ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
راه اندازی کسب و کار خانگی
راه اندازی کسب و کار

راه اندازی کسب و کار خانگی

بسیاری از افراد دوست دارند کسب و کار خودشان را داشته باشند. انواع کسب و کار خانگی در ایران شامل کارهای تولیدی، اینترنتی و صنایع دستی است. راه اندازی کسب و کار خانگی طرفداران زیادی دارد زیرا با صرف هزینه کم می توانید درآمد چندمیلیونی داشته باشید همچنین از این مشاغل هم حمایت می شود و تسهیلات خوبی در اختیارشان قرار داده می شود. در این مقاله به این می پردازیم که چگونه در خانه کسب و کار راه بیندازید و ایده های کاربردی را به شما معرفی می کنیم.

0
13 بهمن 1400
آخرین بروزرسانی: 19 اسفند 1402

کسب و کارهای خانگی سابقه دیرینه ای دارند بسیاری از خانواده ها از دوران قدیم تا به امروز در خانه به ساخت صنایع دستی مانند فرش و گلیم پرداخته اند، هر چند امروز سبک این نوع کسب و کارها کمی فرق کرده و به سمت اینترنتی شدن رفته اند اما هنوز روش سنتی هم بازده خوبی دارد و با هزینه کم می توانید سود بالایی به دست آوردید. امروزه افراد زیادی به سمت راه اندازی کسب و کار خانگی روی آورده اند اما به معنی اشباع شدن این حوزه نیست. در ادامه به مراحل راه اندازی کسب و کار می پردازیم و  46 ایده کاربردی 💡 را هم معرفی می کنیم.

دلایل راه اندازی کسب و کار خانگی

شاید هم مدتی است که در جایی کار کرده اید و حال مایل باشید کسب و کار خودتان را داشته باشید؛ طولانی بودن زمان کار، کم بودن میزان حقوق، مسافت طولانی، حجم بالای کار و استرس کاری باعث می شود شاغلان بعد از مدتی خسته شوند و بخواهند کسب و کار خودشان را راه اندازی کنیدیا ممکن است که دانشجو باشید و تایم محدودی برای کار کردن داشته باشید. یا گاهی آقایان امکان کار کردن در بیرون را ندارند و به دنبال راه اندازی کسب و کار برای در منزل باشند.

اما در بعضی شهرها کار نیست و افراد شرایط رفتن به شهر دیگر برای پیدا کردن کار را ندارند به همین دلیل به فکر راه اندازی کسب و کار خانگی هستند. مسافت طولانی تا رسیدن به محل کار یکی از مشکلات کارمندان است متوسط زمان یک سفر به محل کار در سال 1980 در آمریکا 26 دقیقه بود و در حال حاضر 59 دقیقه است یا برای کشور چین این زمان بین 56 تا 90 دقیقه است. البته آمار مشخصی برای ایران نیست ولی حداقل برای اطرافیان من بین 10 دقیقه تا 90 دقیقه زمان رفت است که اگر 2 برابر شود به 3 ساعت در روز می رسد.

یا گاهی به دلیل اینکه افراد تخصص خاصی ندارند نمی توانید وارد بازار کار شوند و ترجیح می دهند کسب و کار خانگی خودشان را با سطح کمی از تخصص راه اندازی کنند.

گاهی مواقع بسیاری از خانم ها که مدتی در جایی کار کرده اند ممکن است هیچ کدام از مشکلات بالا را نداشته باشند ولی مسئولیت مادری مانع از این می شود که در بیرون از خانه و در تایم طولانی کارشان را ادامه دهند به همین ترجیح می دهند  برای خودشان در خانه یک منبع درآمد داشته باشند.

داشتن یک کسب و کار خانگی می تواند یک نقطه شروع باشد و با گسترش کسب و کارتان می توانید چند نفر را استخدام کنید یا یک دفتر داشته باشید و کارتان را گسترش دهید یا شاید ترجیح دهید همان کارتان را در خانه ادامه دهید اسکاتی یانگ صاحب برند Heights Apparel در آمریکا می گوید:

وقتی طعم کار کردن در خانه را چشیدم، برایم سخت است که بخواهم هر روز در یک اداره کار کنم. من عاشق انعطاف پذیری هستم.

