ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

پنالتی گوگل چیست، 12 روش حل پنالتی گوگل

اگر متوجه شدید که ترافیک وب سایت شما بطور ناگهان کاهش پیدا کرده یا موقعیت شما در رتبه بندی  نتایج جستجو (SERP) سقوط کرده است، ممکن است سایت شما در گوگل پنالتی شده باشد. در واقع پنالتی گوگل یعنی کاهش رتبه سایت در نتایج گوگل. اما قبل از اینکه بتوانید مشکل را برطرف کنید باید دلایل آن را درک کنید. در این مقاله، خواهیم گفت که پنالتی گوگل و راه حل های رفع آن چیست؟

0
25 مهر 1400
آخرین بروزرسانی: 16 فروردین 1403

 گوگل پنالتی چیست؟

به مجازات های گوگل مانند کارت قرمز در فوتبال فکر کنید. داور (گوگل) می گوید شما کار اشتباهی انجام داده اید و مجبور هستید در بقیه بازی بیرون بنشینید. وقتی جریمه ای دریافت می کنید، وب سایت شما، درست مثل بازیکن فوتبال، مجبور می شود تا زمانی که راه حلی پیدا نشود، بیرون بنشیند. در این مقاله درباره پنالتی گوگل خواهید خواند. گوگل پنالتی مجازات های گوگل برای وب سایت هایی است که با فریب گوگل قصد کسب رتبه در نتایج جستجو را دارند. کیورد استافینگ، تکنیک های کلاه سیاه و در برخی مواقع آپدیت های الگوریتم گوگل منجر به پنالتی می شود.

در واقع پنالتی شدن سایت به این معنی است که ممکن است دیگر در نتایج جستجو دیده نشوید یا با کلمه کلیدی موردنظر افت رتبه چشمگیری داشته باشد. در حالی که مجازات های گوگل (Google Penalty) برای متوقف کردن تاکتیک های سئو کلاه سیاه و دیگر قوانین شکن آنلاین طراحی شده است، اما ممکن است برای سایت هایی که هیچ اشتباهی مرتکب نشده اند نیز اتفاق بیفتد و موجب حذف از نتایج گوگل شود.

اگر ترافیک وب سایت شما به طور ناگهانی کاهش پیدا کند و شاهد کاهش رتبه بندی مربوطه باشید، این احتمال وجود دارد که توسط گوگل جریمه شده باشید. گوگل در سال 2014 گزارش داد که بیش از 400000 جریمه برای وبسایت های اسپم انجام می شود.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم ها مجموعه ای از قوانین و محاسبات هستند و به طور خودکار عملکرد و نتیجه ای را ارائه می دهند. طبق الگوریتم های Panda و Penguin، وب سایت هایی که استانداردهای کیفیت آنها مطابق با دستورالعمل های گوگل نیست، در نتایج جستجو افت رتبه خواهند داشت. علی رغم تلاش های بسیار، هنوز وب سایت های زیادی وجود دارند که استانداردهای کیفیت Google را ندارند. رعایت نکردن الگوریتم های گوگل یک گوگل پنالتی به همراه خواهد داشت.

پاندا بر کیفیت محتوا تمرکز کرده است. وب سایت های دارای محتوای تکراری و بی ارزش را از کسب رتبه بالا در نتایج جستجو باز می دارد. پنگوئن مرتبط با بک لینک ها است. هدف آن شناسایی وب سایت هایی است که سعی می کنند با استفاده از لینک های ورودی با کیفیت پایین رتبه بندی را تغییر دهند تا سایت معتبرتر از آنچه که هست به نظر برسد. هر وب سایتی در برابر قوانینی که گوگل به منظور ارائه تجربه کاربری بهتر وضع می کند، آسیب پذیر است و ممکن است جریمه شود.

الگوریتم های گوگل پنالتی

choosearea

انواع گوگل پنالتی

مجازات گوگل نتیجه الگوریتم های بسیار توسعه یافته و مداوم در حال تغییر است که گوگل برای خزیدن و بازرسی وب سایت ها از آن استفاده می کند. دو نوع اصلی مجازات های گوگل وجود دارد:

مجازات های الگوریتمی

مجازات الگوریتمی به طور خودکار و بدون دخالت دستی Google انجام می شود. این مجازات ها اغلب ناشی از تغییر الگوریتم های گوگل هستند که برای رتبه بندی وب سایت های با ارزش بالاتر از وب سایت های دارای محتوای ضعیف تر طراحی شده است. مجازات های الگوریتمی مانند پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار ممکن است بر وب سایت هایی که دارای محتوای تکراری، کپی، پر از کلمات کلیدی، سرعت پایین یا بدون لینک ورودی هستند تأثیر بگذارد.

