ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
نقد و بررسی

از سایت سازها استفاده کنیم؟

راه کارهای تقریباً زیادی برای ساخت و طراحی سایت فروشگاهی و وبلاگی است. استفاده از فروشگاه ساز و سایت ساز یکی از این راه های ساخت سایت است. اما سایت ساز چیست؟ و آیا این سایت ساز می تواند نیاز های ما را برطرف کند؟ برای پاسخ به این سوالات و سوالات دیگر با من همراه باشید.

0
18 آبان 1401
آخرین بروزرسانی: 11 فروردین 1403

فروشگاه ساز و سایت ساز یکی از روش های ساخت سایت است که در عرض 5 دقیقه می توانند سایت شما را ایجاد کنند. در این مقاله با بررسی و نقد سایت ساز ها و مقایسه با وردپرس، دلایل برای استفاده نکردن از سایت ساز ها را بررسی می کنیم.

فاکتور/ پلتفرم وردپرس سایت ساز
سادگی استفاده
انعطاف پذیری
ویرایشگر دیداری
توسعه پذیری
آموزش رایگان جامع اندک
بین المللی
مالکیت تام
سئو فرندلی نامشخص
رایگان
امنیت مشخص نامشخص
نگهداری مشخص نامشخص
منابع یادگیری
تکنولوژی روز نامشخص

جدول مقایسه وردپرس و سایت ساز ها

سایت ساز چیست؟

سایت سازها به شما امکان ساخت سایت به سرعت برق و باد را میدهد. این مجموعه ایرانی در طی چند سال فعالیت خود توانسته به موفقیت هایی نیز دست پیدا کند. اما بیایید با بررسی دقیق و منصفانه سایت ساز به مزایا و معایب آن بپردازیم و نکاتی را مطرح کنیم که کمتر کسی از آن ها آگاه است.

بیایید تعارف را کنار بگذاریم

بسیاری از شما قصد سرمایه گذاری برای توسعه کسب و کار خود را دارید. پس بیایید تعارف را کنار بگذاریم و یک بار برای همیشه با یک انتخاب صحیح جلوی بسیاری از اشتباهات و ضررهای مالی را بگیریم.

نقد سایت ساز از دریچه مقایسه

برای نقد و بررسی سایت سازها لازم است آن را در کنار یک ابزار دیگر قرار دهیم و هر دو را با هم مقایسه کنیم تا دید بهتری نسبت به هر کدام از آن ها پیدا کنیم. برای همین کار ما سایت ساز وردپرس را انتخاب کرده ایم.

همچنین بخوانید: مقاله مقایسه سایت ساز و وردپرس

یک سیستم بین المللی یا ملی؟

درباره وردپرس: به احتمال زیاد نام وردپرس را شنیده اید، اما اگر با آن آشنایی ندارید ابتدا لازم است کمی درباره وردپرس توضیح دهیم. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) و منبع باز (Open Source ) است که با استفاده از آن قادر به ساخت انواع سایت و وبلاگ هستید.

وردپرس یک پلتفرم بین المللی برای ساخت سایت است که در تمام کشور های دنیا از آن استفاده می شود و توسط 1930 کارمند ( تا تاریخ مارس 2022) اداره می شود. وردپرس به قدری موفق عمل کرده است که در طی مدت نسبتاً کوتاهی ( 19 سال) توانسته بیش از 43% از سهم کل سایت های دنیا را در اختیار گیرد.

مقایسه سایت ساز وبزی و وردپرس

منبع W3Techs

درباره سایت ساز: همانطور که اشاره کردیم، سایت ساز ها بازاری به وسعت ایران هستند. به همین دلیل چندان دور از انتظار نیست که این سیستم در جاهای دیگر دنیا ناشناخته باشد. همین موضوع باعث شده است تا سایت ساز یک پلتفرم ملی باقی بماند و در مقایسه با وردپرس چندان رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد.

حال این موضوع پیش می آید شما از کدام سیستم برای طراحی سایت خود استفاده می کنید؟ سیستمی بین المللی با تکیه بر دانش فنی بهترین برنامه نویسان دنیا یا سیستمی کاملاً بومی با منابع و زیر ساخت محدود؟

قیمت

یکی از موضوعات بسیار مهمی که حتماً باید به آن دقت کنیم، بحث قیمت در وردپرس و سایت ساز است.