مزایای راه اندازی کسب و کار خانگی

داشتن کسب و کار خانگی به شما این فرصت را می دهد که در ساعات کاری خود انعطاف پذیر باشید و الزامی به حضور در ساعت مشخصی در محل کارتان را ندارید. همچنین شما تعیین می کنید که چه زمانی وظایف را انجام دهید و چه زمانی استراحت کنید علاوه بر این درگیر گرفتن مرخصی نمی شوید و باخیال راحت می توانید یک مسافرت یک هفته ای را بروید و کنترل کاملی بر برنامه کاری خود دارید.

انعطاف در کار هم باعث کاهش استرس کاری می شود. همچنین نیازی نیست روزانه یک زمان طولانی را برای مسیر رفت و آمد طی کنید یا اگر در کلان شهرها زندگی می کنید زمانی را هم در ترافیک از دست نمی دهید. هر چند میزان سود در کسب و کارهای خانگی مشخص نیست اما نسبت به زمانی که صرف این کارها می شود درآمدی بیشتر از کارمندی حداقل بالای 5 میلیون دارد از طرفی شما می توانید کاری انجام دهید که مورد علاقه تان است.

اقدامات اولیه قبل از شروع به کار

اگر می خواهید در خانه کار کنید باید بدانید که می خواهید چه کار کنید. سوالاتی که باید قبل از شروع بپرسید این است:

  • آیا میخواهید کسب و کار اینترنتی در خانه داشته باشید؟
  • می خواهید به صورت دورکار برای یک شرکت کار کنید؟
  • می خواهید به صورت فریلنسری پروژه بگیرید؟
  • قصد راه اندازی یک کسب و کار خانگی دارید؟
  • آیا می خواهید یک کار تولیدی داشته باشید؟
  • در چه صنعتی می خواهید کار کنید؟
  • آیا می خواهید کار خدماتی انجام دهید؟

بعد از اینکه مشخص کردید که سبک کاریتان چگونه است در این مقاله می خواهیم علاوه بر بررسی مراحل راه اندازی کسب و کار ایده های بدون نیاز به سرمایه یا با حداقل سرمایه را به شما معرفی کنم.

مراحل راه اندازی کسب و کار خانگی

حالا که می خواهید در خانه کسب و کارتان را راه اندازی کنید به سراغ مراحل راه اندازی کسب و کار خانگی می رویم.

– داشتن ایده

خب باید بدانید که میخواهید چه کار کنید آیا ایده جدیدی دارید و قرار است اولین فردی باشید اگر ایده از خودتان است مواظب افرادی که پس از شما وارد حوزه کاریتان می شوند باشید و سعی کنید با نوآوری در کارتان رهبر بازار باقی بمانید. مانند اسنپ که یا افزایش تاکسی های اینترنتی در حال حاضر همچنان طرفداران بیشتری را دارد.

اما اگر ایده توسط دیگران قبلا اجرا شده اصلا نگران این نباشید که ممکن است برای شما جایی نباشد در این حوزه مشتریان بالقوه زیادی وجود دارد و شما هم می توانید درآمد خوبی به دست آورید کافی است نگاهی به رقبا بیندازید و سعی کنید محصولی بهتر یا خدمتی بیشتر از آن ها ارائه دهید.

اگر هم ایده ندارید همانند راه های رسیدن به موفقیت که بینهایت هستند ایده ها نیز بینهایت هستند.

