ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

کلمه کلیدی طولانی (long Term Keywords) چیست؟

آمار نشان می دهد که تمایل افراد برای جست و جوی کلمات کلیدی طولانی بیشتر از کلمات کوتاه است و 70% آنها کلمات طولانی را جست و جو می کنند. Long Tail Keywords می توانند ترافیک سایت شما را زیر رو کنند و باعث افزایش جذب مشتریان واقعی برای شما شوند. پس اگر به دنبال یک بازنگری روی سئو سایت خود هستید این مقاله را از دست ندهید.

0
11 آذر 1397
آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

با توجه به افزایش رقابت در سئو سایت ها برای کلمات کوتاه، امروزه کلمات کلیدی طولانی یا دم دراز اهمیت بیشتری پیدا کرده اند و استفاده از آنها ضروری به نظر می رسد. کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) جستجوی دقیق و هدفمند کاربر را نشان می دهند. یکی از راه های جذب مخاطبین هدف گذاری روی کلمات کلیدی دم دراز است تا کاربران را دقیق به صفحه موردنظرشان برساند که این مساله باعث افزایش فروش و تعامل بالاتر می شود. در این مقاله درباره به طول کلمات کلیدی و اینکه چرا طول کلمه کلیدی برای کاربر اهمیت دارد؟ یا اهمیت کلمات کلیدی طولانی در سئو چیست؟ صحبت می کنیم.

کلمات کلیدی طولانی چیست؟

کلمات کلیدی عبارتی است که کاربر به دنبال یافتن پاسخی برای آن است و انتخاب درست آن می تواند ترافیک ارگانیک بالایی را برای سایت شما بیاورد. این عبارت ها می تواند از یک کلمه تا چند کلمه باشد. مثلا اگر می خواهید پست یا محصولی که در سایت منتشر می کنید با عبارت “اسنک سالم” در گوگل رتبه بگیرد، با این عبارت باید آن را بهینه سازی کنید. با این حال، فیلد کلمات کلیدی را می توانید با تعداد بیشتر از دو کلمه پر کنید.

حالا کلمه کلیدی طولانی چیست؟ فرض کنید مقاله ای در مورد اسنک سالم برای کودکان نوشته اید، آن را با عبارت “اسنک سالم برای کودکان” بهینه سازی می کنید. این عبارت های کلیدی که بلندتر هستند را کلمات کلیدی دم بلند یا کلمات کلیدی Long Tail می گوییم که این کلمات از سه یا چهار کلمه تشکیل می شوند. انتخاب کلمه کلیدی تاثیر زیادی در رتبه شما دارد و ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی متنوعی وجود دارند که برای کیورد ریسرچ به شما کمک می کنند.

اهمیت کلمات کلیدی طولانی و دم دراز در سئو چیست؟

روش های مختلفی برای انتخاب کلمات کلیدی صفحه یا پست وجود دارد. می تونید مقاله خودتان را با کلمات کلیدی عمومی و کوتاه یا head بهینه کنید. این عبارت ها خیلی رایج تر هستند و ترافیک بالایی برای سایت ایجاد می کنند. اما رقابت در رتبه گرفتن بین این کلمات بسیار بالاست. مثلا کلمه “اسنک” جزو این عبارت هاست. افراد زیادی آن را جستجو می کنند اما سایت های زیادی از این کلمه برای سئو خود استفاده کرده اند. همیشه در انتخاب یک کلمه کلیدی هدف یا Intent کاربر را بدانید. برای مثال اکثر افرادی که اسنک را سرچ میزنند طرز تهیه آن را می خواهند. کسانی که long tail را سرچ می کنند به دنبال اطلاعات جزئی تر و یا احتمالا خرید یک محصول هستند. وقتی کسی “خرید اسنک کالباس مرغ” را سرچ میزند که یک Long Tail Keywords قطعا به دنبال خرید است.

در تصویر زیر بدن این دایناسور، رقابت در کلمات کلیدی طولانی (خاص) و عمومی(کوتاه) را نشان می دهد. کلمات کلیدی دم دراز و خاص برای کاربران، نتایج تخصصی تر بدست می آورند. از سوی دیگر، رقابت بین آنها کمتر است و احتمال اینکه با آنها در گوگل سریعتر رتبه کسب کنید، بیشتر است.

اهمیت کلمات کلیدی طولانی و دم دراز

 

کلمات کلیدی دم دراز ترافیک کمتری وارد سایت می کنند اما ارزش بیشتری دارند و به اصطلاح نرخ تبدیل بالاتری دارند. حتما می پرسید چرا؟ چون کاربر به محصولات، صفحات خاص و اطلاعات دقیق تر ارجاع می دهند. استفاده از این کلمات و مترادف کلمات کلیدی می تواند ورودی ارزشمندی به سایتتان داشته باشد.

