ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
برنامه نویسی

جاوا اسکریپت چیست؟ همه چیز در مورد جاوا اسکریپت و کاربرد های آن

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی محبوب است که می توانید انواع محتوای داینامیک مانند انیمیشن، فرم های تعاملی، اسلایدر و… را به سایتتان اضافه کنید اما دارای کاربرد گسترده تر است و از توسعه اپلیکیشن تا بازی کاربرد دارد و در این مقاله به معرفی کامل زبان برنامه نویسی Java Script می پردازیم.

0
28 اسفند 1401
آخرین بروزرسانی: 17 اسفند 1402

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت (به انگلیسی: JavaScript) که به اختصار JS نامیده می شود یکی از زبان های برنامه نویسی پرکابرد در کنار HTML و CSS است. علیرغم اشتباه عمومی، زبان جاوااسکریپت با زبان جاوا ارتباطی ندارد، دلیل این نام‌گذاری محبوبیت زبان جاوا در هنگام تولد جاوااسکریپت بود و ساختار این زبان به ++C و C# شباهت دارد و یادگیری آن را آسان می کند. از همین رو دستورهای متداول مانند if، for، try..catch، while و … در این زبان هم یافت می‌گردند. این زبان می‌تواند هم به صورت ساخت یافته و هم به صورت شی گرا مورد استفاده قرار گیرد.

جاوا اسکریپت اولین بار در سال 1995 توسط Netscape Communications Corporation معرفی شد و اکنون بخشی ضروری از فرآیند توسعه وب است. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی فرانت اند و کلاینت به این معنی که به جای سرور کد در مرورگر کاربر اجرا می شود. از نمونه کاربردهای جاوا اسکریپت می توان اعتبار سنجی فرم ها، اسلایدر ها، پاپ آپ ها و یا انیمیشن ها را مثال زد که بدون رفرش صفحه تغییر می کنند این ویژگی به ایجاد تجربه کاربری و داشتن صفحات سریع تر و کارآمدتر کمک می کند.

جاوا اسکریپت به همراه CSS و HTML برای تغییر، طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) سایت‌ها به کار می‌رود. در دوره برنامه نویسی فرانت اند تمامی اصولی که برای تبدیل شدن به یک متخصص فرانت اند نیاز دارید آورده شده‌اند و شما با انجام پروژه‌ها و تمرین‌های عملی می‌توانید در موقعیت‌های شغلی مختلف مشغول به کار شوید.

ویژگی های جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یکی از پیش نیازهای مهم در طراحی سایت است و برای یک طراح حرفه ای شدن به آن نیاز دارید به صورت خلاصه ویژگی های زبان برنامه نویسی جاو اسکریپت شامل موارد زیر است:

  • شی گرا(OOP): این زبان ها از مفهوم کلاس (Class) و شی (Object) استفاده می کنند و فرایند کد نویسی را آسان تر می کنند. در جاوا اسکریپت، همه چیز یک شی است از انواع اولیه مانند اعداد و رشته ها گرفته تا اشیاء پیچیده تر مانند آرایه ها و توابع. این ویژگی این زبان را متمایز از زبان های دیگر موجود کرده است.
  • زبان کلاینت ساید(Client-Side) و سرور ساید(Server Side) : این زبان قبلا فقط سمت کاربر اجرا می شد و در حال حاضر سمت سرور نیز می باشد.
  • مفسری(interpreter): زبان های مفسری به نوع سیستم عامل بستگی ندارند و خط به خط بررسی می شوند.

 مزایای جاوا اسکریپت

بر اساس نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow جاوا اسکریپت در حال حاضر به عنوان محبوب ترین زبان مورد استفاده در جهان است و پس از پایتون، HTML/CSS ،SQL و جاوا استفاده زیادی دارد. اگر به دنبال کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی هستید، این زبان بازار بسیار خوبی در سراسر دنیا دارد. داشتن فریم ورک های متنوع و بازار کار گستردهاز ویژگی های متمایز این زبان برنامه نویسی است و دارای مزایای زیر است:

  • یادگیری آسان

در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی، یادگیری و درک جاوا اسکریپت نسبتاً آسان است. با داشتن دانش قوی در HTML و CSS و منابع گسترده آموزشی هر کسی می تواند کد نویسی در جاوا اسکریپت را یاد بگیرد.