– نوشتن مدل کسب و کار

با داشتن بوم کسب و کار می توانید جنبه های کسب و کار را بررسی کنید و به طور کلی در بوم کسب و کار 9 عنصر بررسی می شود و برای هر کدام باید عناصر مورد نیاز را مشخص کنید:

✔️بخش بندی مشتریان: مشتریان شما چه کسانی هستند؟
✔️ارزش پیشنهادی: چرا مشتریان باید حاضر شوند بابت خدمات شما پول پرداخت کنند؟ قرار است چه سودی دریافت کنند؟
✔️ارتباط با مشتری: چگونه میخواهید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید و آن ها را ترغیب به خرید کنید؟
✔️کانال های دسترسی به مشتری: آیا به مشتریانتان از نظر جغرافیایی دسترسی دارید؟
✔️منابع کلیدی: این منابع شامل منابع مالی، انسانی، استراتژیک، تکنولوژی، اسناد، فکری و غیره هستند.
✔️فعالیت های کلیدی: برای ارائه ارزش به مشتریان چه فعالیت هایی باید انجام دهید؟
✔️شرکای کلیدی: ایا به تنهایی می توانید کسب و کارتان را بچرخانید به چه کسانی برای رسیدن اهداف کسب و کارتان نیاز دارید؟
✔️جریان درآمدی: درآمد شما چگونه است؟ آیا یک درآمد ثابت دارید ؟ میزان درآمد از هر محصول چه قدر است؟
✔️ساختار هزینه: سرمایه اولیه مورد نیاز و هزینه های جاری شما چه قدر است؟

– فراهم کردن وسایل مورد نیاز

برای این نوع کسب و کار همه به دنبال راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم هستند بنابراین سعی کنید از هزینه های جانبی چشم پوشی کنید و با آنچه دارید شروع کنید. در ابتدای کار نیاز به اجاره دفتر با کارگاه ندارید و معمولا تجهیزات پیچیده ای نیاز ندارید مثلا اگر می خواهید غذای خانگی داشته باشید می توانید از همان ظروفی که برای طبخ غذا دارید استفاده کنید. در مورد سرمایه اولیه هم می توانید کمی قرض بگیرید یا وام های اشتغال زایی استفاده کنید.

همان طور که کسب و کارهای موفق دنیا از گاراژ خانه شان شروع کرده اند شما هم همین را سرلوحه کارتان قرار دهید 😄 یک فضا ترجیحا جدا از خانه را برای کسب و کارتان در نظر بگیرید جایی که بتوانید بر روی کارتان متمرکز شوید و حتی برای دیگران هم مزاحمت ایجاد نکنید البته با توجه به محدودیت فضا در زندگی های امروز اگر نتوانید کاملا مستقل شوید می توانید یک گوشه از اتاقتان، قسمتی از انبار، پارکینگ یا حیاط خانه تان شروع کنید.

– یادگیری پیش نیاز های لازم

اگر نیاز به گذراندن دوره خاصی دارید یا باید مهارت خاصی را یاد بگیرید زودتر دست به کار شوید یک دوره را انتخاب کنید و به صورت فشرده آن را یاد بگیرید. برای تعدادی کسب و کار روستایی یا خانگی می توانید از دوره های فنی حرفه ای استفاده کنید خبر خوب اینکه با داشتن مدرک فنی حرفه ای هم می توانید وام بگیرید. البته هر چه زودتر کار را فراهم کنید و نگذارید این پروسه طولانی شود و از این شاخه به شاخه دیگر بپرید. در کنار همه این ها امروزه تولید محتوا در همه جا کاربرد دارد اگر شما یک سایت یا پیج داشته باشید باید بتوانید خوب بنویسید یا برای محصولتان محتوای ویدئویی تولید کنید.

– تبلیغ محصول و کسب و کارتان

با روش های مختلف تبلیغات محصولاتتان را به همه معرفی کنید از معرفی به آشنایان و دوستان شروع کنید، در گروه های خانوادگی به تبلیغ آن ها بپردازید، یک پیچ اینستاگرام بزنید، در سایت های دیوار و شیپور فعالیت کنید، در جشنواره های محلی و نمایشگاه های مرتبط غرفه بگیرید در کل گرد و خاکی به پا کنید تا دیگران کسب و کار شما را بشناسند.

فراموش نکنید با داشتن مشتریان راضی برگ برنده را خواهید داشت چرا که تبلیغات دهان به دهان در عین اینکه هزینه ای ندارد بسیار موثر است. علاوه بر این روش های بازاریابی و فروش آشنا شوید و در این زمینه مطالعه کنید.

