ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
دلایل کند شدن سایت وردپرس
مجموعه مقالات وردپرس

راه کارهای ساده برای حل مشکل کند بودن وردپرس

مشکل کندی سرعت در وردپرس مساله مهمی است که ممکن است برای هر سایتی رخ دهد و باید به آن توجه کنید. کند شدن سایت وردپرس دلایل متنوعی دارد که رعایت یکسری نکات به شما کمک می کند تا سرعت سایت خود را که یکی از عوامل مهم در ماندگاری کاربر است افزایش دهید .

0
07 اسفند 1400
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

سرعت سایت برای کاربران بسیار اهمیت دارد و همین بس که اگر سرعت سایت شما پایین باشد کاربران بدون انتظار برای لود شدن سایت آن را ترک می کنند و این مساله باعث افزایش نرخ پرش سایت شما می شود. سرعت سایت برای موتورهای جست و جو نیز اهمیت دارد و یکی از فاکتورهای سئو محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد 1 ثانیه تاخیر در بارگذاری سایت باعث 11% درصد بازدید کمتر و 16% کاهش رضایت مشتری می شود. اگر شما هم به دنبال افزایش سرعت سایت خود هستید اولین قدم شناسایی دلایل کندی بوده و قدم بعدی حل مشکل کند بودن وردپرس است.

دلایل کند شدن سایت وردپرس و سرعت پایین آن چیست؟

در این بخش می خواهیم پاسه سوال چرا سرعت وردپرس پایین است را بدهیم. دلایل متعددی برای کندی سرعت اینترنت وجود دارد. در این بخش به شما می گوییم چه می شود که سرعت لود سایت شما کاهش می یابد.

🔸 استفاده از نسخه PHP پایین

همانطور که می دانید زبان وردپرس PHP است. نسخه های جدید PHP بالا عملکرد بهتری نسبت به نسخه های قبلی دارند و امن تر هستند. PHP بالاتر باعث پردازش تعداد درخواست های بیشتری در ثانیه می شود. PHP پایین یکی از دلایل کند شدن سایت وردپرس است. در تصویر زیر می توانید تعداد ریکوئست های پاسخ داده شده در ثانیه را برای ورژن های متفاوت PHP مشاهده کنید. همانطور که می بینید PHP 7 نسبت به نسخه 5.6 حدودا سه برابر سریع تر است. در ورژن های 7 به بالا نیز هر چه ورژن بالاتر باشد نیز تعداد درخواست های پردازش شده بیشتر هستند. مثلا سرعت ورژن 7.3 نسبت به 7.2، 10 درصد بالاتر است.

حل مشکل کند بودن وردپرس با افزایش نسخه PHP

✔️ راه حل: برای حل مشکل کند بودن وردپرس  ورژن PHP خود را حداقل روی 7.2 قرار دهید.

دوره افزایش سرعت سایت

🔸 تصاویر با حجم بالا

تصاویری که کیفیت بالایی دارند کاربران را جذب می کنند ولی برای سرعت ایده آل نیستند. مخصوصا در گوشی موبایل سرعت برای کاربران بسیار مهم است و اگر تصویر بزرگ باشد سرعت سایت شما را پایین می آورد.

✔️ راه حل: تصاویر با حجم بالا باعث کند شدن سرعت لود سایت شما می شوند. برای حل مشکل کند بودن وردپرس افزونه هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید حجم تصاویر را بدون افت کیفیت کم کنید مثل افزونه WP Optimize Premium و افزونه WP Smush Pro. با بهینه سازی تصاویر بهبود خوبی در سرعت سایت مشاهده خواهید کرد.

🔸 غیرفعال کردن ابزارک های غیر ضروری پیشخوان وردپرس

اگر با مشکل کند شدن پیشخوان وردپرس روبرو هستید در پیشخوان ویجت هایی وجود دارد که معمولا غیر ضروری هستند. برای مثال اخبارها و رویدادهایی که در صفحه اصلی مدیریت وردپرس نمایش داده می شوند. به دلیل اینکه این اطلاعات از سرور دیگری دریافت می شود باعث می شود داشبورد وردپرس شما کند شود.

✔️ راه حل: برای حل مشکل کند بودن وردپرس با استفاده از افزونه هایی مانند Widget Disable می توانید ویجت ها را غیر فعال کنید بعد از نصب افزونه به منوی نمایش در پیشخوان اضافه می شود و سپس شما با کلیک بر روی آن و سربرگ ابزارک های نوار کناری می توانید هر ابزارکی که بخواهید را تیک زده و انتخاب کنید، سپس ذخیره تغییرات را بزنید.

