ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مقایسه سایت ساز و وردپرس
مجموعه مقالات وردپرس

مقایسه سایت ساز و وردپرس؛ کدام بهتر است؟

وردپرس بهتر است یا سایت ساز؟ این سوالی است که احتمالا بسیاری از افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی و وب سایت دارند از خود می پرسند یا بدتر از آن؛ گاهی اوقات این دو سرویس را با هم اشتباه می گیرند!
در این مطلب قصد داریم در مورد تفاوت سایت ساز و وردپرس صحبت کنیم و برای همیشه سوال وردپرس یا سایت ساز را پاسخ دهیم.

10
07 اسفند 1400
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

سایت ساز و وردپرس هر دو از محبوب ترین روش های طراحی سایت بدون کدنویسی هستند. قرار نیست تنها یکی از روش های طراحی با وردپرس یا سایت ساز برای همه افراد مناسب و بهترین گزینه باشد. اما “انتخاب های ما در لحظه، فرصت های آینده کسب و کار را می سازند“. با مقایسه سایت ساز و وردپرس، درنظر گرفتن نیازمندی ها و شرایط سعی کنید بهترین انتخاب را انجام دهید. در جدول زیر یک خلاصه از این بررسی آمده است.

فاکتور/ پلتفرم وردپرس سایت ساز
سادگی استفاده
انعطاف پذیری
ویرایشگر دیداری
توسعه پذیری
مالکیت تام
سئو فرندلی نامشخص
رایگان
امنیت مشخص نامشخص
نگهداری مشخص نامشخص
منابع یادگیری
تکنولوژی روز نامشخص

جدول مقایسه وردپرس و سایت ساز

در ادامه نقد و بررسی تک تک معیارهای جدول بالا را بیان کردیم.

مقایسه سایت ساز و وردپرس

مهمترین وجه شباهت سایت ساز و وردپرس سادگی استفاده و عدم نیاز به کدنویسی است. در طراحی سایت با سایت ساز آماده نیاز نیست درگیر انتخاب هاست، تنظیمات DNS و نصب قالب شد؛ کافیست کاربر یکی از پلن های مورد نیاز را انتخاب کرده و یک وب سایت خام تحویل بگیرد و شروع به تغییر محتوا، جایگذاری تصاویر و چیدمان صفحات کند.

حتماً بخوانید انتخاب خرید هاست

منابع و آموزش های ویدئویی زیادی برای وردپرس به صورت فارسی و انگلیسی در دسترس کاربران است و یادگیری این مفاهیم زمان زیادی از افراد نمی گیرد اما اگر سرعت طراحی سایت و سادگی راه اندازی تنها فاکتور مهم برای شماست احتمالا سایت ساز انتخاب مناسبتری است. با اینحال در ادامه تفاوت های سایت ساز و وردپرس را مطالعه کنید؛ شاید نظرتان کلا تغییر کرد. 

قیمت بالا؛ کابوس تمام نشدنی سایت ساز

مقایسه قیمت سایت ساز با وردپرس

تا بحال پلن های قیمت سایت سازها را دیده اید! طراحی یک سایت فروشگاهی با امکانات پایه حدود چند میلیون تومان هزینه دارد. اما نرم افزار وردپرس و بسیاری از قالب ها و افزونه های آن رایگان هستند یا با هزینه بسیار پایینی خریداری می شوند. پس می توان با یک هاست مناسب با کمتر از چند صدهزار تومان یک وب سایت کامل طراحی کرد. حتی اگر شما یک قالب وردپرس حرفه ای به همراه افزونه های پریمویم مورد نیاز تهیه کنید بازهم قیمت آن با سایت ساز قابل مقایسه نیست.

البته برای افرادی که قصد طراحی یک سایت با گوشی را دارند سایت سازهای رایگان می توانند گزینه مناسبی باشند. 

تصور کنید، قصد داریم یک وب سایت با مشخصات زیر طراحی کنیم:

  • 5 گیگابایت فضای هاست
  • دامنه IR
  • تعداد محصولات نامحدود
  • کد تخفیف نامحدود
  • آپدیت گروهی محصولات
  • تعریف تعداد نامحدود فرم
  • تعریف اعضای همکار در سایت
  • فروش عمده
  • زمانبندی ارسال محصول
  • گزارش گیری پیشرفته
  • چندفروشندگی
  • صدور فاکتور
  • فیلترهای پشرفته

قیمت پکیج بالا در سایت ساز: بیشتر از 5000000

هزینه طراحی پکیج بالا در وردپرس: 1200000

تمدید سرویس سایت ساز هر سال انجام می شود و افزایش قیمت سالیانه شامل همه مشتریان می شود اما در وردپرس کاملا متفاوت است. با یکبار پرداخت هزینه قالب و افزونه های غیر رایگان، مالکیت لایسنس محصول برای فرد است و دیگر نیازی به پرداخت مجدد و شارژ سالیانه نیست.

