ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
راه اندازی کسب و کار

آنچه در مورد مجوزهای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید بدانید

دریافت اینماد و نشان ملی ثبت معروف ترین مجوز برای کسب و کار اینترنتی هستند. با دریافت این مجوزها می توانید اعتماد کاربرانتان را جلب کنید و میزان فروشتان را بالا ببرید. همچنین اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به منظور جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی درگاه ملی مجوزهای کشور را راه اندازی کرده تا صاحبان کسب و کار مجوز کسب و کار اینترنتی خود را دریافت کنند در ادامه به معرفی انواع مجوزها، مدارک و نحوه گرفتن مجوزهای کسب و کار اینترنتی می پردازیم.

2
10 بهمن 1400
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید قبل از هر اقدامی به فکر دریافت مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی لازم برای کسب و کارتان باشید. با فرض اینکه به تازگی کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید و می خواهید مجوزهای لازم را دریافت کنید در این مقاله به سراغ انواع و نحوه گرفتن مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی می پردازیم.

نکته: سایت‌های شخصی و شرکتی نیاز به گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب و کار ندارند.

اولین مجوز برای کسب و کار اینترنتی : سایت ساماندهی

یکی از انواع مجوز برای کسب و کار اینترنتی نشان ملی ثبت (رسانه رسانه های دیجیتال) است. سایت ساماندهی به عنوان یک مرجع برای ثبت اطلاعات هویتی مدیرات سایت های اینترنتی ایران در سال 85 تاسیس شد. ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی تحت نظر سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ثبت سایت برای تمام مدیران سایت های ایرانی در این سامانه الزامی است. پس از ثبت سایت یک نشان ساماندهی به شما داده می شود که معمولا در قسمت فوتر سایت قرار می گیرد و به صورت زیر است.

مزیت ثبت سایت در سامانه ساماندهی چیست؟

در حال حاضر ثبت سایت در این سامانه الزامی است ولی در صورتی که سایت شما به هر دلیلی مطلبی را منتشر کند که مجرمانه به حساب آید، در صورتی که سایت شما در این سامانه ثبت شود بلافاصله فیلتر نمی شود و ابتدا پیغامی به شما داده می شود و در صورتی که حذف نشود فیلتر می شوید. اما مزیت دیگر ثبت سایت در سامانه سازماندهی این است که باعث اعتماد بیشتر کاربران می شود به خصوص اگر سایت تازه تاسیس دارید و کاربران قصد خرید از شما را دارند حتما سری به فوتر سایت شما می زنند و از فعال بودن اینماد و نماد سامان دهی مطمئن می شوند.

مراحل ثبت سایت در سایت ساماندهی

برای گرفتن این نوع مجوز برای کسب و کار اینترنتی به سایت ساماندهی بروید، در این سامانه می توانید علاوه بر ثبت سایت، رسانه های دیگر مانند کانال و صفحه در پیام رسان و شبکه های اجتماعی، پیام رسان و شبکه های اجتماعی و نرم افزار و محتواهای دیجیتالی را هم ثبت کنید، از صفحه اصلی ثبت سایت را بزنید.

آدرس سایت: samandehi.ir

سازمان مربوطه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدت زمان دریافت: کمتر از یک هفته

مدت زمان اعتبار: یکسال

هزینه: رایگان

نوع: اجباری

ثبت نام در سایت ساماندهی مرحله اول

پس از این مرحله فرم زیر را پر کنید. از درست بودن آدرس ایمیل تان مطمئن شوید چون یک ایمیل حاوی لینک تایید برایتان ارسال می شود.

تکمیل فرم ثبت نام اولیه در سایت ساماندهی برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتیبعد از تایید حساب کاربریتان می توانید لاگین کنید و به پیشخوان خودتان وارد شود.

پیشخوان سازمان ساماندهی برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

در این مرحله از ثبت نام در سایت ساماندهی برای باید اطلاعات تکمیلی مانند انتخاب نام استان و شهر، ثبت آدرس و کد پستی و شماره ثابت را کامل کنید.

