ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

حذف شدن سایت از گوگل ؛ دلایل و راهکارهای رفع آن

حذف شدن سایت از گوگل یکی از کابوس‌های هر وب مستری است از آنجایی که در اکثر موارد بیشترین ترافیک ورودی به وب سایت‌ها از طریق نتایج سرچ گوگل به دست می‌آیند، حذف شدن از گوگل به معنای از دست دادن ترافیک ورودی به سایت خواهد بود. این موضوع دلایل مختلفی دارد و در اکثر موارد نیز به صورت کاملاً ناگهانی و بدون هیچ اخطار قبلی رخ می‌دهد. اگر با مشکل حذف شدن سایت از گوگل رو به رو شده‌اید نگران نباشید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به بررسی دلایل مختلف حذف سایت از گوگل و راه‌حل‌های این مشکل بپردازیم.

0
25 شهریور 1398
آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

دلایل حذف شدن سایت از گوگل چیست؟

دلایل متعددی برای حذف سایت از گوگل وجود دارد. پنالتی گوگل، ارور سرور، وجود مشکلات در تنظیمات robot.txt و صدها مورد دیگر می‌توانند دلیل این اتفاق باشند. متأسفانه گوگل توضیحی در مورد علت این اتفاق ارائه نمی‌دهد و به عنوان یک وب مستر این خود شما هستید که باید دلیل حذف شدن سایت از گوگل را پیدا کنید.

برای پیدا کردن مشکل شما باید مواردی که حدس می‌زنید ممکن است دلیل این اتفاق باشند را بررسی کنید؛ اما ابتدا مطمئن شوید که سایت یا صفحات شما از نتایج گوگل حذف شده است یا خیر. در بعضی از موارد این احتمال وجود دارد که با یک مشکل موقتی رو به رو باشید.

حذف شدن سایت از گوگل

چگونه از حذف شدن سایت از نتایج گوگل مطمئن شویم؟

خیلی از افراد فکر می‌کنند که در گوگل ایندکس نشده‌اند؛ درحالی که شاید در نتایج بسیار پایین گوگل قرار داشته باشند. علاوه بر این اگر به تازگی صفحه‌ای ایجاد کرده‌اید، مدتی طول خواهد کشید تا توسط گوگل ایندکس شود. سایت‌هایی که تغییرات گسترده داشته‌اند نیز ممکن است برای مدتی در ایندکس گوگل قرار نداشته باشند. با این حال برای مطمئن شدن می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:
1. تنظیمات Safe Search گوگل: ممکن است Safe Search از نمایش کامل نتایج جلوگیری کند.
2. سرچ آدرس سایت: آدرس سایت یا صفحات خود را سرچ کنید و نتایج را بررسی کنید. مثال site:example.com
در صورتی که سایت یا صفحه مورد نظر وجود نداشت باید به سراغ حل این مشکل بروید.
بازگشت به نتایج گوگل
در صورتی که بعد از انجام مراحل بالا، سایت یا صفحات سایت را در نتایج سرچ گوگل پیدا نکردید باید برای رفع این مشکل تلاش کنید. شما باید به دنبال چیزی باشید که از نظر گوگل یک نکته منفی جدی به حساب می‌آید که منجر به حذف سایت از گوگل شده است. در همان ابتدا که به این مشکل پی بردید می‌توانید با پشتیبانی گوگل ارتباط برقرار کنید و دلیل این موضوع را بپرسید.

هم زمان توصیه می‌کنیم که خودتان نیز به چک کردن و بررسی مواردی که ممکن است دلیل این اتفاق باشند بپردازید. در ادامه راه‌های مختلف بازگشت به نتایج گوگل را بررسی می‌کنیم.

بررسی Google Search Console

Google Search Console به عنوان یک ابزار رایگان و بسیار کاربردی، از سوی گوگل در اختیار وب مستر ها قرار گرفته است تا به بررسی وضعیت سایت خود بپردازند. در مواردی که گوگل سایت شما را پنالتی کرده باشد، معمولاً پیامی حاوی توضیحات بسیار مهم از سوی گوگل به شما ارسال می‌شود که در سرچ کنسول می‌توانید آن را پیدا کنید.

همچنین بخوانید: مقاله پنالتی شدن سایت در گوگل

به این ترتیب شما با بر طرف کردن مشکلی که مدنظر گوگل است می‌توانید به ایندکس گوگل برگردید. خالی بودن صندوق پیام‌های گوگل در زمانی که سایت شما حذف شده است کار شما را خیلی سخت‌تر خواهد کرد.

