ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

نقشه سایت چیست؟ چگونه Sitemap بسازیم؟

اضافه کردن نقشه سایت یکی از مهمترین کارهایی است که بعد از راه اندازی سایت باید انجام دهید. این کار برای معرفی ادرس های سایت شما و ارتباطی که با هم دارند به خزنده های گوگل بسیار مهم است. در این مقاله می فهمید چطور نقشه سایت وردپرس را بدون هیچ دردسری با افزونه yoast ایجاد کنید. همچنین در کمترین زمان آن را در سرچ کنسول ثبت کنید.

0
02 خرداد 1398
آخرین بروزرسانی: 05 فروردین 1403

معرفی سایت به گوگل مهم ترین مرحله پس از راه اندازی سایت است. یکی از راه های معرفی بهتر و بهینه تر سایت به گوگل نقشه سایت (XML Sitemap) است. سایت مپ کمک می کند که گوگل موضوع سایت شما را بهتر متوجه شود و این مساله به بهبود سئو سایت شما کمک می کند. در این مقاله به شما می گوییم که نقشه سایت چیست؟ آیا لازم هست من هم برای سایتم آن را داشته باشم؟ برای یک سایت وردپرسی چگونه سایت مپ بسازیم؟ و چطور Sitemap سایت را به موتور های جستجو را معرفی کنید.

choosearea

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت فایلی است که برای شناسایی سایت شما توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو، لیست صفحات شما، ساختار محتوای وب سایت و زیرمجموعه های سایت شما را نگهداری می کند. خزنده های موتورهای جستجوگر مانند Googlebot که صفحات را خزش می کنند، این فایل را می خوانند تا با هوشمندی بیشتری صفحات مختلف سایت را ثبت یا اصطلاحا ایندکس کنند. این فایل متنی تمامی آدرس های صفحات موجود در سایت شما را دارد. این فایل اطلاعاتی مانند آخرین به روزرسانی صفحات و ارتباط صفحات با یکدیگر را هم در بر دارد و احتمال اینکه با داشتن سایت مپ صفحات شما ایندکس شوند بیشتر است.

گوگل اولین بار مفهوم نقشه سایت را در ژوئن 2005 در googleblog.blogspot.de ارائه داد. پس از مدت کوتاهی، سایر موتورهای جستجو قبل از اینکه طرح XML استاندارد برای نقشه سایت در سال 2006 توسعه یابد، این ایده را عملی کردند. یک نقشه سایت لزوماً نباید حاوی تمام صفحات یک دامنه باشد. اگر تعداد زیادی محتوا در یک صفحه وجود داشته باشد، توصیه می شود فقط مهمترین صفحات جهت معرفی به نقشه سایت مشخص شود.

اگرچه نقشه های سایت به خودی خود رتبه شما را در نتایج جستجو بالا نمی برد، اما به ربات های موتور جستجوها کمک می کند بهتر سایت شما را Crawl یا بررسی کند. شاید بپرسید آدرس نقشه سایت چیست؟ برای دسترسی به sitemap به انتهای آدرس دامنه تان sitemap_index.xml اضافه کنید. آدرس Sitemap به صورت روبرو در می آید  http://Yourdomain.com/sitemap_index.xml. در واقع به جای Yourdomain آدرس دامنه تان را قرار دهید  صفحه ای مانند زیر برای شما نشان داده می شود. دقت کنید که فایل Sitemap تنها می تواند 50000 آدرس را در خود جای بدهد و مجاز است که حجم آن تا 50 مگابایت باشد. اگر تعداد آدرس های شما بیشتر از 50000 تا بود از فایل ایندکس سایت مپ باید استفاده کنید.

نقشه سایت

همانطور که گفتیم حداکثر تعداد فایل داخل سایت مپ تا 50000 تا می تواند باشد اما بهتر است اگر تعداد آن بیش از 5000 تا است از فایل ایندکس سایت مپ استفاده کنید. هر فایل ایندکس شامل چندین URL است. شما می توانید یک فایل ایندکس ایجاد کنید که شامل 50000 فایل و هر کدام 50000 URL باشند. نقشه سایتی که در تصوصر قبل دیدید یک فایل ایندکس بود که ساختاری مشابه نقشه سایت دارد. هر لینک در فایل ایندکس خود شامل آدرس صفحاتی از سایت است. با زدن یکی از لینک های تصویر قبل و زدن View Source ساختار زیر را مشاهده خواهید کرد. این ساختار با تگ sitemapindex شروع می شود. هر فایل ایندکس شامل تگ <LOC> و <Sitemap> است.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><?xml-stylesheet type="text/xsl" href="//www.rtl-theme.com/wp-content/plugins/wordpress-seo-premium/vendor/yoast/wordpress-seo/css/main-sitemap.xsl"?>
<sitemapindex xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<sitemap>
<loc>https://www.rtl-theme.com/post-sitemap1.xml</loc>
<lastmod>2021-12-25T16:45:52+00:00</lastmod>
</sitemap>
<sitemap>
<loc>https://www.rtl-theme.com/post-sitemap2.xml</loc>
<lastmod>2022-01-19T06:04:45+00:00</lastmod>
</sitemap>
<sitemap>
<loc>https://www.rtl-theme.com/post-sitemap3.xml</loc>
<lastmod>2022-01-29T07:13:14+00:00</lastmod>
</sitemap>
<!-- XML Sitemap generated by Yoast SEO -->

