ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
پنالتی شدن سایت در گوگل
آموزش سئو

پنالتی شدن سایت در گوگل؛ راه های تشخیص و رفع آن

پنالتی شدن سایت توسط گوگل یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای مالکین سایت و کارشناس های سئو پیش بیاید. اما پنالتی شدن سایت در گوگل چیزی نیست که حل نشود، کافیست که مواردی که خلاف قوانین گوگل است را برطرف کنید.

2
21 آبان 1401
آخرین بروزرسانی: 18 فروردین 1403

اگر بیننده بازی های ورزشی حرفه ای هستید با واژه “پنالتی” آشنایی دارید. زمانی که ورزشکار یک حرکت غیر ورزشی و خطا انجام می دهد یا اینکه قوانین بازی را زیر پا بگذارد توسط داور بازی جریمه می شود. بازیکن خاطی بسته به شدت نقض قوانین و خطای صورت گرفته حتی ممکن است از بازی اخراج شود! پنالتی شدن سایت توسط گوگل هم دقیقاً شبیه به جریمه های ورزشی است.

موضوع پنالتی شدن وبسایت چالش برخی از کاربران است به همین دلیل در همین مقاله به موضوعاتی مثل “گوگل پنالتی چیست” ، “دلیل پنالتی شدن سایت در گوگل” و “رفع گوگل پنالتی” می پردازیم.

گوگل پنالتی یا پنالتی گوگل چیست؟

گوگل پنالتی یا پنالتی گوگل (Google Penalty) جریمه ای است برای سایت هایی که قوانین و الگوریتم های گوگل را نادیده می گیرند و از روش های سئو کلاه سیاه (Black hat seo) استفاده می کنند. این جریمه باعث کاهش شدید ترافیک ارگانیک، کاهش رتبه سایت در نتایج گوگل و حتی حذف از نتایج گوگل می شود.

چیزی که گفته شد تعریف کلی و جامع درباره پنالتی شدن سایت در گوگل است ولی لازم است اطلاعات بیشتری را درباره ساز و کار و پروسه پنالتی شدن سایت توسط گوگل بدانید.

دلیل پنالتی شدن سایت توسط گوگل

یکی از دلایل حذف شدن سایت از نتایج گوگل، پنالتی کردن سایت توسط گوگل است. مهم ترین ماموریت گوگل، به نمایش در آوردن بهترین نتایج به کاربرانش است. برای این کار، گوگل انتظاراتی از وب سایت ها دارد و هر سایتی که برای دستکاری عوامل رتبه بندی یا نقض این قوانین تلاشی انجام دهد، یک هرزنامه تشخیص داده می شود. اما چه عواملی باعث پنالتی سایت در گوگل می شود؟

👩‍🏫خانم Marie Haynes مدیر عامل Marie Haynes Consulting در این باره می گوید:

من می توانم بگویم که تقریباً تمامی جریمه های گوگل بخاطر این است که صاحب سایت تلاش در دور زدن قوانین و الگوریتم های گوگل را داشته است.

متاسفانه اطلاع دقیقی درباره اینکه چه مواردی باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل می شوند در دسترس نیست. اما چیزی که مشهود است این است که کارهای غیر طبیعی مثل:

  • لینک های غیر طبیعی به سایت شما (بک لینک غیر طبیعی )
  • لینک های غیر طبیعی از سایت شما
  • محتوای کم با ارزش افزوده کم یا بدون ارزش

باعث حساسیت بیشتر گوگل می شوند و در صورت تکرار، سایت خاطی کارت قرمز را از گوگل دریافت خواهد کرد.

نکته: خرید بک لینک و پنالتی شدن سایت بعد از آن (بک لینک های غیر طبیعی ) تنها عامل بیرونی برای پنالتی شدن سایت است. رقبا با ایجاد بک لینک های مخرب از سایت های نامناسب می توانند به سایت شما ضربه بزنند. در ادامه راهکار خنثی کردن این کار را به شما خواهیم گفت.