– هدف گذاری

برای کسب و کارتان هدف تعیین کنید به این تریب تلاش بیشتری خواهید کرد و با اولین شکست جا نمیزنید چون هدف بزرگی دارید. برنامه شما می تواند بین 6 ماه تا 5 سال باشد قدم های هر مرحله را بنویسید و شاید در بین مسیر ایده هایی پیدا کنید که بهتر از آنچه نوشته اید باشد در کل نوشتن اهداف و بررسی مسیری که پیموده اید می توانید نقاط قوت و ضعف تان را پیدا کنید و از آن ها برای بهبود کارتان استفاده کنید.

– بررسی هزینه ها و میزان سود

همان طور که ابتدای کار باید میزان هزینه ها و سرمایه اولیه مشخص باشد در ادامه مسیر هم باید هزینه ها و درآمدتان را مشخص کنید. بهتر اس یک حساب جداگانه داشته باشید و فروشتان را به همین حساب واریز کنید و هزینه ها را هم با همان کارت پرداخت کنید. بد نیست کمی حسابداری بدانید و یا حداقل از نرم افزار ها و اپلیکیشن هایی که وجود دارد استفاده کنید و به قولی حساب دخل و خرجتان را داشته باشید.

ایده های راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم

خب به سراغ جذاب ترین قسمت مقاله برویم به خصوص اگر به دنبال ایده کسب و کار در خانه روستایی یا ایده با سرمایه کم هستید برای شما کاربرد دارد.

💡 تولید مواد غذایی خانگی

امروزه صنعت غذا بسیار رشد کرده و کسب و کارهای زیای در این حوزه هست. با وجود انواع فست فود غذاهای خانگی طرفداران زیادی دارند چرا که بسیاری از افراد به خاطر مشغله در هفته چندین بار مجبور هستند که در بیرون غذا بخورند و ترجیح می دهند از غذاهای سالم استفاده کنند یا بسیاری از خانم ها زمان کافی برای تهیه مواردی مانند ترشیجات را ندارند.

  • غذای خانگی بیرون بر
  • دسر
  • ترشیجات و مربا
  • پخت لواشک و درست کردن میوه خشک
  • بسته بندی مواد غذایی
  • درست کردن سبزی آماده/خشک کردن سبزی
  • پخت نان
  • پخت کیک و شیرینی های خانگی

💡 پوشاک

  • خیاطی
  • بافت لباس و شال کلاه
  • طراحی لباس
  • دوخت لوازم آشپرخانه
  • جوراب بافی

ایده های راه اندازی کسب و کار لباس

💡 صنایع دستی

خوشبختانه ایران دارای صنایع دستی زیادی است که طبق علاقه می توانید یکی را انتخاب کنید و علاوه بر انجام کار هنری کسب درآمد کنید.

  • بافت فرش، گلیم، سرمه دوزی، ترمه
  • منبت و خاتم
  • نمد دوزی
  • کار با چرم
  • زیورالات دست ساز
  • معرق
  • کار بر روی مس و قلم زنی
  • بافت موتیف و لباس بافتنی
  • ساخت عروسک

💡 ایده کسب و کار در خانه با کامپیوتر

مدل های کسب و کار اینترنتی متنوعی وجود دارد که داشتن یک کامپیوتر شرط اولیه است و نیاز به تخصص دارید کارهایی مانند سئو یا دیجیتال مارکتینگ کاملا تخصصی هستند و نیاز به مطالعه و آموزش دارند. ایده های کسب و کار در خانه از جمله شغل های اینترنتی برای دانشجویان است که می توانند به صورت دورکار با پاره وقت انجام دهند.

  • تولید محتوا
  • پادکست
  • مترجمی زبان
  • تعمیر موبایل و کامپیوتر
  • طراحی سایت
  • امور تبلیعاتی و گرافیک
  • تدریس مجازی
  • تولید ویدئو آموزشی مانند فرادرس
  • کسب در آمد از یوتیوب
  • سئو
  • بازاریابی شبکه ای
  • حسابداری
  • افیلیت مارکتینگ

راه اندازی کسب و کار خانگی ایده کسب و کار در خانه با کامپیوتر

💡 خدمات آرایشی

این خدمات نیاز به گذراندن دوره و خرید وسایل دارند ولی در سال اول همه هزینه ها جبران می شود و با ارائه کار با کیفیت و بروز بودن می توانید مشتریان دائمی و وفادار داشته باشید.