مجوز برای کسب و کار اینترنتی و تکمیل اطلاعات در سایت سازماندهی

پس از ثبت کامل اطلاعات نیاز به تایید شماره موبایل دارید در صورتی که شماره موبایلتان تایید نشد کد wwwb3fb168 را به شماره 300070  ارسال کنید. بعد از تایید شماره موبایلتان می توانید سایتتان را ثبت کنید. از پیشخوان قسمت ثبت سایت/کانال را انتخاب کنید. در قسمت ثبت رسانه اطلاعات سایتتان را وارد کنید.

ثبت رسانه برای گرفتن مجوز کسب و کار اینترنتی

بعد از ثبت سایت در قسمت رسانه های من می توانید اطلاعات ساییتان را ببینید. در این مرحله عملیات را انتخاب کنید حالا 4 روش برای این مرحله از گرفتن مجوز برای کسب و کار اینترنتی وجود دارد که می توانید یکی را انتخاب کنید مثلا قرار دادن کد در هدر یا یک فایل txt باید در روت سایت قرار دهید و سپس دکمه بررسی را از پیشخوان بزنید. در این مرحله سایت شما توسط کارشناسان بررسی می شود. در صورت تاییدیه فنی وضعیت رسانه کاربر در صفحه رسانه من به شناسایی شده تغییر می کند و کد شامد و کد نشان ملی ثبت برای شما ایجاد می شود که در قسمت عملیات قابل مشاهده هستند.

با تایید اطلاعاتتان می توانید در صفحه اصلی سایتتان کد لوگو را قرار دهید که حالت غیر فعال و رنگ طوسی دارد در صورتی که تمام مدارک شما کامل باشد و توسط کارشناسان تایید شود لوگو به رنگ طلایی تغییر می کند.

فعال بودن لوگو ساماندهی نشان ملی ثبت (رسانه های دیجیتال)

در مورد سایت های دامنه ir. باید در قسمت تاییدیه NIC اطلاعات دامنه و توضیحات در مورد فعالیت سایت را ثبت کنید.

تاییدیه NIC برای گرفتن مجوز برای کسب و کار اینترنتی

 

دومین مجوز برای کسب و کار اینترنتی : دریافت نماد اعتماد اکترونیکی

اینماد هم یک مجوز برای کسب و کار اینترنتی به خصوص فروشگاه های اینترنتی است. اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی توسط توسعه تجارت الکترونیکی به سایت های فروشگاهی داده می شود که معمولا این نماد را در فوتر سایت قابل مشاهده است و وقتی کاربر روی لینک آن کلیک می کند می تواند اطلاعات سایت مانند نام صاحب امتیاز، تاریخ اعطا و اعتبار سوابق عملکرد و اطلاعات تماس را مشاهده کند.

سایت: enamad.ir

هزینه: 175 هزارتومان

مدت اعتبار: 2 سال

سازمان مربوطه: سازمان توسعه تجارت الکترونیکی

مزیت داشتن نماد اعتماد الکترونیکی در سایت چیست؟

داشتن اینماد باعث اطمینان بیشتر کاربران می شود و با خیال راحت تری از سایت شما خرید می کنند اما علاوه بر ایجاد اطمینان برای کاربران اینماد در سایت مزایای زیر را دارد:

  • امکان دریافت درگاه بانکی برای استفاده در سایت
  • امکان عقد قرار داد با اداره پست قرارداد و امکان تحویل کالا در محل
  • افزایش امنیت در معاملات
  • قانونی شناخته شدن فعالیت شما توسط کاربران

البته برای کاربران هم این مزیت را دارد که در صورتی که از سایت شما شکایت داشته باشند به راحتی بتوانند از سایتتان شکایت کنند کافی است در سایت اینماد عضو شوند و درخواست شکایت را برای سایت شما ثبت کنند.

سومین مجوز برای کسب و کار اینترنتی: پروانه کسب و کار الکترونیکی

صدور پروانه کسب الکترونیکی: این مجوز توسط اداره صنعت، معدن و تجارت به دارندگان کسب و کارهای اینترنتی داده می شود. برای دریافت پروانه کسب باید به سامانه www.iranianasnaf.ir مراجعه کنید که در نهایت شما را به g4b.ir که درگاه ملی مجوزهای کشور است ارجاع می دهند و درخواست صدور پروانه کسب و کار را انتخاب کنید.