ساختار هر یک از این فایل های ایندکس به صورت زیر است. هر آدرسی که در سایت مپ قرار می گیرد دارای تگ <URL> و <LOC> است. سایر تگ ها اختیاری هستند.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><?xml-stylesheet type="text/xsl" href="//www.rtl-theme.com/wp-content/plugins/wordpress-seo-premium/vendor/yoast/wordpress-seo/css/main-sitemap.xsl"?>
<urlset xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:image="http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1" xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1 http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1/sitemap-image.xsd" xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>https://www.rtl-theme.com/products/</loc>
<lastmod>2022-01-29T09:48:51+00:00</lastmod>
</url>
<url>
<loc>https://www.rtl-theme.com/date-madule-for-whmcs-template/</loc>
<lastmod>2018-12-06T21:44:33+00:00</lastmod>
<image:image>
<image:loc>https://files.rtl-theme.com/attachments//2018/09/73eff1da3ad1e7991425258349905917806292d84c2903.png</image:loc>
<image:title><![CDATA[36986_c323393988d8fb5963e90cf9c]]></image:title>
</image:image>
<image:image>
<image:loc>https://files.rtl-theme.com/products/content/2018/09/79951_6f5f719b2e79790d452affdad.png</image:loc>
<image:caption><![CDATA[ماژول تاریخ حرفه ای WHMCS | افزونه تاریخ برای اسکریپت WHMCS]]></image:caption>
</image:image>
</url>
</urlset>
<!-- XML Sitemap generated by Yoast SEO -->

انواع نقشه سایت چیست؟

حالا که فهمیدید نقشه سایت چیست. باید بدانید که انواع مختلفی نیز دارد که شامل نقشه سایت از نوع XML، نقشه سایت HTML، نقشه سایت ویدئویی، نقشه سایت تصاویر و نقشه سایت موبایل می شوند. از این بین انواع نقشه سایت، دو نوع نقشه سایت HTML (برای بازدید کنندگان وب سایت) و XML (برای موتورهای جستجو) برای بازاریابی دیجیتال، بسیار مهم هستند.

نقشه سایت XML

نقشه سایت XML، نمای کلی از یک وب سایت را به زبانی قابل فهم برای گوگل بوت ارائه می دهد. یک گوگل بوت می تواند از نقشه سایت XML برای یافتن صفحات و فهرست بندی آسان تر وب سایت استفاده کند.

نقشه سایت HTML

نقشه سایت HTML یک سایت مپ دیداری و قابل فهم است که برای کاربران وب سایت ایجاد می شود. این نوع نقشه به طور مستقل در یک صفحه از وب سایت و اغلب با عنوان نقشه سایت قرار دارد. نقشه سایت از نوع HTML، صفحه ای است که شامل لیستی از صفحات پیوند داده شده بوده و باعث می شود کاربران بتوانند به راحتی در یک صفحه وب جستجو نموده و صفحات مورد نظر خود را پیدا کنند.

در این مقاله ما میخواهیم نقشه سایت XML را توضیح دهیم.

اگر به دنبال ایندکس سریع تر صفحات سایت هستید روش های ایندکس صفحات سایت در گوگل را بخوانی

چرا به نقشه سایت XML نیاز دارید؟

از نظر سئو (Search Engine Optimization) نقشه سایت در سئو وردپرس بسیار اهمیت دارد به نظر شما مزیت یک نقشه سایت چیست؟ دقت کنید همانطور که گفتیم ایجاد نقشه سایت به تنهایی تأثیری در رتبه شما در نتایج جستجو نخواهد داشت. اما اگر صفحاتی در سایت شما وجود دارند که ایندکس نشده اند، نقشه سایت راهی برایتان ایجاد می کند که موتورهای جستجو راجع به آن بدانند و آن را به درستی در لیست نتایج جستجو بیاورند.

