ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
راه اندازی کسب و کار

آموزش دریافت نماد الکترونیکی

اینماد نشانی است که سازمان توسعه تجارت الکترونیکی به سایت های فروشگاهی می دهد تا از حقوق مصرف کنندگان حمایت کند و شما به عنوان یک فروشگاه اینترنی باید این نشان را در سایت خود داشته باشید. برای اینکه شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را بدانید و با مراحل اخذ آن آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید.

5
08 آذر 1400
آخرین بروزرسانی: 19 اسفند 1402

سازمان توسعه تجارت الکترونیکی یا اینماد برای افزایش امنیت فضای وب و اعتماد کاربران به خرید از سایت های اینترنتی و جلوگیری از سو استفاده از اطلاعات حساب کاربران یک مجوز که به نماد اعتماد الکترونیکی شناخته می شود را به سایت ها ارائه می دهد. این نماد برای حمایت از حقوق خریداران و مصرف کنندگان است و به آنها کمک می کند که در صورت وجود مشکل و سو استفاده از اطلاعاتشان پیگیری های لازم را انجام دهند. شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی ضروری است که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اقدام کنید. در این مقاله مراحل دریافت اینماد را آورده ایم.

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی یکی از مجوزها برای کسب و کارهای اینترنتی است که از سمت سازمان توسعه تجارت الکترونیکی که زیر مجموعه سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت است به سایت های فروشگاهی و تجاری داده می شود. این مجوز، نماد یا علامت باید لینک دار باشد و وقتی کاربر بر روی آن لینک می کند بتواند اطلاعات سایت مانند نام صاحب امتیاز، تاریخ اعطا و اعتبار سوابق عملکرد و اطلاعات تماس را مشاهده کنید. بسیاری از سایت های جعلی از تصویر این نماد استفاده می کنند پس شما به عنوان خریدار باید اصل بودن آن را بررسی کنید.

انواع نماد الکترونیکی

انواع اینماد که می توانید دریافت کنید به شرح زیر است.

1- نماد اعتماد الکترونیک موقت: به شرکت هایی داده می شود که معیارهای حداقلی دریافت نماد الکترونیکی را داشته باشند. این شرکت ها باید در اسرع وقت مراحل مختلف دریافت اینماد را طی کنند.

2- اینماد دائم تک ستاره: بعد از اینکه سایت فروشگاهی تکمیل شد کارگروه سازمان اینماد بررسی های لازم را انجام می دهند و به دارنده سایت اصلاحیه هایی را اعلام کرده و بعد از اینکه تغییرات اعمال شد و صلاحیت تایید شد این نماد ارائه می شود.

3- اینماد دائم دو ستاره: نماد دو ستاره تفاوت زیادی با نماد تک ستاره ندارد. اگر سایت شما از لایه های حفاظتی مانند SSL و … استفاده کرده باشد تا امنیت انتقال اطلاعات مشتریان را تضمین کند، این نماد به آن تعلق می گیرد.

شرایط دریافت نماد الکترونیکی چیست؟

برای دریافت نماد الکترونیکی باید شرایط زیر را داشته باشید.

✔️ سایت شما فروش محصول و خدمات آنلاین باشد.

✔️ مدیر و صاحب امتیاز حداقل 18 سال سن داشته باشد.

✔️ دامنه سایت باید به نام فرد تقاضا دهنده باشد و در صورتی که شخص حقوقی باشد دامنه باید به نام یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت یا سازمان باشد.

✔️ پلیس ناجا باید صلاحیت شخص درخواست دهنده را تایید کند.

✔️ اطلاعات شما در صفحه اطلاعات تماس و درباره ما موجود باشد.

✔️ قیمت کالاها و خدمات در سایت درج شده باشد.

✔️ نحوه و مراحل ارجاع محصولات یا نقض قرارداد باید در سایت ذکر شده باشد.

✔️ قبل از نهایی شدن و تکمیل خرید باید کاربر بتوانید پیش فاکتور و مبلغی که از حساب او کسر می شود را بتواند مشاهده کند.

✔️ قوانین مصرف کننده باید در سایت درج شده باشد.

مدارک لازم برای دریافت نماد الکترونیکی

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت زیر است.

