ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
کسب درآمد

دلایل موفقیت دیجی کالا چیست؟

اگر می خواهید وجه تمایز دیجی کالا با سایر استارتاپ ها را بدانید تا بتوانید به عنوان الگوی مناسبی برای شروع کسب و کار خود از آن استفاده کنید، در این مقاله با ما همراه باشید تا رازهای موفقیت دیجی کالا را به شما بگوییم.

2
20 آذر 1400
آخرین بروزرسانی: 15 فروردین 1403

احتمالا همه شما یک بار سایت دیجی کالا را باز کرده و حتی از آن خرید کرده اید. دیجی کالا یکی از استارتاپ های موفق ایرانی است که سهم بالایی در فرهنگ سازی برای خرید آنلاین دارد. شاید برای شما سوال باشد که چرا این کسب و کار اینترنتی مثل بقیه استارت آپ ها شکست نخورد؟ راز موفقیت دیجی کالا چه بود و چطور به بهترین فروشگاه اینترنتی ایران و خاورمیانه تبدیل شد؟ این شرکت چه استراتژی هایی به کار برد تا توانست به برند دیجی کالا تبدیل شود؟ اگر می خواهید بدانید که این سایت به عنوان یک استارتاپ چطور توانست موفق شود و داستان پیروزی آن را بدانید در این مقاله دلایل موفقیت دیجی کالا را تحلیل می کنیم.

رازهای موفقیت دیجی کالا

دیجی کالا با یک ایده خلاقانه طراحی سایت فروشگاهی شروع شد اما این ایده گسترش پیدا کرد و امروز توانسته 104،000 فروش در سال داشته باشد. در ادامه دلایلی که باعث شد این مجموعه به یکی از محبوب ترین و موفق ترین فروشگاه های اینترنتی تبدیل شود را آورده ایم.

1- تیم سازی مهمترین دلیل موفقیت استارت آپ دیجی کالا

اگر از منتورها و فعالین حوزه کسب و کار سوال کنید که “مهمترین دلیل شکست استارت آپ ها چیست؟” احتمال 90 درصد تیم سازی را دلیل پیروزی و اختلاف نظر و از هم پاشیده شدن تیم را دلایل اصلی شکست می گویند. حالا بیابید این مورد را در ابتدای راه اندازی دیجی کالا بررسی کنیم زیرا اولین دلیل موفقیت دیجی کالا تیم سازی بود.

دیجی کالا چگونه شروع کرد؟ برادران محمدی در سال 1385 با یک تیم 5 نفره، این سایت را استارت زدند. هر دو برادر از تمام توان خودشان در زمینه برنامه نویسی و گرافیک استفاده کردند و تمرکزشان را بر تولید محتوای قدرتمند گذاشتند.

توجه به تیم سازی بقدری مهم است که سرمایه گذاران زیادی به جای سرمایه گذاری روی ایده بر روی تیم سرمایه گذاری می کنند و ایده را تا حدی تعدیل می کنند یا تغییر می دهند.

2- تحلیل بازار اولین گام راه اندازی کسب و کار

قبل از ورود به بازار، مشتری، رقبا، هزینه، منابع و پتانسیل بازار را بسنجید. دغدغه آن زمان نبود سایتی با بررسی و نقد محصولات الکترونیکی بود که این دو برادر این مساله را درک کردند و همین ایده جرقه ای برای راه اندازی سایت دیجی کالا شد.

حمید محمدی در یکی از گفتگوهای خود اشاره کرد که ” اولین مرحله، طراحی مدل کسب و کار دیجی‌کالا و توسعه آن با توجه به شرایط کشور و مخاطبان بود. در ابتدای راه اندازی تمرکز را بر تولید محتوای غنی، تخصصی و نقد و بررسی بی طرفانه گذاشتیم. این مهمترین نیاز مشتریان ما بود که مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفت و شاید بتوان گفت مهمترین دلیل موفقیت دیجی کالا بود.”

✔️ آیا نیاز به محصولات (خدمات) شما وجود دارد؟

✔️ چه کسانی به آنها نیاز دارند؟

✔️ رقبای شما کدام خدمات یا محصولت شما را ارائه می کنند؟

✔️ رقابت در این بخش از بازار چطور است؟

✔️ کسب و کار شما چه وجه تمایزی با سایر رقبا دارد؟

در واقع دیجی کالا با تمرکز بر روی فروش گجت های محدود شروع و محصولات خود را کم کم توسعه داد. جدا از این، دیجی کالا با بررسی نیاز های بازار، اقدام به راه اندازی استارت آپ های جدید می کند. مثلاً پلتفرم فروشگاه ساز دیجی کالا “دیجی فای” یکی از بخش های تازه تاسیس این شرکت مادر می باشد.

