ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست و کاربرد آن ها کجاست؟

آشنایی با لینک سازی صحیح و تفاوت لینک های فالو و نوفالو برای بررسی سئو سایت ضروری است. در این مقاله با این لینک ها آشنا می شویم. با ما همراه باشید.
لینک سازی یکی از فاکتور های مهم برای بهبود رتبه سایت در گوگل است. اگر به عملکرد وب سایت خود در موتورهای جستجو اهمیت می دهید، دانستن اینکه چه زمانی از لینک nofollow (کد nofollow) استفاده کنید بسیار مهم است. در این مقاله، تعریف لینک‌ فالو (follow) و نوفالو (nofollow)  و اینکه چه تاثیری بر SEO دارند صحبت می کنیم. آشنایی با عملکرد این نوع لینکدهی و استفاده صحیح از آنها علاوه بر اینکه می تواند سایت شما را از جریمه Google محافظت کند، رتبه سایت شما را بهبود می دهد.

0
08 تیر 1400
آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403

لینک فالو چیست؟

لینک  Dofollow یا به اختصار فالو (follow)، یک ویژگی HTML است که برای دنبال کردن لینک ها توسط ربات های جستجو استفاده می شود. اگر یک مدیر وب سایت با لینک dofollow به سایت شما لینک دهد، ربات های موتور جستجو و افراد می توانند شما را دنبال کنند. به این نحو ارزش لینک را به صفحه شما منتقل می کنند. در اینصورت لینک های dofollow برای به دست آوردن رتبه بالا در وب سایت شما واقعاً سودمند هستند. پس بطور خلاصه :

✓ اگر یک سایت با لینک فالو، لینکی به سایت دیگری ایجاد کند، مقداری به آن سایت اعتبار می بخشد.

لینک نوفالو چیست؟

لینک نوفالو اولین بار در سال 2005 معرفی شد، اگر یک سایت با لینک نوفالو، لینکی به سایت دیگری ایجاد کند، آن سایت را معرفی کرده اما تائیدش نمی کند و گوگل در مورد اعتبار آن سایت تصمیم می گیرد. ما با نوفالو کردن لینک به گوگل می گوییم که این لینک را از این صفحه دنبال نکن!

ویژگی لینک nofollow برای جلوگیری از اعتباردهی از لینک ها و دستکاری سیگنال های رتبه بندی ایجاد شده است.

این لینک ها تاثیری در رتبه بندی موتور جستجو در URL مقصد ندارند زیرا Google PageRank را از طریق آنها منتقل نمی کند. در واقع ، گوگل لینک های Nofollow  را کروال نمی کند!

تفاوت لینک های فالو و نوفالو

پیج رنک (PageRank) چیست؟

قبل از ادامه بحث لازم است تا تعریفی از گوگل پیج رنک (Google PageRank) داشته باشیم. پیج رنک یکی از عوامل موثر در رتبه گوگل از لینک هایی است که به سایت وارد می شوند. هر لینک نمره مشخصی دارد و هر چه لینک های بهتر با نمره های بالاتری به سایت خود دریافت کنید، پیج رنک شما افزایش می یابد. چون این امتیاز ها به سایت های دیگر اعتبار انتقال می دهد به آنها Link Juice هم گفته می شود. زیاد بودن پیج رنک منجر به بهتر شدن رتبه سایت شما و بهبود سئو می شود. تفاوت لینک های Nofollow و Follow بر رنک پیج سایت شما موثر است! این معیار در ahrefs تعریف شده و معیاری نسبتا خوبی برای ارزیابی امتیاز  سایت هاست زیرا هیچ دیتای مستقیمی برای پیج رنک گوگل در دسترس نیست.

تفاوت لینک‌ فالو و نوفالو چیست؟

هر چند لینک های follow و nofollow از دید یک کاربر وب یکسان به نظر می رسند اما تفاوت اصلی در کد های HTML لینک فالو و نوفالو مشخص می شود.

