ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
توسعه کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) چیست؟

امروزه شکل بازاریابی عوض شده و شیوه های تبلیغاتی بر اساس روش های ارتباطی تغییر کرده اند. بازاریابی سنتی تبلیغات شامل آگهی ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی هزینه بالایی دارد و مخاطبان کمتری را می توانید هدف قرار دهید. اگر به دنبال ایجاد تحول در روش های تبلیغات خود هستید در این مقاله همراه ما باشید تا با دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

0
18 دی 1401
آخرین بروزرسانی: 09 فروردین 1403

با توسعه فناوری اطلاعات، افزایش استفاده از موبایل و دستگاه های هوشمند، آنلاین بودن کاربران و تغییر شیوه های ارتباطی بازاریابی با شکلی جدید انجام می شود بو برای موفقیت در کسب و کارتان باید بتوانید از روش ها و ابزارهای جدید دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا بدانید بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست و سپس به بررسی روش های دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.

 دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) یک روش بازاریابی است که مجموعه ای از فعالیت ها یا ابزارهای الکترونیکی را برای تبلیغ محصولات و خدمات در بستر دیجیتال به کار می گیرد. در واقع نوعی از مارکتینگ که در آن از ابزار ها و بستر های دیجیتال استفاده می شود، این مجموعه ابزارها، استراتژی ها، روش ها و اجزای دیجیتال مارکتینگ به بازاریاب ها یا دیجیتال مارکترها کمک می کند تا با به کارگیری روش مناسب یک محتوای موثر را با مخاطبان به اشتراک بگذارند.

 انواع روش های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 

هدف شما از دیجیتال مارکتینگ چیست و مخاطب شما کیست؟ این مساله کمک می کند تا روش دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کنید. بستگی دارد مخاطبان شما چه کسانی هستند، رده سنی آنهای چست، از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، همه این موارد را برای انتخاب روش مناسب به کار بگیرید. ممکن است نیاز باشد تا چند روش را به طور همزمان به کار بگیرید در ادامه انواع تبلیغات و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ آورده شده تا بتوانید یکی از آنها یا ترکیبی از این روش ها را انتخاب کنید.

 بازاریابی محتوا (content marketing): انواع محتوا شامل متن، تصویر، ویدئو و صوت می شود. بازاریابی محتوایی در واقع تولید محتوا به شیوه نوین و تاثیرگذارتر از تبلیغات است که صرفا بر فروش تاکید ندارد و به صورت غیر مستقیم کاربران را به خرید ترغیب می کند این محتوا را می توانید در قالب آموزش یا سرگرمی ارائه دهید و برای مشتری حس نیاز به محصول را به وجود آورید به عنوان مثال کاربری که از آموزش کار با محصول شما استفاده می کند این شانس را دارید تا بار دیگر محصول را از شما خریداری کند. علاوه  بر این محتوای مناسب به موتورهای جست و جو کمک می کند بهتر شما را ببینند تا با رتبه بهتر آمار بازدیدتان بالا رود.

 سئو (SEO): بهینه سازی موتورهای جست و جو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ سئو فرایندی است که باید برای بهبود رتبه محتوا و سایت به کار گرفته شود. با استفاده از چک لیست سئو و سئوی on page، offpage و تحلیل سرچ کنسول سایت تان می توانید صفحات سایت را روی کلمات کلیدی مختلف سئو کنید SEO نسبت به تبلیغات هزینه کمتری دارد اما پایداری بیشتری دارد به عنوان مثال شاید شما یک تیزر تبلیغاتی را با هزینه زیاد بسازید و مدت کوتاهی استفاده کنید اما با انجام اقدامت سئو می توانید رتبه تان را در نتایج بالا حفظ کنید و ورودی زیادی را از موتور های جستجو به دست آورید.

 بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM): این روش دیجیتال مارکتینگ چیست؟ به معنای استفاده از شبکه های اجتماعی است و تولید محتوا در این شبکه ها برای اهداف بازاریابی و فروش است. در واقع شما از پلتفرم های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و غیره استفاده می کنید مثل اینستاگرام، یوتیوب، پینترست و غیره.

 بازاریابی ایمیلی (Email Marketing): با ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل هدفمند می توانید به جذب بازدید کننده و افزایش ترافیک سایت خود کمک کنید. این روش بازاریابی مستقیم برای ترغیب مخاطب به بازدید از خدمات و محصولات انجام می شود و برای کاربران می توانید به دلایل مختلف مانند اطلاع رسانی از کمپین های تبلیغاتی، شارژ محصول جدید یا مواردی مانند بازگشت کاربری که سبد خرید خود را رها کرده ایمیل ارسال کنید و کاربران را ترغیب به بازگشت به سایت یا خرید کنید.