مدارک اشخاص حقیقی

✔️ اطلاعات تماس (ایمیل، شماره تماس، آدرس دامنه)

✔️ تصویر شناسنامه و کارت ملی

✔️ تعهد نامه شخص حقیقی

مدارک اشخاص حقوقی

✔️ تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضا هیئت مدیره، مدیر عامل

✔️ دریافت نماد الکترونیکی از سایت توسعه تجارت الکترونیکی

✔️ تصویر اساسنامه، تعهدنامه شخصیت حقوقی، تصویر پروانه فعالیت آگهی آخرین تغییرات آدرس و موضوع فعالیت شرکت

✔️ تعهدنامه شخصیت حقوقی

حتماً بخوانید سامانه شاهکار چیست؟

مراحل دریافت اینماد چیست؟

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شما می توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی سازمان توسعه تجارت الکترونیکی اینماد و انجام مراحل زیر به صورت اینترنتی، این مجوز الکترونیکی را دریافت کنید. در ادامه به آموزش دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می پردازیم.

1- ایجاد اکانت: ابتدا در سایت enamad از بخش ثبت نام و دریافت یک اکانت ایجاد کنید. در بخش نوع شخصیت، باید شخص حقوقی و حقیقی را انتخاب کنید. بعد از اینکه اطلاعات را کامل وارد کردید، تیک قوانین را بزنید. برای مثال من شخص حقیقی را وارد کردم.

ایجاد اکانت برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

2- تایید اطلاعات هویتی و اطلاعات محل سکونت: بعد از ایجاد اکانت باید اطلاعات شخصی مانند نام، کد ملی، تاریخ تولد، استان و شهر محل سکونت و غیره را وارد کنید.

تایید اطلاعات هویتی در مراحل دریافت اینماد

3- ارسال و بارگذاری مدارک: در پنل کاربری تان بخش بارگذاری مدارک، تصویر کارت ملی، تصویر صفحه اول شناسنامه، تصویر پرسنلی و کارت پایان خدمت را وارد کنید. حجم تصاویر باید پایین باشد.

ارسال و بارگذاری مدارک برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

4- ثبت اطلاعات کسب و کار: با کلیک بر افزودن کسب و کار صفحه زیر به شما نمایش داده می شود که باید اطلاعات کسب و کارتان را وارد کنید.

تکمیل اطلاعات کسب و کار برای اینماد

5- تاییدیه فنی: در این بخش 4 روش به شما پیشنهاد داده شده است که می توانید طبق آنها تایید کنید که مالک سایت هستید. یکی از این روش ها افزودن متاتگ در صفحه اصلی است.

تاییدیه فنی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

6- فرم نظر سنجی: در این مرحله فرم نظر سنجی را پر می کنید.

7- چک لیست: در صفحه چک لیست مشاهده می کنید که چه مواردی تایید شده و چه مواردی تایید نشده و باید آنها را حل کنید. و سپس مدارک را برای کارشناس ارسال کنید. گزینه ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس را کلیک کنید.

چک لیست مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

8- ارسال مدارک فیزیکی: گام آخر از مراحل دریافت اینماد ارسال مدارک فیزیکی است که بعد از اینکه درخواست شما تایید شد، مدارک را به همراه کپی برابر اصل شان، به هماره تعهد نامه تکمیل و امضا شده  به آدرس پستی زیر ارسال کنند.

سازمان توسعه تجارت الکترونیک: تهران، صندوق پستی 6385-14155.

9- ارزیابی وب سایت توسط سایت اینماد

بعد از اینکه مراحل دریافت enamad را انجام دادید. سایت توسعه تجارت الکترونیکی موارد زیر را بررسی می کند.

✔️ بررسی محتوای سایت

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی محتوای سایت شما از جهت عدم فروش کالای غیر قانونی، مجوزها، تبلیغات و عدم استفاده از نشان های دولتی بررسی می شود. کسب و کار اینترنتی شما موظف به رعایت قوانین و مقرارات کشور است.

✔️ اطلاعات محصول و سفارش

مشخصات محصولات یا خدمات شما باید در سایت درج شده باشند. قیمت محصول و کلیه هزینه ها باید شفاف باشند و درج شده باشند. فرایند خرید مشخص و به کاربر قبل از نهایی شدن خرید پیش فاکتور نمایش داده شود. به علاوه کاربر برای پیگیری سفارش خود باید بعد از خرید کد رهگیری دریافت کند.

✔️ درج اطلاعات تماس دقیق و قوانین در سایت

وب سایت باید اطلاعات دقیقی در صفحات درباره ما و تماس با ما داشته باشد؛ اطلاعات کامل هویتی دارنده سایت و اطلاعات تماس و آدرس. به علاوه قوانین فروش محصولتان یا شرایط استفاده را در وب سایت بیاورید.

بعد از پذیرش درخواست و دریافت اینماد وارد بخش مدیریت کسب و کار شوید و روی دریافت کد نماد کلیک کرده و کد نشان داده شده را کپی کنید و در قسمتی از سایت تان قرار دهید که کاربر بتواند آن را ببینید. برای مدیریت enamad می توانید آموزش قرار دادن کد نماد الکترونیکی در وردپرس مطالعه کنید یا از افزونه Logo Manager for Enamad استفاده کنید.