3- استراتژی واضح

برای اینکه بتوانید ایده کسب و کاری خود را به واقعیت تبدیل کنید ابزار رسیدن به هدف و نقشه راه باید از ابتدا مشخص باشند. این مجموعه در ابتدا مشخص کرد که هدف از کسب و کار خود، ارائه اطلاعات وسیع، نقدهای حرفه ای و ارائه یک تجربه خرید خوب است. این استراتژی ترکیبی از سایت های CNET و Amazon بود و همین یکی از رازهای موفقیت دیجی کالا شد.

4- شروع و عدم اتلاف وقت

اتلاف وقت و شروع ایده آل، یک دام بزرگ بر سر راه کسب و کارهای نوپاست. با یک طرح ساده شروع کنید تا اشکالات احتمالی برای شما واضح شوند. سپس بهبود عملکرد و بهبود طرح کسب و کار را به مرور انجام دهید. استارت دیجی کالا با یکی از قالب های جوملا زده شد. تصور کنید اگر از همان ابتدا به فکر طراحی اپلیکیشن و وب سایت اختصاصی بودند چقدر زمان را از دست می دادند!

برادران محمدی مدیریت هزینه، بهبود عملکرد و دوری از تجمل گرایی را در راس کار خود قرار دادند که یکی از دلایل موفقیت دیجی کالا بود.

5- بهبود عملکرد و کارایی

بهبود عملکرد و فرایندها در هر مرحله از کسب و کار می تواند موجب موفقیت سریعتر شود. همانطور که گفتیم زمانی که دیجی کالا شروع به کار کرد کشور از نظر زیرساخت فناوری اطلاعات وضعیت مناسبی نداشت. دیجی کالا از این وضعیت و زیر ساخت و عدم وجود قوانین شفاف نا امید نشد و بر بهبود مداوم تمرکز کرد که یکی از دلایل پیشرفت این شرکت است.

علاوه بر شروع بموقع، تمرکز بر بهترین روش های بهره وری و رفع نیاز مشتری در هر مرحله باعث شد دیجی کالا مثل بسیاری از استارت آپ ها شکست نخورد.

6- جذب سرمایه گذار

رشد هر کسب و کاری نیاز به سرمایه گذاری دارد. جذب سرمایه گذار می تواند سرعت رشد کسب و کار شما را کاملا صعودی کند که در ادامه انواع روش های سرمایه گذاری بر کسب و کار را به طور خلاصه بیان کردیم. دیجی کالا در سال 1391 برای اولین بار با جذب سرمایه از شرکت سرآوا توانست رشد 200% را تجربه کند. همین مساله یکی از دلایل موفقیت دیجی کالا شد.

  •  جذب سرمایه گذار
  • وام
  • گرنت
  • سرمایه‌گذاران فرشته (Angel investors)
  • سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding)

7- تمرکز روی تولید محتوای قوی نه صرفا فروش

دیجیکالا بر تولید محتوای حرفه ای تاکید دارد. بباید بدانید که تولید محتوا مهم است و نباید آن را دست کم بگیرید. شرکت هایی که فقط به دیده شدن خودشان در نتایج و فروش فکر می کنند نمی توانند تجربه کاربری خوبی را رقم بزنند شما باید در درجه اول محتوایی تولید کنید که نیاز کاربران را برآورده کند. به صورت مستمر محتوای با ارزش تولید کنید.

این سایت به طور ویژه به تقویت بخش مقالات، توضیحات و اینفوگرافی محصولات و تولید پادکست اقدام کرده است. به علاوه برای محصولات ویدیو نقد و بررسی می گذارد و به تبلیغات گسترده ای دست زده است. دیجی کالا از زمانی که شروع به کار کرد به تولید محتوای غنی پرداخت که هیچ سایت دیگری به آن نپرداخته بود. در واقع تمرکز آنها بر تولید محتوا درباره گجت های دیجیتال بود. تولید محتوای غنی به شکل مداوم یکی از رازهای موفقیت دیجی کالا بود.

8- تجربه کاربری مناسب

یکی ازرازهای موفقیت دیجی کالا این است که این مجموعه تجربه کاربری مناسبی را به مشتریان خود می دهد و سعی می کند که همیشه آن را بهبود بدهد و از نظرات کاربران در این بهبود استفاده کند. این شرکت با بررسی نیاز و رفتار مشتری و شناخت علایق کاربران تعداد کاربران خود را افزایش داده است. مثالی از تجربه کاربری مناسب ارائه موجودی به روز کالاها، رعایت روانشناسی رنگ ها و ظاهر مناسب سایت، بخش نظرات و پاسخ دهی به موقع به کاربران، اطلاعات جامع در صفحه محصول و غیره است.

