ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

عبارت کلیدی کانونی در یواست سئو چیست؟

در این مقاله درباره نحوه عملکرد انتخاب کلیدواژه کانونی در افزونه یواست سئو و تاثیر آن در بهبود سئو سایت صحبت می کنیم. با مطالعه این مقاله همراه ما باشید.

0
08 مهر 1400
آخرین بروزرسانی: 20 اسفند 1402

برخی از افزونه های مشهور و بسیار معتبر SEO، مانند Yoast SEO ،Rank Math، به شما این امکان را می دهند تا برای هر صفحه یا پست یک کلید واژه کانونی (Focus keyword) تنظیم کنید. وردپرس قابلیت بررسی سئوی تکنیکال را به صورت پیش فرض ندارد، اما از طریق افزونه های سئو این امکان ایجاد شده است. با استفاده از این افزونه ها شما قادر خواهید بود بعضی از عناصر مهم سئو مثل عنوان سئو، کلمه کلیدی کانونی در سئو و توضیحات متا را اضافه کنید. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه کلید واژه کانونی در سئو چیست؟ نحوه عملکرد کلمات کلیدی کانونی در وردپرس چگونه است و اینکه چرا می توان در جستجوی گوگل بدون تعیین کلمه کلیدی کانونی رتبه داشت؟ هستید با مقاله ما همراه باشید.

افزونه یواست سئو

افزونه Yoast SEO Premium حرفه ای ترین افزونه وردپرس برای سئو و بهینه سازی وب سایت هاست و در ایندکس پست ها و مطالب سایت نقش مهمی دارد. در افزونه Yoast SEO، یک فیلد ورودی به عنوان کلمه کلیدی کانونی برای هر صفحه ای از سایت خود وارد خواهید کرد. Yoast SEO محتوای آن صفحه را بررسی می کند تا ببیند آیا موتورهای جستجو تشخیص می دهند که صفحه شما درباره چیست. یواست سئو با توجه به کلید واژه انتخابی شما، با سه رنگ قرمز نارنجی و سبز به شما اعلام می کند که چقدر عملکرد خوبی داشتید. در صورتی که عملکرد درستی داشته باشید چراغ سبز سئو برای شما نمایش داده خواهد شد. در مقاله آموزش افزونه yoast seo با نحوه کار با این افزونه آشنا شوید.

طراحان یواست سئو در مورد آن اینگونه توضیح دادند:

در Yoast SEO می توانید کلمه کلیدی یا عبارت مترادف به آن را که می خواهید نوشته یا برگه شما بر اساس آن در نتایج جستجو رتبه بندی شود، وارد کنید. سپس محتوای شما را آنالیز می کنیم تا بررسی کنیم آیا از کلمات کلیدی به اندازه کافی (اما نه بیش از حد) و در مکان های مناسب استفاده می کنید. در Yoast SEO Premium ما این گام مهم را بلندتر بر می داریم. ما نه تنها کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی وارد شده را بررسی خواهیم کرد، بلکه متن شما را در مورد تمام تغییرات مرتبط با آن کلمه یا عبارت تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

کلمه کلیدی کانونی چیست؟

Focus keyword چیست؟ کلمه کلیدی کانونی یا کلید واژه کانونی عبارتی است که شما پست خود را بر اساس آن برای کسب رتبه در گوگل تجزیه تحلیل می کنید. در اینصورت کاربران با جستجوی آن عبارت کلیدی کانونی، باید مطلب شما را پیدا کنند. کلید واژه سئو یک ابزار نوشتن است که شما می‌توانید برای بهبود نویسندگی خود در زمان ایجاد یک صفحه یا پست وبلاگ در وردپرس به‌کار ببرید، و در نهایت پست یا صفحه خود را بر اساس این کلمه از نظر سئو آنالیز و بررسی کنید. بخشی از افزونه وردپرس Yoast SEO به عبارت کلیدی کانونی اختصاص داده شده است.

کلمه کلیدی کانونی چیست؟

اگر با Yoast SEO برای پست موردنظرتان کلمه کلیدی کانونی را تعیین کنید، افزونه محتوای صفحه را ارزیابی می کند و بازخوردی در مورد نحوه بهبود محتوا برای افزایش شانس رتبه بندی بیشتر برای آن عبارت ارائه می دهد. سبز بودن یا قرمز بودن چراغ سئو به کلمه کانونی وابسته است.