هزینه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

هزینه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی 175 هزارتومان می باشد که اعتبار آن تا 2 سال است و هر دو سال باید با پرداخت این مبلغ آن را تمدید کنید.

نکات مهم در دریافت نماد الکترونیکی

برای دریافت اینماد نکات کلیدی زیر مهم است.

  • اگر جزو اتباع هستید باید از سازمان امور مالیاتی کد فراگیر اتباع و شرکت های حارجی را دریافت کنید و پروانه معتبر کار و مجوز اقامت داشته باشید.
  • اگر از تصویر اینماد بدون اینکه مراحل دریافت آن را طی کرده باشید در سایت تان استفاده کنید، جرم محسوب شده، غیر قانونی است و مجازات دارد.
  • کسب و کارهای خانگی باید از آدرس خانه شخصی استفاده کنند و حتما نباید دفتر رسمی داشته باشند.
  • مدت اعتبار این نماد دو سال و قابل تمدید است.
  • دریافت آن حدود دو هفته زمان بر است.
  • درخواست تمدید اینماد را باید دو هفته قبل از انقضای آن از طریق پنل کاربری ارسال کنید.

اگر صاحب فروشگاه اینترنتی هستید دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای آن الزامی است. در این مقاله شرایط دریافت نماد الکترونیکی را توضیح دادیم امیدوارم که برای شما مفید بوده باشد. منتظر شنیدن نظرات شما در کامنت ها هستیم.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
کسب درآمد با گوشی با 12 ایده کاربردی
کسب درآمد با گوشی با وجود تعداد بالای استفاده کنندگان از موبایل یک روش پردرآمد است بیش از ۶۰% ترافیک اینترنت دنیا از طریق گوشی‌های هوشمند مصرف می‌شود؛ این یک فرصت بالقوه برای شماست و می‌توانید در آرایشگاه، اتاق انتظار پزشک، خانه یا حتی در اتوبوس با گوشی که در دست دارید درآمد کسب کنید. در ادامه ...
بنر
44 ایده خلاقانه برای راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی
با افزایش خرید اینترنتی در ایران یک فرصت عالی راه اندازی کسب و کار، داشتن یک سایت فروشگاهی است. اگر به دنبال کسب درآمد بالا و یافتن بهترین ایده برای راه اندازی سایت فروشگاهی هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید. احتمالا یک ایده برای آنلاین شاپ در این مقاله پیدا می کنید.
بنر
آموزش دریافت نماد الکترونیکی
اینماد نشانی است که سازمان توسعه تجارت الکترونیکی به سایت های فروشگاهی می دهد تا از حقوق مصرف کنندگان حمایت کند و شما به عنوان یک فروشگاه اینترنی باید این نشان را در سایت خود داشته باشید. برای اینکه شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را بدانید و با مراحل اخذ آن آشنا شوید در این مقاله همراه ما ...
بنر
معرفی روش های کسب درآمد اینترنتی پولساز
با مطالعه این مقاله می توانید در زمان کوتاهی به کسب درآمد اینترنتی بپردازید. شما بدون تخصص هم می توانید از طریق اینترنت به درآمد بالا برسید و درآمدتان خود را همزمان افزایش دهید.
5 دیدگاه
raziii
raziii
14 آبان 1401 21:36

سلام اگر طراح سایت برای شخص دیگری سایت را طراحی کرده باشد باید اطلاعات در نماد الکترونیکی به نام طراح سایت باشد یا کارفرما؟

آیا مفید بود ؟
0
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
15 آبان 1401 11:36

سلام وقت بخیر
دوست گرامی نماد اعتماد باید به نام صاحب دامنه باشد.

آیا مفید بود ؟
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
02 دی 1402 10:15

سلام وقت بخیر
نماد اعتماد باید به نام صاحب دامنه باشد. بهتر است صاحب دامنه همان کارفرما باشد و خب به تبع اینماد هم به نام کارفرما باشد.

آیا مفید بود ؟
rschia
rschia
09 آذر 1400 19:57

سلام
اگر دامنه بنام فرد دیگری باشد و تمام اطلاعات سایت بجز همون دارنده دامنه بنام فرد درخواس کننده باشد نماد اعتماد میدن ؟
یا خیر حتما باید نام صاحب دامنه با کسی که نماد میخواد بگیره یکی باشه

آیا مفید بود ؟
0
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
10 آذر 1400 09:04

سلام وقت بخیر
ممنون از توجه شما.
شخصی که صاحب دامنه هست و دامنه به اسم اون هست می تواند درخواست دریافت نماد الکترونیکی بدهد.

موفق باشید

آیا مفید بود ؟