✔️ نقشه های سایت برای بلاگ ها و سایت های جدید بسیار پرکابرد و مفید است؛ چون بیشتر سایت ها و وبلاگ های جدید معمولا بک لینکی ندارند. این مساله کار موتورهای جستجو را برای یافتن آن صفحات سخت می کند. اما نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا بهتر سایت شما را شناسایی کرده و صفحات آن را ایندکس کنند.

✔️ یادآوری یک نکته اینجا ضروری است: وقتی سایتی ایجاد کردید، اگر آن را به درستی به موتورهای جستجو معرفی نکنید، در سطح دنیای وب ناشناخته خواهید ماند. حتی اگر هزینه تبلیغات سنگینی هم متقبل شوید، هیچ تبلیغی به اندازه موتورهای جستجو نمی تواند سایت شما را به مخاطبانتان معرفی کند.

✔️ برای سایت های محبوب هم نقشه سایت کمک میکند که سایت ارتباط مؤثرتری با موتورهای جستجو داشته باشد. آنها می توانند حدس بزنند هر چند وقت یکبار سایتتان را آپدیت می کنید. کدام بخش ها از سایتتان زودتر بروز می شوند، نرخ بررسی crawl rate سایتتان را تعیین می کند و… همه این مسائل باعث بهبود دید عمومی نسبت به موتورهای جستجو می شود.

چگونه سایت مپ بسازیم؟آموزش ساخت نقشه سایت برای وردپرس با Yoast Seo 

راه های مختلفی برای ساخت نقشه سایت XML در وردپرس وجود دارد. در این آموزش می خواهیم بگوییم که چگونه با  افزونه یواست سئو سایت مپ بسازیم. این پلاگین محبوب علاوه بر بهینه سازی پست ها و صفحات، کارهای جانبی دیگر مثل ایجاد نقشه سایت را امکان پذیر می کند.

پس از انجام تنظیمات مربوطه، هر زمان مقاله یا صفحه جدیدی منتشر کنید، افزونه یواست سئو به طور خودکار از صحت افزوده شدن آدرس صفحه مدنظرتان به نقشه سایت اطمینان حاصل می کند.

اگر با افزونه yoast آشنایی ندارد در مقاله آموزش افزونه Yoast Seo توضیحات کامل را می توانید مطالعه نمایید.

اولین کاری که باید انجام دهید نصب افزونه و فعالسازی آن روی سایت تان است. بعد از آن در منو اصلی وردپرس گزینه ای به نام سئو فعال می شود. در برخی نسخه های یواست سئو، گزینه نقشه XML سایت به صورت پیش فرض فعال نیست. پس باید آن را روشن کنید. در منو اصلی وردپرس به دنبال گزینه سئو بگردید. از مسیر پیشخوان وردپرس > سئو > عمومی > سربرگ امکانات، چراغ نقشه های XML سایت را روشن کنید. تا اینجا متوجه شدید که نقش یواست سئو در ایجاد نقشه سایت چیست.

تنظیمات افزونه یواست سئو

choosearea

ایجاد و فعالسازی نقشه سایت در یواست سئو

❗️ اگر نقشه سایت به صورت پیش فرض توسط افزونه دیگری و از قبل در سایت شما فعال باشد، یواست سئو در صفحه اصلی داشبورد وردپرس، هشداری را نمایش و در آن توضیح می دهد اگر دو افزونه وردپرس، نقشه سایت را همزمان ایجاد کنند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

برای ساخت نقشه سایت برای وردپرس بعد از اینکه چراغ نقشه سایت را روشن کردید حالا گزینه “مشاهده نقشه سایت” را بزنید تا سایت مپی که برایتان ایجاد شده را مشاهده کنید.

مشاهده نقشه سایت از طریق یواست سئو

همانطور که در بخش نقشه سایت چیست گفتیم آدرس مربوطه برای شما باز شده و می توانید لینک های موجود در نقشه سایت را ببینید.

اگر با خطا در ساخت نقشه سایت روبرو شوید رفع خطای 404 نقشه سایت yoast seo را بخوانید.

ساخت نقشه سایت با استفاده از ابزار گوگل

جهت ساخت ساخت نقشه سایت برای وردپرس می توانید از افزونه ها و ابزارهای دیگری نیز استفاده نمایید. یکی از مهمترین و بهترین نرم افزارها جهت این مورد ابزار Google XML Sitemaps می باشد. در ابتدا در داشبورد وردپرس به مخزن وردپرس رفته و Google XML Sitemaps را تایپ نموده و پس از مشاهده نتایج، افزونه مربوطه را نصب نمایید.

ساخت نقشه سایت با Google XML Sitemaps

نحوه پیکربندی نقشه سایت با افزونه Google XML Sitemaps

برای پیکربندی بیشتر این پلاگین می توانید از پیشخوان > تنظیمات به XML-Sitemap رفته و تنظیمات مدنظرتان را انجام دهید.

