ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

آموزش کار با ویرایشگر گوتنبرگ

همانطور که می دانید در وردپرس 5 ویرایشگر محتوا کلاسیک با ادتیور بلوک وردپرس که به نام گوتنبرگ شناخته می شود، جایگزین شده است. امروز می خواهیم آموزش گوتنبرگ را با هم داشته باشیم. ویرایشگر بلوک وردپرس، روشی کاملا جدید برای ایجاد محتوا در وردپرس است. در این آموزش، به شما نحوه استفاده از بلوک ویرایشگر وردپرس و نحوه استفاده از آن برای ایجاد صفحات و پست های خیره کننده و جذاب به صورت بصری را با هم مرور کنیم.

7
12 دی 1397
آخرین بروزرسانی: 22 اسفند 1402

در ویدئو زیر نحوه افزودن نوشته با ویرایشگر گوتنبرگ را مشاهده کنیدسپس در ادامه نیز آموزش کار با گوتنبرگ را به صورت تصویری مشاهده کنید. اما قبل از آن بهتر است بدانیم این ویرایشگر چه تفاوتی با بقیه ویرایشگرهای وردپرس دارد.

ویرایشگر گوتنبرگ چیست؟

گوتنبرگ درواقع یک ویرایشگر وردپرس است که از نسخه 5 به وردپرس اضافه شد و جایگزین ویرایشگرپیش فرض کلاسیک شد. گوتنبرگ با امکاناتی که دارد فراتر از یک ویرایشگر است و مانند یک صفحه ساز است و می توانید المان های متنوعی را به صفحه یا نوشته تان اضافه کنید.

گوتنبرگ یک ویرایشگر متن است که همراه با وردپرس نصب می شود. در نسخه های قبلی وردپرس ویرایشگر کلاسیک به صورت پیش فرض وجود داشت البته امکان تغییر ویرایشگر گوتنبرگ به کلاسیک وجود دارد برای اضافه کردن قسمت های مختلف در ویرایشگر گوتنبرگ از بلوک استفاده می شود، بلوک ها شامل انواع فرمت محتوا مانند پاراگرف، ویدئو، گالری، جدول، لیست ها و … باشد.

تفاوت بین ویرایشگر گوتنبرگ و ویرایشگر کلاسیک

مهمترین تفاوت ویرایشگر گوتنبرگ کلاسیک نحوه اضافه کردن محتواست که در ویرایشگر گوتنبرگ به صورت بلوک است همچنین امکاناتی مانند افزودن جدول، دکمه، کدهای دستوری و شوتکدها در ویرایشگر گوتنبرگ اضافه شده است. مهمترین مزیت ویرایشگر کلاسیک ظاهر ساده و کار کردن راحت با ویرایشگر کلاسیک است و بسیاری از افرادی که کار کردن با وردپرس را به تازگی شروع کرده اند ویرایشگر کلاسیک را ترجیح می دهند.

ویرایشگر کلاسیک وردپرس به صورت زیر است:

 ظاهر ویرایشگر وردپرس

در ویرایشگر گوتنبرگ صفحه اصلی به صورت زیر است:

تفاوت ظاهری ویرایشگر گوتنبرگ و ویرایشگر کلاسیک

همانطور که می بینید این دو ویرایشگر از نظر ظاهری برای ایجاد محتوا در وردپرس، کاملا متفاوت هستند. ویرایشگر قدیمی و کلاسیک، مبتنی بر متن بوده و ظاهری ساده دارد. در ویرایشگر گوتنبرگ رویکرد کاملا متفاوت و بلوک محور است در واقع هر آیتمی که به پست یا صفحه اضافه می کنید، یک بلوک است

ایجاد یک پست جدید در ویرایشگر بلوک وردپرس

برای افزودن یک نوشته در وردپرس از پیشخوان وردپرس>نوشته ها> افزودن جدید را کلیک کنید. اگر هم می خواهید برگه جدیدی ایجاد کنید، روی برگه ها و افزودن برگه کلیک کنید.

افزون نوشته جدید در ویرایشگر گوتنبرگ

اضافه کردن یک بلاک جدید

همانطور که گفتیم هر نوع محتوا یک بلوک است ابتدا عنوان را وارد کنید و با انتخاب علامت + می توانید یک بلوک جدید اضافه کنید اولین بلوک هر پست یا نوشته عنوان است.

اضافه کردن بلوک جدید در ویرایشگر گوتنبرگ

بلوک مورد نظر را انتخاب کنید یا می توانید آن را در کادر جستجو سرچ کنید و با انتخاب مرور کردن همه می توانید لیست تمام بلوک ها را مشاهده کنید.

مشاهده تمام بلوک ها در آموزش کار با گوتنبرگ

حذف بلوک در ویرایشگر گوتنبرگ

برای حذف بلاک کافیست بلاک موردنظر را انتخاب کنید و از قسمت سه نقطه پاک کردن بلاک را انتخاب کنید در تصویر زیر بلاک انتخابی ما پارگراف است و پاک کردن پارگراف را انتخاب می کنیم.

حذف بلوک در ویرایشگر گوتنبرگ

تنظیمات بلاک ها

با انتخاب هر بلوک می توانید تنظیمات مربوط به هر بلاک را از باکسی که در بلاک نمایش داده می شود یا از نوار کناری از قسمت بلوک انجام دهید.