9- امکان مقایسه محصولات

دیجی کالا بر خرید هوشمندانه و آگاهانه تاکید دارد. به همین دلیل امکان مقایسه محصولات را فراهم کرد تا کاربران قبل از خرید محصولات را با یک دیگر مقایسه کنند. شعار دیجی کالا بررسی، انتخاب و خرید کالا است.

10- تنوع بالای محصولات

شرکت دیجیکالا در شروع کار خود فقط به فروش محصولات دیجیتالی می پرداخت. به تدریج تنوع محصولات خود را بالا برد که این تنوع برند و محصول باعث پیشرفت این شرکت و رضایت کاربران شد.

11- پشتیبانی بعد از خرید

دیجی کالا یک طبقه جداگانه را به امور مشتریان خود اختصاص داده است که مشتریان می توانند محصولات را به راحتی و در بازه زمانی 7 روزه تعویض کنند. کیفیت بسته بندی مناسب، و جلب اعتماد کاربران از اصل بودن محصول. وقتی اعتماد شما جلب شود و مطمئن شوید کالا اصل است با پرداخت کمی پول بیشتر مشکل نخواهید داشت. خدمات دیجی پلاس یکی دیگر از خدمات پشتیبانی محصولات است.

12- تضمین بهترین قیمت و اصل بودن کالا

تضمین اصل بودن کالا از دیگر خدماتی است که دیجی کالا را از سایر فروشگاه ها متمایز می کند. این سایت با مقایسه قیمت ها بهترین قیمت را به مشتریان خود ارائه می دهد.

13- تبلیغات موثر

از آنجایی که کاربران این سایت  از همه قشرهای مردم است این شرکت برای تبلیغات از همه روش های سنتی و آنلاین استفاده می کند. این کار را از طریق همه رسانه های مردمی انجام می دهد. تبلیغات سنتی را از طریق تلویزیون، رادیو و بیلبوردها است. این سایت با تبلیغات، توانسته مشتریان زیادی را جذب کند و همین تبلیغات یکی از رازهای موفقیت دیجی کالا شده است.

14- طرح های وفاداری مشتریان

برای اینکه بتوانید از فروشگاه اینترنتی خود به سود بالایی برسید باید بر روی مشتریان وفادار سرمایه گذاری کنید. دیجی کالا هم روی وفاداری مشتریان خود تمرکز کند یکی از این طرح های وفادارای باشگاه مشتریان و امتیازات دیجی کلاب است که کارربان با هر خرید امتیاز دریافت می کنند و سپس با استفاده از امتیازات خود محصول دیگری خرید می کنند. ارائه کدها و بن های تخفیف در مناسبت های مختلف، طرح های فروش ویژه روزانه و تخفیفات شگفت انگیز از مواردی است که سایت دیجی کالا برای مشتریان ارائه می دهد.

15- زمان شروع به کار مناسب

یکی دیگر از دلایل موفقیت دیجی کالا این بود که نسبت به رقبای حال حاضر خود زمانی شروع به کار و اجرای ایده خود کرد که هنوز چنین فروشگاهی در ایران طراحی نشده بود. در واقع رقیب جدی نداشت.

16- شناسایی درست مشکلات و رفع اصولی آنها

از دیگر دلایل موفقیت این مجموعه این است که با قصد رفع مشکلات موجود وارد شد. یکی از این مشکلات عدم وجود فروشگاه محصولات اصل و دیگری نبود محتوای مناسب و امکان بررسی محصولات بود. آنها دقیقا می دانستند که دلیل وجودی فروشگاهشان چیست و می خواهند چکار انجام دهند.

17- طراحی حرفه ای صفحه محصول

شما تا به حال به این نکته توجه کرده اید که صفحه محصول این سایت چقدر حرفه ای و جامع است. صفحه محصولات آن کاملا در جهت اعتمادسازی کاربران طراحی شده و به مواردی مانند زیر پرداخته است. صفحه حرفه ای محصول یکی از رازهای موفقیت دیجی کالا است

✔️ ضمانت بازگشت وجه به صورت شفاف

✔️ با قرار دادن نمودار قیمت به کاربران امکان مشاهده نوسان قیمت کالاها رد طول زمان را می دهد.