انعطاف ناپذیری؛ نرمش قهرمانانه سایت ساز

مقایسه انعطاف پذیری وردپرس با سایت ساز

با وردپرس و سایت ساز می توان هر وب سایتی را از یک وبلاگ شخصی تا یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کرد.

در وردپرس، تقریبا برای هر کاری یک افزونه وجود دارد. اگر هم پیدا نشد می توان هزینه طراحی یک افزونه وردپرس یا سفارشی سازی قالب را پرداخت کرده و بدون مشکل قابلیت مورد نظر را به سایت اضافه کرد. امکاناتی مثل چندزبانگی، صدور فاکتور، سفارشی سازی فیلدهای صفحه پرداخت و حتی تایمر محصولات تخفیفی و هزاران ویژگی اختصاصی دیگر با افزونه های موجود قابل انجام هستند.

در عوض سایت سازها، اغلب پلن هایی با امکانات از پیش تعیین شده ای ارائه می کنند که ارزان‌ترین آنها معمولاً از نظر پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و سایر ویژگی‌های ضروری (مانند تعداد فرم های تماس، پشتیبانی و تعداد سفارشات و ایجاد صفحات) محدود هستند. در این شرایط انعطاف پذیری سایت محدود به ارتقای پلن و امکانات ارائه شده در آنهاست نه بیشتر!

بیایید پیاده سازی یک قابلیت نسبتا پیچیده تر را درنظر بگیریم: “ساخت صفحات پویا و محتوای سفارشی که بر اساس داده‌ها، رفتار کاربر و ترجیحات تغییر می‌کند. برای مثال نمایش بخشی از محتوا برای کاربران با سطح عضویت نقره ای و نمایش دسته محصولات با تخفیف 80% به آنها”.

در وردپرس می توان از افزونه های متنوعی مثل صفحه ساز و عضویت ویژه استفاده کرد و به سادگی این قابلیت را به سایت اضافه کرد و کار تمام می شود. اما در سایت ساز نمی‌توانید ساختارهای محتوای سفارشی با قالب دلخواه ایجاد کنید.

در واقع متن باز بودن وردپرس و افزونه های متنوع آن قابلیت انعطاف پذیری بالایی را در توسعه امکانات سایت فراهم کرده است.

امنیت؛ یک شوخی ساده 

مقایسه امنیت سایت ساز با وردپرس

تابحال این جمله را شنیده اید؟ “وردپرس امن نیست، چون بیشترین آمار هک شدن سایت ها مربوط به وردپرس است“. این گفته فقط یک شوخی ساده است.

از آنجا که بیش از 42% سایتهای دنیا وردپرسی هستند بنابراین آمار هک شدن آنها به نسبت رشد سایتهای وردپرسی بالا می رود. تمامی وب سایتها می توانند مورد حمله هکرها قرار بگیرند و تفاوتی بین وردپرس و سایت ساز نیست.

اگر اصول آموزش افزایش امنیت سایت رعایت و یک افزونه امنیتی آپدیت شده نصب شود در مقابل بسیاری از حملات و ویروس ها محافظت می شود. علاوه بر این می توان به صورت دوره ای از سایت بک آپ گرفت و به همین سادگی همیشه یک نسخه سالم از سایت داشت.

اما در سایت سازها هیچ اطلاعات شفافی در مورد نحوه برقراری امنیت در دسترس نیست. در سایت سازها، تهیه نسخه بک اپ بر عهده شرکت ارائه کننده است و کاربر امکان ساخت و دسترسی به آن را ندارد. بنابراین تضمین داشتن نسخه سالم از سایت به ارائه کننده سایت ساز بستگی دارد.

⚠︎ از آنجایی که پلاگین ها، افزودنی‌های خارجی هستند ممکن است نصب آنها به سایت شما آسیب برساند؛ بنابراین افزونه ها را از منابع معتبر تهیه کنید و قبل از نصب، نظرات، تعداد نصب و آخرین تاریخ به‌روزرسانی را بررسی کنید.