 بازاریابی موتورهای جستجو (SEM): search engine marketing optimization یک مدل بازاریابی اینترنتی است که با استفاده از تبلیغات پولی برای بیشتر دیده شدن یک سایت در نتایج موتور جست و جو استفاده می شود. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا (Pay Per Click) PPC  یکی از روش های بازاریابی موتورهای جست و جو است که همان مفهوم پرداخت به ازای هر کلیک یا است. این نوع تبلیغات SEM در صفحه نتایج جست جو با کلمه Ad در کنار لینک صفحه نمایش داده می شوند و به ازای هر بار که کاربر بر روی شما کلیک کند باید به گوگل هزینه پرداخت کنید. این نوع تبلیغات هدفمند است زیرا به افرادی نمایش داده می شود که به دنبال همان خدمت با آن کلمه کلیدی می گردند.

بازاریابی موتورهای جست و جو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 بازاریابی ویدئویی (video marketing): حتما شما هم روزانه  یک یا چند ویدئو را در شبکه های اجتماعی مختلف مشاهده می کنید که بسیاری با اهداف مستقیم و برخی با اهداف غیر مستقیم فروش یا بازاریابی هستند آیا می دانید تاثیر ویدئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ باید بگویم که  یک تصویر ارزش هزار کلمه و یک ویدئو هم ارزش هزار تصویر را دارد! در کل ویدئو می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

در کمپین های خود از ویدئوهای جذاب که کاربر را درگیر می کنند استفاده کنید اگر این شانس را داشته باشید که یک ویدئو وایرال شده داشته باشد به راحتی می توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید و به برند سازی شما کمک زیادی می کند البته اگر بدشانی هم باشید یک ویدئو وایرال شده با تاثیر منفی هم می تواند برای شما یک فاجعه باشد و تمام زحمات برند سازی شما را از بین ببرد. بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ برای تبلیغ برند، خدمات و محصولات استفاده می شود از طرف دیگر شما می توانید سئو خود را با به اشتراک گذاری ویدئو و لینکسازی بهبود دهید.

  بازاریابی موبایل (Mobile marketing): با توجه به اینکه 80% کاربران اینترنت تلفن هوشمند دارند، این نوع بازاریابی افرادی را هدف قرار می دهد که زمان زیادی را پای موبایل، تبلت و دستگاه های دیگر صرف می کنند و از طریق sms، mms، رسانه های اجتماعی و ایمیل هدف گذاری می شوند.

✔️ تبلیغات کلیکی: تبلیغات در موتور جست و جو یکی از روش های تبلیغات کلیکی است ولی سایر روش ها تبلیغات نمایشی هستند که به آنها بنر هم گفته می شود. شاید بپرسید تبلیغات کلیکی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این نوع تبلیغ مانند تبلیغات مجله ها هستند با این تفاوت که در فضای وب قرار داده می شوند و به ازای هر تعداد کلیک شما باید هزینه پرداخت کنید. تبلیغات کلیکی یکی از روش های تبلیغات اینترنتی هستند که نسبت به پرداخت هزینه فقط برای نمایش تبلیغ یا بنر، به صرفه تر هستند.

 بازاریابی همکاری در فروش (Affiliate Marketing): افیلیت مارکتینگ یکی از دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ و یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است. بعضی از فروشگاه ها مانند دیجی کالا برای افزایش فروش خود این روش همکاری در فروش استفاده می کنند به این ترتیب که فرد با راه اندازی سایت و عضویت در سیستم همکاری در فروش شما لینک محصولات را در سایت خود قرار داده و با کمک به فروش بیشتر شما پورسانت خود را دریافت می کند.

 ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای انجام و تقویت استراتژی بازاریابی خود به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید تا به عنوان یک دیجیتال مارکتر از این ابزارها برای تحلیل داده ها و اطلاعات آنلاین استفاده کنید. این ابزارها در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ شامل ابزارهای بازدید برای بررسی آمار بازدیدکنندگان مثل ابزارهای بررسی رتبه سئو، ابزارهای بررسی تعامل کاربران با صفحات سایت مثل هاتجر، ابزارهای تبدیل و فروش مثل ابزار ارسال پوش و ریتارگتینگ می شوند. برای مثال گوگل آنالیتیکس ابزاری است که اطلاعاتی درباره ترافیک سایت شما از دستگاه های مختلف، محصولات و صفحات مختلف را ارائه می دهد. ابزار Ahref یکی از ابزارهای سئو است که برای شناسایی تعداد بک لینک های صفحات شما، سئو داخلی، بررسی محتوای رقبا و غیره استفاده می شود. سرویس نجوا یک ابزار دیجیتال مارکتینگ برای سروریس پوش نوتیفیکیشن و ایمیل مارکتینگ است که برای گزارش گیری و طراحی نوتیفیکیشن به کار می رود. مجموعه کاملی از این ابزارها را در بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ببینید.

 استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک روش و برنامه است که نحوه رسیدن به اهداف کسب و کار با استفاده از روش ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را نشان می دهد. این استراژی برای موفقیت شما در کمپین های آنلاین ضروری است پس نحوه تدوین آن مهم است. یک رویکرد استراتژیک درست کمک می کند تا برند شما توسط افراد دیده شود و روی برندینگ تان تاثیر مثبت دارد. به علاوه اهداف کسب و کار شما را برای فروش و بازاریابی در یک راستا قرار می دهد.

هدف شما استراتژی تان را تعیین می کند مثلا ممکن است هدف شما افزایش فروش باشد و باید استراتژی خود را بر همین اساس طراحی کنید. استراتژی کمک می کند که مسیر رسیدن به هدف تان هموارتر شود. در این بخش گام های اصلی استراتژی دیجیتال مارکتینگ را آورده ایم.

  1.   برند خود را تعریف کنید

برند خود را تعریف کنید و مشخص کنید در کمپین های بازاریابی چطور عمل می کند. برند در تبلیغات و بازاریابی اهمیت زیادی دارد و اگر تعریف مناسبی از برند خود داشته باشید به افزایش اثربخشی برنامه های بازاریابی کمک می کند. برقراری ارتباط بهتر با مشتریان، افزایش فروش با آشنایی مشتریان با برندتان، وفادار سازی مشتریان و غیره را نیز در پی دارد پس روی برندسازی و تعریف برند خود کار کنید.

    2. پرسونای مخاطبان را مشخص کنید

پرسونای مخاطبان در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ مشخص کردن پرسونا کمک می کند تا مشخص کنید کسب و کارتان قصد دارد به کدام سگمنت یا بخش از مشتریانتان دسترسی داشته باشد. شما می توانید پرسونای مخاطبان بر اساس ویژگی های شخصیتی، دموگرافیک و هدف افراد برای انتخاب محصولات و خدمات شما مشخص کنید به این ترتیب کاربران تان و نیاز آنها را شناسایی کنید.

     3. اهداف خود را تعیین کنید

هدف شما در هر قسمت از سازمان باید در راستا و چارچوب کلی کسب و کارتان باشد. مثلا شما قصد دارید فروشتان را 30% افزایش دهید بخش بازاریابی باید درصدی را برای جذب مخاطب مشخص کنید تا این هدف شما محقق شود. تعیین اهداف با ایجاد زمانبندی هریک برای ایجاد مسیر استراتژی اهمیت دارد و اهداف باید مشخص، قابل دستیابی، قابل ارزیابی، واقع گرایانه باشند و هر هدف برای دستیابی به منبع یا منابعی نیاز دارد، منابع شما می تواند مالی، ابزار خاص یا یک کانال جدید یا شبکه اجتماعی برای رسیدن به اهداف بازاریابی باشد.

    4. کانال های بازاریابی دیجیتال خود را مشخص کنید

کانال ها یا رسانه هایی را که در اختیار دارید لیست کنید و آنها را ارزیابی کنید که در ادامه انواع رسانه و کانال را آورده ایم.

  • رسانه فردی (owned media): این رسانه های دیجیتال متغلق به برند شما هستند مثلا وب سایت، آدرس اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی مثل توییتر و هر ابزار دیجیتال که برند شما مالک آن است.
  • رسانه اکتسابی (earned media): وقتی شما بدون پرداخت هیچ هزینه ای اعتبار کسب می کنید به آن به دست آوردن اعتبار از رسانه اکتسابی گفته می شود برای مثال یک مقاله منتشر کردید که بارها به اشتراک گذاشته شده است یا از طریق بازاریابی دهان به دهان معرفی شده و اعتبار گرفته اید.
  • رسانه های پولی (paid media): بعضی از رسانه ها به ازای نمایش شما و دیده شدنتان هزینه دریافت می کنند. این هزینه ها شامل ریپورتاژ، تبلیغات بنری در سایت ها یا گوگل ادز هستند.

   5. میزان بودجه خود برای استراتژی را تعیین کنید

درباره هزینه های بازاریابی تحقیق کرده یا مشاوره بگیرید تا بتوانید میزان بودجه موردنیاز برای راهبری استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنید.