مراحل زیر را برای دریافت پروانه کسب و کار اینترنتی انجام دهند. برای این کار باید به سامانه وارد شوید و فرم مربوطه را را پر کنید که یک کد رهگیری به شما داده می شد. اتحادیه های صنفی هر استان پس از دریافت درخواست ها و بررسی تقاضا و اعزام بازرس پروانه کسب الکترونیکی را صادر می کند.

مراجع صدور مجوز:

هزینه: 1003000 تومان

مدت زمان صدور مجوز: 120 روز

مدت زمان صدور مجوز: 60 ماه

نوع: اختیاری

مراحل دریافت پروانه کسب و کار الکترونیکی

برای صدور پروانه کسب و کار اینترنتی باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • راه اندازی کسب و کار مجازی
  •  ثبت تقاضا توسط متقاضی در سامانه اینماد یا سایت www.g4b.ir
  • بارگذاری مدارک مورد نیاز در در سامانه اصناف حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از قبول تقاضا
  • انجام استعلام های مورد نیاز توسط اتحادیه شامل: وضعیت نظام وظیفه، اطلاعات شناسنامه ای ثبت احوال، عدم بدهی قطعی مالیاتی و پروانه کار اتباع خارجی
  • صدور و پروانه کسب الکترونیکی پس از تطبیق مدارک بارگذاری شده با اصل آنها به متقاضی حداکثر ظرف پانزده روز و ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه اینماد

شرایط لازم

  • گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار که هزینه این دوره ها هم 500 هزارتومان است.
  • تایید وب سایت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

مدارک لازم

  • تصویر اساسنامه
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر گواهی آموزشی
  • مدارك شناسايي معتبر براي اتباع خارجي
  • تصویر مصوبه هیات مدیره / هیات عامل
  • مصوبه هیئت‌ مدیره برای صدور پروانه‌کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضا مطابق اساسنامه

مراحل ثبت نام در سایت درگاه های ملی مجوزهای کشور

برای ثبت نام در سایت g4b.ir وارد شوید و ابتدا فرم زیر را پر کنید.

مراحل و انواع مجوز برای کسب و کار اینترنتی

یک پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال می شود که با این اطلاعات می توانید لاگین کنید و به پیشخوان وارد شوید.

درخواست صدور مجوز الکترونیکی در سامانه ملی مجوز

حال درخواست ثبت مجوز را ثبت کنید.

نکته: برای هر حوزه ای که قصد دارید کار کنید مجوزهای اختصاصی به آن حوزه را نیاز دارید برای گرفتن مجوز هر حوزه می توانید در سامانه g4b.ir  می توانید از قسمت مجوز مربوطه را سرچ کنید و آدرس  و نحوه گرفت ن هر مجوز به شما داده می شود.

مجوز اختصاصی کسب و کار

همچنین می توانید مجوز را در مجوزهای صنفی و پایگاه مجوزهای دستگاه‌های اجرایی جستجو کنید.

جستجو مجوز در پایگاه مجوزهای دستگاه‌های اجرایی برای گرفتن مجوز کسب و کار اینترنتی

 

پس از تایید سایت و گذراندن دوره های مربوطه مجوز برای شما صادر می شود.

مزایای دریافت پروانه کسب و کار الکترونیکی

دریافت پروانه کسب و کار الکترونیکی الزامی نیست ولی مانند پروانه های کسب و کار فیزیکی است و می توانید از مزایای آن مانند دریافت وام یا گرفتن دسته چک استفاده کنید.

پروانه عضویت انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی

اگر شما هم دنبال اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی هستید احتمالا در سرچ هایی که دارید با انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی هم روبرو می شوید. انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با هدف ارائه خدمات به کارفرمایان کسب و کارهای اینترنتی تاسیس شده که برای هر شهر به صورت جداگانه در حال فعالیت است و برخی شهرها هم این انجمن را ندارند.

فواید داشتن مجوز انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی

عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی اختیاری است ولی دارای مزایایی است که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم. با عضویت در انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی علاوه بر افزایش اعتماد کاربران در صورتی که ثبت شکایت از طرف کاربران داشته باشید به شما برای حل این مشکل کمک می کند و مانع از کاهش اعتبار ستاره های اینماد شما می شود.

