ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
کسب درآمد

راه های کسب درآمد از یوتیوب

یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام و پینترست شبکه‌های اجتماعی هستند که طرفداران زیادی دارند محتوا‌های جذاب باعث شده تا افراد زیادی ساعت‌ها در ایت شبکه‌های اجتماعی بچرخند و محتوا و پست‌های دیگران را ببینند. یوتیوب با دارا بودن ۲. ۱ میلیارد عضو بزرگترین پلتفرم رایگان انتشار ویدئو است اما نکته جالب این است که اگر با روش کسب درآمد از یوتیوب آشنا باشید می‌توانید درآمد دلاری داشته باشید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا نکات کاربردی که در جا‌های دیگر نخوانده‌اید را در مورد کسب درآمد از یوتیوب را به شما آموزش دهیم.

2
02 خرداد 1401
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

کسب درآمد از یوتیوب به عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد دلاری مورد توجه قرار گرفته است. این روش درآمدزایی برای افرادی که علاقه‌مند به تولید محتوای ویدئویی هستند و دارای خلاقیت هستند یک شغل جذاب خواهد بود.

یوتیوب دومین سایت پرطرفدار جهان است و در آن حدود ۱ میلیارد دقیقه ویدئو در روز مشاهده می‌شود این حجم بالای مشاهده ویدئو یک فرصت را ایجاد کرده تا افراد زیادی به فکر ساخت یک کانال یوتیوب بیفتند و به ازای تعداد بازید و ساعات بازدید درآمد کسب کنند.

اگر به دنبال یک کار پاره وقت هستید برای کسب درآمد از یوتیوب نیاز به اختصاص زمان تمام وقت نیست و یکی از روش های کسب درامد برای دانشجویان است که نمی‌توانند کار فول تایم داشته باشند. در ادامه آموزش رایگان کسب درآمد از یوتیوب و نحوه ساخت کانال یوتیوب می‌پردازیم.

روش های کسب درآمد از یوتیوب

اگر اصول راه‌اندازی کانال یوتیوب را بدانید یکی از روش های کسب درآمد اینترنتی پولساز است برای کسب درآمد از یوتیوب بسیاری تصور می‌کنند که حتماً باید ویدئو ضبط کنند و نیاز به تجهیزات کامل فیلم‌برداری دارند اما کسب درآمد از یوتیوب بدون ساخت ویدیو هم امکان‌پذیر است در ادامه معروف‌ترین روش‌های کسب درآمد از یوتیوب را معرفی می‌کنیم:

1. کسب درآمد از گوگل ادسنس در یوتیوب

برای کسب درآمد از گوگل ادسنس در یوتیوب ابتدا یک حساب کاربری AdSense ایجاد کنید در این روش با نمایش تبلیغات  قبل یا حین ویدئو‌ها برای کاربران درآمد شما افزایش می‌یاید به همین دلیل باید آمار مشاهده ویدئو‌های شما افزایش یابد برای کسب درامد از این روش به سایت گوگل ادسنس بروید و یک حساب ایجاد کنید سپس حساب ادسنس را به یوتیوب متصل کنید. شرایط کسب درآمد از یوتیوب شامل موارد زیر است:

  • Monetization حساب یوتیوب را فعال کنید
  • یک حساب گوگل ادسنس داشته باشید
  • 1000 سابسکرایب داشته باشید
  • 4000 ساعت واچ تایم در یکسال

البته منظور از subscribe اعضا کانال و منظور از watch time هم مجموع نمایش ویدئوها است.

2. فروش محصولات یا خدمات

اگر خودتان یک فروشگاه دارید با معرفی محصولات و قرار دادن لینک خرید در قسمت توضیحات می‌توانید محصولات و خدماتتان را به فروش برسانید به عنوان مثال اگر در کار‌های معماری داخلی ساختمان فعالیت دارید می‌توانید مراحل بازسازی یا دکوراسیون پروژه‌ایی که دارید را در کانال‌تان قرار دهید این ویدئو‌ها برای کاربران جذاب است و یا اگر فروش لوازم آشپزخانه دارید می‌توانید از همان وسایل برای آموزش آشپزی استفاده کنید.

یکی راه دیگر هم تبلیغ برای محصولات دیگران است که همانند روش قبل نیاز به یک ویدئو جذاب دارید که محصولات را معرفی کنید در این روش لینک محصولات را در توضیحات ویدئو‌ها قرار دهید و یا اگر در سیستم‌های همکاری در فروش عضو هستید لینک افیلیت محصولات را قرار دهید.