✔️ نکته: کلمه کلیدی کانونی صرفا با یک عبارت کلیدی پست شما را آنالیز می کند و به تنهایی برای کسب رتبه در نتایج جستجو کافی نیست.

چطور یک کلمه یا عبارت کلیدی کانونی را انتخاب کنیم؟

یک استراتژی خوب در SEO، افزودن مرتب محتوای با کیفیت به وب سایتتان است. Google می بیند که وب سایت شما فعال است چون اطلاعات جدیدی اضافه می کنید و حجم محتوای خود را افزایش می دهید. شما باید یک استراتژی برای کلید واژه ها بسازید و بر اساس آن برنامه محتوای باکیفیتی ایجاد کنید که مخاطبان به دنبال آن هستند.

هنگام نوشتن مقالات، بهینه سازی محتوا بر اساس عبارات کلیدی مورد نظرتان مهم است و این کمکی است که Yoast SEO به شما می دهد. در قسمت آنالیز SEO در افزونه یواست سئو، برای بهبود محتوای خود بازخورد و پیشنهاداتی دریافت خواهید کرد. اگر صفحه خود را با این بازخورد اصلاح کنید، موتورهای جستجو راحت تر می توانند تشخیص دهند که پست یا صفحه شما درباره چیست.

نحوه انتخاب عبارت کلیدی کلیدی کانونی

حداقل سه کار برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو باید انجام دهید:

1: کلمه کلیدی کانونی را پیدا کنید که کاربران آن را جستجو می کنند.

  •  برای پیدا کردن کلید واژه کانونی از ابزارهای کاربردی انتخاب کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • وقتی‌ در جستجوی گوگل کلمه‌ای را تایپ می کنید، بر اساس کلمه ای که جستجوی کردید، پیشنهاداتی را از گوگل دریافت می‌کنید. این کلمات متداول‌ترین جستجوهایی هستند که کاربران در گوگل انجام می‌دهند و با نام کلمات کلیدی lsi شناخته می شوند. از این کلمات برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • برای رتبه بندی صفحات خود، می توانید شانس موفقیت خود را با هدف گیری کلمات کلیدی دم دراز (long Term Keywords) افزایش دهید. کلمات کلیدی طولانی اغلب دارای کلمات بیشتری هستند و کمتر از کلمات کلیدی محبوب استفاده می شوند. اما محبوبیت کمتر به معنای رقابت کمتر است و شانس تبدیل معمولاً بیشتر می شود.

2: درباره تعداد جستجو کلمه موردنظرتان تحقیق کنید.

پست هایی که از قبل دارید و رتبه خوبی دارند را بررسی کنید و ببینید که این پست ها چه تعداد بازدیدکننده را جذب می کند. استفاده از Google Trends برای مقایسه کلمات کلیدی پست های قدیمی (که می توانید آمار مربوط به آنها را مشاهده کنید) با عبارت کلیدی که برای پست جدید خود در نظر دارید، می تواند ایده خوبی در مورد ترافیک احتمالی این عبارت کلیدی جدید به شما بدهد.

3: عبارت کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید.

  • جدا از انتخاب کلمه کلیدی مناسب، باید بدانید که آیا پست ها و صفحاتی که با این کلمه بهینه کردید، با نیازها و انتظارات افرادی که از این عبارات جستجو استفاده می کنند مطابقت دارد یا خیر. یکی از راه های پی بردن به اینکه آیا محتوای شما نیازهای مردم را برآورده می کند یا خیر، این است که خودتان کلمات کلیدی پیشنهادی خود را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) را بررسی کنید.
  •  به صفحات نتایج موتورهای جستجو  نگاه کنید آیا مقالات موجود در نتایج Google مشابه مقاله شما هستند؟ آیا مقاله شما می تواند با محتوا و نتایج نشان داده شده در این صفحات جستجو مطابقت داشته باشد؟
  • نوع محتوای نشان داده شده در نتایج جستجو به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که چه نوع محتوایی ایجاد کنید: آیا Google صفحات محصول یا پست های وبلاگ را نشان می دهد؟ یا فیلم ها و تصاویر؟
  • حتماً از محتوای صفحات نتیجه به عنوان ایده برای پست وبلاگ خود استفاده کنید. با اینکار می توانید مطمئن شوید که پست شما برتر است. بررسی کنید که پست شما از چه نظر می تواند بهتر، جذاب تر و کامل تر از پستی باشد که در حال حاضر در صفحات نتیجه نمایش داده شده است. سعی کنید محتوایی ارائه دهید که مخاطب را وادار به کلیک و اشتراک گذاری کند!
  • رسانه های اجتماعی و انجمن ها را بررسی کنید. آنچه را که مردم در مورد این موضوع می پرسند را در رسانه های اجتماعی و انجمن های مختلف آنلاین بررسی کنید. این کار باعث می شود تا تعداد زیادی ورودی برای پست یا صفحه به شما می دهد.
  • فراموش نکنید که بررسی های خود را هر از گاهی تکرار کنید! به یاد داشته باشید که این نتایج جستجو دائماً تغییر می کند.

