ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

ایمپرشن یا impression چیست؟

ایمپرشن (impression) تعداد دفعات نمایش محتوای سایت شما در نتایج موتورهای جستجو است. این نتایج شامل لینک صفحات (اسنیپت)، کراسل (شامل تصاویر، ویدئو و پادکست و…) Knowledge Graph و… است. وقتی کاربر عبارتی را در موتورهای جستجو سرچ می کند و نتایجی از سایت شما نمایش داده می شود به معنی یک ایمپرشن است. درک مفاهیمی مثل impression چیست و چطور باید آنرا تحلیل کنیم بسیار مهم است. در ادامه به بررسی تفاوت اصطلاحات رایج ایمپرشن، CTR و Reach می پردازیم.

2
24 اسفند 1399
آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403

ایمپرشن گرفتن در نتایج موتور جستجو لزوما به معنی این نیست که کاربر بر روی آن کلیک کند مطرح نیست. مثلا ما قالب روکسین را سرچ کرده ایم تعداد ایمپرشن ما دو تاست. یکی عکس قالب روکسین و دیگری لینک محصول است.

نکته: اگر یک knowledge graph داشته باشید که شامل چند لینک و تصاویر مختلف از سایت شما باشد فقط یک ایمپرشن حساب می شود.

اما یک تمرین اگر لینک مواردی موجود در صفحه زیر از سایت شما باشد به نظر شما تعداد ایمپرشن این کوئری چند است.

 

CTR (نرخ کلیک)، impression (تعداد نمایش)، Reach و Bounce Rate (نرخ پرش) اصطلاحاتی است که در دنیای سئو کاربرد دارند. در این مقاله میخواهیم به این سوال شما پاسخ دهیم که impression چیست؟ و چگونه می توان در سرچ کنسول ایمپرشن را مشاهده کرد و چطور در کنار سایر اصطلاحات آن را تحلیل کنیم.

چگونه Impression را بررسی کنیم؟

با استفاده از سرچ کنسول می توانید تعداد ایمپرشن هر صفحه را مشاهده کنید. مخصوصا در مباحث سئو و بهینه سازی کلمات کلیدی و مقالاتی که دارید دانستن ایمپرشن به شما کمک می کند. برای مشاهد تعداد ایمپرش در سرچ کنسول به قسمت Search result بروید سپس در قسمت New یک کوئری ایجاد کنید این کوئری می تواند بر اساس کلمات کلیدی یا لینک صفحه خاص باشد حتی بر اساس کشور یا ابزازهایی که سایت شما را بازدید می کنند باشند.

نمایش تعداد ایمپرشن در سرچ کنسول

پس از آن می توانید تعداد ایمپرشن و پوزیشن هر کوئری را در بازه زمانی مورد نظرتان از 7 روز تا 12 ماه تعیین کنید.

ایمپرشن چیست؟

 

تفاوت CTR و impression چیست ؟

نرخ CTR یا نرخ کلیک معیاری است که تعداد دفعات کلیک کاربران بر روی سایت شما در صفحه نتایج سرچ گوگل را نشان می دهد. نرخ کلیک درصدی است که کاربران در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک می کنند. نرخ کلیک از تقسیم تعداد دفعات کلیک بر تعداد دفعات نمایش سایت شما یا ایمپرشن به دست می آید. این مقدار برای صفحات و کلمات کلیدی مختلف متفاوت است.

تفاوت ریچ و impression چیست؟

بازاریاب ها معمولاً با این دو اصطلاح روبرو می شوند Reach تعداد کل افرادی است که محتوای شما را می بینند در حالی که impression تعداد دفعاتی است که محتوای شما نمایش داده می شود فرقی نمی کند که روی آن کلیک شده باشد یا نه. مثلا اگر تعداد افرادی که یک لینک از سایت شما را دیده اند 300 نفر باشد و 100 نفر بر روی آن کلیک کنند در این صورت میزان reach صفحه مورد نظر 100 است.

منظور از position و Click چیست؟

موقعیت یا position یک معیار پیچیده است به عنوان مثال، در اینجا فقط چند حالت ممکن برای پوزیشن 11 برای یک عنصر را بررسی می کنیم:

  • در نمایش نتایج در دسکتاپ، موقعیت می تواند Knowledge Graph باشد.
  • در نمایش نتایج در دسکتاپ، این می تواند به معنای مورد اول در صفحه 2 باشد (اگر صفحه اول چیزی در قسمت ثانویه نداشته باشد)
  • در نتایج google image در نمایش دسکتاپ، می تواند به معنی ردیف دوم یا سوم نتایج تصاویر باشد که بدون پیمایش قابل مشاهده است)
  • در تلفن همراه این پوزیشن می تواند به معنی ردیف ششم نتایج باشد (فقط با پیمایش قابل مشاهده است)

همانطور که مشاهده می کنید، یک عدد موقعیت می تواند در شرایط مختلف به معنای متفاوت باشد. گاهی ممکن است در گوگل آنالیتیکس موقعیت صفحه شما 5 باشد اما وقتی جستجو می کنید در موقعیت 8 قرار دارد. علت این است که موقعیت مقدار متوسط است.

اما آخرین سوال کلیک چیست؟ هر کلیک که کاربر را به صفحه ای خارج از جستجوی Google بفرستد به عنوان یک Click محاسبه می شود. کلیک کردن روی پیوندی که در نتایج جستجو باقی می ماند به عنوان یک کلیک محاسبه نمی شود. اگر کاربر بر روی نتیجه جستجو کلیک کند و برگردد و مجدد کلیک کند، فقط یک کلیک به حساب می آید.

امیدوارم توانسته باشیم پاسخ سوالاتی مانند impression چیست؟ تفاوت impression و CTR همچنین تفاوت Reach و impression چیست را به طور کامل توضیح داده باشیم.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
2 دیدگاه
BaranDesign
BaranDesign
25 اسفند 1399 11:12

دوتا از کلمات کلیدی که توی سرچ کنسول بررسی کردم ایمپرشن خوبی داره ولی نرخ کلیک اشون خیلی کمه 4 درصد به نظرتون مشکل از کجاست

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
26 اسفند 1399 11:14

پایین بودن نرخ کلیک می تواند دلایل زیادی داشته باشد پیشنهاد می شود مقاله راهکارهای بهبود نرخ کلیک را مطالعه کنید
https://www.rtl-theme.com/blog/how-increase-ctr/

آیا مفید بود ؟