن خرید به دلیل عدم موجود بودن کالا اثر منفی بر تجربه کاربر میگذارد).
2.با مشتریانی که از کانال های مختلف با ما ارتباط برقرار کرده اند، ارتباط عمیق و دوستانه برقرار کنیم.
3. در ارسال محصولات تأخیر صورت نگیرد.
4. با ارسال ایمیل برای کاربران، آنها را از پیشنهادات و تخفیف های ویژه خود با خبر کنیم.

آیا مفید بود ؟
MAJ
MAJ
30 خرداد 1401 13:55

ممنون از وقتی که گذاشتید سرکار خانم غفاری
استفاده کردیم

آیا مفید بود ؟
زهرا غفاری
زهرا غفاری
30 خرداد 1401 15:35

موفق و مؤید باشید.

آیا مفید بود ؟
MAJ
MAJ
28 خرداد 1401 01:31

نمونه طرح توجیهی فروشگاه آنلاین کار نمیکنه لینکش، لطفا اصلاح کنید.
منتظرم
خیلی جالب بود، استفاده کردیم، باز هم بذارید مطالبی از این دست.

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
28 خرداد 1401 08:35

سلام
خوشحالم که برای شما مفید بود
لینک اصلاح شد

آیا مفید بود ؟
MAJ
MAJ
28 خرداد 1401 09:45

ببخشید ولی دوباره لینک همون طرح توجیهی املاک آنلاین رو قرار دادید.

آیا مفید بود ؟
زهرا غفاری
زهرا غفاری
28 خرداد 1401 14:16

چک کردم مشکلی نداره
ولی برای اطمینان نمونه طرح توجیهی فروشگاه را از لینک زیر دانلود کنید
دانلود نمونه طرح توجیهی فروشگاه

آیا مفید بود ؟