ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

راهنمای تشخیص و رفع مشکلات سئو فنی

یکی از مهمترین اقدامات در بررسی سئو بررسی مشکلات فنی سایت است اگر شما بهترین محتوا را داشته باشید ولی سایت از نظر فنی مشکل داشته باشد گوگل نمی تواند به محتوای شما دسترسی پیدا کند. مشکلات Technical SEO از مواردی است که هر وبمستری باید برای رفع آن اقدام کند. در این مقاله به سراغ رایج ترین مشکلات سئو تکنیکال (technical SEO) و راه حل های رفع آن ها می رویم.

2
15 مهر 1398
آخرین بروزرسانی: 28 فروردین 1403

سئو تکنیکال (Technical SEO) چیست؟

سئو تکنیکال، در کنار سئو on page و off page یکی از مهم ترین ارکان سئو سایت شما محسوب می شود. منظور از سئو تکنیکال، کارهایی است که به استاندارد کردن صفحات برای موتورهای جستجو می پردازد؛ به این صورت که خزش را برای روبات های گوگل آسان کند. به این ترتیب سایت شما برای خزنده های موتور جستجو محبوب می شود و باعث بهبود وضعیت ایندکس، خزنده و کارایی کلی بهتر یک سایت خواهد شد.

-مشکلات سئو فنی و سئو تکنیکال

سئو فنی شامل مؤلفه­ هایی مانند عناوین صفحه، برچسب عنوان­ ها، پاسخ ­های هدر HTTP، نقشه­ های XML ، ریدایرکت 301 و متا داده است. همچنین شامل تجزیه و تحلیل، تحقیقات کلمه کلیدی، توسعه پروفایل بک لینک یا استراتژی های رسانه­ های اجتماعی نمی ­شود. در ادامه به چندین تکنیک برای تشخیص مشکلات سئو فنی پرداخته می­ شود که اغلب مورد غفلت قرار می­ گیرند.

-پروتکل HTTPS برای موتور­های جستجو اهمیت دارد

امنیت سایت با HTTPS از اهمیت بالایی برخوردار است. قبلاً تنها سایت­ های تجاری از پروتکل HTTPS استفاده می­کردند؛ اما امروزه استفاده از آن بسیار رواج یافته. برای بررسی اینکه سایت شما HTTPS است، کافی است نام دامنه خود را در Google Chrome و یا درFireFox  تایپ کنید. اگر پیام “امن” را مشاهده کردید، سایت شما ایمن است. اما در صورتی که سایت شما از پروتکل HTTPS استفاده نمی­کند کافی است مجوز SSL را نصب کنید که بعد از نصب این گواهینامه سایت شما ایمن خواهد شد. شاید کم اهمیت به نظر برسد، این مورد در سئو فنی سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.

رفع مشکلات سئو فنی

مشکلات فنی سایت

-از ایندکس بودن صفحات وب سایت مطمئن باشید

اگر سایت شما در نتایج گوگل ظاهر نمی ­شود، ممکن است در ایندکس بودن صفحات وب شما مشکلی پیش آمده باشد و در صورتی که ایندکس نباشند در موتور­های جستجو یافت نمی­شوند.

برای اینکه مطمئن باشید سایت شما در گوگل ثبت شده در مرورگر خود  site:sitename.com را وارد نمایید. البته توجه داشته باشید بجای sitename آدرس سایت خودتان را وارد کنید.

با این روش می ­توانید تعداد صفحات ایندکس شده سایت خود را مشاهده نمایید. البته ممکن است برخی از صفحات سایت خود را نبینید یا برخی صفحات غیر مرتبط را در این جستجو مشاهده کنید؛ در این حالت بهتر است جستجوی عمیق تری در صفحات سایت مانند صفحه وبلاگ یا محصول داشته باشید.

و یا حتی امکان دارد سایت شما نسخه جدید از وب سایت قبلی باشد پس شما باید نسخه قدیمی را بررسی کنید زیرا احتمال دارد صفحات وب سایت قدیمی ریدایرکت شده باشند.

در هر حال به ایندکس بودن صفحات وب سایت خود اهمیت دهید زیرا نکته مهم و قابل توجهی در سئو تکنیکال می ­باشد.

-فایل Robots.txt را فراموش نکنید

اگر مشاهده کردید که صفحات وب سایت شما هیچ کدام ایندکس نشده­ اند به این نکته پی ببرید که باید فایل Robots.txt را بررسی نمایید.

به مسیر yoursitename.com/robots.txt مراجعه نمایید و بررسی کنید که موارد زیر نمایش داده نشوند:

User-agent: *

Disallow: /

در صورت مشاهده Disallow: / با توسعه دهنده وب سایت تماس بگیرید و یا اگر پیچیده و طولانی است حتما خط به خط آن را بررسی نمایید.

سئو تکنیکال، معرفی راهکار برای robot.txt

-توجه به NOINDEX در رفع مشکلات فنی سئو

صدمه ­های وارد شده از سمت NOINDEX نسبت به Robots.txt بیشتر هستند. زیرا در صورت تنظیم نادرست Robots.txt صفحات وب سایت شما از فهرست ایندکس گوگل خارج نمی ­شوند؛ اما با NOINDEX به آسانی صفحات از ایندکس گوگل خارج می­شوند.