اگر هنوز سایت ندارید بدون نیاز به کدنویسی با قالب های آماده سایت طراحی کنید تا از طریق کانال های مختلف فروش داشته باشید.

قالب فروشگاهی 

3. تبلیغات

این روش برای یوتیوبر‌ها یا اینفلوئنسر‌ها که تعداد زیادی بازدید‌کننده و فالور دارند مناسب است اگر شما هم یک فرد مشهور هستید می‌توانید با شرکت‌های تبلیغاتی قرارداد ببندید تا تبلیغات آن‌ها در ویدئو‌های شما قرار گیرد با هر کلیک روی تبلیغات، به شما هزینه‌ای پرداخت می‌کنند.

4. حق عضویت ویژه در یوتیوب

این روش کسب درآمد از یوتیوب مختص کسانی است که آموزش‌های خاص و محتوای ارزشمندی را ارائه می‌کنند و نمی‌خواهند محتوایشان در دسترس عموم قرار گیرد به این ترتیب اعضا بصورت ماهیانه مبلغی را پرداخت می‌کنند تا به این ویدئو‌ها دسترسی داشته باشند. با گرفتن حق اشتراک برای مشاهده ویدئو‌ها می‌توانید از یوتیوب درآمد کسب کنید اما باید کیفیت بالایی داشته باشند تا کاربران حاضر شوند برای گرفتن حق اشتراک هزینه پرداخت کنند.

ایده های کسب درآمد از یوتیوب

انتخاب موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است موضوعی که انتخاب می کنید تنها مورد علاقه خودتان نباشد و طرفداران زیادی داشته باشد شما باید بازدید بالایی را داشته باشید پس حتما قبل از شروع ایده های ویدئوهای پربازدید را ببیند از جمله موضوعات پرطرفدار یوتیوب شامل موارد زیر است:

  • سرگرمی
  • غذا
  • گیمینگ
  • زیبایی و مد
  • موسیقی
  • ورزش
  • علم و تکنولوژی
  • سفر
  • طنز و کمدی

با توجه به حوزه هایی که گفتیم نکاتی برای انتخاب بهترین ایده کسب درآمد در یوتیوب را در ادامه معرفی می کنیم:

– ویدئو ساخت ماکت یا یک سازه واقعی

یکی از محبوب ترین موضوعات انگلیسی طراحی سازه های و ساخت و اجرای آن ها است اما قرار نیست شما معمار باشید و از پروژه های شخصی تان ویدئو ضبط کنید می توانید به سراغ شرکت‌های معماری مثلا ویلاسازی ها در شهرهای شمالی بروید و از مراحل تکمیل پروژه آن ها فیلم بگیرید و در سود کانالتان آن ها را شریک کنید یا برای شرکت تبلیغ کنید.

– آشپزی در طبیعت

غذا و آشپزی برای بسیاری از کاربران جذاب است به خصوص اگر آشپزی در طبیعت باشد برای کسب درآمد از یوتیوب می توانید در طبیعت بکر ایران آشپزی کنید و ویدئوتان را در یوتیوب به اشتراک بگذارید.

– گیم و بازی

یوتیوب پاتوق بسیاری از گیمرهاست اگر قصد معرفی گیم و بازی را داشته باشید نیاز نیست به سراغ آخرین بازی ها یا بازی هایی که نیاز به کنسول دارند بروید از بازی های معمولی که دارای نسخه موبایل و کامپیوتر هستند شروع کنید.

با توجه به ویژگی گیمرها یادتان باشد ویدئو معرفی گیم باید بسیار جذاب باشد مخصوصا 1 دقیقه اول شروع باید با خلاقیت و افکت های جذاب کاربر را میخکوب کنید که تا آخر ویدئو شما را ببینند.

کسب درآمد از ویدئوهای گیم و بازی یکی از روش‌ های کسب درآمد برای نوجوان ها ها است که به دنیای گیم علاقه زیادی دارند و می‌توانند محتوای خلاقانه تولید کنند.

– ویدئو مقایسه دو محصول

بسیاری از کاربران به دنبال بررسی یک محصول یا مقایسه دو محصول هستند مثلا می توانید آخرین نسخه گوشی سامسونگ و اپل را با هم مقایسه کنید. در مورد معرفی یک محصول از معرفی یک آبمیوه گیری تا آخرین مدل یک ماشین لوکس برای کاربران جذاب است حتی می توانید نقد و بررسی یک فیلم را داشته باشید و کاربران زیادی را جذب کنید.

– آموزش کار با محصولات

آموزش کار با محصولات برای کاربران جذاب است با این کار می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر جذب مخاطبین از تبلیغ برای یک فروشگاه یا شرکت هم استفاده کنید.