بخش فروشگاه ساز 3 پلن فروشگاهی دارد که به صورت سالانه به فروش می رسند. شروع قیمت این پلن ها از 1,760,000 می باشد و تا 7,800,000 ادامه دارند.(درصورتیکه شما میتوانید به صورت کاملا رایگان طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس را مشاهده کنید و سایت خود را با کمترین هزینه راه اندازی کنید)

همچنین سایت ساز (فقط بلاگ ) 4 پلن متفاوت دارد که تمام آن ها به صورت سالانه ارائه می شوند. این پلن ها از 900,000 تومان شروع می شوند و تا  4,800,000تومان متنوع هستند.

قیمت سایت ساز وبزی

این موضوع زمانی جالب می شود که متوجه می شویم با وردپرس، بدون نیاز به صرف هزینه می توان انواع سایت ( بلاگ و فروشگاهی) را طراحی کرد. تنها هزینه ای که برای طراحی سایت با وردپرس باید پرداخت کنید، خرید هاست و دامنه است. قیمت هاست یک ساله (با مشخصات فنی 2 برابر قوی تر از هاستِ پلن پایه فروشگاهی سایت ساز) به همراه یک دامنه IR کمتر از 630,000 تومان است. این یعنی تقریباً با یک سوم مبلغ فروشگاه ساز ، صاحب یک سایت قدرتمند تر با امکانات بسیار بیشتر می شوید.

*درباره امکانات هر دو پلتفرم در بخش بعدی صحبت خواهیم کرد.

سطح امکانات و توسعه پذیری

امکانات در زمان راه اندازی وردپرس و سایت ساز بسیار محدود هستند. با گذشت مدت زمان کمی و با گسترده شدن محصولات و افزایش کاربران سایت مسلماً به امکانات بیشتری در هر دو پلتفرم نیاز پیدا خواهید کرد. اما تفاوت بزرگی که بین این دو سایت ساز وجود دارد قابلیت توسعه پذیری در هر کدام از آن هاست…

سایت ساز ها تقریبا حدود 20 افزونه برای اضافه کردن قابلیت جدید به سایت را به مشتریان ارائه میدهد که از بین این افزونه ها “9” عدد از آن ها رایگان هستند.

در صورتی که به باقی افزونه پولی نیاز داشته باشید، باید 5,832,000 تومان در هر سال” پرداخت کنید ( که بنا به حجم فروشگاه و انتظار شما ممکن است به مرور زمان به نیمی از این افزونه ها نیاز پیدا کنید). این موضوع به کنار، به این فکر کنید که روزی برسد و قابلیتی را بخواهید که افزونه آن در سایت ساز وجود نداشته باشد. فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟

عملکرد و مقایسه سایت ساز وبزی با وردپرس

نقطه مقابل سایت ساز یعنی در مخزن وردپرس بیش از “60,000” افزونه وجود دارد که هرکدام قابلیت جدید را به سایت شما اضافه می کنند. جالب تر اینکه تمام این افزونه ها به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار گرفته اند. در صورتی که افزونه های رایگان قابلیت مورد نظر شما را نداشتند با پرداخت یکبار هزینه نسخه پیشرفته تر آن افزونه را تهیه کنید. این هزینه یک بار” برای همیشه پرداخت خواهد شد و دیگر تمدید نمی شود.

رویه ای که هر دو پلتفرم در پیش گرفته اند کاملاً مشخص است، یکی واضح، آشکار و مشخص و دیگری…

نکته: سایت ساز راست چین کاملا انعطاف پذیر است و می توانید افزونه های دلخواه را خودتان انتخاب کنید و نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای موارد بدون استفاده، نخواهید داشت.

راه اندازی ساده

افرادی که سایت ساز را انتخاب می کنند، مطمئناً اشخاصی هستند که از پیچیدگی ها فرار می کنند. این دسته از افراد به دلیل عدم دانش فنی کافی در این زمینه خیال می کنند که استفاده از سایت ساز ها تنها راه آسان برای ساخت یک سایت است.

وردپرس یکی دیگر از روش های ساخت سایت بدون دردسر و پیچیدگی زیاد است به طوری که با دیدن آموزش های رایگان وردپرس و آشنایی با مفاهیم مثل هاست، ثبت دامنه می توانید به راحتی در کمتر از 10 دقیقه سایت وردپرسی خود را راه اندازی کنید.

