ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

LSI چیست و چرا به سئو سایت شما کمکی نمی کند؟

به احتمال زیاد شما عبارت فهرست بندی نامتقارن معنایی یا همان LSI را شنیده اید و اینکه برخی از افراد ادعا می کنند که تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو سایتشان داشته است.

برخی از سایت ها مانند hob spot می گویند که این کار بر روی ارتقاء جایگاه کلمات کلیدی نیز تاثیر گذار هستند! با این تفاسیر بسیار با اهمیت است که بدانیم LSI چیست و آیا بر روی سئو سایت ما تاثیری دارد؟ کاربرد LSI چیست؟ و چگونه؟

آیا شواهدی وجود دارد که LSI بر سئو سایت تاثیر داشته باشد؟

2
07 بهمن 1397
آخرین بروزرسانی: 22 اسفند 1402

LSI چیست ؟

LSI یا همان Latent Semantic Indexing یک روش ریاضی برای بهبود بازیابی اطلاعات و تکنیکی برای اسکن کردن داده های غیر ساختاری و همچنین شناسایی مفاهیم مرتبط به یکدیگر در اسناد است که در اواخر دهه 1980 توسعه پیدا کرد.

این فناوری برای شناسایی کلمات و جملات و پیداکردن رابطه بین آنها ایجاد شده بود و جملات ساده و ترکیبی را تشخیص می داد؛ برای مثال عبارت Hot و Dog هر دو به راحتی شناخته و قابل درک هستند و هریک با پیشوند و پسوند هایی می آیند که ماهیت جمله را مشخص می کنند اما اگر این دو عبارت باهم بیایند معنایی دیگر به خود می گیرند که این روش باید این موارد را تشخیص میداد!

LSI روشی بود که به سالها سردرگمی در شناسایی محتوا توسط کامپیوتر ها پایان داد و این بهترین گزینه برای اسناد استاتیک بود که داده ها را به صورت خوشه بندی جمع آوری کند و در اختیار موتور های جستجوی اولیه قرار دهد.

هدف هایی که LSI دنبال می کرد عبارت اند از:

  1. یک رویکردی است که تلاش می کند یک ساختار معناداری را در زبان درک کند.
  2. قابلیت شناسایی اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با کلمات کلیدی است.
  3. برای مجموعه های کوچک که دارای اسناد استاتیک هستند مفید است.

LSI چه ارتباطی با SEO دارد ؟

خوب همانطور که در بالا توضیح دادیم، LSI کمک به درک محتوای شما می کند و اگر این در اختیار موتور های جستجو باشد (که هست) می توانند محتوای شما را درک کند، نسبت به برداشتی که از محتوای شما داشته آنرا دسته بندی و رتبه بندی کند و اگر از مترادف ها و ارتباطات موضوعی نیز استفاده کرده باشید برای موتور های جستجو محبوب خواهید شد درست است؟

بد نیست این نکته را بدانید که بیشتر شرکت ها با ایجاد کلمات کلیدی محوری به نام دامنه کلمات کلیدی، تلاش در ساخت یک LSI برای محتوای خود بوده اند تا گوگل محتوای آنها را مطابق با نیاز آنها شناسایی کند!!!

آیا LSI مشکلی هم دارد؟

Roger Montti می گوید:” LSI چرخ های یادگیری موتور های جستجو است” و در سالیان گذشته دیده ایم که این امر چقدر در روند سئو محتوای ما تاثیر مثبتی گذاشته است ولی آیا گوگل می خواهد فقط در حد یک موتور جستجو بماند؟

درحال حاضر با پیشرفت های چشمگیر گوگل و شیوه های پیشرفته یادگیری ماشین که در آن استفاده شده مواجه هستیم.

در اواخر سال 2017، JR Oakes مقاله ای را در زمینه رشد تکنولوژی سئو مطرح می کند که برخی از موارد بازیابی محتوای مدرن در آن آمده است و برخی از رویکرد های مبتنی بر شواهدی که گوگل چگونه کار می کند در آن امده است.