پروسه پنالتی شدن سایت در گوگل

حالا که با هرزنامه آشنا شدید باید اشاره کنم که روزانه در گوگل تعداد 40 میلیارد صفحه هرزنامه شناسایی می شود. اما تمامی این صفحات پنالتی می شوند؟ برای جواب به این سوال تصویر زیر را ببینید.

پروسه پنالتی شدن سایت در گوگل

همانطور که در تصویر مشخص است پروسه پنالتی شدن سایت در گوگل به یک باره و با یک گزارش انجام نمی گیرد و برای پنالتی شدن وبسایت باید 4 مرحله و 3 فیلتر رد شود. اگر دقت کرده باشید خط آبی که نمایانگر فیلتر است در هر مرحله ضخیم تر می شود. این خطوط آبی قطور نشان می دهند که چقدر کار برای فیلتر کردن هرزنامه ها لازم است و هر گزارشی بی جهت به مرحله بعد نمی رود.

اما روند همیشه اینطور نیست، گوگل سیستم هایی دارد (هوش مصنوعی ) که به وسیله آن ها در همان مرحله ابتدایی Crawle، هرزنامه های زیادی شناسایی می شوند. به این ترتیب هرزنامه های شناسایی شده حتی به نتایج گوگل راه نمی یابند.

اما گاهی (تنها در 1% اوقات ) کار به جایی می کشد که این گزارشات حتماً باید توسط انسان بررسی و تایید شوند. این گزارشات توسط تیم Web Spam گوگل بررسی می شوند، تیمی متشکل از تعداد زیادی کارمند که اقدامات دستی را روی سایت ها اعمال می کنند. تیم Web Spam Google در سال 2020 توانستند 2,900,000 گزارش را به صورت دستی تایید کنند و پیام پنالتی شدن سایت در گوگل را به Search Console صاحبان آن ها ارسال کنند.

یکی از بهترین ابزارهای سئو افزونه یواست سئو است و می‌توانید اقدامات مختلف سئو را در زمان کوتاهی انجام دهید. برای مشاهده افزونه روی لینک زیر کلیک کنید.

افزونه yoast seo 

چگونه متوجه شویم سایت ما پنالتی شده است؟

هرگاه سایت پنالتی می شود، افت شدید رتبه و ترافیک ارگانیک سایت را در پی دارد مالک سایت در بخش Security and Manual actions سرچ کنسول سایت خود پیغام manual action را دریافت می کنید. اگر به سرچ کنسول تسلط کافی ندارید پیشنهاد می کنم که مقاله آموزش سرچ کنسول را مطالعه کنید.

پیغام پنالتی شدن سایت در شرچ کنسول

حالا مطمئن هستید که سایت شما توسط گوگل پنالتی شده است و باید به فکر راه حل و برطرف کردن آن باشید.

راه های رفع پنالتی گوگل

اگر با پنالتی شدن سایت در گوگل مواجه شدید؛ احتمالاً خوب می دانید که ایراد کار از کجاست و به چه دلیلی مستحق این جریمه هستید. بعد از پیدا کردن دلیل پنالتی شدن سایت توسط گوگل، باید آن را برطرف کنید.

⛔ غیر فعال کردن بک لینک های غیر طبیعی به سایت شما

همانطور که اشاره شد خرید بک لینک و پنالتی شدن سایت بعد از آن، تنها عامل خارجی پنالتی شدن سایت در گوگل هستند. برای رفع پنالتی گوگل در این مورد باید:

  1. اولین کار این است که سایت خود را به Semrush، Moz، Ahrefs یا هر جستجوگر بک لینک دیگری که می شناسید، متصل کنید.
    نکته: از طریق Search Console هم می توان این کار را هم انجام داد.
  2. بعد از آن لیست تمامی بک لینک های سایت را دانلود کنید.
  3. حالا لینک ها را از لحاظ اسپم اسکور و محتوای سایت مبدا بررسی کنید.
  4. لینک های بی کیفیت و مخرب را Disavow کنید و بعد از آن درخواست ایندکس سایت را دوباره بدهید.

⛔ بررسی لینک های غیر طبیعی از سایت شما

همانطور که ممکن است از سایت دیگران به سایت شما لینک های غیر طبیعی داده باشند، سایت شما هم می تواند لینک سازی های خارجی و غیر اصولی داشته باشد که باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل می شود.

