ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

هدف گذاری متن ها و تاثیر آن در سئو

متنها بخش بزرگی از سایت را تشکیل می دهند.در این مقالههمانطور که متن، بخش بزرگی از وب سایت ها را تشکیل می دهد، تمرکز بر آن هم بسیار مهم است. شما باید روی ساختار متن یا سبک متن پست خود کار کنید. بسیار از مردم فراموش می کنند که هدف از پست یا مقاله خود را بیان کنند. اگر هدف را بدرستی بیان نکنید، فرصت های با ارزشی را از دست می دهید. نباید فقط به فکر نوشتن باشید؛ بلکه باید ایده ای از آنچه مخاطبان شما می خواهند بدانند یا انجام دهند، را دنبال کنید. در این مقاله جنبه دیگری از متن که “هدف گذاری متن” هست، را بررسی می کنیم.

0
14 مرداد 1398
آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

اگر علاقمند به تدوین یک استراتژی محکم برای سئو سایت خود هستید، این متن برایتان مفید خواهد بود. در واقع این مقاله به بررسی اهمیت هدف گذاری تولید محتوای سایت می پردازد. علاوه بر این، برخی نکات نوشتاری مهم را هم بیان می کنیم.

هدف گذاری متن

هر متن می تواند سه هدف اصلی داشته باشد:

  • به مخاطبان اطلاع رسانی کنید.
  • مخاطبان را متقاعد کنید. شما می خواهید مردم محصولاتتان را بخرند یا به سایت شما بازگشت داشته باشند.
  • متن شما می تواند سرگرم کننده باشد. ممکن است هدف شما سرگرم کردن یا خنداندن مخاطبان باشد.

این سه هدف کاملاً متضاد هم نیستند. یک متن می تواند همزمان هم آموزنده باشد هم سرگرم کننده. در واقع، هدف گذاری متن می تواند چندگانه و متفاوت باشد.

اهداف تجاری بلند مدت و هدف گذاری متن

شرکت و وب سایت شما اهداف کسب و کار بلند مدتی را دنبال می کنند. باید در مورد اهداف خود فکر کنید، همانطور که هدف از پست های وب سایت خود را تعیین می کنید. اگر متن ها در وب سایت شما با اهدافتان مطابقت داشته باشد، سریع تر به مقاصد مد نظرتان می رسید.

در این مورد مثالی می زنیم. اگر وبلاگ سایت yoast.com را دیده باشید؛ پست عمدتاً برای اطلاع رسانی در مورد سئو نوشته می شود. بنابراین هدف گذاری متن در وبلاگ یواست سئو، اطلاع رسانی مخاطبان است. با این حال مراجعه دوباره کاربران به سایت و اعتماد به برند هم اهمیت زیادی دارد.  در نهایت هدف بلند مدت پست ها اطلاع رسانی، کسب اعتماد کافی برای مخاطبان و خرید یکی از محصولات است.

جستجوی مقصد و هدف متن

همچنان که در مورد هماهنگ کردن اهداف یک متن با اهداف کسب و کار فکر می کنید؛ باید اهداف جستجوی مخاطبان را هم در نظر بگیرید. افرادی که بدنبال اطلاعات هستند، صفحات و متونی که فقط آن ها را تشویق به خرید می کنند، دوست ندارند. در واقع، اگر مخاطبان به یکی از صفحات شما بیایند و چیزی بخرند ولی متقاعد نشوند، آن مخاطب را از دست می دهید.

ساختار لینک سازی و هدف متن

اگر هدف از متن، کسب لینک از سایر سایت ها به پست شما و بهبود رتبه بندی گوگل باشد، باید به شخصیت پست تان دقت کنید. برای جذب لینک از سایر سایت ها، نوشتن پست های آموزنده و سرگرم کننده گزینه خوبی است. پست های متقاعدکننده که پر از استدلال فروشنده است، معمولاً به اندازه پست های کاملاً آموزنده، مخاطب جذب نمی کنند.

در واقع، طبق تجربه افراد پست های آموزنده و سرگرم کننده را نسبت به یک پست قانع کننده، بیشتر به اشتراک می گذارند.

هدف گذاری متن در سئو

نکاتی برای بهبود اهداف سه گانه اصلی متن

از اینجا به بعد، در مورد اهداف سه گانه متن(که می تواند یک یا همه را داشته باشد.) جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد. همچنین نکاتی که می توانید هنگام نوشتن متن آموزنده، قانع کننده یا سرگرم کننده رعایت کنید، بررسی خواهیم کرد.

متون اطلاع رسانی

در یک متن آموزنده، شما مطلبی را برای مخاطبان توضیح می دهید. شما می خواهید آنها به یک درک بیشتری در مورد یک موضوع برسند؛ یا از اطلاعات شما استفاده کنند.

