ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
توسعه دهنده وردپرس کیست
برنامه نویسی

توسعه دهنده وردپرس کیست و فرصت‌های شغلی آن کدام است؟

توسعه دهندگان وردپرس افراد ماهری هستند که بر زبان برنامه نویسی PHP تخصص کافی دارند و میتوانند به راحتی هر درخواست سفارشی سازی و طراحی قالب و افزونه را انجام دهند. در این مطلب مهارتها و پلنهای درآمدی آنها را می توانید بخوانید.

3
19 بهمن 1401
آخرین بروزرسانی: 09 فروردین 1403

در حوزه وردپرس مشاغل های زیادی وجود دارد از ارائه هاست های وردپرس تا توسعه دهنده وردپرس (WordPress Developer یا وردپرس دولوپر)، طراحان سایت و تولید کننده های محتوا در بستر وردپرس. اما توسعه دهنده وردپرس کیست و دقیقا چه تخصصی دارد؟

توسعه دهنده وردپرس کیست؟

توسعه دهنده وردپرس در ساخت وب سایت با وردپرس متخصص هستند و توسعه دهندگان فول استک نیز نامیده می شوند. به این معنی که می توانند قسمت فرانت اند و بک اند یک وب سایت را طراحی و کدنویسی کنند. ممکن است توسعه دهنده وردپرس یک متخصص و برنامه نویس php است که در ساخت پلاگین و قالب های وردپرسی تسلط دارد. بنابراین بسیاری از سازمانها بدنبال یک نیوری توانمد هستند تا تمامی سفارشی سازی و امکانات مورد نیاز سایت وردپرسی خود را به آنها بسپارند.

توسعه دهنده یا برنامه نویس وردپرس و مهارت های مورد نیاز

شاید تعجب کنید، اما وردپرس یک پلتفرم برای طراحی سایت است که هیچ نیازی به کدنویسی ندارد، مگر برای سفارشی سازی و اضافه کردن امکانات و قابلیت های بیشتر که به یک توسعه دهنده وردپرس نیاز دارید. به طور خلاصه توسعه دهندگان وردپرس می توانند چالش های فنی ایجاد شده و مدیریت یک سایت را جهت شخصی سازی کامل تم و طراحی مجدد امکانات سایت بر عهده بگیرند که کاربر معمولی زمان و تخصص کافی را ندارند.

اگر به فرانت اند و کار با کدهای جاوا اسکریپت، HTMl و CSS علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم که در دوره فرانت اند همه اصولی که برای برنامه نویسی فرانت نیاز دارید را یاد بگیرید و با پروژه‌های عملی تبدیل به یک متخصص فرانت اند شده و وارد بازار کار شوید.

یک توسعه دهنده وردپرس چیکار میکند؟

یک توسعه دهنده وردپرس معمولاً مسئولیت توسعه back-end یا front-end سایت های وردپرس را بر عهده دارد. کسی که دانش فنی نداشته باشد قادر به حل مشکلات مربوط به اشکال زدایی وب سایت، توسعه front-end و back-end، پشتیبان گیری از داده ها، سفارشی سازی تم و طراحی مجدد وب سایت نخواهد بود.

یک توسعه دهنده وردپرس چکار میکند؟

به همین دلیل است که در صورتی که وب سایت خود را بر سیستم مدیریت محتوای وردپرس اجرا می کنید، احتمالا دیر یا زود به یک توسعه دهنده وردپرس نیاز پیدا می کنید.

بازار کار یک وردپرس دولوپر کجاست؟

یک توسعه دهنده وردپرس می تواند یک توسعه دهنده فریلنسر باشد یا توسط یک شرکت استخدام شود.