برای جلوگیری از پنالتی شدن سایت در این مورد از لینک سازی انبوه خارجی ( رپورتاژ، تهاتر، لینک های نظرات کاربران، لینک سازی با انکرتکست های غیر طبیعی) پرهیز کنید.

برای رفع پنالتی شدن سایت توسط گوگل در این مورد:

  1. تمامی لینک های خروجی از سایت را بررسی کنید و موارد مشکوک و نامناسب را برگزینید.
  2. در این بین اگر لینک های مشکوکی را دیدید، برای خنثی کردن تاثیر منفی آن روی سایت rel=“nofollow” را برای آن ها فعال کنید.
  3. در صورتی که حجم این لینک سازی ها زیاد اند و به صورت دستی نمیتوان آنها را نوفالو کرد، صفحاتی که در آنها لینک مشکوک وجود دارد را وارد فایل Robots.txt کنید.

⛔ بهبود محتوا های کم ارزش و یا فاقد ارزش

محتوای کم با ارزش کم یا فاقد ارزش یکی دیگر از مهم ترین دلایل پنالتی شدن وب سایت در گوگل است. برای رفع گوگل پنالتی در این مورد، اول از همه چیز باید دقت کنید که یک محتوای سئو شده بنویسید.

بسیاری از افراد تازه وارد فکر می کنند که نوشتن محتواهای زیاد به سئو سایت آنها کمک می کند. به همین دلیل متنی که می نویسند غالباً بسیار کوتاه است (در حد 500 کلمه ) و از طرفی دیگر متن را از سایت های دیگر کپی می کنند و عیناً همان را در سایت خود منتشر می کنند. این کار از نظر گوگل دور زدن قوانین است. گوگل با ارائه الگوریتم پاندا این موضوع را به گوش تمامی وب مستر های جهان رساند.

این کار غلط است. برای نوشتن یک مقاله شما مجبور هستید زمان کافی را برای آن کنار بگذارید و از اصول اولیه سئو مطلع باشید. به همین دلیل پیشنهاد می کنم مقاله سئو نوشته در وردپرس را حتماً مطالعه کنید.

⛔ رفع موارد دیگر که باعث پنالتی شدن وب سایت توسط گوگل می شوند

استفاده از سئو کلاه سیاه برای بالا بردن رتبه سایت هیچ گاه پیشنهاد نمی شود. روش های کلاه سیاه زیادی توسط گوگل شناسایی شده اند و با آمدن الگوریتم هایی مثل پاندا و پنگوئن جلوی بسیاری از آنها گرفته شده است.

اگر از شیوه های قدیمی و منسوخ مثل، محتوای مخفی، عکس مخفی و یا Duplicate content استفاده می کنید، دست نگه دارید. حتی اگر مطالب سایت شما در حال حاظر رتبه خوبی دارند، ممکن است در آینده ای نزدیک به خشم گوگل دچار شوید. پس این موارد را برطرف کنید.

بروزرسانی الگوریتم گوگل را با پنالتی اشتباه نگیرید!

پنالتی شدن سایت در گوگل زمانی اتفاق می افتد که وب سایت قوانین و دستور العمل های Google را نقض کند و در این مواقع سایت خاطی با کاهش رتبه و ترافیک ارگانیک سایت مواجه می شود. اما به طور کلی 2 مورد باعث کاهش رتبه و ترافیک ارگانیک سایت شما می شوند:

  1. بروزرسانی در الگوریتم ها و هسته های گوگل باعث کاهش رتبه سایت شما شده است.
  2. سایت شما توسط گوگل، پنالت شده باشد.
نکته مهم: تاثیرات منفی بروزرسانی الگوریتم و هسته گوگل نباید با پنالتی اشتباه گرفته شود.

بیایید کمی بیشتر توضیح دهم. در یک روز گرم تابستانی در حال بررسی Search Console سایت خود هستید و به یک باره متوجه کاهش آمار بخش های Total clicks و Total impressions می شوید. در این مواقع خود را نبازید، دست و پایتان یخ نزند و با خودتان نگویید “ای وای که سایتم پنالتی شد!”