غیرفعال کردن ابزارک های غیر ضروری برای حل مشکل کند بودن وردپرس

🔸 افزونه های غیر ضروری

افزونه ها کمک می کنند که امکانات بیشتری به سایت شما اضافه شده، سفارشی و کاربر پسند شود و در نتیجه ترافیک بالاتر و مخاطبان بیشتری جذب کند. اما استفاده بیش از حد از افزونه ها یکی از دلایل کند شدن سرعت لود سایت شما است.

✔️ راه حل: غیر فعالسازی افزونه ها یکی از راه های تشخیص افزونه های کند وردپرس است. افزونه های غیر ضروری و پلاگین هایی که منجر به کاهش سرعت سایت شما شده اند را در صورت امکان غیرفعال کنید. اگر امکان حذف آن وجود ندارد از افزونه های جایگزین استفاده کنید. در واقع از افزونه هایی استفاده کنید که تاثیری روی بارگذاری سایت ندارند.

🔸 بارگذاری اطلاعات غیر ضروری در صفحه اصلی

از نمایش اطلاعات زیاد و غیر ضروری اجتناب کنید زیرا زمان بارگذاری صفحه اصلی را افزایش می دهند. مثلا تعداد مقالات نمایش داده شده در صفحه اصلی باید بهینه باشد و کاربر را برای مشاهده سایر مقالات به برگه دیگری هدایت کنید. بارگذاری اطلاعات ضروری یکی از دلایل کند شدن سایت وردپرس است.

✔️ راه حل: برای حل مشکل کند بودن وردپرس در پیشخوان وردپرس از منوی تنظیمات > خواندن بیشترین تعداد نوشته در هربرگه وبلاگ را 10 بگذارید و نحوه نمایش نوشته ها را به صورت خلاصه قرار دهید.

بارگذاری اطلاعات غیر ضروری از دلایل کند شدن وردپرس

نکته: اگر از هاست خارجی استفاده نمی کنید برای رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست ایرانی می توانید از افزونه افزایش سرعت راست چین استفاده کنید. 

🔸 هاست ضعیف

یکی از دلایل کندی سایت وردپرس می تواند هاست ضعیف باشد. البته ممکن است به خاطر فاصله بین سرور شما و سرور کاربر باشد. مثلا اگر سایت فروشگاهی دارید، سرعت پایین باعث عدم موفقیت آن می شود و نرخ تبدیل شما را پایین می آورد.

✔️ راه حل: اگر از هاست های رایگان، ارزان و اشتراکی استفاده می کنید آن را کنار بگذارید و برای حل مشکل کند بودن وردپرس یک پلتفرم هاست قوی و معتبر برای سایت خود بخرید.

🔸 وردپرس، پوسته و پلاگین های آپدیت نشده

استفاده از افزونه ها یا پوسته های به روز نشده می تواند یکی از دلایل کندی سرعت شما باشد. افزونه های قدیمی ممکن است با نسخه جدید وردپرس ناسازگار باشند. علاوه بر اینها نسخه وردپرس قدیمی سرعت شما را پایین می آورد.

✔️ راه حل: برنامه منظمی برای آپدیت افزونه ها، قالب و وردپرس قرار دهید.

🔸 اطلاعات غیر ضروری و بهم ریخته در پایگاه داده

اطلاعات غیر ضروری فضای زیادی را اشغال کرده و سرعت سایت را کند می کنند و به مرور زمان بیشتر هم می شوند. اطلاعات زیاد یکی از دلایل کندی سایت است. برای حل مشکل کند بودن وردپرس باید این اطلاعات اضافه و غیر ضروری را حذف کنید.

✔️ راه حل: می توانید بدون نگرانی این اطلاعات غیر ضروری که ممکن است منقضی هم شده باشند را حذف کنید و این کار هیچ تاثیری روی سایت شما نخواهد داشت. برای اینکار می توانید از افزونه های کاربردی مثل WP-Rocket که یکی از بهترین افزونه های افزایش سرعت است استفاده کنید. مطابق تصویر زیر می توانید از بخش پایگاه داده افزونه راکت می توانید پاکسازی دیتابس را مدیریت کنید.

