ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مهندسی پرامپت
هوش مصنوعی

مهندسی پرامپت؛ مثل حرفه‌ای‌ها با Chat GPT کار کنید!

احتمالا برای شما پیش آمده که درخواستی از ChatGPT داشته باشید ولی پاسخ، آنقدر توی ذوق شما بزند که دیگر هوس کمک گرفتن از این چت بات را نکنید. اگر نحوه صحیح درخواست کردن از این چت بات را بدانید، به عبارت دیگر خشت اول را برای استفاده از ChatGPT را درست بگذارید، پاسخ های صحیح دریافت می کنید.

6
04 مهر 1402
آخرین بروزرسانی: 09 فروردین 1403

حتما ضرب المثل “خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج” را شنیده‌اید. ارتباط این ضرب المثل با مقاله ما چیست؟

به نحوه صحیح درخواست از ChatGPT پرامپت گفته می‌شود، در واقع prompt دستورات متنی هستند که کاربر را سریع‌تر به جواب می‌رسانند و مهندسی پرامپت یعنی دستکاری و تغییر این پرامپت‌ها برای بدست آوردن بهترین نتیجه. در این مقاله قصد داریم شما را تنها با 4 پرامپت و یک مثال عملی از تولید محتوا با این مفهوم آشنا کنیم.

مهندسی پرامپت چیست؟

با توجه به گسترش استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، افرادی می‌توانند سود بیشتری ببرند که هنر ارتباط گرفتن صحیح با آن را داشته باشند، اینجاست که مفهوم مهندسی پرامپت معنا پیدا می کند؛ Prompt Engineering یک روش برای پردازش زبان طبیعی است که تلاش می‌کند تا خروجی درست و قابل قبولی از ابزارهای هوش مصنوعی ارائه دهد. به زبان ساده‌تر مهندسی پرامپت به یافتن دستورالعمل‌های صحیح برای ارتباط با ChatGPT گفته می‌شود. مثلا اگر شما قصد دارید که یک مقاله 2000 کلمه‌ای سئو شده با کیورد مورد نظر بنویسید، باید چند پرامپت صحیح یا ترکیب چند پرامپت را در ChatGPT وارد کنید تا نتیجه کار رضایت بخش شود.

پس در واقع “پرامپت زبان ارتباط هوش مصنوعی با انسان‌هاست”

طبق آخرین داکیومنت‌ها، برای گوگل فرقی نمی‌کنه که محتوا چطور تولید شده، همین که یک محتوای باکیفیت باشه و نیاز کاربر را پاسخ بده کافیه. محتوای تولید شده توسط AI در صورتی مورد تایید گوگل هست که دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت محتوا مانند E-E-A-T( تجربه، تخصص، اعتبار، و قابل اعتماد بودن) را نقض نکنه. پس حتما قبل از انتشار محتوا آن را بازبینی کنید که یک محتوای با کیفیت برای کاربر باشه. حواستون باشه که سختگیری گوگل در حوزه مالی و سلامت بیشتر از بقیه است.

داکیومنت گوکل

 

بیایید با یک مثال، صفر تا صد تولید محتوا فقط با 4 دستور، برای یک فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی را انجام دهیم.

سارا به تازگی یک سایت فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی با برندهای بیودرما، دیور، لانکوم طراحی کرده است و مِستر پرامپت قصد دارد به او کمک کند.

مهندسی پرامپت چیست؟

کیورد ریسرچ با ChatGPT

اولین کاری که مِستر پرامپت برای سارا انجام داد، کیورد ریسرچ است. کیوردها همان کلماتی هستند که کاربر در گوگل وارد می‌کند تا سایت‌های فروشنده محصول را پیدا کند. کلمه پیشنهادی سارا “کرم ضد آفتاب بیودرما” است و دستوری که مِستر پرامپت به ChatGPT می‌دهد را در ادامه ببینید:

Provide a list of top-performing keywords for the “کرم ضد آفتاب بیودرما ”

کیورد ریسرچ با ChatGPT

برای اینکه دقیق بودن پرامپت را بررسی کنیم، کیوردهای “کرم ضد آفتاب بیودرما” را در ابزار سمراش (بعنوان یکی از قدرتمندترین ابزار کیورد ریسرچ) نمایش می‌دهیم:

کیورد ریسرچ با سمراش

وقتی سارا خروجی دو نتیجه سمراش و چت جی پی تی را مقایسه کرد، متوجه شد که تقریبا 70 درصد کیوردها یکسان هستند و این موضوع نشان دهنده دقت ChatGPT و این پرامپت کامل است.