لینک Follow

<a href="https://ahrefs.com">متن لینک شده</a>

لینک Nofollow

<a href="https://ahrefs.com" rel="nofollow">متن لینک شده</a>

همانطور که دیدید، کد html آن ها یکسان است و فقط “rel=”nofollow” در لینک نوفالو مشاهده می شود.

✓ با کلیک راست بر روی لینک مورد نظر و انتخاب گزینه inspect می توانید سورس کد html خود را ببینید. تصویر زیر نمونه یک لینک نوفالو شده است.

 

دومین تفاوت در عملکرد و نگرش گوگل نسبت به این لینک هاست. به زبان ساده، لینک های نوفالو به ربات های گوگل می گویند این لینک را از متن صفحه من دنبال نکن، بنابراین ارزش و اعتباری از سایت من به سایت مقصد منتقل نمی شود. در حالیکه زمانی که شما در وب سایت خودتان یک لینک فالو ایجاد می کنید از ارزش صفحه خود به آن سایت مقصد منتقل می کنید. دقت کنید مفهوم انتقال ارزش یک مفهوم ضمنی است.

با افزونه های سئو مانند افزونه یواست سئو می توانید صفحات سایت را فالو یا نوفالو کنید.

چه زمانی از لینک فالو و چه زمان از لینک نوفالو استفاده کنیم؟

با توجه به تفاوت لینک های فالو و نوفالو، پیشنهاد ما اینست که موضوعات مرتبط، محتواهای پربازدید و لینک های داخلی صفخات سایت خود را فالو و موضوعات کم مرتبط، لینک های تبلیغاتی، لینک های کامنت و فروم ها را نوفالو کنید.

نکته: با قرار دادن یک متا تگ با مقدار “nofollow”در هدر، می توانید تمام لینک های یک صفحه وب را دنبال نکنید. با این حال، ما معمولاً از برچسب nofollow استفاده می کنیم تا این امکان را داشته باشیم برخی لینک ها را فالو کنیم در حالی که لینک های دیگری را فالو نمی کنیم.

<meta name=”robots” content=”NOFOLLOW>

مقاله روش های ایندکس کردن سایت در گوگل شما را با عملکرد گوگل آشناتر می کند.

آیا لینک نوفالو به سئو کمک می کند؟

لینک های Nofollow قطعاً می توانند به SEO کمک کنند، اما تاثیر آن ها غیرمستقیم است. برخی بر این باورند که همه لینک های nofollow شده هنوز برخی از PageRank را منتقل می کنند. و بعضی دیگر معتقدند گوگل در بعضی موارد PageRank را منتقل می کند و نه همیشه!

سایت ahrefs مطالعه ای بر روی 44589 نتیجه جستجو در گوگل انجام داده تا مشخص کند که” آیا ارتباطی بین رتبه بندی Google و ویژگی های مختلف بک لینک وجود دارد یا خیر؟

منظور از امتیاز url، رتبه اختصاص داده شده توسط این سایت برای آدرس صفحات است. در تصویر زیر نتیجه این بررسی را مشاهده می کنید.

ارتباط رتبه بندی گوگل با معیارهای بک لینک

choosearea

همانطور که در نمودار پیداست تعداد بک لینک های فالو نسبت به تعداد کل بک لینک ها کمتر است. با اینحال ✓ نوفالو بودن لینک به معنی غیر مهم بودن آن تلقی نمی شود و صرفا فالو بودن، نشان اهمیت لینک نیست.

در بک لینک رایگان یک لیست از تمام سایت‌هایی که لینک فالو  نوفالو ارائه می‌دهند را خواهید داشت.

حتی اگر فرض کنیم لینک های nofollow شده تأثیر مستقیمی بر SEO ندارند، باز هم می توانند تأثیر غیرمستقیم داشته باشند زیرا:

1.لینک های نوفالو به متنوع کردن لینک دهی شما کمک می کنند.

بعضی بک لینک ها به طور کلی نوفالو نمی شوند مانند شبکه های اجتماعی (فیس بوک ، توییتر ، یوتیوب و غیره)، انجمن ها، اطلاعیه های مطبوعاتی، ویکی پدیا (نکته: هرکسی می تواند صفحه ویکی پدیا را ویرایش کند) و….