– نقاشی و طراحی

می توانید آموزش نقاشی یا از مراحل یک نقاشی ویدئو ضبط کنید و در کانالتان قرار دهید این موضوع به خصوص در کانال های انگلیسی طرفداران زیادی دارد.

– ورزش و سلامتی

اگر مربی ورزشی هستید و قصد دارید در این حوزه ویدئو تهیه کنید بسیاری از افراد به دنبال ورزش در خانه هستند و ترجیح میدهند با ویدئو ورزش کنند راه اندازی یک کانال برای نمایش تمرینات ورزشی در یوتیوب یکی از یک ایده های پرطرفدار برای کسب درآمد از یوتیوب است.

– راه اندازی کانال انگلیسی

اگرسطح بالایی از زبان داربد داشتن یک کانال انگلیسی را امتحان کنید چون بازدید بسیار بالایی دارند و اگر به هر دلیلی کانال های فارسی مسدود شد بتوانید کسب درآمدتان را از کانال انگلیسی داشته باشید. برای ویدئوهای انگلیسی لزوما نیاز به تولید محتوایی که در آن انگلیسی صحبت کنید نیست همین ایده طراحی و نقاشی را میتوانید بدون کلام ضبط کنید.

– سراغ ولاگری نروید!

در مورد ولاگری در حال حاضر بیشتر کاربران به دنبال افراد معروف و اینفلونسرها هستند و توصیه می شود سراغ این موضوع نروید. اگر نگاهی به ویدئوهای ولاگر ها بروید با وجود ویدئوهای بسیار زیبا بازدید پایینی دارند.

-ویدئوهای آموزشی

به سراغ ویدئوهای آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان بروید. معمولا آموزش نرم افزارهای گرافییک و برنامه نویسی طرفداران زیادی دارد و احتمالا آمار مشاهده ویدئو شما بالا میرود.

روش های رایج تولید محتوا در یوتیوب

روش های مختلفی تولید محتوا در یوتیوب وجود دارد بسیاری از افراد فکر می کنند که حتما باید خودشان ویدئو ضبط کنند اما کسب درآمد از یوتیوب بدون ساخت ویدیو هم امکان پذیر است در ادامه انواع محتوا در یوتیوب را معرفی می کنیم:

  1. روش شناخته شده این است کهخودتان ویدئو ضبط کنید و برای آموزش آشپزی، موسیقی، برنامه نویسی و … ویدئو ضبط کنید حتما تجهیزات اولیه را تهیه کنید و ویدئو با کیفیت ضبط کنید.
  2. می توانید پادکست تهیه کنید در این نوع محتوا می توانید فقط با ضبط صدا محتوا تولید کنید.
  3. در روش سوم کسب درآمد از یوتیوب محتوای ویدئویی فقط شامل آموزش تصویری و ویدئویی است و نیازی به صدا نیست و بیننده با دنبال کردن مراحل تصویری آموزش می بیند مانند مراحل کامل شدن یک اثر هنری.
  4. در روش آخر از صدا و تصویر شما استفاده نمی شود و از تدوین و میکس کارهای دیگران استفاده می کنید این روش ساده تر است اما ریسک کپی رایت بالایی دارد و با گزارش صاحبان اثر ممکن است باعث حذف شدن کانال شود.

امکانات مورد نیاز برای کسب درآمد از یوتیوب

اگر می خواهید با همین گوشی موبایلی که دارید کسب درآمد کنید یوتیوب یکی از روش های کسب درآمد با گوشی موبایل است با گوشی که دارید یک ویدئو ضبط کند، ادیت کنید و در کانالتان منتشر کنید.

یک دوربین با کیفیت یا گوشی با دوربین خوب، سه پایه برای نگه داشتن گوشی یا دوربین، رینگ لایت، میکروفن یقه ای، نرم افزارهای ادیت ویدئو مانند کمتزیا و پرده سبز ابزارهای پایه و کاربردی برای ضیط ویدئو هستند.