  • در قسمت بالا افزونه اطلاعاتی را در مورد وضعیت سایت در اختیار شما قرار می دهد. اگر افزونه قادر به پینگ موتورهای جستجو نباشد به شما اطلاع داده می شود.
  • از بخش basic options می توانید با مارک دار کردن گزینه موتورهای جستجو شامل گوگل و بینگ، سایت خود را جهت آپدیت های منظم به این موتورهای مشهور معرفی کنید.
  • با مارک دار کردن گزینه  Add sitemap URL to the virtual robots.txt file آدرس نقشه سایتی را که به صورت خودکار ایجاد شده است در فایل robots.txt ذخیره می کنید.
  •  گزینه  Try to increase the memory limit جهت تعیین سایز و حجم فایل می باشد که برای جلوگیری از حجم بیش از حد سایت مپ قرار داده شده است.
  • گزینه Try to increase the execution time limit to برای تعیین تایمی است که فایل نقشه سایت باید لود شود. می توانید یک سقف جهت حداکثر زمانی که می تواند لود آن طول بکشد تعیین نمایید.
  • با کلیک روی Try to automatically compress the sitemap if the requesting client supports it می تونید نقشه سایت را فشرده یا اصطلاحا کمپرس نمایید.
  • با انتخاب گزینه Allow anonymous statistics یک گزارش برای سایت پشتیبان افزونه ارسال می شود تا امکان تحلیل وضعیت افزونه را داشته باشد.

همچنین در مراحل بعدی مشاهده خواهید نمود که به صورت دستی نیز می توانید نقشه سایت را ایجاد و گوگل معرفی نمایید.

آموزش ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل

بعد از اینکه یاد گرفتیم چگونه سایت مپ بسازیم، اگر نمیدانید چطور Sitemap را به موتور جستجو معرفی کنید این بخش را مطالعه کنید. دقت کنید که اگر هنوز سایت خود را در سرچ کنسول ثبت نکرده اید با آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول این کار را انجام دهید.

موتورهای جستجو در شناسایی نقشه سایت بسیار هوشمند هستند. هر بار که محتوای جدیدی منتشر می کنید، پیغامی به گوگل ارسال می شود که سایت شما آپدیت شده و در نقشه سایت تغییراتی ایجاد شده است. بنابراین مرحله بعدی معرفی Sitemap به گوگل است. این کار از طریق سرچ کنسول صورت می گیرد. با این کار، مزیت های مهم دیگری مثل نمایش خطاها، ایندکس صفحات در گوگل و … نصیبتان می شود که برای شما به عنوان یک وب مستر بسیار مفید هستند.

از مسیری که در همین مقاله گفتیم می توانید نقشه سایت را ببینید. آدرس نقشه سایت xml را کپی کرده و دوباره به سرچ کنسول بر گردید. در ستون سمت چپ گزینه Site Map را مشاهده خواهید کرد.

نقشه های سایت شما در اینجا(پایین صفحه) لیست شده اند. در بالای این صفحه هم می توانید نقشه خود را معرفی یا به اصطلاح Submit می کنید.

ثبت سایت مپ در سرچ کنسول

معرفی در سایت Robots.txt

با آموزش چطور Robots.txt وردپرس را برای سئو بهینه کنیم؟ می توانید نقشه سایت خود را در Robots.txt ثبت کنید و با این فایل آشنا شوید. وارد این فایل شده و کد زیر را به آن اضافه کنید.

Sitemap: https://www.rtl-theme.com/sitemap_index.xml

ابزارهای آنلاین و رایگان ساخت نقشه سایت برای وردپرس

ابزارهای آنلاین و وب سایت های دیگری هم وجود دارند که می توانید از آنها به سادگی استفاده کنید و نقشه سایت خود را بسازید. در ادامه لیست برخی از آنها را آورده ایم.

نکته: حداقل یک بار در ماه، نگاهی به سرچ کنسولتان داشته باشید. همینطور که سایتتان بزرگتر می شود، اطلاعات مفیدتر و بیشتری در مورد سایت و اینکه از نظر موتور های جستجو چطور دیده میشود خواهید دید. این کار در مورد عملکرد سایت شما و اینکه چطور می توانید سایت خود را برای موتور های جستجو بهینه کنید اطلاعات مفیدی به شما می دهند.

در این مقاله گفتیم که نقشه سایت چیست و چگونه سایت مپ بسازیم. لازمه اینکه هر سایت بتواند توسط ربات های گوگل دیده شود این است که Sitemap داشته باشد. امیدوارم این مقاله سوالات شما را درباره نقشه سایت پاسخ داده باشد. اگر سوال یا نکته ای بود خوشحال می شوم در کامنت ها با ما در میان بگذارید.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.