✔️ فیلتر هوشمند و حرفه ای دیجی کالا یعنی جست و جوی پیشرفته محصولات بر اساس ویژگی های آنها مانند برند، حداقل و حداکثر قیمت، نام فروشنده

✔️ نمایش تعداد خریدارانی که محصول را پیشنهاد داده اند

✔️ امکان تحویل اکسپرس و پرداخت در محل

✔️ لیست فروشندگان کالای موردنظر

✔️ بررسی تخصصی محصول

✔️ انتشار هر نوع دیدگاه مثبت و منفی درباره محصول

✔️ انتشار تصاویر کاربران از محصول خریداری شده

سایت دیجی کالا با امکانات کاملی که دارد و رفع نیاز کاربران به خصوص ارائه اطلاعات کامل در مورد محصولات طرفداران زیادی دارد و باعث شده بسیاری از افراد به دنبال طراحی سایت شبیه دیجی کالا باشند.

سایر دلایل موفقیت دیجی کالا

موارد دیگری وجود دارند که باعث پیشرفت این مجموعه شده اند. برای مثال تعادل بین چرخه عرضه و تقاضا، توسعه مراکز توزیع، توسعه پلت فرم نرم افزاری، گشترش زیرساخت های حمل و نقل و غیره اشاره کرد.

در این مقاله مهمترین دلایل موفقیت دیجی کالا که باعث شد این مجموعه تبدیل به بزرگترین مرکز پردازش سفارش خاورمیانه شود را توضیح دادیم. برای اینکه بتوانید یک سایت اینترنتی راه اندازی کنید ابتدا به نکاتی که در این مقاله آوردیم توجه کنید و بعد شروع کنید.

برای طراحی سایت خود مشابه دیجی کالا می توانید از قالب های دیجی کالا استفاده کنید.

قالب های دیجی کالا با طراحی کاربرپسند بهترین تجربه کاربری را ارائه می دهند.
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
سایت های همکاری در فروش ایرانی
در سال های اخیر بسیاری از وب سایت های ایرانی امکان افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش را در سایت خود ایجاد کرده اند. افیلیت مارکتینگ یک سیستم کسب درآمد است و افراد در صورت انتخاب درست محصول و تبلیغ موثر می توانند درآمد ماهیانه داشته باشند. مزیت سیستم های همکاری در فروش این است که نیاز به ...
بنر
کسب درآمد با گوشی با 12 ایده کاربردی
کسب درآمد با گوشی با وجود تعداد بالای استفاده کنندگان از موبایل یک روش پردرآمد است بیش از ۶۰% ترافیک اینترنت دنیا از طریق گوشی‌های هوشمند مصرف می‌شود؛ این یک فرصت بالقوه برای شماست و می‌توانید در آرایشگاه، اتاق انتظار پزشک، خانه یا حتی در اتوبوس با گوشی که در دست دارید درآمد کسب کنید. در ادامه ...
بنر
9 روش کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی
یکی از شغل‌هایی که امکان گرفتن پروژه به صورت دلاری و کسب درآمد بالا دارد، برنامه نویسی است. اگر می‌خواهید درآمدتان را 50 برابر کنید در این مقاله همراه ما باشید تا روش‌های کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی را معرفی کنیم.
بنر
دانلود رایگان نمونه طرح توجیهی استارت آپ
داشتن یک کسب و کار بسیار شیرین است. میتوانیم افراد زیادی را در اقوام و آشنایان ببینیم که بواسطه کسب و کارشان به آرزو ها و رویاهای شیرین خود رسیده اند. اگر شما هم به فکر شروع و رشد کسب و کار خود افتاده اید و قصد دارید در یکی از شتاب دهنده ها عضو شوید یا در جلسات جذب سرمایه گذار شرکت کنید، حتما ...
2 دیدگاه
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
21 آذر 1400 08:16

مرور دلایل موفقیت دیجی کالا می تونه به همه افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار دارن کمک کنه از همون ابتدای کار بهترین روش ها و فرایندها رو دنبال کنن. اینکه در زمان مناسب بتونی جذب سرمایه کنی یا تیمی همدل داشته باشی که هدفتون مشترک باشه برای شروع کار عالیه.
از موفقیت هاتون در زیر این پست کامنت بزارید.

آیا مفید بود ؟
0
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
28 آذر 1400 11:08

دقیقا همینطور هست. به جای اینکه خودمون تجربه کنیم می تونیم روند موفقیت سایر کسب و کارها را بررسی کنیم. این به ما دید و ایده میده از همان ابتدا راه درست را بریم.

آیا مفید بود ؟