از طرف دیگر، کاربرانی که این نوع کلمات را سرچ می کنند، معمولا مشتری واقعی تر هستند و تمایل دارند زودتر به هدف خود برسند. طبق یک پژوهش حدود هفتاد درصد از جستجوهای کاربران را این نوع کلمات تشکیل می دهد. فرض کنید دو کاربر “خرید گوشی سامسونگ” و “خرید گوشی سامسونگ مدل A50” را سرچ میزنند اولی هنوز تصمیم به خرید نگرفته و قصد دارد مدل های مختلف گوشی را ببیند و اما دومین کیورد که یک کیورد لانگ تیل هم هست برای کاربری است که انتخاب خود را کرده و قصد خرید مدل مربوطه را دارد.

نکات زیر اهمیت Long Tail Keywords را نشان می دهند:

  • لانگ تیل برای مخاطب خاص و یافتن مخاطب هدف بوده و نرخ تبدیل بالاتری دارد پس شناخت مخاطب خیلی اهمیت دارد.
  • رقابت روی کلمات کلیدی طولانی پایین تر است.
  • یک عبارت کلیدی طولانی شامل کلمات کلیدی بیشتری هم یم شود.
  • کسب رتبه برای کلمات کوتاه دشوار است. درست است که کلمه طولانی کمتر جستجو می شود ولی میتوانید مخاطبین موردنظر خود را جذب کنید.

عبارت کلیدی چند کلمه باشد؟

احتمالا شما هم مثل خیلی از کاربران وردپرس، از افزونه یواست سئو برای بهینه سازی سایتتان استفاده می کنید. می دانید که چراغ های راهنمای این پلاگین، بهترین کمک برای سئو هستند. یکی از مواردی که چک می شود، طول کلمات کلیدی است. تیم یواست سئو پیشنهاد می کنند از 4 کلمه برای کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید اما بعضی اوقات نیاز است که تعداد کلمات در عبارت بیشتر باشد پس نمی توان به طور کامل به آنالیز یواست سئو اکتفا کرد.

مهمترین دلیل این است که کلمات کلیدی دم دراز برای سئو کردن سخت تر هستند. چون علاوه بر اینکه باید چندبار در آن صفحه تکرار شوند، باید قابلیت خوانایی آن را هم حفظ کنید. استفاده از ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی کمک زیادی برای انتخاب long tail ها می کند و می توانید مواردی که کاربر واقعا به دنبال آن هستند را انتخاب کنید.

کلمات کلیدی چهارتایی را در فیلد اصلی کلمه کلیدی استفاده کنید و از مترداف ها برای عبارتهایی بلندتر. به این صورت به هر دو هدف خود رسیده اید.

آنالیز طول کلمات کلیدی طولانی در یواست سئو

نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)

ابزارهای زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند کلمات کلیدی را برای منطقه و بازه زمانی خاصی پیدا کنید نمونه ای از این ابزارها google Keyword`s planner و Semrush است. اما برای یافتن کلمات کلیدی طولانی با ابزارهای رایگان و غیر رایگان می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • پیشنهادات گوگل: وقتی شما یک عبارت کوتاه را جست و جو می کنید مانند تصویر مشاهده می کنید که پیشنهادات گوگل معمولا عبارت های طولانی تری بوده که بسیار کاربردی هستند.

استفاده از پیشنهادات گوگل برای یافتن کلمات کلیدی طولانی

  • جست و جوی مرتبط گوگل: اگر به پایین صفحه اسکرول کنید نتایج بیشتری تحت عنوان Lsi به شما نشان می دهد. به این ترتیب انبوهی از کلمات کلیدی طولانی را خواهید داشت.

جست و جوی مرتبط گوگل برای یافتن کلمات کلیدی طولانی

  • گوگل سرچ کنسول: در بخش Search Result می توانید کوئری ها و کیوردهایی که کاربران جست و جو کرده اند را پیدا کنید تا متوجه شوید کاربران به دنبال چه عباراتی هستند. این برای زمانی مفیدتر است که ببینید چه کلماتی برای یک صفحه خاص توسط کاربران جست و جو می شوند. به این ترتیب متوجه می شوید که کاربران به دنبال چه هستند و به سوالات آنها پاسخ می دهید.
  • گوگل آنالتیکس: این ابزار یک آمار کلی از کلماتی که منجر به ورود بازدیدکنندگان به سایت شما شده است را می توانید در پنل کاربری ببینید. ممکن است همه این کلمات مفید نباشند اما نشان می دهد که این کلمات برای شما بازدید کننده دارند.

کلمات دم دراز کلمات پولساز برای شما هستند مثلا کاربرانی که قصد خرید دارند کلمه تخت خواب را سرچ نمی کنند. کلمه خرید تخت خواب نوزاد، انواع تخت خواب دو طبقه، خرید تخت تاشو اینها همان کلمات دم درازی هستند که کاربران واقعا دنبال آنها هستند. اینها همان کلمات پولساز شما هستند که باید آنها را پیدا کنید و در متن و محصولات خود به خوبی استفاده کنید. این یک راز مهم است که بتوانید کلمات دم دراز یا لانگ ترم کسب و کار خود را پیدا و به خوبی استفاده کنید. امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد اگر سوالی دارید در دیدگاه ها بپرسید.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.