پس بهتر است توسعه ­دهندگان قبل از اجرای آنلاین وب سایت خود وضعیت NOINDEX را بررسی نمایند.

جهت بررسی این موضوع روی صفحات سایت کلیک راست کنید و View Source Code را انتخاب کرده و از دستور Find برای یافتن خط کد­هایی که شامل NOINDEX یا NOFOLLOW هستند، استفاده کنید مانند:

<meta name=”robots” content=”NOINDEX, NOFOLLOW”>

در صورت مشاهده NOINDEX یا NOFOLLOW در کد منبع خود با توسعه ­دهنده وب خود مشورت نمایید اگر که دلیل شخصی برای تغییر وجود ندارد از او بخواهید آن را به صورت زیر تغییر دهد:

< meta name=”robots” content=” INDEX, FOLLOW”>

-نقشه XML سایت را دریابید

نقشه ­های XML به ربات­ های جستجو گوگل کمک می­ کنند تا به طور هوشنمدانه و موثر در سایت شما نفوذ کرده و اطلاعات بیشتری راجع به صفحات سایت شما کسب کنند.

جهت بررسی آدرس سایت خود را در مرورگر به همراه /sitemap.xml وارد نمایید و سپس اگر وب سایت شما نقشه سایت نداشته باشد و یا خطای 404 به شما نمایش داده شود.

بهتر است در اولین اقدام با استفاده از ابزار تولید نقشه سایت xml یا استفاده از افزونه Yoast SEO آن را ایجاد نمایید. می توانید راهنمای سایت ما را در مورد ایجاد نقشه سایت برای سایت های وردپرسی را مطالعه کنید. به کمک افزونه یواست سئو می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

-سرعت سایت را دست کم نگیرید

اگر که سایت شما به طور معمول در 3 ثانیه یا کمتر بارگذاری می ­شود، به این نکته توجه کنید. زیرا سرعت هم برای کاربران و هم گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای شناسایی مشکلات خاص سرعت در سایت می­توانید از Google PageSpeed Insights استفاده کنید که حتما حالت دسکتاپ و موبایل را بررسی کنید.

راه حل ­های این مسئله شامل بهینه سازی، فشرده سازی تصاویر، بهبود حافظه پنهان مرورگر، بهبود زمان پاسخ­گویی سرور و … می­باشند.

بررسی سئو فنی سایت

-یکدست بودن آدرس ­های URL را جدی بگیرید

این مشکل سئو تکنیکال زمانی بروز می­ کند که شما چند صفحه با محتوای یکسان دارید، ولی آدرس­ های URL آن­ها متفاوت است و در نتیجه رتبه سایت شما به تعداد این لینک ­ها تقسیم می­ شود و سبب افت رتبه سایت شما می­ شود.

برای رفع این مشکل شما، آدرس­ های مختلف از صفحه اول سایت خود را در مرورگر امتحان کنید تا بتوانید این آدرس ­ها را شناسایی کنید.

حتی می توانید با وارد کردن site: و در ادامه آدرس سایت، به آدرس­ های URL که گوگل ایندکس کرده دسترسی پیدا کنید که پیشنهاد می­ شود در بازه ­های زمانی مرتب این مورد را چک نمایید.

-ارزش تگ Rel=canonical را بدانید

این تگ برای کلیه سایت ­ها با محتوای یکسان بسیار مهم است. صفحات ارائه شده پویا می ­توانند مانند مطالب تکراری در گوگل باشند. به همین خاطر برچسب Rel=canonical از اهمیت اساسی برخوردار است.

برای بررسی این مورد باید ببینید آیا صفحات مهم سایت شما از تگ Rel=canonical استفاده می­کنند یا نه. که این مورد بسته به محتوای سایت و بستر وب شما، می­تواند متفاوت باشد.

-متن بر روی تصاویر درج نمایید

گوگل تا حدودی قابلیت خواندن متن روی تصاویر را دارد. به همین خاطر پیشنهاد می­ شود که که از درج متن بر روی تصاویر نیز استفاده کنید. هر چند که در ارتقا رتبه سایت چندان اهمیت ویژه ای ندارد اما بهتر است که متن را با کمک CSS بر روی تصاویر درج نمایید از کد های زیر می توانید استفاده کنید:

نیازهای سئو فنی

مشکلات سئو تکنیکال

-به برچسب alt توجه کنید

تصاویری که لینک شکسته دارند و آن­ هایی که برچسب alt را ندارند موقعیتی برای از دست دادن SEO فراهم می ­کنند. که این یک کار ساده برای تقویت ارزش جستجوگر­ها در صفحه شما از طریق تصویر است.

قرار دادن ویژگی alt برای  نظارت بر محتوا تصویر که بخشی از رویه­های عملیاتی SEO شماست را آسان تر می­­کند.