   6. برای تولید محتوای خود استراتژی بچینید

محتوا یکی از مهم ترین بخشهای دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار است زیرا هر پیامی که بخواهید به مخاطب منتقل کنید با محتوا امکان پذیر است و از صفحه درباره ما گرفته تا پست های وبلاگتان که به تبدیل بازدیدکننده به لید و افزایش فروش کمک می کنند محتوا محسوب می شوند. علاوه بر تولید محتوا، استراتژی محتوا بر روی بهبود محتواهای فعلی نیز تمرکز دارد.

   7. کمپین های بازاریابی خود را بررسی و راه اندازی کنید

در این بخش باید کمپین های خود را بر اساس کانال ها و رسانه هایی که در بخش قبلی مطرح کردیم ارزیابی یا راه اندازی کنید و تمامی کارهایی که برای بازاریابی برند خود انجام داده اید کمپین های اکتسابی و میزان کارآمدی هر یک را بررسی کنید. ابزارهایی مثل گوگل آنالتیکس مشخص می کنند که بیشترین جذب مخاطب را از کدام بخش داشته اید، به علاوه متوجه می شوید کدام موضوعات موردعلاقه کاربران است تا بیشتر روی آنها تمرکز کنید و فرایند ها و کمپین ها را اصلاح کنید.

نتیجه کمپین های پولی خود را ارزیابی کنید مثلا ببینید چقدر تبلیغات سایت ها یا نلویزیونی اثر بخش بوده اند آیا باید همچنان کمپین های خود را در این بخش ها ادامه دهید یا خیر.

در نهایت با شناسایی مخاطبان و کانال های بازاریابی متنوع می توانید استراتژی بازاریابی خود را تدوین کنید. این سند استراتژی نقشه راه موفقیت شما است که بهتر است کامل بررسی کنید و زمان زیادی را صرف آن کنید.

نمونه هایی از استراژی دیجیتال مارکتینگ، استراتژی محتوای وبلاگ برای بهبود سئو، ویدئو مارکتینگ در یوتیوب و آپارات، تولید دوره های آموزشی رایگان، تولید پادکست هستند.

در این مقاله گفتیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و سپس درباره ابزارهای آن و نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال صحبت کردیم. شما هم اگر تجربه ای در رابطه با به کار گیری روش های بازاریابی آنلاین دارید در دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
سوالات متداول

ستراتژی دیجیتال مارکتینگ یک روش و برنامه است که نحوه رسیدن به اهداف کسب و کار با استفاده از روش ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را نشان می دهد. این استراژی برای موفقیت شما در کمپین های آنلاین ضروری است پس نحوه تدوین آن مهم است.

  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  •  بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  •  بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)
  •  بازاریابی محتوا (content marketing)
  • و غیره
مقالات مرتبط
بنر
دانلود رایگان نمونه طرح توجیهی استارت آپ
داشتن یک کسب و کار بسیار شیرین است. میتوانیم افراد زیادی را در اقوام و آشنایان ببینیم که بواسطه کسب و کارشان به آرزو ها و رویاهای شیرین خود رسیده اند. اگر شما هم به فکر شروع و رشد کسب و کار خود افتاده اید و قصد دارید در یکی از شتاب دهنده ها عضو شوید یا در جلسات جذب سرمایه گذار شرکت کنید، حتما ...
بنر
مهندسی پرامپت؛ مثل حرفه‌ای‌ها با Chat GPT کار کنید!
احتمالا برای شما پیش آمده که درخواستی از ChatGPT داشته باشید ولی پاسخ، آنقدر توی ذوق شما بزند که دیگر هوس کمک گرفتن از این چت بات را نکنید. اگر نحوه صحیح درخواست کردن از این چت بات را بدانید، به عبارت دیگر خشت اول را برای استفاده از ChatGPT را درست بگذارید، پاسخ های صحیح دریافت می کنید.
بنر
راه های افزایش فروش اینترنتی برای تحول کسب و کارتان
با افزایش روز افزون فروشگاه های آنلاین بسیاری از افراد برای صرفه جویی در زمان، مشکلات رفت و آمد و مقایسه راحت تر محصولات خرید آنلاین را انتخاب می کنند. نتایج تحقیقات نشان می دهند 60% افراد ترجیح می دهند از داخل خانه خرید کنند و این یعنی تعداد بالای مشتریان بالقوه که می توانید بر روی آن ها سرمایه ...
بنر
چگونه نیاز بازار را بشناسیم؟
یکی از مهمترین اقدامات برای راه‌اندازی یا گسترش کسب‌و‌کار شناسایی نیاز مشتریان، محصولات موجود و رقبا است، در واقع باید بازار را به درستی بشناسید. در این مقاله به معرفی 6 گام برای بررسی نیازسنجی بازار می پردازیم.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.