پیدا کردن موضوعات مقالات با ChatGPT

گام دوم پیدا کردن موضوع مقاله برای کیوردهای بالا بود. مِستر پرامپت برای پیدا کردن موضوعات مقاله سارا از دستور زیر استفاده کرد:

create 3 blog post topic for keyword ” کرم ضد آفتاب بیودرما” and “کرم ضد آفتاب بیودرما برای پوست مختلط”

پرامپت پیدا کردن موضوعات مقالات با ChatGPT

نوشتن مقاله با کمک ChatGPT

یکی از بزرگترین نگرانی‌های سارا، نوشتن مقاله است که زمان زیادی می‌برد و توانایی نوشتن آن را هم ندارد؛ ولی مِستر پرامپت برای این مرحله هم یک پرامپت حرفه‌ای دارد که یک مقاله بسیار جامع ارایه می‌دهد:

:Create a detailed Brief and a structured Outline for a copywriter that covers the following trending topic
” نکات انتخاب کرم ضدآفتاب بیودرما برای پوست مختلط”
. You must before perform a keyword research then provide the copywriter the highest conversion keywords, long tail keywords and related keywords plus some semantically related keywords and entities related to the topic. Provide the right quantity of subheadings h2 and h3 and write them in the outline for the copywriter, provide the appropriate metatags for the article that will be written, a high conversion rate meta description (max 140), a great conversion Title h1 (max 60), suggest images about the topic to be added inside the article and how many. Suggest the copywriter about the optimal length of the article, the search intent, the goal, the target and the proper tone of voice for this article. Suggest 4 proper ending FAQ related to the topic. Do not write the full article itself, write down all the the acquired information in form of a detailed briefing and add a structured outline
نوشتن مقاله با کمک ChatGPT

همانطور که در پرامپت بالا می‌بینید، ساختار مقاله به صورت کامل پیشنهاد شده است و همه آنچیزی که نیاز است بیان می‌شود؛ مثلا عنوان، هدف مقاله، سوالات متداول، تعداد تصاویر و یا تعداد کلمات و…

چیدن تقویم محتوایی با ChatGPT

یکی از پرامپت‌های جذابی که مِستر پرامپت برای سارا نوشت، تقویم محتوای بلاگ و شبکه‌های اجتماعی است، در این تقویم موضوع و روز انتشار محتوا مشخص شده است:

1.II want you to create tables: one for social media weekly post suggestions “کرم ضد آفتاب بیودرما”, and a second table with examples of those suggestions from the first table. 2. The table structure needs to be arranged with columns for Monday, Wednesday, and rows for Instagram and Blog. 3. I want you to assist me in planning weekly content on different types of social media, which I will mention below The top 2 Social media are – INSTAGRAM – Blog

چیدن تقویم محتوایی با ChatGPT

توجه: اگر نیازی طراحی لوگو رایگان دارید حتما سری به مقاله طراحی لوگو رایگان با هوش مصنوعی بزنید.

چگونه شما یک مهندس پرامپت شوید؟

تا به این جای مقاله پرامپت‌هایی را دیدید که جواب دقیق را ارائه کرده است،اما چگونه مانند مستر پرامپت، دستوراتی بنویسید که به شما جواب دقیق بدهد. نکاتی که در زیر به آنها اشاره شده را همیشه به عنوان یک راهنمای پرامپت نویسی درنظر بگیرید:

چگونه شما یک مهندس پرامپت شوید؟

  • بیان موضوع به صورت کاملا واضح: درخواست خود را مثل همه پرامپت‌هایی که برای سارا نوشته شد به همراه جزییات دقیق (شامل نوشتن کیوردهای مورد نظر، درخواست نوشتن هدینگ ها و سوالات متداول در مقاله یا روزهای تولید محتوا و نوع شبکه های اجتماعی در تقویم محتوایی) بنویسید.
  • لحن و سبک نوشته: برای نوشتن برخی از Promptها مخصوصا پرامپت‌های تبلبغاتی و فروش، لحن بسیار مهم است. مثلا اگر مخاطبین شما اکثرا مسن هستند نمی‌توانید با لحن خیلی صمیمانه با آنها صحبت کنید و بهتر است در پرامپتی که می‌نویسید نوع مخاطبین خود و لحن رسمی را مطرح کنید.
  • استفاده از مثال‌ها: اگر قصد دارید کتابی را نقد کنید، برای چت جی پی تی مثال مشابه آنرا بزنید.
  • بیان محدودیت ها: بهتر است تعداد کاراکترهای یک مطالب کوتاه تبلیغاتی یا مقاله‌های جامع را ذکر کنید.
  • استفاده از کلمات دستوری: بهتر است که درخواست خود را با افعال امری مانند “بنویس” و “ایجاد کن” شروع کنید.

نکته 1: از نوشتن اشتباه پرامپت نگران نشوید، شما با چند بار نوشتن بالاخره می‌توانید Prompt مورد نظر خود را در ChatGPT بسازید. آزمون و خطا کردن باعث می‌شود که مهندسی پرامپت را یادبگیرید و یک پرامپت حرفه‌ای در حوزه خود برسید.

نکته 2: به ChatGPT نقشی بدهید که بتواند از زبان یک متخصص محتوا را تولید کند. بعنوان مثال در پرامپت خود خطاب به ChatGPT بنویسید؛ شما به عنوان یک متخصص بازاریابی حرفه‌ای چه استراتژی برای فروش محصولات ارایشی پیشنهاد می‌کنید.