  • محبوبیت

همان طور که در بالا ذکر شد، جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است و منابع و ابزار های زیادی به صورت آنلاین موجود است که می تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا برنامه ها را سریع تر بسازند.

  • تطبیق پذیری

جاوا اسکریپت را می توان در هر دو سمت کلاینت و سرور استفاده کرد؛ یعنی می توان از آن برای توسعه برنامه های تحت وب و موبایل و همچنین ایجاد برنامه های دسکتاپ استفاده کرد.

  • ساخت انواع برنامه

جاوا اسکریپت به شما امکان می دهد برنامه های تعاملی و پویا ایجاد کنید که تجربه آنلاین کاربر را افزایش می دهد. می توان از آن برای ایجاد انیمیشن، جلوه های بصری و موارد دیگر استفاده کرد.

  • فریم ورک و کتابخانه ها

جاوا اسکریپت دارای تعداد زیادی فریمورک و کتابخانه های مختلفی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه ها را سریعتر بسازند. برخی از فریمورک های محبوب عبارتند از Angular.js ،React ،Vue.js Aurelia ،Nuxt.js ،Gatsby و …

فریم ورک های جاوا اسکریپت

  • بازار کار خوب

جاوا اسکریپت یک زبان پایه برای طراحی سایت است و یکی از روش های کسب درآمداز طراحی سایت و توسعه اپلیکیشن است و با کسب تخصص در هر کدام از فریم ورک ها می توانید درآمد بالایی داشته باشید.

معایب جاوا اسکریپت

همان طور که هیچ کدام از زبان ها کامل نیستند JS هم دارای اشکالاتی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب پذیری های امنیتی

چون جاوا اسکریپت در سمت کلاینت اجرا می شود، در معرض آسیب پذیری های امنیتی قرار می گیرد. هکرها می توانند از جاوا اسکریپت برای دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربر یا تزریق کد های مخرب به یک صفحه وب استفاده کنند.

  • ناسازگاری با برخی از مرورگرها

اگر چه مرورگر های مدرن از جاوا اسکریپت پشتیبانی عالی دارند، اما ممکن است در نسخه های قدیمی مرورگر ها به درستی نمایش داده نشود با مرور زمان و پیشرفته دستگاه های مورد استفاده این مرورگرها هم در حال منسوخ شدن هستند.

  • اشکال زدایی

به دلیل ماهیت پویای جاوا اسکریپت، اشکال زدایی کد شما ممکن است دشوار باشد. پیدا کردن و رفع اشکالات، به خصوص در برنامه های بزرگتر زمان بر است.

در کل اگرچه ممکن است امنیت، سازگاری بین مرورگر ها و مشکلات عملکردی در زبان جاوا اسکریپت وجود داشته باشد، اما این زبان همچنان یکی از پر کاربردترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی مورد استفاده در طراحی مدرن وب سایت ها و برنامه های مختلف است.

کاربرد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت عمدتاً به عنوان توسعه وب سایت شناخته می شود در حالی که می توان از آن در زمینه های دیگری مانند توسعه اپلیکیشن موبایل، برنامه های دسکتاپ، بازی ها و نرم افزار های سرور نیز استفاده کرد. در اینجا قصد داریم تا به طور دقیق تر به کاربردهای جاوا اسکریپت بپردازیم.

  • توسعه وب سایت

رایج ترین استفاده از جاوا اسکریپت در توسعه سایت است. از جاوا اسکریپت می‌توان برای ایجاد انیمیشن ‌ها، اعتبارسنجی فرم ‌ها، پاپ آپ ها، اسلایدر استفاده کرد و یک سایت زنده و پویا نیاز داشته باشید همچنین می توان از آن برای ساخت برنامه های کاربردی مانند برنامه های شبکه های اجتماعی استفاده کرد.