در صورت ایجاد مشکلات برای بیمه تامین اجتماعی و اختلاف بین کارفرما و کارگر و ثبت شکایت توسط کارگر، کارفرما می تواند از مرجع رسیدگی درخواست کند تا یک نماینده صنف در مراحل رسیدگی پرونده حضور داشته باشد همچنین برای موارد مربوط به سازمان مالیاتی هم یک نماینده قانونی از صنف می تواند در هیئت های حل اختلاف مالیات حضور داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای عضویت در انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی

برای گرفتن مجوز انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیاز به داشتن اینماد دارید و حداقل باید از زمان اینماد 6 ماه باقی مانده باشد پس از ثبت درخواست و  پرداخته هزینه 300 هزارتوامن بلافاصله سایت شما بررسی می شود و در صورت تایید با شما تماس گرفته می شود مدارک مورد نیاز به شما اطلاع داده می شود و بعد از ارسال مدارک بین 7 تا 10 روز لوگو برای شما ارسال می شود و عضویت شما کامل می شود.

نکته: برای هر شهر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی به صورت مجزا فعالیت می کند و یک سایت جامع کشوری وجود ندارد مثلا انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی تهران اختصاصا برای استان تهران و خود شهر تهران است و سایر شهرستان های تهران را شامل نمی شود.

اگر در سایتتان نیاز به احراز هویت کاربران و تطبیق شماره موبایل و کد ملی دارید، جزئیات بیشتر را در مقاله سامانه شاهکار چیست بخوانید.

امیدوارم به شما کمک کرده باشیم با انواع مجوز برای کسب و کار اینترنتی آشنا شده باشید و با اطلاعات لازم در مورد نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی آشنا شده باشید. اگر شما هم برای کسب و کارتان مجوزهای را گرفته اید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها تجربه تان را با ما به اشتراک بگذارید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
کسب درآمد با گوشی با 12 ایده کاربردی
کسب درآمد با گوشی با وجود تعداد بالای استفاده کنندگان از موبایل یک روش پردرآمد است بیش از ۶۰% ترافیک اینترنت دنیا از طریق گوشی‌های هوشمند مصرف می‌شود؛ این یک فرصت بالقوه برای شماست و می‌توانید در آرایشگاه، اتاق انتظار پزشک، خانه یا حتی در اتوبوس با گوشی که در دست دارید درآمد کسب کنید. در ادامه ...
بنر
44 ایده خلاقانه برای راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی
با افزایش خرید اینترنتی در ایران یک فرصت عالی راه اندازی کسب و کار، داشتن یک سایت فروشگاهی است. اگر به دنبال کسب درآمد بالا و یافتن بهترین ایده برای راه اندازی سایت فروشگاهی هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید. احتمالا یک ایده برای آنلاین شاپ در این مقاله پیدا می کنید.
بنر
آموزش دریافت نماد الکترونیکی
اینماد نشانی است که سازمان توسعه تجارت الکترونیکی به سایت های فروشگاهی می دهد تا از حقوق مصرف کنندگان حمایت کند و شما به عنوان یک فروشگاه اینترنی باید این نشان را در سایت خود داشته باشید. برای اینکه شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را بدانید و با مراحل اخذ آن آشنا شوید در این مقاله همراه ما ...
بنر
معرفی روش های کسب درآمد اینترنتی پولساز
با مطالعه این مقاله می توانید در زمان کوتاهی به کسب درآمد اینترنتی بپردازید. شما بدون تخصص هم می توانید از طریق اینترنت به درآمد بالا برسید و درآمدتان خود را همزمان افزایش دهید.
2 دیدگاه
fardayenik
fardayenik
17 بهمن 1400 20:39

لطفا درباره مالیاتش هم توضیح بفرمایید

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
18 بهمن 1400 10:39

کسب و کارهای اینترنتی همانند فروشگاه های فیزیکی مشمول مالیات هستند و اگر مجوزهای کسب و کار را دریافت کرده باشید در سازمان مالیات ثبت هستید و مشمول مالیات هستید ولی میزان این مالیات با توجه به نوع محصولات و کسب و کاری که دارید متفاوت هست مثلا اگر یک فروشگاه لباس دارید درصد امسال 15 درصد هست البته بر اساس میزان فروش دارای تبصره هایی است میزان مالیات شما کمتر از 15 درصد می شود.

آیا مفید بود ؟