دانشگاه آنلاین

برخی از افراد فکر می کنند که برای کار با وردپرس نیاز به دانش خاصی دارند، اصلاً هم اینطور نیست. پنل مدیریت وردپرس آنقدر ساده و کاربر پسند است که هر شخص، با هر سطح دانشی به راحتی با آن کار می کند. در این بین بعید است که شما در وردپرس به مشکلی برخورد کنید و آموزش حل آن در اینترنت موجود نباشد!

آموزش رایگان 0 تا 100 راه اندازی سایت وردپرسی در راست چین منتشر شد. برای مشاهده دوره هیرو وردپرس روی لینک زیر کلیک کنید.

آموزش رایگان وردپرس 

برای حل مشکلات احتمالی سایت های وردپرسی آموزش های بسیار زیادی در اینترنت وجود دارد که با یک سرچ ساده به تمام آن ها دسترسی دارید یا اینکه با عضو شدن در انجمن های وردپرسی و مطرح کردن سوال تان، جواب را از حرفه ای ترین های این حوزه دریافت کنید.

اما به دلیل عدم گستردگی سایت ساز در صورت بروز هرگونه مشکل در کار، هیچ آموزشی در سطح وب برای رفع مشکل شما وجود ندارد و تنها راه حل شما مطرح کردن آن در ساعات محدود در بخش پشتیبانی سایت ساز  است. حال اگر سایت شما در ساعتی غیر از تایم پاسخ گویی پشتیبانان سایت ساز به مشکلی برخورد، راه حل چیست؟

قالب

قالب یا همان ظاهر سایت شما باید به گونه ای باشد که در همان نگاه اول مشتری را به خود جذب کند. ظاهر سایت باید متناسب با حوزه کاری و مخاطب باشد. یکی دیگر از معایب سایت ساز “تنوع بسیار کم قالب” منتشر شده در آن است. این سایت ساز ها تعداد محدود قالب وجود دارد،(برای مثال یک از سایت ساز هاتعداد “56” قالب و دمو پیش ساخته دارد). این قالب ها با یک کلیک روی سایت شما نصب و فعال سازی می شوند و در صورت تمایل می توانید آن ها را ویرایش کنید.

حال اگر تخصص و حرفه کافی را در زمینه طراحی یک سایت استاندارد از لحاظ UI و UX نداشته باشید مجبور به انتخاب قالبی هستید که سایت های دیگری هم آن را انتخاب کرده اند. فکر نکنم دلتان بخواهد که سایت شما دقیقاً شبیه سایت دیگری باشد.

یکی از نقاط قوت وردپرس جامعه فعالین و طراحان بسیار زیاد آن است. جامعه ی متخصصین و طراحان وردپرس با تولید و انتشار بیش از “10,000” قالب رایگان، تمامی سیلقه ها را پوشش داده اند. اگر این قالب های رایگان نیاز شما را برطرف نکردند، با پرداخت مقداری هزینه، تمامی قالب های پولی با قابلیت های بیشتر در دسترس شما هستند.

سرعت

بدیهی است که یکی از مسائل مهم و حیاتی برای هر سایت، سرعت بارگذاری آن است. این موضوع همیشه برای کاربران مهم بوده و است اما در سال 2018 و با آپدیت جدی هسته گوگل و الگوریتم های آن، سرعت بارگذاری سایت یکی از مهم ترین عوامل رسیدن به رتبه های اول تا دهم صفحه نتایج گوگل معرفی شد.

یکی از نقاط قوتی که همیشه درباره سایت ساز ها مطرح بودِ و هست؛ سرعت بالای سایت های ساخته شده توسط آن هاست. این موضوع به دلیل سادگی و کد نویسی سبک آن ها مطرح شد اما باید دید تا چه مقدار این موضوع صحت دارد و آیا کد نویسی سبک تنها دلیل تعیین کننده سرعت سایت هاست؟

طبق نظر سنجی صورت گرفته اکثر کاربر ها انتظار دارند که سایت موردنظرشان در کمتر از 3 ثانیه بارگذاری شوند و اگر زمان بارگذاری یک صفحه بیش از حد طول بکشد کاربر آن صفحه را می بندد و به سراغ سایت بعد می رود. به همین راحتی اهمیت ثانیه ها در این موضوع مشخص می شود.