مقاله پیشنهادی : بهینه سازی سئو به کمک مترادف کلمات کلیدی

بجای LSI از چه چیزی استفاده کنیم؟

بهینه سازی محتوا برای موتور جستجوی گوگل بسیار با اهمیت است و با وجود پیشرفت هایی که داشته است، درک معنایی، یکی از بزرگترین چالش های گوگل به شمار می آید ولی راه های بهتری نسبت به LSI هم وجود دارد!

ساختار داده یکی از مهمترین استراتژی های سئو مدرن است و شما می توانید با برچسب گذاری های درست، منظور خود را به گوگل معرفی کنید تا در رتبه های گوگل قرار بگیرید.

یکی از مهمترین مباحثی که در اینجا مطرح است بحث همپوشانی است؛ موتور جستجوی گوگل به دنبال کلماتی می گردد که بیشتر باهم به کار می روند و باهم توصیف چیزی یا کسی را انجام می دهند، پس با شناسایی کلمات و مفاهیم دقیق می توانید به کلماتی که به دنبال تبلیغ آنها هستید بپردازید.

پس بجای استفاده از کلمات کلیدی کوتاه و استفاده چندین باره آن در محتوا، از عبارات مرتبط و توصیفی استفاده کنید.

Bill Slawski یکی از منابع بسیار مفید در این زمینه است که به شما پیشنهاد می کنم مقاله ایشون با نام ” آیا گوگل از LSI استفاده می کند” را مطالعه کنید.

در ارایه ای از ایشون که در زیر ملاحظه می کنید می توانید به زیبایی توازن تئوری و عمل را مشاهده کنید:

استفاده دیوانه وار از LSI را متوقف کنید

این تکنولوژی برای سال 1980 بوده و هیچ دلیلی ندارد که گوگل از آن استفاده کند، از طرفی با ساختار ها و تکنولوژی هایی که امروزه گوگل در ساختار موتور جستجوی خود قرار داده است احتمال استفاده از این روش را بیشتر زیر سوال می برد ولی با این وجود بسیاری از افراد علاقه شدیدی دارند تا در دهه 1980 زندگی کنند.

بهترین روش برای رسیدن به نتایج مطلوب، داشتن ساختار داده ای و استفاده از نشانه گذاری ها در محتوا های خود است تا به درک گوگل کمک کنید و در مقابل از رتبه بالاتری نسبت به رقبای خود در نتایج گوگل داشته باشید.

شما می توانید این دو روش را به صورت عملی امتحان کنید تا به صورت عملی درصد رشد آن را مشاهده کنید!.

نتیجه گیری

تکنیک های LSI را بسیاری از افراد در حال حاضر انجام می دهند و به نظر من از مسیر گمراه شده اند چرا که محتوا باید برای مشتری ها تولید شود و بخش کوچکی از آن سهم موتور جستجو است و اگر این توازن را رعایت نکنید به اعتماد مشتری و تجربه کاربری آسیب خواهید زد.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
2 دیدگاه
dashtnour
dashtnour
10 بهمن 1397 15:16

خیلی درباره استفاده از کلمات کلیدی lsi و ارزشش توی سئو شنیدم
ممنون میشم اگه نحوه تولید محتوای lsi رو برامون توضیح بدید

با سپاس بی کران

آیا مفید بود ؟
0
زهرا کامران
زهرا کامران
15 بهمن 1397 09:12

ساختار استفاده از کلمات کلیدی lsi به این شکل هستش که شما ابتدا کلمه کلیدی محوری خودتون را انتخاب می کنید و این باید کلمه کلیدی یک سیلابسی یا همون یک بخشی باشه.
بعد شما باید کلمات کلیدی کوتاه دیگری که این کلمه توی اونها استفاده شده است را هم لیست کنید.
تو مرحله سوم شما کلماتی رو که دارن اون کلمه کلیدی اصلی را توصیف می کنند وارد کنید.

حالا که این ساختار را درست کردید و ساختار کلی مقاله ای را که میخاید تولید کنید هم دارید در کنار هم بزارید و تولید محتوای خودتون را بر اساس این ساختار پیاده کنید.

موفق باشید

آیا مفید بود ؟