سوالات متداول در کسب درآمد از یوتیوب

با توجه به اینکه این روش کسب درآمد نیازمند صرف زمان زیادی است دغدغه‌های زیادی برای افراد وجود دارد در ادامه به مهمترین سوالات کاربران پاسخ می‌دهیم:

نحوه ساخت حساب Google AdSense برای یوتیوب

از آنجایی که ایران تحریم است امکان ایجاد کانال یوتیوبی با آدرس‌های داخل ایران وجود ندارد اما از آنجایی که هیچ بن بستی وجود ندارد و همیشه کاربران ایران راهی پیدا می‌کنند 😊 با ۴ روش می‌توانید تحریم‌ها را برای کسب درآمد از یوتیوب در ایران دور بزنید:

روش اول: از دوستان و آشنایان خود در خارج از کشور بخواهید که کانال یوتیوب را راه‌اندازی کنند و حساب گوگل ادسنس را برای شما فعال کنند و فقط‌ ایمیل شما را به عنوان یکی از مدیران کانال معرفی کند به این ترتیب به حساب کانال دسترسی خواهید داشت. توجه داشته باشید که مشخصات حساب بانکی ثبت نام‌کننده با مشخصات حساب در یوتیوب و گوگل ادسنس باید یکی باشد.

روش دوم:از آژانس‌های واسط یا MCN در کشور‌هایی مانند ترکیه  واسط شما و یوتیوب می‌شوند به این ترتیب از طریق صرافی‌ها می‌توانید پول را به حسابتان انتقال دهید البته مشکلی که وجود دارد این است که میزان مالیات با توجه به قوانین کشور‌های واسطه بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

روش سوم: به یکی از کشور‌های همسایه برید و یک حساب بانکی برای خودتان باز کنید.

روش چهارم: استفاده از سرور مجازی و ساخت یک حساب پی پال که این روش اصلاً توصیه نمی‌شود و امکان دارد حساب شما شناسایی و غیرفعال شود علاوه بر این نیاز به ثبت یک آدرس واقعی در خارج از کشور دارید.

نحوه فعال کردن Monetization حساب یوتیوب

بعد از ساخت کانال برای فعال سازی کسب درآمد که اصطلاحا مانیتایز گفته می شود در یوتیوب روی گزینه My Channel > Customize Channel > View additional features کلیک کنید در صفحه بعد Monetization را Enable کنید.

اولین قدم برای کسب درآمد در یوتویب فعال کردن مانیتایزیشن کانال یوتیوب

هر 1000 بازدید در یوتیوب چقدر درآمد دارد؟

یوتیوب ۱۸ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید پول می‌دهد به شرط اینکه کاربران تبلیغات را رد نکنند و تا آخر ویدئو شما را ببینند. از آنجایی که درآمد از یوتیوب به صورت دلاری است با تبدیل به تومان مبلغ زیادی می‌شود. برای پیدا کردن درآمد یوتیوبر‌ها در سایت social blade آدرس کانال هر فرد را بزنید که اطلاعات کاملی در مورد تعداد ویدئو‌ها و مخاطبین و درآمد فرد می دهد.

یک نکته دیگر اینکه کسب درآمد از یوتیوب بستگی به کشوری دارد که ببینده از آن کشور تبلیغ را می بیند. کسانی که ویدئوهای یوتیوب شما را از آمریکا یا اروپا می بینند درآمد بیشتری برای کانال شما دارند چون یوتیوب پول بیشتری از تبلیغ کننده های آن ها می گیرد. وقتی فیلتر شکن شما را مثلا از آمریکا نمایش می دهد در نتیجه یک ببینده امریکایی یا اروپایی محسوب می شود و برای یوتیوب درآمد زا به حساب می آید.

محاسبه درآمد یوتیوبرها

کسب درآمد از یوتیوب در ایران

افراد زیادی در ایران وجود دارند که درآمد بالایی دارند یوتیوبرهای معروف ایران مانند کیمیا روانگر، پوریا یوتک، سرنا‌ امینی، فرشاد سایلنت، آریا کئوکسر، آتوسا مدگل و…در زمینه موسیقی، رپ، بازی کامپیوتری، طنز و کمدین فعالیت می‌کنند و درآمد این افراد 1000 تا 5000 دلار در ماه است.

نکات مهم کپی رایت در یوتیوب

یوتیوب بر روی کپی نبود محتوا سخت‌گیری زیادی دارد اگر صاحب یک ویدیو، موسیقی، آهنگ یا دوره آموزشی یا هر محصولی دیگر هستید تمام حق و حقوق آن متعلق به شماست و کسی نباید بدون اجازه از آن استفاده کند.

شما هم حق استفاده از محتوای دیگران را ندارید و در صورت کپی بوردن محتوا اخطار دریافت می کنید و در نهایت کانال شما بسته می شود این نکات را در تولید محتوا در نظر بگیرید:

  1. استفاده از موسیقی و تصاویر خارجی: اگر می‌خواهید از موسیقی و تصاویر خارجی در ویدئو‌های خود استفاده کنید، باید از محتوایی استفاده کنید که در دامنه عمومی است و حق کپی‌رایت آن به دیگران تعلق ندارد یا با اجازه صاحبان حق کپی‌رایت استفاده کنید.
  2. ذکر منبع: اگر از محتوایی استفاده می‌کنید که حق کپی‌رایت آن به دیگران تعلق دارد، باید منبع آن را در ویدئوی خود ذکر کنید.
  3. عدم استفاده از محتوای غیر اخلاقی: از استفاده از محتوایی که علیه قوانین اخلاقی و قانونی است، پرهیز کنید.