  • برای کسانی که به دنبال فرصت‌های آزاد کاری یا فریلنسری هستند، چندین پلتفرم کاریابی برای اتصال توسعه‌دهندگان وردپرس و مشتریان بالقوه وجود دارد که میتوانید در آنها ثبت نام کنید.
  • همچنین اگر یک توسعه دهنده مشتاق وردپرس هستید که علاقه ای به فریلنسری ندارید، گزینه هایی همچنون شرکت‌های توسعه نرم‌افزار، آژانس‌های بازاریابی دیجیتال و کسب‌وکارهای مدیریت نرم‌افزار وجود دارد که میتوانید از آن ها استفاده کنید.

چگونه یک توسعه دهنده وردپرس شویم

  • به زبانهای برنامه نویسی php و مهارت های ذکر شده در بالا تسلط پیدا کنید.
  • یک حوزه کاری برای خود انتخاب کنید.
  • عضو فعال جامعه وردپرس شوید.
  • یک نمونه کار طراحی کنید.
  • به اصول کدنویسی تسلط پیدا کنید

وردپرس به دلیل اینکه یک سیستم مدیریت محتوا است نیازی به کد نویسی یا دانستن نحوه کدنویسی ندارد اما، به عنوان یک توسعه دهنده، دانستن اصول اولیه HTML، CSS، جاوا اسکریپت و PHP برای عیب یابی، اشکال زدایی و گسترش عملکرد پلت فرم ضروری است.

به عنوان مثال، برای تنظیم گزارش خطای وردپرس در سایت مشتری، یا اگر می خواهید لیستی از پست های تصادفی را در نوار کناری یک سایت وردپرسی نمایش دهید باید PHP بدانید. اگر می خواهید پیوندهای خارجی در یک سایت وردپرس به طور خودکار در یک برگه جدید باز شوند، به جاوا اسکریپت نیاز خواهید داشت. اگر شما یا یک مشتری می خواهید یک طراحی واقعا منحصر به فرد برای سایت خود داشته باشید، باید HTML و CSS را بدانید تا یک تم شروع وردپرس را سفارشی کنید.

 0 تا 100 برنامه نویسی PHP را به صورت عملی و پروژه محور در دوره کدکرفت راست چین آکادمی یاد بگیرید و اولین قدم برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وردپرس را محکم بردارید. برای مشاهده دوره روی لینک زیر کلیک کنید.

دوره PHP 

  • یک حوزه کاری را برای خود انتخاب کنید

سه محور اصلی برای توسعه دهندگان وردپرس وجود دارد: نرم افزار اصلی، افزونه ها یا تم ها. شما ممکن است در یک زمینه تخصص داشته باشید، اما می توانید در هر سه زمینه کار کنید.

  1. توسعه هسته (Core development): توسعه دهندگان در این زمینه خود هسته وردپرس را ایجاد و ویرایش می کنند. هسته وردپرس نرم افزاری است که برای دانلود در سایت رسمی وردپرس موجود است. در حالی که یک تیم اصلی وردپرس به رهبری مت مولنوگ، یکی از بنیانگذاران وردپرس وجود دارد، هر کسی می‌تواند کد را بررسی و تجزیه و تحلیل کند، آسیب‌پذیری‌ها یا باگ‌های امنیتی را گزارش کند و کد را مشارکت دهد.
  2. توسعه قالب (Theme development): توسعه دهندگان در این زمینه تم های سفارشی ایجاد می کنند. آن ها می توانند آن را برای مشتریان فردی ایجاد کنند، آن را به صورت رایگان در فهرست قالب وردپرس منتشر کنند، یا آن را برای فروش در یک بازار یا سایت شخص ثالث منتشر کنند.
  3. توسعه پلاگین (Plugin development): توسعه دهندگان در این زمینه پلاگین های سفارشی ایجاد می کنند. همانند توسعه دهندگان تم، آنها می توانند یک افزونه برای مشتریان فردی ایجاد کنند، آن را به صورت رایگان در فهرست افزونه های وردپرس منتشر کرده یا آن را برای فروش در یک بازار یا سایت شخص ثالث برای فروش قرار دهند.
  • عضو فعال جامعه وردپرس شوید.