مجازات های دستی

مجازات های دستی توسط یکی از کارکنان Google تعیین می شود که برای اطمینان از استانداردهای کیفیت برای Google کار می کنند. هنگامی که مجازات دستی دریافت می کنید، باید مجدداً از Google درخواست کنید تا دوباره وب سایت شما را در نتایج موتور جستجو قرار دهید.

چطور بفهمیم که وبسایت ما توسط گوگل جریمه شده است؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وارد سرچ کنسول شوید و بفهمید که آیا اطلاعیه ای از طرف Google دارید یا خیر. گوگل در اطلاعیه‌هایی که برای شما می‌فرستد، توضیحات لازم مربوط به بخشی که باید به آن توجه کرده و مشکلش را برطرف کنید به شما میدهد.

اگر مجازات دستی شده باشید، “اعلان لینک های غیر طبیعی شناسایی شده” یا پیام مشابهی را پیدا خواهید کرد که توضیح می دهد گوگل لینک های ورودی با کیفیت پایین را که به سایت شما لینک داده شده است را کشف کرده است. مانند لینک های غیر طبیعی یا با کیفیت پایین که برای بالابردن رتبه خریداری شده اند. در اینصورت شما باید مشکل را برطرف کرده و برای تجدید نظر در نتایج جستجوی Google درخواست خود را ارسال کنید.

شما می توانید بررسی کنید که آیا در کنسول جستجوی Google مجازات دستی دریافت کرده اید یا خیر. برای بررسی مجازات دستی، به Security & Manual Actions و سپس Manual Actions بروید. اگر علامت سبز رنگی می بینید به شما می گوید “هیچ مشکلی تشخیص داده نشده است”.

⚠️ نکته: اگر هیچ پیامی در Google Search Console پیدا نکردید، این مشکل نیاز به بررسی دقیق تغییرات اخیر Google و تأثیر آن بر سایت شما دارد.

دلایل گوگل پنالتی و جریمه های Google چیست؟

وظیفه گوگل ارائه مناسب ترین نتایج جستجو است. از دیدگاه گوگل، هر وب سایتی که بخواهد نتایج جستجو را دستکاری کند، به عملکرد Google آسیب می رساند در نتیجه شامل گوگل پنالتی می شود. در ادامه چند دلیل جریمه های گوگل را آورده ایم.

1. کلاکینگ یا ریدایرکتهای مخفیانه 

کلاکینگ (Cloaking) یعنی نمایش صفحات متفاوت به کاربران نسبت به آنچه در Google نشان داده می شود. در اینصورت گوگل نمی تواند به صفحاتی که کاربران می بینند دسترسی پیدا کند. یا ریدایرکت های مخفی (Sneaky Redirects) کاربران را به صفحه ای متفاوت از آنچه در Google نشان داده می شود می فرستد.

راه حل:

  • به Google Search Console بروید.
  • لینک صفحاتی که گوگل آن ها را مشکوک اعلام کرده بررسی کنید.
  • محتوای صفحه وب خود را با محتوای بررسی شده توسط Google مقایسه کنید.
  • هر گونه تفاوت بین این دو مرحله را ار بین ببرید.
  • همه تغییر مسیرها و ریدایرکت ها را بررسی کنید.
  • پس از رفع این مشکلات، درخواست تجدید نظر را به گوگل ارسال کنید.

⚠️ نکته: این نوع تغییر مسیرها اغلب توسط افزونه های CMS ایجاد می شوند، ممکن است در فایل .htaccess شما قرار داشته باشند یا در جاوا اسکریپت نوشته شوند.

2. محتوای پنهان از کاربر

این مورد برعکس حالت قبل، کاربران نمی توانند به صفحاتی که گوگل می بیند دسترسی داشته باشد و مجبور به عضویت یا خرید اشتراک هستند. این سایت ها مطابق با سیاست های گوگل برای تجربه کاربری خوب نیست.

راه حل:

  • محتوای نمایش داده شده به کاربر را مطابق با محتوایی کنید که گوگل می بینید.
  • به کاربران اجازه دهید بدون ثبت نام یا اشتراک به مطالب سایت دسترسی داشته باشند.

محتوای پنهان از کاربر

3. ریدایرکت های زیرکانه موبایل

این پنالتی زمانی انجام می شود که برخی یا همه صفحات یک وب سایت، کاربران تلفن همراه را به محتوایی هدایت می کند که برای خزنده های Google قابل مشاهده نیست. پس از کشف خطا این ریدایرکت ها، گوگل می تواند همه URL ها را از فهرست جستجو حذف کند.