چگونه مخاطبان بیشتری در یوتیوب جذب کنیم؟

حالا که با نحوه کسب درآمد از YouTube آشنا شدید در قسمت آنالیتکس حساب یوتیوب ویدئوها را بررسی کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان به دست آورید از جمله:

  • جنسیت مخاطب
  • محدوده سنی اکثر مخاطبان
  • موقعیت جغرافیایی کشورها یا شهرهای مخاطبین
  • میزان مشارکت کلی مخاطبان شما یا whatch time

با داشتن این اطلاعات درک بهتری از مخاطبان خود خواهید داشت و با توجه به محتوایی که برای کاربرانتان جذاب‌تر بوده سبک ویدئوها را تغییر دهید.

با انتخاب موضوع جذاب، تولید محتوای خلاقانه و تولید محتوای سریالی می توانید می توانید تعداد مخاطبان را بالا ببرید.

یک راه دیگر این است که ویدئوهایی که دارید را سئو کنید تا در نتایج سرچ قرار بگیرند به این ترتیب کاربران بیشتری ویدئوهای شما را می‌بینند. در سئو ویدئو در یوتیوب حتما در توضیحات ویدئوها و عباراتی که برای معرفی ویدئو استفاده کنید و از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید تا در نتایج گوگل و سرچ در یوتیوب قرار بگیرد.

امیدوارم پاسخ سوالاتتان را در مورد کسب درآمد از یوتیوب را به دست آورده باشید و شما هم کانالتان را راه اندازی کنید و درآمد بالایی کسب کنید اگر تجربه ای دارید با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

 

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
سایت های همکاری در فروش ایرانی
در سال های اخیر بسیاری از وب سایت های ایرانی امکان افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش را در سایت خود ایجاد کرده اند. افیلیت مارکتینگ یک سیستم کسب درآمد است و افراد در صورت انتخاب درست محصول و تبلیغ موثر می توانند درآمد ماهیانه داشته باشند. مزیت سیستم های همکاری در فروش این است که نیاز به ...
بنر
کسب درآمد با گوشی با 12 ایده کاربردی
کسب درآمد با گوشی با وجود تعداد بالای استفاده کنندگان از موبایل یک روش پردرآمد است بیش از ۶۰% ترافیک اینترنت دنیا از طریق گوشی‌های هوشمند مصرف می‌شود؛ این یک فرصت بالقوه برای شماست و می‌توانید در آرایشگاه، اتاق انتظار پزشک، خانه یا حتی در اتوبوس با گوشی که در دست دارید درآمد کسب کنید. در ادامه ...
بنر
9 روش کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی
یکی از شغل‌هایی که امکان گرفتن پروژه به صورت دلاری و کسب درآمد بالا دارد، برنامه نویسی است. اگر می‌خواهید درآمدتان را 50 برابر کنید در این مقاله همراه ما باشید تا روش‌های کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی را معرفی کنیم.
بنر
دانلود رایگان نمونه طرح توجیهی استارت آپ
داشتن یک کسب و کار بسیار شیرین است. میتوانیم افراد زیادی را در اقوام و آشنایان ببینیم که بواسطه کسب و کارشان به آرزو ها و رویاهای شیرین خود رسیده اند. اگر شما هم به فکر شروع و رشد کسب و کار خود افتاده اید و قصد دارید در یکی از شتاب دهنده ها عضو شوید یا در جلسات جذب سرمایه گذار شرکت کنید، حتما ...
2 دیدگاه
فاطمه کاظمی زاده
فاطمه کاظمی زاده
05 خرداد 1401 11:45

ممنون از مطلب خوب شما خانم غفاری
ولی یه مشکلی که وجود داره وقتی شما کانالی میزنی که قراره ازش درآمد داشته باشید، از شما یه سری اطلاعات هویتی و حساب بانکی میخواد
که ما ایرانیا بازم تحریمیم 🙁

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
07 خرداد 1401 09:31

خواهش می کنم خانم کاظمی زاده
کل روند ساخت کانال باید توسط شخصی که در خارج از کشور هست برای شما انجام شود تا مشکلات مربوط به حساب بانکی و تایید هویت ایجاد نشود

آیا مفید بود ؟