  • آرایشگری
  • خدمات ناخن

💡 کسب و کار در خانه با گوشی

کسب در آمد از اینستاگرام امروزه طرفداران زیادی داره و دوره های زیادی برای یادگیری کسب درآمد از اینستاگرام وجود دارد خودتان هم می توانید فوت و فن کسب درآمد از اینستاگرام را یادبگیرید.

با سایر روش ها کسب درآمد با موبایل آشنا شوید تا از همین وسیله سرگرمی تان هم کسب درآمد کنید.

💡 ایده کسب و کار در خانه روستایی

علاوه بر صنایع دستی مانند بافت فرش که در حال حاضر بسیار از زنان خانه دار روستایی مشغول انجام دادنشان هستند کارهای تولیدی هم در روستاها قابل انجام است. خانه های روستایی محدودیت فضاهای کوچک شهری را ندارند و اغلب دارای حیاط بزرگ یا فضاهای بی استفاده هستند که می توانید برای پرورش حیوانات استفاده کنید.

  • پرورش شتر مرغ
  • پرورش بلدرچین
  • پرورش پیله کرم ابریشم
  • کارگاه قارچ
  • پرورش گیاهان زینتی و کاکتوس
  • اقامتگاه بوم گردی
  • پروش مرغ خانگی و تخم مرغ
  • تهیه لبنیات خانگی

کسب و کار خانگی برای خانم ها

62 درصد از زنان ایران خانه دار هستد جامعه بزرگی که در حالی که زحمت زیادی را در خانه دارند اما کسب درآمدی ندارند در این میان نرخ بیکاری زنان ۱۸ تا ۳۵ ساله به ۲۷.۸ درصد می شود نقریبا یک میلیون و ۶۰۸ هزار نفر می شوند در حالی که میزان بیکاری مردان در این رده سنی  ۱۲.۹ درصد است در واقع میزان بیکاری برای این رنج سنی که بسیار جوان هستند و می توانند فعالی اقتصادی داشته باشند دو برابر مردان است.

علت بالا بودن بیکاری زنان این است که بسیار از خانم ها امکان مهاجرت به شهر دیگر برای کار کردن را ندارد، مسئولیت مادری که باعث می شود افراد زیادی کارشان را حداقل تا 4-5 سالگی فرزندانشان رها می کنند و یا حتی مخالفت خانواده باعث شده تا خانم ها بیکار بمانند البته ناگفته نماند تعدادی از خانم ها هم علاقه ای به کار کردن ندارند و ترجیج می دهند خانه دار باشند.

خب تمامی مواردی که دربالا گفتیم ایده های جذابی هستند که خانم ها می توانند در خانه و با امکاناتی که دارند کسب و کارشان را راه اندازی کنند و هم در خانه بمانند و هم کسب درآمد کنند.

وام کسب و کار خانگی

خوشبختانه کشور از مشاغل خانگی حمایت می کند و وام تا سقف 50 میلیون برای این مشاغل به متقاضیان می دهد که کسب و کار خانگی دارن تسهیلات می دهد برای این کار به سایت سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروید ودر قسمت مشاغل خانگی درخواست خودتان را ثبت کنید.

وام کسب و کار خانگی

معایب کسب و کارهای خانگی

خب کسب و کار خانگی در کنار مزایایی که دارد سختی هایی هم دارد و آن قدر هم راحت نیست مخصوصا در ابتدای کار که دانش زیاد و سرمایه بالایی ندارید باید خودتان تمام کارها ر ا بکنید و این یعنی انجام دادن حجم زیادی از کارهای متنوع که اگر علاقه مند به چالش باشید برایتان لذت بخش هم خواهید بود ولی دانستن آن ها خالی از لطف نیست. البته اقداماتی هم می توانید انجام دهید که در ادامه به آن ها میپردازیم.