⚠️ هشدار: تغییر مسیرهای موبایل موبایل اغلب غیر عمدی هستند و می توانند بدون اطلاع مستقیم مدیر وب سایت اتفاق بیفتند. این معمولاً زمانی اتفاق می افتد که:

  • کدی اضافه شده است که قوانین تغییر مسیر را برای کاربران تلفن همراه ایجاد می کند.
  • یک اسکریپت یا عنصر به منظور نمایش تبلیغات و تغییر مسیر کاربران تلفن همراه اضافه می شود.
  • هکرها اسکریپت یا عنصری را اضافه می کنند که کاربران تلفن همراه را به یک وب سایت مخرب هدایت می کند.

راه حل:

  • اگر عمداً در تغییر مسیرهای مخفیانه ایجاد نکردید، گزارش مسائل امنیتی را بررسی کنید تا ببینید آیا وب سایت شما هک شده است.
  • پس از تأیید اینکه وب سایت شما هک نشده است ، گام بعدی این است که بررسی کنید که آیا اسکریپت ها باعث این مشکل شده اند.
  • یکی یکی اسکریپت هایی را که تحت کنترل ندارید حذف کنید.
  • در مرحله بعد، سایت خود را در دستگاه تلفن همراه یا شبیه ساز بررسی کنید تا ببینید آیا تغییر مسیر متوقف شده است یا خیر.
  • هنگامی که یک اسکریپت یا عنصر خاصی را شناسایی می کنید که معتقدید مسئول تغییر مسیر مخفیانه است، آن را از سایت خود حذف کنید. اگر آن اسکریپت مهم است، روی اشکال زدایی مشکل و سپس دوباره نصب و آزمایش کار کنید.
  • اگر عمداً در تغییر مسیرهای مخفیانه ایجاد کردید، ویرایش های لازم را انجام دهید تا با دستورالعمل های Google مطابقت داشته باشید.
  • پس از انجام ویرایش های لازم، به Google Search Console> Security & Manual Actions> Manual Actions بروید و درخواست بازبینی کنید. توضیح دهید که چگونه خطا رخ داده و اقدامات خاصی برای جلوگیری از تکرار انجام شده است.

4. تصاویر مبهم

همانطور که قبلاً ذکر شد، cloaking عبارت است از نمایش محتوای متفاوت نسبت به آنچه در Google نشان داده می شود. این مورد درباره تصاویر هم می تواند اتفاق بیفتند. تصویری که به گوگل نمایش داده می شود باید همان تصویری باشد که کاربران می بینند. ممکن است یک تصویر با تصویر دیگری پنهان شده باشد یا موجب هدایت کاربران به تصویری دیگر شود.

راه حل:

  • مطمئن شوید دقیقاً همان تصویر را که کاربران سایت شما به گوگل نشان می دهند.
  • پس از رفع مشکل، درخواست تجدید نظر ارسال کنید.

⚠️ نکته: هر افزونه ای را که نصب کرده اید بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی در تصویر ایجاد نمی کند.

 گوگل پنالتی چیست؟

5. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی

سئوی داخلی با افزودن کلمات کلیدی به عنوان، سرفصل ها، متن و توضیحات متا به Googlebot کمک می کند تا بفهمد صفحه شما درباره چیست. با این حال، تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) عمداً یک تاکتیک سئو کلاه سیاه است که مجازات Google را در پی دارد.

راه حل:

  • کلمات کلیدی را به طور طبیعی در محتوای خود قرار دهید.
  • به جای تمرکز تنها بر یک کلمه کلیدی، از کلمات کلیدی long-tail یا LSI استفاده کنید.
  • از ابزارهای یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید.

6. استفاده از متن و لینک های مخفی

گوگل متوجه شده است که وب سایت شما به دلیل استفاده از کلمات کلیدی بصورت نامتعارف قصد ایجاد ترافیک را دارد. برای مثال ممکن است از متن های سفید رنگ برای پس زمینه سفید استفاده شود.

راه حل:

  • به Google Search Console و بخش inspection بروید.
  • بدنبال متنی باشید که رنگ یکسان یا مشابه با متن صفحه وب داشته باشد.
  • با استفاده از حالت دهی یا موقعیت یابی CSS به دنبال متن پنهان باشید.
  • هرگونه متن مخفی را حذف یا مجدداً استایل بندی کنید تا واضح باشد.
  • هر پاراگراف از کلمات تکراری بدون زمینه را تصحیح یا حذف کنید.
  • برچسب های <title> و متن جایگزین حاوی رشته های کلمات مکرر را برطرف کنید.
  • پس از رفع مشکل، درخواست تجدید نظر ارسال کنید.

7. اسپم ها

استفاده از تکنیک های spamming معمولا به عمد استفاده می شود. گوگل با شناسایی سایت های اسپم آن ها را در لیست سیاه قرار می دهد و بعید است که فرصت دوباره به آن سایت بدهد. مانند استفاده از کلمات نامفهوم، محتوای بی ارزش و یا ایجاد کامنت ها انبوه و لینک دهی در سایت های دیگر و ….