  • برنامه های موبایل

جاوا اسکریپت در توسعه اپلیکیشن موبایل نیز استفاده می شود. فریم ورک ‌های جاوا اسکریپت مانند React Native و Ionic برای ایجاد برنامه ‌های تلفن همراه چند پلتفرمی روی iOS و Android استفاده می شود.

  • برنامه های دسکتاپ

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را می توان برای توسعه برنامه های دسکتاپ با استفاده ازفریم ورک هایی مانند Electron استفاده کرد. با Electron می ‌توانید برنامه ‌های دسکتاپ را با استفاده از HTML ،CSS و JavaScript ایجاد کنید.

  • بازی

جاوا اسکریپت در توسعه بازی های تحت وب نیز استفاده می شود. فریم ورک هایی مانند Phaser و Pixi.js در جاوا اسکریپت برای ایجاد بازی های تحت وب دو بعدی و سه بعدی استفاده می شوند. همچنین می توان از آن برای ایجاد بازی های موبایل با استفاده از فریم ورک هایی مانند Unity و Cocos2d استفاده کرد.

  • نرم افزار سمت سرور

جاوا اسکریپت در سمت سرور با استفاده از فریم ورک هایی مانند Node.js استفاده می شود. Node.js به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا از جاوا اسکریپت برای ساخت برنامه های سرور پرسرعت استفاده کنند مواردی مانند برنامه های چت آنلاین و یا برنامه های پخش ویدئو از برنامه های کاربردی سمت سرور هستند.

به طور خلاصه جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی همه کاره است که می تواند در زمینه های مختلف توسعه استفاده شود. از توسعه سایت تا توسعه بازی وب با جاو اسکریپت امکان پذیر است.

یادگیری جاوا اسکریپت

اگر علاقه مند به یادگیری این زبان برنامه نویسی هستید جای درستی آمده اید با یادگیری این زبان برنامه نویسی وارد بازار کار کسترده ای می شوید در این اینجا نکات و منابعی مورد نیاز برای یادگیری جاوا اسکریپت را معرفی می کنیم.

از کجا و چگونه شروع کنیم؟

اگر در دنیای برنامه نویسی مبتدی هستید، بهتر است از اصول اولیه شروع کنید. برخی از مفاهیم اساسی که باید بدانید عبارتند از:

  • متغیرها و انواع داده ها
  • اپراتورها و عبارات
  • نحوه کار کردن با دستورات اولیه if/else، while، for
  • شی گیرای

هنگامی که این اصول را درک کردید، می توانید به موضوعات پیشرفته تری مانند:

  • دستکاری DOM
  • درخواست های AJAX و HTTP
  • فریم ورک هایی مانند React و Angular

منابع یادگیری جاوا اسکریپت

براییادگیری جاوا اسکریپت منابع زیادی وجود دارد با استفاده از دوره های آنلاین، داکیومنت هاT کتاب ها و سایت های آموزش برنامه نویسی برای یادگیری js میتوانید استفاده کنید.

Codecademy

Codecademy یک پلتفرم آنلاین است که دوره های رایگان برنامه نویسی را ارائه می دهد. در دوره جاوا اسکریپت، آنها اصول اولیه را به شما آموزش می دهند و به شما اجازه می دهند در یک محیط برنامه نویسی آنلاین تمرین کنید و در پایان هر بخش در کوئیز آن شرکت کنید و دوره را به صورت عملی یاد بگیرید.

Free Code Camp

FreeCodeCamp که دوره های رایگان برنامه نویسی مختلفی را ارائه می دهد در دوره جاوا اسکریپت مفاهیم اولیه و پیشرفته را پوشش می دهد و همچنین تمرین های کد نویسی در آن قرار دارد که می توانید از آنها برای تمرین استفاده کنید.

Udemy

Udemy یک پلت فرم یادگیری آنلاین است که دوره های برنامه نویسی پولی را ارائه می دهد. می‌توانید دوره‌ های جاوا اسکریپت زیادی را در این پلتفرم پیدا کنید، از مبانی پایه تا موضوعات پیشرفته ‌تر مانند React در این سایت وجود دارد.