-بک لینک های شکسته و خراب را اصلاح نمایید

گاهی برای شما پیش آمده که با بک لینک های شکسته یا خراب بعد از انتقال سایت به هاست مواجه شده باشید. در قدم اول باید به سرعت این موارد را بررسی و تصحیح نمایید.

ابزار­های زیادی در زمینه شناسایی بک لینک­ های شکسته مانند Google Search Console وجود دارند که می­توانید از آن­ها استفاده نمایید.

مشکلات فنی سئو

  1. مشاهده تعداد نادرست واژه­ها در صفحه:

شاید به این مورد برخورده باشید که با اینکه تعداد واژه­های موجود در صفحه ای از وب سایت شما کمتر از 100 واژه است اما هنگام بررسی سایت با ابزار Screaming Frog متوجه تعداد بیشتری واژه موجود در صفحه شوید در همین مرحله بدانید که مشکلی وجود دارد.

این مشکل می­ تواند به خاطر کد­های جاوا اسکریپت و یا CSS باشد در این حالت بهتر مشکل را با توسعه ­دهندگان وب در میان بگذارید.

-توجه به Meta Refresh در رفع مشکلات فنی سئو

شاید شما در حال خواندن مطلبی در سایتی باشید اما ناگهان احساس کنید که صفحه رفرش شده است و به منو­های سمت چپ یا راست مطالبی افزوده شده است و یا حتی به صفحه ­ی دیگری منتقل شدید؛ مانند ریدایرکت 301. همه این موارد به سبب متا تگ­ ها صورت گرفته است. موارد استفاده از متا تگ ها برای بارگذاری مجدد صفحات وب است که در سایت ­هایی که مطالب آن­ها هر لحظه بروز می­ شود کاربرد دارد.

این تگ­ ها در دسته بندی ریدایرکت ­ها جای گرفته ­اند. استفاده از این تگ­ ها به اندازه ­ای مخاطره ­آمیز است که کارشناسان گوگل نیز استفاده از آنها را برای ریدایرکت آدرس صفحات توصیه نمی­ کنند. پس بهتر است ریدایرکت 301 را به جای آن به کار برد.

شما برای بررسی این مورد از افزونه Redirect Path Checker در مرورگر کروم می­توانید استفاده کنید و پس از شناسایی آن­ها از توسعه دهنده وب خود بخواهید، ریدایرکت 301 را جایگزین آن­ها کند.

-ریدایرکت 301 و 302 و اهمیت آن­ ها در سئو تکنیکال

به کار­گیری ریدایرکت در انتقال سایت می­تواند کمک حال توسعه دهندگان وب قرار گیرد. برای ریدایرکت کردن دائمی یک صفحه از ریدایرکت 301 استفاده کنید؛ زیرا یک دستور دائم شناخته می­شود. اما ریدایرکت 302را زمانی که می­خواهید صفحات به صورت موقت ریدایرکت شوند به کار گیرید.

ریدایرکت برای موتور­های جستجو بدین معنی است، که نه تنها آدرس صفحه تغییر پیدا کرده؛ بلکه محتوا و نسخه بروز شده آن را در آدرس جدید می­توانند پیدا کنند.

گزینه­ های دیگر ریدایرکت مانند دایرکت 302 و یا متا رفرش­ها جایگزین­های ضیف­تری به جای دایرکت 302 هستند. توصیه می­کنیم فهرست ریدایرکت­ها را هفتگی یا ماهانه بررسی نمایید.

-بررسی لینک دهی ­داخلی سایت در رفع مشکلات سئو تکنیکال

ساختار لینک ­های داخلی بر نفوذ موتور­های جستجو در سایت شما تاثیر­گذار هستند. به همین خاطر اگر سایت بزرگی دارید و لینک­دهی به صفحات مختلف در آن زیاد نیست؛ لطفا به این نکته توجه کنید. اما اگر سایت کوچک وردپرسی دارید جای نگرانی زیادی نیست.

اگر تمرکزخاصی بر روی مبحث لینک­دهی داشته باشید موجب ارتقا رتبه بندی سایت خود می­ شوید.

برای اینکه نمای کلی از لینک ­های داخلی سایت خود به دست آورید؛ پیشنهاد می­کنیم بر روی قسمت­های مختلف سایت خود کلیک کنید و ارتباط آن­ها را با هم بیابید. به خصوص لینک­ های داخلی صفحات مهم و صفحه محصولات را حتما در برنامه کاری خود قرار دهید.

 

در این مقاله 15 مورد از مشکلات سئو تکنیکال یا سئو فنی و راه ­حل­ های آن­ها را مشاهده کردید. امید است که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن در جهت ارتقا رتبه سایت خود بهره بگیرید هر چند که بهینه سازی تنها به این موارد ختم نمی­ شود.

 

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
2 دیدگاه
diako533
diako533
16 مهر 1398 18:50

عالی بود ...دستتون درد نکنه

آیا مفید بود ؟
0
فرزانه همتیان
فرزانه همتیان
17 مهر 1398 10:09

سلام وقتتون بخیر
ممنون از توجه شما ???

آیا مفید بود ؟