با توجه به این که ChatGPT در زبان فارسی خیلی قدرتمند نیست، تمام متن‌هایی که ارایه می‌دهد را قبل از انتشار بازخوانی و ویرایش کنید.

فواید استفاده از پرامپت‌ها

به طور کلی استفاده از Prompt ارتباط با ChatGPT را بسیار ساده‌تر می‌کند و باعث می‌شود نیازها و خواسته‌های کاربر را بهتر متوجه شود. در ادامه سایر مزایای مهندسی پرامپت را مشاهده کنید:

  • راحتی در شروع گفتگو: با ارسال پرامپت، کاربران نیازی به فکر کردن درباره سوال از هوش مصنوعی ندارند و خیلی سریع و راحت می‌توانند دستور خود را تایپ کنند تا ChatGPT پاسخ آنها را بدهد.
  • راهنمای ساختار گفتگو: کاربران با استفاده از پرامپت، می‌توانند ساختار مکالمه را مشخص کنند. مثلا می‌توانند درخواست نوشتن یک پاراگراف یا یک مقاله و یا حتی ارایه یک جدول مقایسه را از ChatGPT داشته باشند.
  • سفارشی سازی گفتگو: با استفاده از پرامپت، سبک و لحن نوشته مشخص می‌شود، یعنی کاربران می‌توانند زبان، سبک دوستانه یا رسمی و سایر تنظیمات مکالمه را تنظیم کنند.
  • ارسال درخواست‌های تخصصی: با استفاده از پرامپت‌ها، کاربران می‌توانند درخواست‌ها و سؤالات تخصصی خود را بپرسند. برای مثال، دیباگ یک تکه کد، راهنمایی در حل مسائل ریاضی و…

دانلود مینی کتاب مهندسی پرامپت

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
بهترین ربات هوش مصنوعی تلگرام (2024)
بهترین ربات هوش مصنوعی تلگرام کدام است؟ آیا جز کاربرانی هستید که می‌خواهید با این ربات‌ها بیشتر آشنا شوید؟ برای معرفی بهترین بات تلگرامی بهتر است در در ادامه همراه ما باشید.
بنر
بهترین سایت‌ های ادیت و تغییر صدا با هوش مصنوعی
بسیاری از افراد می‌گویند هوش مصنوعی جای خیلی از مشاغل را خواهد گرفت اما باید بدانید که این ابزارها کار شما را راحت‌تر کرده و هزینه‌های شما را نیز کاهش می‌دهند. سایت های تغییر صدا با هوش مصنوعی نیاز شما به تجهیزات حرفه‌ای را رفع می‌کنند بدون اینکه خبری از آکوستیک و میکروفون حرفه‌ای باشد. کار شما ...
بنر
هوش مصنوعی گوگل (Gemini): همه چیز درباره گوگل بارد
گوگل بارد یا سرویس هوش مصنوعی گوگل پس از انتشار chatgpt توسط شرکت Openai رونمایی شد، Bard یک سرویس مبتنی بر چت و گفتگوهای چند مرحله‌ای است که کاربردهای زیادی در تولید محتوا، کدنویسی و… دارد.
بنر
6 ابزار برتر تولید محتوا با هوش مصنوعی
با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانید در زمان و هزینه برای تولید محتوا صرفه جویی کنید، ابزارهای رایگان و غیر رایگان زیادی وجود دارد که در این مقاله به 6 مورد از این ابزارها می‌پردازیم.
6 دیدگاه
md98
md98
12 آذر 1402 14:01

سلام و تشکر از مطالب خوبتون
لطفا ابزار تولید محتوای این کتاب را هم معرفی کنید

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
13 آذر 1402 08:07

سلام دوست عزیز
این کتاب با indesign اماده شده.

آیا مفید بود ؟
kazem khosravi
kazem khosravi
27 آبان 1402 09:39

سلام
بهتر نیست از پرامپت های فارسی استفاده بشه؟

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
27 آبان 1402 10:02

سلام کاظم عزیز
بله می تونید با استفاده از پرامپت های فارسی هم این کار را انجام بدید ولی چون چت جی پی تی تو زبان فارسی یکم ضعیفتر هست پرامپت های انگلیسی معرفی شدند. شما با استفاده از پرامپت های انگلیسی هم به جواب میرسید چون کافیه در نهایت ازش بخاید که به فارسی ترجمه کنه

آیا مفید بود ؟
HOOMAN SHAKERI
HOOMAN SHAKERI
16 آبان 1402 08:30

سلام ممنون از مقالتون پرامپت مقاله واقعا خوب بود
فقط یه تجربه ای که من تو پرامپت نویسی chatgpt دارم اینه که خیلی راحت با کمک افزونه chatgpt می تونی پرامپت ها را پیدا کنی و اونا را مطابق با هدف خودت تغییر بدی

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
16 آبان 1402 12:18

سلام هومن عزیز
مرسی ازینکه که تجربت تو پرامپت نویسی chatgpt را با کاربران به اشتراک گذاشتی

آیا مفید بود ؟