سرعت بارگذاری سایت به چند مورد بستگی دارد:

  1. سرعت اینترنت کاربر
  2. کدنویسی سبک و صحیح سایت و استفاده از قالب های پر سرعت
  3. هاست مناسب

درباره مورد اول ما دخیل نیستیم چون سرعت اینترنت کاربر از طرف ما تعیین نمی شود. اما با کد نویسی صحیح سایت و انتخاب یک هاست مناسب سرعت سایت به مقدار بسیار زیادی بهبود می یابد. به دلیل بهینه بودن کدهای وردپرس، از این بایت شما هیچگونه مشکلی برای سایت خود نخواهید داشت و خیالتان راحت باشد که بهترین برنامه نویسان دنیا مراقب همه چیز هستند.

هاست

ممکن است خرید هاست یکی دیگر از آن پیچیدگی هایی باشد که کاربران از آن فرار کرده و به سایت ساز روی می آورند.

در سایت ساز ها هیچ نیازی به تهیه هاست نیست، چون این کار را سایت ساز برایتان انجام میدهد. شاید از دیدگاه بعضی از کابران این یکی از مزایای سایت ساز است اما به هیچ وجه اینگونه نیست.

هاست شما در بردارنده تمامی اطلاعات سایت شماست، از شماره تماس کاربرانتان تا رمز ورود به سایت (هم کاربران و هم مدیران سایت ) تماماً در هاست ذخیره می شوند. جدا از این اطلاعات امنیتی و شخصی تمام آن چیزی را که برای ویرایش و تغییر سایت با آن ها نیاز دارید باز هم در هاست ذخیره می شوند.

این موارد همگی برای شما مهم هستند و در بستری قرار دارند که شما به آن هیچ گونه دسترسی ندارید یا بهتر است بگویم که صاحب آن نیستید. آیا شما نباید مالک داده هایتان باشید؟

اما در طراحی و ساخت سایت با وردپرس اطلاعات هاست و دیتاهای سایتتان تماماً در اختیار شماست و هیچ شخص دیگری به آن ها دسترسی ندارد. با خیالی راحت به توسعه کسب و کار خود بپردازید…

نتیجه گیری درباره سایت ساز با شما

در این مقاله شما را با معایب سایت ساز  آشنا کردیم و امیدواریم که قدمی هر چند کوچک در جهت افزایش آگاهی شما درباره سایت ساز و وردپرس برداشته باشیم.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
سوالات متداول

این موضوع کاملاً به دید و میزان آینده نگری شما بستگی دارد. مثلاً باید به فکر پرداخت هزینه ها در دراز مدت، توسعه کسب و کار و خیلی از موارد دیگر باشید اما در کل برای پاسخ به این سوال ابتدا مقاله را بخوانید، مطمئنیم که خودتان به جواب میرسید.

سایت ساز پلتفرم اختصاصی و جدید هستند که در عرض 5 دقیقه سایت شما را ایجاد می کنند.

مقالات مرتبط
بنر
دیلیت اکانت تلگرام؛ آموزش حذف اکانت تلگرام در یک دقیقه
به هر دلیل ممکن است که بخواهید اکانت تلگرامتان را حذف کنید، لازم است که اشاره کنم دلیت اکانت تلگرام کار بسیار راحتی است. به دو طریق می‌توان نسبت به حذف اکانت تلگرام اقدام کرد. یکی از این روش‌ها که روش سریع و فوری است، از طریق وبسایت رسمی تلگرام انجام می‌گیرد.
بنر
4 روش تضمینی تغییر پسورد اینستاگرام
فراموش کردن رمز اینستاگرام یکی از مشکلات رایج کاربران است که در این مطلب به 4 روش رایج و تضمینی بازیابی پرداخته‌ایم. این تغییر رمز حتی در شرایطی که به رمز قبلی دسترسی ندارید هم کاربرد دارد.
بنر
نکات طلایی راهنمای خرید هاست برای وردپرس
با توجه به اهمیت هاست و تاثیری که بر روی امنیت و سرعت سایت دارد فاکتورهای مهم در راهنمای خرید هاست وردپرس را در ادامه بخوانید تا میزبانی وب معتبری برای سایتتان داشته باشید.
بنر
بهترین DNS های رایگان 2023
احتمالا شما هم از سرعت اینترنت شاکی هستید و اگر در مورد روش‌های بهبود آن جستجو کرده باشید، می‌بینید که تغییر DNS از ساده ترین راه حل هاست و با توجه به نیازتان به دنبال dns مخابرات، dns همراه اول یا DNS برای ps4 و پلی استیشن یا … هستید. ما در این مقاله بهترین DNS رایگان را برای شما عزیزان ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.