آیا هر صفحه باید عبارت کلیدی کانونی داشته باشد؟

اصلی ترین بخش آنالیز یواست سئو کلمه کلیدی کانونی است، اما هر صفحه وبسایت به کلمه کلیدی کانونی نیاز ندارد. مثلا صفحه تماس شما باید به راحتی قابل دسترسی باشد. از خود بپرسید که آیا می خواهم این پست در بلند مدت رتبه داشته باشد؟ برخی از پستها، به عنوان مثال، اعلانات موقت، احتمالاً ارزش بهینه سازی را ندارند. یا مثلا در سایت های خبری به دلیلی ماهیت یکتا بودن خبر، کلید واژه کانونی تاثیر چندانی در نمایش اخبار و سئو سایت ندارد.

✔️ نکته: انتخاب یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی درست نیست. شما باید ترکیبی از کلمات را که در واقع توسط مخاطب جستجو می شود را در محتوای خود هدف گذاری کنید. به دنبال عبارت کلیدی باشید که حجم نسبتاً بالایی داشته و متناسب با مخاطبان شما باشد.

فاکتورهای بهبود سئو با یواست سئو

در مقاله آموزش تنظیمات ظاهر جست و جو یواست سئو کار با یواست سئو را آموزش دادیم. در زمان ویرایش پست به انتهای صفحه اسکرول کنید تا باکس یواست سئو را مشاهده کنید. همانطور که توصضیح داده شد در کلید واژه کانونی کلمه کلیدی کانونی مورد نظر خود را وارد کنید. پیش نمایش گوگل، نحوه نمایش پست شما را در حالت موبایلی و دسکتاپ در نتایج گوگل نمایش می دهد.

پیش نمایش گوگل یواست سئو

در عنوان سئو عبارتی بنویسید که شامل عبارت کلیدی کانونی در آن باشد و ترجیحا در ابتدای عنوان بیایید. اگر عنوان طولانی انتخاب کنید پیام “طول عنوان سئو عنوان سئو بیشتر از محدوده قابل نمایش است سعی کنید کوتاهتر کنید” را دریافت خواهید کرد.

عبارت کلیدی در نامک نیز باید ذکر شود ولی از آنجایی که نامک های سایت های ایرانی معمولا به لاتین نوشته می شود، این مورد رعایت نمی شود.

توضیحات متا هم باید به اندازه ای باشد که نوار زیر متا به رنگ سبز در بیاد. متا نیز باید شامل کلمه کلیدی و کلمات مرتبط باشد. متا توضیح مختصری درمورد محتوایی است که منتشر می کنید.

عنوان سئو و کلمه کلیدی کانونی

در بخش آنالیز سئو، یواست سئو مشکلات، بهبودها و نتایج خوب را با رنگ های قرمز، نارنجی و سبز به شما نمایش می دهد. مثلا پیشنهاد می دهد که لینک های خروجی ایجاد کنید. یا از کلمه کلیدی کانونی به صورت بهینه تر استفاده کنید و…

در این مقاله در مورد کاربرد عبارت کلیدی کانونی افزونه Yoast Seoدر بهبود رتبه در گوگل محتوای خود کردیم. همانطور که گفتیم، برای رتبه بندی در نتایج جستجوی الزامی به تعیین کلید واژه کانونی در وردپرس نیست و فقط در آنالیز محتوایی که قصد انتشار آن را داریم به ما کمک می کند. پس فقط برای سز شدن چراغ یواست سئو محتوای خود را تغییر ندهید و نیاز های کاربر را مدنظر داشته باشید.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.