هنگام مقایسه وردپرس در مقابل جوملا، دروپال و سایر سیستم های مدیریت محتوا، وردپرس دارای بزرگترین انجمن جهانی است که به بهبود پلت فرم اختصاص داده شده است. می‌توانید از طریق انجمن‌های پشتیبانی با این میلیون‌ها عضو ارتباط برقرار کنید شرکت فعال در این انجمن می تواند به شما کمک کند تا مشکلات مربوط به نرم افزار یا یک سایت خاص را عیب یابی کنید و در اطلاعیه ها و انتشارات محصولات به روز بمانید.

  • یک نمونه کار طراحی کنید.

هنگامی که به دنبال شغلی هستید، می خواهید تا حد ممکن شواهدی از مهارت ها و شایستگی های خود ارائه دهید. این تقریباً در مورد هر شغلی صدق می کند، مخصوصاً حرفه ای که در توسعه وردپرس باشد؛یک راه عالی برای “نشان دادن، نه گفتن” طراحی یک نمونه کار است.

مهارت های یک برنامه نویس و توسعه دهنده کدام است؟

در ابتدا به طور خلاصه به مهمترین مهارت های یک توسعه دهنده و برنامه نویس وردپرس اشاره می کنیم.

  • درک عمیق فناوری های فرانت اند مانند HTML، jQuery، جاوا اسکریپت و CSS.
  • تجربه در ساخت رابط های کاربری
  • تجربه در طراحی و توسعه وب واکنش گرا.
  • آشنایی با ابزارهایی مانند Chrome inspector و Firebug و …

در ادامه می خواهیم به اینکه چگونه می توانیم مهارت های بالا را بدیت آوریم و تبدیل به یک توسعه دهنده وردپرس شویم بپردازیم و مهارت های لازم را با جزئیات بیشتری بحث کنیم.

  • آشنایی با اصطلاحات و کاربردهای بخش وردپرس

در هرکاری باید ابتدا اصطلاحات و کاربرد ها شناسایی شوند سیستم وردپرس از ابزار های مختلفی شکل گرفته و اگر قصد دارید در حوزه وردپرس متخصص شوید باید ابتدا کاربرد ابزار هایی همچون قالب، افزونه و … را یاد بگرید تا در انجام پروژه های مختلف به مشکل برنخورید.

  • شناخت مبانی اصلی وردپرس

برای اینکه وردپرس را به صورت اصولی یاد بگیرید باید از مبانی اولیه شروع کنید. وردپرس از زبان‌های مختلفی همچنون CSS, HTML, PHP کمک می‌گیرد تا یک خروجی بسیار عالی برای شما به نمایش بگذارد.

اگر قصد دارید یک توسعه دهنده حرفه ای شوید، پیشنهاد ما شرکت در دوره برنامه نویسی وردپرس راست چین آکادمی است. این دوره از جنس تجربه یک فروشنده چند صد میلیونی است.

دوره برنامه نویسی وردپرس راست چین آکادمی
دوره جامع صفر تا صد برنامه نویسی وردپرس
  • کار با افزونه ها

وردپرس برای راحت کردن کار طراحی سایت و امکانات بیشتر افزونه های مختلفی را ارائه میدهد که میتوانید برای اضافه کردن امکانات بیشتر به سایت از این افزونه ها استفاده کنید به این نکته نیز توجه کنید که یک متخصص وردپرس باید مهارت نوشتن افزونه‌ نیز را داشته باشد چرا که در بعضی از پروژه‌هایی که انجام می‌دهید، امکاناتی مورد نیاز سایت است که افزونه‌ای تا به حال برای امکانات مد نظر شما طراحی نشده و شما مجبور هستید خودتان کدنویسی را انجام دهید. البته به عنوان یک وردپرس کار و یک طراح سایت، چنین انتظاری از شما نمی‌رود و بدون دانش برنامه‌نویسی، مشکلی نخواهید داشت ولی برای پیشرفت کسب و کارتان پیشنهاد میکنیم.