حذف بلوک در ویرایشگر گوتنبرگ

ذخیره کردن بلوک ها و استفاده مجدد از آنها

یکی از مزایای بلوک ها امکان ذخیره آنها و استفاده مجدد است. این امکان بخصوص برای بلاگر ها که از بلوک هایی خاص استفاده کنند مفید است. کافی است روی دکمه منو در گوشه سمت راست هر بلوک کلیک کنید و از گزینه ایجاد بلوک قابل استفاده مجدد را انتخاب کنید.

آموزش کار با ویرایشگر گوتنبرگ قسمت ساخت بلوک قابل استفاده مجدد

در اینجا باید نامی برای بلوک مورد نظرتان انتخاب کنید و دکمه ذخیره را کلیک کنید.

ذخیره بلوک برای استفاده مجدد

اگر بخواهید از بلاک های ذخیره شده استفاده کنید بر روی دکمه افزودن بلوک را کلیک کنید نامی که با آن بلوک را ذخیره کردید را سرچ کنید و بلوک مورد نظر را انتخاب کنید. بلوکی من ایجاد کردم با نام firstp ذخیره کردم.

آموزش کار با ویرایشگر گوتنبرگ قسمت بلوک های ساخته شده

یا از قسمت مرور کردن همه می توانید از تب قابل استفاده دوباره بلوک هایی که برای استفاده مجدد ایجاد کردید را مشاهده کنید.

لیست بلوک های قابل استفاده دوباره

انتشار و تنظیمات پست در آموزش گوتنبرگ وردپرس

در ادامه آموزش کار با ویرایشگر گوتنبرگ به انتشار نوشته رسیدیم، هر پست وردپرس دارای تاریخ انتشار، دسته بندی ، برچسب، تصویر شاخص،نامک و… است. تمام این اطلاعات به صورت در سمت چپ ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس قابل تنظیم هستند.

تنظیمات انتشار در آموزش کار با ویرایشگر گوتنبرگ

آیا پست های ایجاد شده با ویرایشگر کلاسیک را میتوان با گوتنبرگ ویرایش کرد؟

بله پست هایی که با ویرایشگر کلاسیک ایجاد شده اند با ویرایشگر گوتنبرگ قابل ویرایش هستند و بالعکس هم امکانپذیر است و اگر قبلا با ویرایشگر کلاسیک کار می کردید و پست ها و نوشته هایی را با ویرایشگر کلاسیک ایجاد کرده اید می توانید با ویرایشگر گوتنبرگ اصلاح کنید.

برای ما از تجربه تان در کار با گوتنبرگ و بلوک های وردپرس بگویید. با کدام ویرایشگر راحت تر بوده اید؟ یا اگر سوالی در مورد کار با ویرایشگر گوتنبرگ داشتید در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
من محبوبم، کارشناسی ارشد مدیریت IT دارم و بیشتر از 5 ساله که تخصصی وردپرس و سئو کار می‌کنم. معتقدم که هیچ چیز نشدنی وجود نداره؛ فقط استقامت و تلاش میخواد.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
7 دیدگاه
مینو
مینو
09 دی 1401 23:22

چ طور متن را تو گوتنبرگ جاستیفای کنیم؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
10 دی 1401 08:53

به صورت پیشفرض گوتنبرگ امکان جاستیفای کرد متن را ندارد می تونید این استایل را برای متن بنویسید
p{text-align:justify}
در مقاله رفع مشکل justify وردپرس راهکارهای بیشتر را ببینید

آیا مفید بود ؟
سیاوش کرمانی
سیاوش کرمانی
09 دی 1401 23:15

گوتنبرگ هم خوبه
و واقعا حس می کنی داری با ی صفحه ساز کار می کنی
ولی ی کم دست و پا گیر هست و ویرایشگر کلاسیک را سریع تر میشه باهاش مطلب منتشر کرد

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
10 دی 1401 08:56

بله در ابتدا کمی گیج کننده است اما امکانات خیلی خوبی برای ایجاد نوشته دارد و به مروز عادت می کنید

آیا مفید بود ؟
boxt
boxt
20 اردیبهشت 1400 10:32

سلام. من سایت رو تازه دارم راه اندازی میکنم. اولش چند صفحه با کلاسیک نوشتم بعد برای اینکه بتونم از گوتنبرگ استفاده کنم مجبور شدم ویرایشگر کلاسیک رو غیر فعال کنم.حالا اکثر نوشته های قبلی بصورت کد هستن. چطوری اونا رو برگردونم به حالت متنی؟

آیا مفید بود ؟
0
behnam
behnam
11 دی 1397 10:15

سلام. من برا آپدیت نگران قالبم بودم. اما بلاخره دلو به دریا زدم و آپدیت کردم. عالیه گوتنبرگ عالی. بخصوص گالری و جدول و ویدئو و همه اینا....
ممنون از آموزشتون

آیا مفید بود ؟
0
فرزانه همتیان
فرزانه همتیان
11 دی 1397 10:17

سلام روزتون بخیر
خوشحالم از اینکه براتون مفید بوده
پیروز باشید.

آیا مفید بود ؟