راه حل:

  • اگر برای اولین بار است که این خطا بوجود آمده است، از دستورالعمل های  Google پیروی کنید و همه موارد اسپم را اصلاح کنید.
  • پس از رفع مشکل، درخواست تجدید نظر ارسال کنید.

اسپم ها

8. هاست رایگان

در بین انواع هاست چیزی به عنوان “هاست رایگان” وجود ندارد. هاست های رایگان درارای تبلیغات ناخواسته ای است که نمی توانید آنها را کنترل کنید. گوگل این تبلیغات ناخواسته را اسپم تلقی می کند. علاوه بر آن کیفیت پایین این هاست ها موجب کاهش عملکرد سایت خواهد شد.

راه حل:

  • از هاست های معتبر استفاده کنید.
  • پس از رفع مشکل، درخواست تجدید نظر ارسال کنید.

9. محتوای بی ارزش و تکراری

گوگل وب سایت هایی با محتوای بسیار کم، صفحات با کیفیت پایین و مطالب کپی و بی ارزش را تشخیص می دهد. اگر یک وب سایت دارای بخشهایی از محتوا در یک دامنه یا در دامنه هایی باشد که دارای محتوای تکراری یا بسیار مشابه هستند، احتمالاً گوگل کیفیت پایین وب سایت را تعیین می کند.

راه حل:

  • شناسایی و حذف محتوای بی ارزش
  • محتوای صفحات را غنی کنید.
  • از نرم افزار تشخیص محتوای تکراری برای شناسایی محتوای موجود در سایر نقاط وب استفاده کنید. آن محتوا را حذف یا جایگزین کنید.

⚠️ نکته: زمان و منابع خود را برای ایجاد محتوای منحصر به فرد و مفید سرمایه گذاری کنید.

10. لینک های مربوط به هرزنامه ها

این لینک ها مطمئناً موجب جریمه وب سایت شما می شوند. افرادی که لینک هایی را به منظور بالابردن رتبه آن صفحات، در بخشهای نظر وبلاگ ها و انجمن ها می گذارند آزاردهنده هستند. آنها به طور فعال دستورالعمل های Google را نقض می کنند و به عنوان لینک‌های فریبنده پنالتی خواهند شد. این لینک ها را در سایت خود حذف یا نوفالو کنید.

راه حل:

  • لینک های سایت خود را در Google Search Console بررسی کنید.
  • ویژگی ”rel =”nofollow را به لینک های غیرمتناسب اضافه کنید.

11. سایت های مشاغل منقضی شده

از داده های شغلی بروز با محتوای مناسب استفاده کنید. گوگل برای بالاتر بردن تجربه کاربری شغل ها را در بالای صفحه جستجو نمایش می دهد و نمایش شغل های منقضی شده گوگل را از این هدف خود دور می کند بنابرین چنین سایت هایی شامل پنالتی گوگل خواهند شد.

راه حل:

  • از معتبر بودن محتوای خود مطمئن شوید.
  • این صفحات را بطور کلی از سایت خود حذف کنید.
  • تگ noindex را به صفحات منقضی شده خود اضافه کنید.

12. محتوای خطرناک

Google انتشار هرگونه محتوا که مستقیماً منجر به آسیب های جدی هم برای افراد و هم برای حیوانات شود را ممنوع کرده است. مانند چالش های بسیار خطرناک که صدمات جسمانی را به همراه دارد. شوخی های خطرناک یا تهدیدآمیزی که موجب ترس یا باعث ایجاد ناراحتی عاطفی جدی در خردسالان می شود.

راه حل: 

  • هر محتوای خطرناکی را  بازبینی و حذف کنید.
  • پس از تکمیل بررسی خود و انجام ویرایش های لازم، به Google Search Console> Security & Manual Actions> Manual Actions بروید و درخواست بازبینی کنید.
  • مانند هر درخواست تجدید نظر، صادق باشید. توضیح دهید که چگونه خطا رخ داده و اقدامات خاصی برای جلوگیری از تکرار آن انجام شده است.

حل پنالتی گوگل

آیا دلیل افت رتبه همیشه گوگل پنالتی است؟

اینکه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو رتبه خود را از دست می دهد به این معنی نیست که شما مجازات گوگل را دریافت کرده اید. رقابت سایت ها هر روز در حال افزایش است و نحوه رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل دائما در حال تغییر است. هنگامی که فکر می کنید ممکن است گوگل پنالتی شده باشید، ممکن است که به روشهای بهینه سازی موتورهای جستجو نیاز داشته باشید.

بطور کلی با توقف هرگونه سئو کلاه سیاه، پیاده سازی ابزارهای امنیتی و تمرکز بر محتوای واقعاً با کیفیت، می توانید از مجازات های Google اجتناب کنید، رتبه و ترافیک خود را ارتقا دهید و از سایت خود در برابر هکرها محافظت کنید.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.