بهینه سازی پایگاه داده برای حل مشکل کند شدن وردپرس

🔸 عدم استفاده از کش صفحه (پلاگین های کش)

کش سایت به شما کمک می کند که اگر یک کاربر تکراری از سایت شما بازدید کرد نسخه ذخیره شده از وب سایت شما به او نمایش داده شود. با این کار منابع کمتری برای نمایش محتوا استفاده می شوند عدم استفاده از کش می تواند یکی از دلایل کند شدن سایت وردپرس باشد.

✔️ راه حل: برای حل مشکل کند بودن وردپرس استفاده از یک پلاگین کش برای سرعت بالاتر و حفظ منابع سایت ضروری است، مثلا از افزونه رایگان اسپید لایت استفاده کنید.

هم چنین می توانید بهترین افزونه های سرعت وردپرس را از راست چین تهیه کنید. جالب است بدانید بعضی از کسب و کارها نمی خواهند نسخه قدیمی وب سایت شان به کاربران نمایش داده شود.

🔸 بالا بودن تعداد پست های نمایش داده شده در نوشته ها و محصولات

یکی از روش های جلوگیری از کند شدن پیشخوان وردپرس این است که تعداد نوشته های قابل نمایش در یک صفحه نباید زیاد باشد چون باعث کاهش سرعت می شود.

✔️ راه حل: تعداد نوشته ها و محصولات را در یک صفحه محدود کنید برای مثال اگر بیش از 20 تا هستند آنها را کم کنید. به بخش برگه ها (نوشته ها) رفته و در تنظیمات صفحه مطابق تصویر زیر تعداد نوشته ها را حداقل 10 بگذارید.

حل مشکل کند شدن پیشخوان وردپرس

🔸 عدم استفاده از CDN (شبکه توزیع محتوا)

شبکه توزیع محتوا یا CDN یک شبکه متصل به سرورهای متعدد در سراسر دنیا است. در صورتی که از CDN استفاده کنید تمام اطلاعات شما در این سورورها ذخیره می شوند و این مساله باعث افزایش سرعت شما می شود. عدم استفاده از CDN باعث افت سرعت سایت شما می شود.

✔️ راه حل: برای حل مشکل کند بودن وردپرس با استفاده از یک CDN مانند اتصال به کلود فلر و توزیع محتوای خود روی سرورها، کاربران پاسخ را از نزدیک ترین سرور به آن کاربر دریافت می کنند.

🔸 وجود بدافزار یا Malware پنهان

بر اساس تحقیقات 50 درصد از برنامه های مخرب تلفن همراه، پنهان هستند. بدافزارها نیر می توانند در سایت های وردپرسی روزها یا هفته ها مخفی بمانند و با حضورشان، مصرف منابع سرور و گرفتن پهنای باند، یکی از دلایل کند شدن سایت وردپرس باشند.

✔️ راه حل: قبل از نصب افزونه از بهینه بودن آن مطمئن شوید و از افزونه های نال شده و رایگان استفاده نکنید. زیرا ممکن است این افزونه ها بدافزارهای پنهانی را به سایت شما اضافه کنند.

🔸 بهینه نبودن کدهای قالب وردپرس (استفاده بیش از حد از css و جاوا اسکریپت)

CSS به شما کمک می کند تا به سایت خود ظاهر جذابتری مانند طرح بندی ها، فونت ها و افکت ها بدهید. جاوا اسکریپت هم برای تعامل با کاربر و قرار دادن فایل ها انیمیشنی، صوتی و تصویری به کار می رود. استفاده بیش از حد از آنها باعث می شود بارگذاری سایت شما چند ثانیه طول بکشد.

✔️ راه حل:  اگر از قالبی استفاده می کنید که برای بارگذاری سریع بهینه نشده است برای حل مشکل کند بودن وردپرس به تغییر قالب سایت خود با یک قالب سبک اقدام کنید. تم های نصب شده سایت خود را کاهش دهید یا از پوسته های سبک مثل آسترا استفاده کنید.

یک راه حل دیگر استفاده از افزونه هایی مثل wp Rocket است که می توانید این فایل ها را بهینه کرده و به حداقل برسانید.  همانطور که در تصویر می بینید در سربرگ بهینه سازی فایل می توانید این فایل ها را کاهش دهید.

بهینه سازی فایل برای حل مشکل کند شدن وردپرس

🔸 تعداد زیاد فایل های ویدیویی و صوتی

قرار دادن ویدیو و تصویر باعث افزایش تعامل شما با کاربران می شود و کاربران را تشویق می کند به مدت بیشتری در سایت شما بمانند و نرخ ماندگاری کاربر در صفحه را بالا می برد. اما مساله ای که فایل های ویدیویی و صوتی دارند این است که باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحه شما می شوند.