  • آشنایی با سئو (SEO)

یک متخصص با استفاده از بهینه سازی میتواند صفحات سایتش را به موتورهای جستجو گوگل معرفی کرده تا جایگاه خوبی در گوگل کسب کند.بهینه سازی اصولی سایت به پیشرفت سایت بسیار کمک می‌کند و در نتایج گوگل در رتبه‌های بالاتری قرار خواهید گرفت.برای یادگری منابع رایگان زیادی وجود دارد که میتوانید از آن ها برای بالا بردن اطلاعات خود استفاده کنید.

  • برنامه نویسی و طراحی قالب و افزونه

مهارت هایی که در بالا ذکر شد از مهارت های کدنویسی فرانت اند تا بک اند را باید در طی یک برنامه ریزی دقیق یادبگیرید. این مهارت شما را به درامد بالاتر و تخصص بالاتری می رساند.

مسئولیت های توسعه دهنده وردپرس

علیرغم کار منظم توسعه دهندگان وردپرس که بیشتر حول محور توسعه افزونه ها و تم ها می چرخد، برخی از شرکت ها به دنبال الزامات خاص دیگری هستند.یک توسعه دهنده معمولی وردپرس باید بتواند تمام کارهای زیر را در یک سایت وردپرس انجام دهد:

  • طراحی، پیاده سازی و مدیریت سایت های وردپرسی
  • وردپرس را نصب و ساختار وب سایت را ایجاد کند.
  • طراحی و پیاده سازی ویژگی های جدید برای وردپرس
  • افزونه ها و تم ها را توسعه دهد و مطمئن شود که در همه محیط ها به درستی کار می کنند.
  • ماژول های توسعه یافته را بهینه کند و از تضاد بین آنها جلوگیری کند.
  • تمام جنبه های فنی سیستم مدیریت محتوا را مدیریت کند.
  • عملکرد وب سایت را نظارت کرده، آن را به روز نگه داشته و هر گونه مشکل را عیب یابی کند.

توسعه دهنده وردپرس در مقابل توسعه دهنده وب

علاوه بر توسعه دهندگان وردپرس (WordPress)، توسعه دهندگان وب نیز قادر به توسعه وب سایت های مختلف هستند. در وهله اول، هم توسعه دهندگان وردپرس و هم توسعه دهندگان وب، برنامه نویسان ماهری هستند که برای ساخت وب سایت ها کد می نویسند.

توسعه‌دهنده وب (Web) یک اصطلاح گسترده برای هر کسی است که وب‌سایت‌ها را بدون توجه به ابزارها یا تکنیک‌هایی که برای ایجاد وب‌سایت استفاده کرده است، کد می‌کند. در حالی که توسعه دهنده وردپرس کسی است که معمولا در ساخت وب سایت با استفاده از پلت فرم وردپرس متخصص است.

  • در جدول زیر، تفاوت ها و شباهت های کلیدی بین توسعه دهندگان وب و توسعه دهندگان وردپرس را بررسی می کنیم.
شاخص توسعه دهنده وردپرس توسعه دهنده وب
نحوه عملکرد وب سایت های کوچک تا متوسط را بر اساس وردپرس توسعه و نگهداری کنید توسعه و نگهداری وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب کوچک تا پیشرفته و بسیار سفارشی شده با استفاده از پلتفرم های مختلف CMS
راه حل ها وب سایت های مبتنی بر وردپرس وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب
سطح پیچیدگی سایت کم (تا متوسط) بالا
چارچوب و ابزار وردپرس Flask ، Angular ، React Vue ، Spring
جنبه های توسعه سمت مشتری صفحات وب تمیز، طراحی ریسپانسیو، طراحی UI و UX، … رابط های کاربر پسند تعاملی، قابلیت های کاربردی آسان
جنبه های توسعه سمت سرور پلاگین ها و تم های امن، توابع اصلی وردپرس، انواع پست های سفارشی، … طراحی نرم افزار، برنامه نویسی شی گرا، تراکنش ها، امنیت و مقیاس پذیری، …
زبان برنامه نویسی HTML، CSS، جاوا اسکریپت، جی کوئری، … HTML، CSS، جاوا اسکریپت، جی کوئری، …
زبان‌ها/تکنیک‌های برنامه‌نویسی پی اچ پی پی اچ پی، جاوا، سی شارپ، پایتون، جاوا اسکریپت، روبی، …
API ها REST REST, SOAP