برخی نکات مهم برای نوشتن یک متن آموزنده

  • برای تصمیم گیری در مورد محتوای دقیق یک متن آموزنده معمولاً به پیش نویش و یا حتی جستجوی پیشرفته نیاز دارید. بنابراین برای مشخص کردن مسأله ای که می خواهید در پست خود به آن پاسخ دهید زمان کافی اختصاص دهید.
  • سبک یک متن آموزنده باید روشن و حرفه ای باشد. روی متن خود تمرکز کنید. متن شما باید یک نقش حرفه ای و قابل اعتماد داشته باشد. روی سبک خود کمی فکر کنید و مطمئن شوید که از عقاید شخصی خود در نوشته استفاده نکرده باشید.
  • ساختار یک متن آموزنده باید واضح باشد. یک ساختار منطقی می تواند به یک موضوع متفاوت در هر پاراگراف اشاره کند. در نتیجه شما می توانید اطلاعات متن کامل خود را خلاصه کنید.

متون متقاعد کننده

متن اقناعی متنی است که خواننده لزوماً نمی خواهد آن را بخواند. هدف متن شما ترغیب مخاطبان، برای انجام كاری است كه لزوماً قصد انجام آن را نداشته، مانند خرید محصول شما. به همین دلیل ، نوشتن متن متقاعد کننده خوب بسیار سخت است. می توانید روی متقاعد کردن مخاطبان خود با احساسات یا منطق تمرکز کنید. البته،  شما می توانید یک استراتژی انتخاب کنید که در آن مخاطبان خود را از طریق احساسات و منطق متقاعد کنید.

برخی نکات برای نوشتن یک متن خوب برای متقاعد کردن خواننده از طریق احساسات

  • سعی کنید از کلمات مثبت استفاده کنید. پست خود را شخصی کنید و از دید یک خواننده متن را بنویسید. می توانید با استفاده از کلماتی مثل “شما” مستقیماً به خواننده بپردازید.
  • اگر شما می خواهید مخاطب خود را با استفاده از احساسات متقاعد کنید، داستان های خنده دار و یا داستان هایی که نشان دهنده جذابیت محصول هستند بسیار مفید خواهد بود..

اگر می خواهید با استفاده از منطق مخاطب را متقاعد کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید

  • زمان زیادی را برای نوشتن استدلال منطقی خود صرف کنید. اطمینان حاصل کنید که استدلال های خود را بدرستی انجام می دهید و از مثال هایی برای نشان دادن استدلال های خود استفاده کنید.

برخی نکات برای نوشتن یک متن متقاعد کننده

  • سبک متن متقاعدکننده باید برجسته باشد. به این معنی که جملات و پاراگراف های شما باید کوتاه باشند. ساختار متن متقاعدکننده باید استدلال های شما را منعکس کنند. صرف نظر از اینکه متن شما استدلال احساسی دارد یا منطقی باید از پاراگرافهای جداگانه برای استدلالهای خود استفاده می کنید.
  • از بسیاری از سرفصل ها استفاده کنید و مهمترین استدلال ها را در عناوین متن خود بکار ببرید.

متون سرگرم کننده

هدف اصلی متن سرگرم کننده این است که مخاطبان را سرگرم کنید. معمولاً این متن ها خنده دار هستند. اگر چه برخی از افراد فقط استعداد خنداندن دارند؛ ولی نوشتن یک متن یا داستان خنده دار می تواند سخت باشد. اگر نویسنده تجربه نداشته باشد نمی تواند چنین متنی بنویسد.

  • در متون سرگرم کننده از اغراق و استعاره استفاده کنید. این اولین تلاش برای نوشتن یک متن سرگرم کننده است.
  • متون سرگرم کننده معمولاً سبک غیررسمی دارند. این متون شخصی هستند و می توان از کلماتی مثل “من” در آن استفاده کرد.

اکثر متن ها هر دو هدف را دنبال می کنند. هم سرگرم کننده هستند و هم آموزنده و متقاعد کننده. به عنوان مثال هدف اصلی پست های وبلاگ سرگرم کننده است اما معمولاً اهداف آموزنده و متقاعدکننده را نیز دنبال می کنند.

نتیجه گیری

فکر کردن درباره مقصود و هدف گذاری متن ، مسأله ای است که قطعاً باید زمان زیادی را برای آن صرف کرد. اهداف بلند مدت تجارت خود و مخاطبانی که از سایت شما بازدید می کنند را در نظر بگیرید. در کنار آن سبک مورد نظر را انتخاب کنید و به نکات آن توجه کنید تا مطمئن شوید ساختار پست شما متناسب با اهدافی است که در نظر گرفته اید.

در نهایت پیشنهاد می کنم از مقاله 10 تکنیک حرفه ای و پیشرفته سئو بازدید کنید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.