یک نفس عمیق بکشید و کاری را که به شما می گویم انجام دهید. اول از همه با همکاران و دیگر فعالان حوزه سئو و سایت تماس بگیرید و از آن ها سوال کنید که مشابه همچین موردی برای آن ها رخ داده است یا خیر؟ ( برای اطمینان بیشتر با چند نفر این موضوع را مطرح کنید)

راه دیگر این است که به وسیله ابزار Ahrefs بررسی کنید که رقبای حوزه فعالیت شما هم با کاهش رتبه مواجه شده اند یا خیر؟

همچنین در انجمن های پرسش و پاسخ جستجو کنید و یا از بقیه سوال کنید که آیا سایر وب مسترها با مشکلات مشابهی روبرو هستند یا خیر؟

اگر جواب بله بود پس هیچ جای نگرانی نیست زیرا گوگل در سال بین 500 تا 600 بار الگوریتم های موتور های جستجوگر خود را تغییر و ویرایش می کند (برخی از تغییرات جزئی هستند و برخی دیگر تأثیر بسیار مهمی بر وب سایت شما دارند) حتی گاهی ممکن است یک الگوریتم جدید را معرفی کند.

در همچین مواقعی که الگوریتم ها یا هسته گوگل در حال آپدیت هستند بهترین کار صبر کردن است. به احتمال زیاد با اتمام یافتن آپدیت گوگل، رتبه سایت شما برمیگردد (در غیر این صورت باید سایت خود را با آخرین آپدیت گوگل سازگار کنید).

👨‍💻آقای Gary Illyes وبمستر Trends Analyst Google می گوید:
اگر یک بروزرسانی به SEO سایت شما ضربه زده است نباید آن را به عنوان پنالتی سایت در گوگل در نظر بگیرید. ممکن است شما کار اشتباهی انجام نداده باشید.

البته همه چیز به همین موضوع خاتمه نمی یابد. سایت های هک شده هم باعث افت رتبه می شوند در این مواقع هر چه زودتر محتوای هک شده را پاک کنید.

در رابطه با این موضوع مقاله چطور بفهمیم سایت هک شده و چه کنیم؟ را مطالعه کنید.

سوالات متداول درباره پنالتی سایت در گوگل

✔️ آیا یک سایت با طراحی و ظاهر زشت جریمه می شود؟
جان مولر (مدافع سرچ گوگل) می گوید:
گاهی صفحات زشت که طراحی خوبی هم ندارند، در گوگل رتبه خوبی دارند. اما این همیشگی نیست و گاهیی ممکن است این رتبه تغییر کند.
پس در کل این موضوع به صورت مستقیم نمی تواند باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل شود اما قطعاً باعث کاهش رتبه آن می شود✔️ آیا خرید رپورتاژ باعث پنالتی شدن سایت در گوگل می شود؟
به طور کلی خیر. یکی از اساس مهم رتبه بندی سایت ها بک لینک گرفتن است اما باید یادتان باشد که بلک لینک گرفتن یک کار اصولی و تخصصی است و اگر به درستی انجام نشود (تعداد زیاد بک لینک ) گوگل متوجه این عمل غیر عادی می شود و امکان پنالتی شدن وب سایت توسط گوگل هست.✔️ متنِ هم رنگ با پس زمینه باعث جریمه می شود؟این کار مصداق بارز یکی از روش های سئو کلاه سیاه با نام “Hidden text” است. این روش بسیار قدیمی شده و هرگز در تگ body سایت متنی را مخفی نکنید.✔️ آیا حملات منفی سئو منجر به پنالتی شدن سایت می شود؟
نظرات مختلفی درباره این موضع است، زیرا برخی بر این باور هستند که گوگل به اندازه کافی هوشمند است که این موارد را شناسایی و بی تاثیر کند.
اما در کل این موارد تاثیرات منفی بر روی سئو سایت خواهند گذاشت. آن ها را شناسایی و Disavow کنید.