 

اگر اولین بار است با وردپرس و شغل توسعه دهنده آشنا شده‌اید، پیشنهاد می‌کنم صفر تا صد کار کردن با وردپرس را به صورت ویدئویی همراه با نکات و ترفندهای تجربی در آموزش وردپرس ببینید.

همانطور که گفته شد وردپرس بدون شک محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا می باشد که در سراسر دنیا نقش کلیدی در شکل گیری کسب و کار ها دارد ما در این مقاله دانستیم برنامه نویسی وردپرس چیست و چگونه میتوانیم به یک متخصص در این زمینه تبدیل شویم. اگر در این زمینه سوال یا نظری داشتید می‌توانید از طریق دیدگاه با ما در میان بگذارید ما نیز سعی خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
کارشناسی فناوری اطلاعات، علاقمند به دنیای وردپرس، سابقه 4 سال در زمینه طراحی سایت
سوالات متداول

هم توسعه دهندگان وردپرس و هم توسعه دهندگان فول استک هم در بخش فرانت و هم در بک اند وب سایت کار می کنند. با این حال، توسعه‌دهندگان وردپرس معمولاً زیرمجموعه‌ای کوچک‌تر از کارهایی که توسعه‌دهندگان وب متخصص کامل را انجام می‌دهند.

توضیحات بیشتر را می توانید در مقاله بخوانید.

برای کار کردن با وردپرس نیازی به داشتن مهارت کدنویسی وردپرس نیست. اما این تخصص و مهارت میتواند به طراحی قالب و افزونه و سفارشی سازی بسیاری از بخش های یک سایت وردپرسی کمک کند.

علاوه بر این یک راه درامد زایی فوق العاده برای شما باشد.

 

مقالات مرتبط
بنر
توسعه دهنده وردپرس کیست و فرصت‌های شغلی آن کدام است؟
توسعه دهندگان وردپرس افراد ماهری هستند که بر زبان برنامه نویسی PHP تخصص کافی دارند و میتوانند به راحتی هر درخواست سفارشی سازی و طراحی قالب و افزونه را انجام دهند. در این مطلب مهارتها و پلنهای درآمدی آنها را می توانید بخوانید.
بنر
برنامه نویسی فرانت اند چیست؟
اگر به دنبال یک فیلد کاری جذاب در حوزه طراحی سایت هستید و می خواهید بدانید که برنامه نویسی فرانت اند چیست این مقاله را تا آخر بخوانید.
بنر
جاوا اسکریپت چیست؟ همه چیز در مورد جاوا اسکریپت و کاربرد های آن
جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی محبوب است که می توانید انواع محتوای داینامیک مانند انیمیشن، فرم های تعاملی، اسلایدر و… را به سایتتان اضافه کنید اما دارای کاربرد گسترده تر است و از توسعه اپلیکیشن تا بازی کاربرد دارد و در این مقاله به معرفی کامل زبان برنامه نویسی Java Script می پردازیم.
3 دیدگاه
arefmohajer
arefmohajer
06 اسفند 1401 20:47

سلام خسته نباشید ، یک قالبی از تم فارست خریدم همه ریز نکات نصب و .. رو رعایت کردم
ولی دکمه های اسلایدرش کار نمیکنه
ورژن وردپرس و php با پوسته و افزونه ها سازگاره
ممنون میشم راهنمایی کنید

آیا مفید بود ؟
0
اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
07 اسفند 1401 10:19

سلام چه قالبی خریدید؟

آیا مفید بود ؟
Oss_vahid
Oss_vahid
02 فروردین 1402 21:06

از همون پشتیان تم فارست کمک بگیرید

آیا مفید بود ؟