 MDN

MDN Web Docs اسناد آنلاین در مورد توسعه وب است که توسط موزیلا نگهداری می شود. مستندات آن در جاوا اسکریپت بسیار کامل است و می تواند به عنوان یک مرجع بسیار مفید باشد.

کتاب ها

کتاب های زیادی در جاوا اسکریپت وجود دارد که می توانید آنها را تهیه کنید. برخی از محبوب ترین کتاب ها عبارتند از: «جاوا اسکریپت: قسمت های خوب» نوشته داگلاس کراکفورد است در تصویر زیر سایرکتاب های معروف آموزش برنامه نویسی جاوا اسکریپت را می توانید مشاهده کنید.

کتاب های آموزش برنامه نویسی جاوااسکریپت

تمرین و پروژه

برای یادگیری جاوا اسکریپت، مهم است که آنچه را یاد می گیرید تمرین کنید. یکی از راه های انجام این کار، ایجاد پروژه های کوچک است. برخی از پروژه هایی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • یک ماشین حساب ایجاد کنید
  • یک بازی مانند Hangman یا Minesweeper ایجاد کنید.
  • یک فرم ثبت نام و اعتبار سنجی ایجاد کنید
  • یک اپلیکیشن برای ایجاد لیست وظایف ایجاد کنید

ایجاد پروژه ها به شما این امکان را می دهد که دانش خود را در عمل پیاده کنید و ببینید که چگونه در عمل کار می کند. این امر بسیار به روند یادگیری شما کمک می کند.

امیداورم در این مقاله به سوال شما در مورد جاواسکریپت چیست پاسخ کاملی داده باشیم خوشحال می شویم شما هم تجربه تان را در مورد نحوه یادگیری، بازار کار و نکات آموزنده در مورد java script را با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

 اگر به دنیای برنامه نویسی فرانت اند علاقه دارید، زبان برنامه نویسی php یکی از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه نویسی است که در دوره کدکرفت به صورت حرفه‌ای این زبان را آموزش می‌دهیم.

مشاهد دوره PHP 

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
سوالات متداول

ازم عروف ترین فریم ورک های JavaScript به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

  • Vue
  • Ember
  • Next
  • Angular
  • React

بازار کار بسیار خوب، کتابخانه های مختلف، منابع یادگیری مختلف باعث شده به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شده است.

JavaScript یک زبان برنامه نویسی مفسری و سطح بالاست که با دارا بودن کتابخانه ها و فریم ورک های مختلف امکان ساخت صفحات زنده و داینامیک برای پلتفرم های مختلف مانند صفحات وب، اپلیکیشن و بازی را فراهم می کند.

مقالات مرتبط
بنر
توسعه دهنده وردپرس کیست و فرصت‌های شغلی آن کدام است؟
توسعه دهندگان وردپرس افراد ماهری هستند که بر زبان برنامه نویسی PHP تخصص کافی دارند و میتوانند به راحتی هر درخواست سفارشی سازی و طراحی قالب و افزونه را انجام دهند. در این مطلب مهارتها و پلنهای درآمدی آنها را می توانید بخوانید.
بنر
برنامه نویسی فرانت اند چیست؟
اگر به دنبال یک فیلد کاری جذاب در حوزه طراحی سایت هستید و می خواهید بدانید که برنامه نویسی فرانت اند چیست این مقاله را تا آخر بخوانید.
بنر
جاوا اسکریپت چیست؟ همه چیز در مورد جاوا اسکریپت و کاربرد های آن
جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی محبوب است که می توانید انواع محتوای داینامیک مانند انیمیشن، فرم های تعاملی، اسلایدر و… را به سایتتان اضافه کنید اما دارای کاربرد گسترده تر است و از توسعه اپلیکیشن تا بازی کاربرد دارد و در این مقاله به معرفی کامل زبان برنامه نویسی Java Script می پردازیم.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.