حذف شدن سایت از نتایج گوگل

حذف شدن سایت از گوگل : بررسی تنظیمات robot.txt

یکی از دلایل حذف سایت از گوگل، عدم دسترسی ربات‌های موتور جستجو گوگل به اطلاعات وب سایت شما است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که در تنظیمات robot.txt، دسترسی ربات‌ها را به وب سایت خود بلاک کرده باشید. برای پی بردن به این مشکل می‌توانید از ابزاری به نام robots testing tools که جزو ابزارهای Google Search Console است استفاده کنید. اگر مشکلی در دسترسی ربات‌های گوگل به سایت شما وجود داشت، این مشکل را رفع کنید و از گوگل بخواهید که دوباره کل سایت شما را ایندکس کند.

حذف شدن سایت از گوگل
اطمینان از کراول سایت شما توسط گوگل

برای اینکه مطمئن شوید گوگل سایت شما را کراول می‌کند می‌توانید به صفحه Crawl Stats مراجعه کنید. این ابزار نیز یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد گوگل وبمستر است. در این صفحه شما گرافی مشاهده می‌کنید که وضعیت کراول شدن صفحات سایت شما در تاریخ‌های مختلف را نشان می‌دهد. اگر اخیراً سایت شما کراول نشده باشد، به احتمال زیاد دلیل آن نیز در این صفحه نمایش داده می‌شود.

با رفع مشکلی که گوگل به آن اشاره کرده می‌توانید امیدوار باشید خیلی زود سایت شما ایندکس شود.

وجود محتوای کپی در سایت

گوگل با کپی کاران به سختی برخورد می‌کند و این موضوع می‌تواند یکی از دلایل اصلی حذف سایت از گوگل باشد. اگر محتوای مشابه ای در چند سایت وجود داشته باشد، گوگل سعی می‌کنید منبع اصلی را پیدا و بقیه کپی‌ کارها را از ایندکس و نتایج جستجو پاک کند. پیدا کردن محتوای کپی در سایت ممکن است کمی زمان‌بر باشد به همین دلیل شما می‌توانید از ابزارهای رایگان و پولی برای سرعت بخشیدن به این فرآیند استفاده کنید.

حذف شدن سایت از گوگل: بی‌کیفیت بودن لینک‌های دریافتی

لینک گرفتن یکی از راه‌هایی است که به بهبود وضعیت سئو سایت و بهتر شدن وضعیت سایت در نتایج جستجو کمک زیادی می‌کند؛ اما بعضی از افراد سعی می‌کنند تا با دریافت لینک‌های بی‌کیفیت و پولی گوگل را گول بزنند. زمانی که گوگل متوجه شود که لینک‌های دریافتی به یک سایت اکثراً داری کیفیت پایینی هستند و احتمال خریده شدن این لینک‌ها وجود دارد، تنبیه سختی در انتظار چنین افرادی خواهد بود.

وب مستر ها می‌توانند از طریق ابزار بررسی لینک های دریافتی در اکانت گوگل وبمستر خود، وضعیت لینک‌های دریافتی و کیفیت آن‌ها را بررسی کنند. لینک‌هایی که از صفحات شکسته یا صفحاتی که در گوگل ایندکس نشده‌اند به سایت شما داده می‌شوند در دسته لینک‌های بی‌کیفیت قرار می‌گیرند. از سایت‌هایی که چنین لینک‌هایی به شما داده‌اند بخواهید که آن‌ها را حذف کنند تا این مشکل رفع شود.

حذف شدن سایت از نتایج گوگل
کلام آخر

زمانی که با مشکل حذف شدن سایت از گوگل رو به رو شدید سعی کنید تا با گوگل ارتباط برقرار کنید و توضیحی برای مشکل پیش آمده از آن‌ها بخواهید. مراحل بالا را انجام دهید و سعی کنید تا حد امکان روند عادی تولید محتوا در سایت خود را متوقف نکنید. تا زمانی که شما محتوای با کیفیت را در اختیار مردم قرار می‌دهید و آن‌ها را راضی نگه می‌دارید امکان آن که الگوریتم گوگل شما را از بن خارج کند بیشتر خواهد بود.

در نهایت فراموش نکنید الگوریتم‌های گوگل مدام در حال تغییر هستند و همواره احتمال بروز مشکلات موقت وجود خواهد داشت.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.