✔️ آیا ممکن است اشتباهی سایتم پنالتی شده باشد؟
بله به هر حال ممکن است که اشتباهی رخ داده باشد. در این مواقع نادر، پنالتی شدن سایت توسط گوگل به صورت خودکار منقضی می شود.

✔️ همه کار هایی که گفتید را انجام دادم و یک درخواست جدید برای گوگل ارسال کردم؛ چه مدت زمان طول می کشد تا به درخواستم پاسخ داده شود؟
پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. مدت زمان دریافت پاسخ از گوگل منوط به حجم کاری تیم اسپم گوگل و میزان تخلف سایت شما بستگی دارد.✔️بعد از رفع پنالتی گوگل همه چیز به روال عادی بر میگردد؟
پاسخ کلی “بله” است. اگر سایت شما با دیگر الگوریتم های گوگل منافاتی نداشته باشد؛ بعد از رفع پنالتی گوگل همه چیز به روال عادی خود بر میگردد. گوگل کینه به دل نمی گیرد.✔️ همه کار هایی که شما گفتید را انجام دادم اما وضعیت سایتم درست نشد، چه کار کنم؟
اگر همه این موارد را به درستی انجام دادید اما هنوز هم مشکل شما بر طرف نشده است نگران نباشید، این کار را به یک کارشناس سئو بسپارید.
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
سوالات متداول

هرگاه سایت پنالتی می شود به همراه افت شدید رتبه و ترافیک ارگانیک سایت، مالک سایت در بخش Security and Manual actions سرچ کنسول سایت خود پیغامی با این مضمون (manual action ) دریافت می کند.

کارهای غیر طبیعی مثل:

لینک های غیر طبیعی به سایت شما (بک لینک غیر طبیعی )

لینک های غیر طبیعی از سایت شما

محتوای کم با ارزش افزوره کم یا بدون ارزش

باعث حساسیت بیشتر گوگل می شوند و در صورت تکرار، سایت خاطی کارت قرمز را از گوگل دریافت خواهد کرد.

گوگل پنالتی یا پنالتی گوگل (Google Penalty) جریمه ای است برای سایت هایی که قوانین و الگوریتم های گوگل را نادیده می گیرند و از روش های سئو کلاه سیاه (Black hat seo) استفاده می کنند. این جریمه باعث کاهش شدید ترافیک ارگانیک، کاهش رتبه سایت در نتایج گوگل و حتی حذف از نتایج گوگل می شود.

مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
2 دیدگاه
hamedddr
hamedddr
24 آبان 1401 14:36

سلام ما افت شدید از روزی 4هزار یازدید تو دو روز رسیدیم به 400تا هیچ پیامی از سرچ کنسول دریافت نکردم اینم پنالتی? لطفا یک مطلب جامع درباره نحو بستن ایپی خارجی برای سایت فیلم سریال بزارید هیچ کجا تو گوگل ندیدم این مسگل راه حل گفته باشه

آیا مفید بود ؟
0
مهران نجفی
مهران نجفی
25 آبان 1401 08:38

سلام حامد جان/
پیغام پنالتی شدن گوگل در بخش messages نمایش داده نمی شود. از طریق منو سمت چپ روی بخش manual action کلیک کنید، پیغام پنالتی شدن سایت توسط گوگل در این قسمت نشان داده می شود.

و این رو هم بهتون بگم که در پنالتی شدن سایت، افت رتبه و افت بازدید همزمان صورت می گیره. اگر که شما فقط افت بازدید داشته باشید اما رتبه سایتتون تغییری نکرده، این مورد اصلاً شبیه پنالتی نیست.
ممکنه شما از موضوعات ترند روز استفاده کردید یا فیلم هایی که برای شما بازدید و کاربر می آوردن الان دیگه توسط کاربر سرچ نمی شن.
درباره پیشنهادتون برای نوشتن مقاله "بستن ip برای کشور های خارجی" ممنونم. اگر که سایت وردپرسی دارید می تونید به وسیله افزونه وردفنس که در راستچین عرضه شده، ای پی های خارج از کشور رو ببندید.

آیا مفید بود ؟