ماندن طولانی در خانه خوب نیست و باعث روزمرگی می شود بنابراین بهتر است که کنار کارتان فعالیت های دیگر مانند رفتن به باشگاه یا کلاس های دیگر را هم قرار دهید تا گاهی از فضای کار دور شوید و در اجتماع هم حضور داشته باشید. ازطرفی حضور در جاهای دیگر هم می توانید کسب و کارتان را معرفی کنید و با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر سرگرمی مشتریان جدیدی پیدا کنید.

کار کردن در خانه می تواند بسیار آرامش بخش باشد اما به شرطی که محیط فراهم باشید اگر شما هم هنگام کار نیاز به تمرکز دارید و مانند من صدای تلویزیون اذیتتان می کند 😟 سعی کنید یک گوشه دنج برای خودتان پیدا کنید یا اگر هم امکان پذیر نبود از خانواده بخواهید بیشتر هوایتان را داشته باشند یا کارتان را در زمانی که سکوت بیشتری وجود دارد.

درست است که کار در خانه باعث می شود انعطاف داشته باشید و میزان و نوع فعالیتتان را خودتان انتخاب کنید اما نباید باعث اتلاف وقتتان شود بنابر این بهتر است یک بازه زمانی را برای اتمام کارتان در نظر بگیریدو زمان های تفریح تان را مشخص کنید و حتی در ابتدای کار کمی کارهای جانبی را محدود کنید تا بتوانید بر روی کارتان متمرکز شوید.

کسب و کارهای خانگی

گاهی خانواده ها حواسشان نیست که شما هم درگیری های خودتان را دارید و نباید حضور شما در خانه باعث شود اعضای خانواده وقتتان را بگیرند و مسئولیت زیادی برای شما قرار دهند آن ها باید کار شما را جدی گیرند و باعث وقفه در کارتان نشوند.

بی برنامگی هم یکی دیگر از معایب کار در خانه است منظم باشید و همانطورکه گفتیم برای خودتان تایم مشخصی برای کار داشته باشید.

مراحل راه اندازی کسب و کار خانگی را بررسی کردیم و ایده های مختلف را هم گفتیم خوشحال می شویم تجربه تان را از راه اندازی کسب و کار در خانه با ما به اشتراک بگذارید و اگر ایده دیگری سراغ دارید که به آن اشاره نکردیم در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
کسب درآمد با گوشی با 12 ایده کاربردی
کسب درآمد با گوشی با وجود تعداد بالای استفاده کنندگان از موبایل یک روش پردرآمد است بیش از ۶۰% ترافیک اینترنت دنیا از طریق گوشی‌های هوشمند مصرف می‌شود؛ این یک فرصت بالقوه برای شماست و می‌توانید در آرایشگاه، اتاق انتظار پزشک، خانه یا حتی در اتوبوس با گوشی که در دست دارید درآمد کسب کنید. در ادامه ...
بنر
44 ایده خلاقانه برای راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی
با افزایش خرید اینترنتی در ایران یک فرصت عالی راه اندازی کسب و کار، داشتن یک سایت فروشگاهی است. اگر به دنبال کسب درآمد بالا و یافتن بهترین ایده برای راه اندازی سایت فروشگاهی هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید. احتمالا یک ایده برای آنلاین شاپ در این مقاله پیدا می کنید.
بنر
آموزش دریافت نماد الکترونیکی
اینماد نشانی است که سازمان توسعه تجارت الکترونیکی به سایت های فروشگاهی می دهد تا از حقوق مصرف کنندگان حمایت کند و شما به عنوان یک فروشگاه اینترنی باید این نشان را در سایت خود داشته باشید. برای اینکه شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را بدانید و با مراحل اخذ آن آشنا شوید در این مقاله همراه ما ...
بنر
معرفی روش های کسب درآمد اینترنتی پولساز
با مطالعه این مقاله می توانید در زمان کوتاهی به کسب درآمد اینترنتی بپردازید. شما بدون تخصص هم می توانید از طریق اینترنت به درآمد بالا برسید و درآمدتان خود را همزمان افزایش دهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.