نکته بعدی اینکه که ممکن است وب سایتی فقط بک لینک های مشخصی را فالو کرده باشد که نشان دهنده روتینی است که در سایت جریان دارد. لینک های نوفالو به شما کمک می کند کمی از روتین سایت خارج شوید.

شما می توانید برای بررسی نسبت لینک های فالو شده در مقابل nofollow برای هر وب سایت یا صفحه وب، از گزارش نمای کلی در Ahrefs Site Explorer استفاده کنید.

ما سایت دیجی کالا را به عنوان نمونه بررسی کردیم.

dofollow دیجی کالا

 

به نظر می رسد 90٪ دامنه های ارجاع دهنده (لینک وب سایت ها) به وبلاگ دیجی کالا دنبال می شوند.

2.ترافیک ورودی را به سایت شما وارد می کند.

کاربران با کلیک روی این لینک ها  وارد سایت شما می شوند و ترافیک سایت شما افزایش پیدا می کند. ورود کاربر به سایت شما در رتبه سایت شما موثر است.

3. می توانند شما را از پنالتی های گوگل محافظت کنند.

اگر یک وب سایت تعداد زیادی بازدید کننده داشته باشد، خرید یک پست تبلیغاتی در آن سایت کاملا منطقی خواهد بود. و اگر برای یک پست پول پرداخت می کنید، احتمالاً می خواهید یک بک لینک قرار دهید تا خوانندگان بتوانند وب سایت شما را به راحتی پیدا کنند.

مشکل کجاست؟ گوگل اعلام کرده است که لینک های پولی را دنبال نمی کند و Google می تواند لینک های پولی را با الگوریتمی دقیق شناسایی کند. به همین دلیل لینک نوفالو به گوگل اعلام می کنید که این لینک پولی نیست! این یکی از تفاوت لینک‌های فالو و نوفالو نیز هست!

برای آشنایی بیشتر با سئو، مقاله راهنمای تشخیص و رفع مشکلات فنی سئو(Technical SEO) را به شما پیشنهاد می دهیم.

جلوگیری از لینک سازی اسپم بانوفالو کردن لینک ها

گاهی سایت های نوپا با قرار دادن لینک صفحات خود در قسمت دیدگاه سایت شما به دنبال کسب اعتبار هستند و چون ممکن است در آینده صفحات آنها حذف یا ریدایرکت شود، برای سئو سایت شما مضر است.

وردپرس، برچسب nofollow را بصورت پیش فرض برای لینک های ارسال نظر اضافه می کند. بنابراین حتی اگر قبلاً نام لینک nofollow را نشنیده اید، با امکان نوفالو وردپرس مطمئن باشید که هر کامنت spam از وبسایت شما هیچ مزیتی برای  SEO آن ها و ضرری برای سایت شما ایجاد نمی کند.

علاوه بر مدییریت لینک های فالو نوفالو، بسیاری از مواردی که در ابتدای طراحی وب سایت باید در نظر داشت در چک لیست سئو بیان شده است. پیشنهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید.

به هر حال اگر مطمئن نیستید که ممکن است کامنتای شما نو فالو نباشد با کلیک بر روی inspect این کد html را ببینید. اگر  rel=nofollow را ببینید لینک نوفالو است درغیر این صورت فالو است.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه مدیریت لینک داخلی، Interlinks Manager
دسته بندی : افزونه سئو
611
فروش
86%
رضایت

حالا که تعریف و تفاوت لینک های فالو نوفالو را دیدیم باید بدانیم که هر چند کاربران از فالو یا نوفالو بودن لینک‌ها با خبر نمی شوند اما بر عملکرد ربات های گوگل و ارتباط صفحات تاثیرگذار است و می تواند رتبه سایت شما را بهبود دهد. لینک های فالو از اعتبار سایت شما کم نمی کند ولی پیج رنک سایت مقصد را بهبود می دهد. پس خیلی خسیس نباشید! به منابع خوب لینک فالو بدهید و در صورت نیاز از لینک نوفالو استفاده کنید.

نظرات و سوالات خود را در این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.