✔️ راه حل: برای حل مشکل کند بودن وردپرس حتی الامکان از ویدیوهای بهینه و کم حجم استفاده کنید و تمامی ویدیوهای خود را در هاست خودتان بارگذاری کنید.

🔸 خطاهای 404

عدم وجود صفحات یا فایل هایی که در محتوای یک سایت فراخوانی می شوند یکی از عوامل کند شدن سایت شما است. اگر لینک فایل داخل صفحه باشد و خود فایل وجود نداشته باشد باعث کاهش سرعت شما می شود.

✔️ راه حل: یکی از روش های رفع این خطا استفاده از افزونه یواست سئو است. برای مشاهده روش های دیگر مقاله  آموزش رفع خطای 404 را بخوانید.

🔸 منابع Render-Blocking مانند اسکریپت ها استایل شیت ها و HTML

فایل هایی مثل جاوا اسکریپت باعث نمایش پویا و زنده صفحات وب سایت شما می شوند اما باید بهینه باشند. در غیر این صورت باعث می شوند مرورگر صفحه شما را با تاخیر به کاربر نشان دهد. برای مثال ممکن است نمایش اولین محتوای وب سایت مانند رنگ های پس زمینه، متن، تصاویر و غیره  با تاخیر انجام شود و به زمانی که برای نمایش اولین محتوا FCP طول می کشد می گویند. این منابع اگر بیش از حد باشند می توانند یکی از دلایل کند شدن وردپرس می شوند.

✔️ راه حل: حجم این فایل ها را  توسط افزونه های افزایش سرعت مانند wp Rocket کاهش دهید. بهینه سازی منابع مسدود کننده باعث بارگذاری سریع تر صفحه می شود و یکی از راه های موثر برای بهبود FCP است.

نکته: بعضی مواقع استفاده از المنتور برای سایتی که به خوبی پیکربندی نشده است باعث کاهش سرعت سایت می شود با راهکارهای افزایش سرعت المنتور می توانید سایت المنتوری خود را بهینه کنید. 

راهکار کلی برای حل مشکل کند بودن وردپرس چیست؟

در این بخش  به ارائه راه کارهای کلی برای حل مشکل کندی سایت می پردازیم بدون اینکه دلیل این مشکل را درنظر بگیریم..

✔️ استفاده از ابزار جی تی متریکس

با استفاده از ابزارهایی مثل سایت Gtmetrix می توانید سرعت سایت خود را بررسی و با تحلیل معیارهای ارائه شده مشکلات سرعت سایت خود را حل کنید.

✔️ فشرده سازی کل محتوای سایت

برای اینکه هر محتوایی را فشرده کنید می توانید از Gzip استفاده کنید. کاهش حجم صفحات باعث می شود پهنای باند بیشتر شود. برای فعالسازی Gzip در وردپرس دو راه دارید:

1. اضافه کردن کد در htaccess

کد زیر را در فایل htaccess اضافه کنید.

#Gzip 
<ifmodule mod_deflate.c> 
AddOutputFilterByType DEFLATE text/text text/html text/plain text/xml text/css application/x-javascript application/javascript 
</ifmodule> 
#End Gzip

2. استفاده از افزونه

با استفاده از افزونه هایی مانند Wp Rocket می توانید برای سایت خود Gzip را فعال کنید. این روش ها به شما کمک میکنند که حجم فضای اشغال شده در دیتابیس و هاست را کاهش دهید.

نکته: برای استفاده از افزونه های افزایش سرعت سایت دقت و احتیاط کنید. زیرا ممکن است لود صفحه شما را دچار مشکل کنند. به این صورت که در تنظیمات افزونه های افزایش سرعت می توانید تعیین کنید که CSS ها و جاوا اسکریپت ها با تاخیر لود شوند که ممکن است این باعث شود صفحات سایت شما به صورت به هم ریخته نمایش داده شوند.

در این مقاله ابتدا دلایل کندی سایت را بررسی کردیم و گفتیم چرا سرعت سایت های وردپرسی پایین است، سپس به راه حل مشکل کند بودن وردپرس پرداختیم و گفتیم که چه نکاتی ممکن است باعث تاخیر در بارگذاری صفحات شما شود. سپس به رفع مشکل کند شدن وردپرس پرداختیم. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید باشد.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.