آپدیت سریع یا تکنولوژی های منسوخ

وردپرس همگام با تکنولوژی

بر اساس محبوبیت وردپرس، روز به روز به امکانات این CMS اضافه شده و همگام با تکنولوژی رشد می کند. نمونه ساده آن سازگاری سریع با نسخه های PHP است. گذشته از این تیم حرفه ای و بسیار بزرگی روی پروژه وردپرس کار می کنند و همیشه در حال بهبود است.

اما سایت سازها جزئیاتی در مورد سورس کدها، تکنولوژی مورد استفاده، بروزرسانی و رفع مشکلات احتمالی در اختیار استفاده کننده قرار نمی دهد و نمی توان انتظار داشت بروزرسانی و توسعه آنها همگام با پلتفرمی باشد که هزاران نفر بر روی آن کار می کنند.

وابستگی 100%؛ برده داری مدرن سایت ساز

نگاهی به توسعه سایت در وردپرس و سایت ساز

با رشد کسب و کار (امیدواریم رشد کند)، ناگزیر باید به پلن های بالاتر سایت ساز با امکانات بیشتر مهاجرت کرد و برای این تغییر هزینه نسبتا بالایی پرداخت می شود. محدودیت در امکانات و حتی تعداد سفارشات در یک فروشگاه منجر به ارتقای اجباری پلن می شود و با رشد سایت این وابستگی بیشتر و بیشتر می شود.

یک مثال ساده را درنظر بگیرید: به ازای ارتقا پلن سایت ساز از 3 فرم دریافت اطلاعات به تعداد نامحدود و تعداد سفارشات بیشتر (نه نامحدود) مبلغ پلن از چند صد هزار تومان به چند میلیون تومان تغییر می کند درحالیکه این امکانات در وردپرس با نصب افزونه های رایگان فرم تماس و ووکامرس به طور نامحدود قابل مدیریت هستند.

یک مثال دیگر، ارائه یک وب اپلیکشن رایگان در کنار قالب های فروشگاهی است که هزینه‌ای معادل چند میلیون تومان در سایت سازها دارد و سالیانه نیز باید تمدید شود. این مورد شاید مهمترین تفاوت سایت ساز و وردپرس باشد.

یکی از کاربران حرف جالبی زده بود:در سایت ساز تا کوچکترین قابلیت ها خریدینی محسوب میشه“.

مالکیت یا اجاره نشینی در سایت ساز

مالکیت سایت ساز و وردپرس

کنترل و مدیریت سایت در وردپرس 100% در اختیار مالک سایت است زیرا به کد و پایگاه داده اصلی سایت خود دسترسی کامل دارد. اما کدنویسی سایت سازها اختصاصی است و کاربر به پایگاه و سورس کدهای سایت دسترسی ندارد. از طرفی تمام داده های سایت در سرورهای سایت ساز میزبانی می شوند بنابراین مالکیت سایت در اختیار فرد نیست.

اکثر سایت سازها حقوق محرمانگی محتوای شما را حفظ می کنند؛ بیایید نگاه دقیق تری به شرایط بیندازیم. اگر بعد از یک یا پنج سال تصمیم گرفتید وب سایت اختصاصی خود را با امکانات بیشتر بر پلتفرم اختصاصی (یا سایر پلتفرم ها) توسعه دهید هیچ داده ای را نمی توانید از پایگاه داده استخراج کنید. خبر بد اینکه باید از نو شروع کنید. نهایتا با یک فایل اکسل خروجی از لیست محصول و کاربران باید با مالک واقعی خداحافظی کنید و سایت خود را از اول بسازید.

این بدترین تهدید برای مالک یک سایت و از تفاوت های مهم سایت ساز و وردپرس است.

سایت ساز؛ معادل سازی واژه‌ انگلیسی وردپرس!

بعضی از ارائه دهندگان سرویس سایت ساز دقیقا از قالب های آماده وردپرس استفاده می کنند و بسته نصب شده آن را در هاست با قیمت بسیار بالاتری به کاربران ارائه می کنند. این شرکت ها واژه سایت ساز را بعنوان معادلی برای وردپرس و به شکل فریبنده استفاده می کنند.

علاوه بر سایت ساز در وردپرس فروشگاه ساز های بسیار قدرتمندی وجود دارد که امکانات آن در مقایسه با فروشگاه سازهای آماده قابل مقایسه نیست. یکی از روش های ساده برای تشخیص پلتفرم سایت، نصب اکستنشن wappalyzer در کروم است. علاوه بر این می توانید روش های تشخیص قالب وردپرس را نیز بخوانید.

در این مقاله مقایسه و تفاوت وردپرس با سایت سازهایی انجام شد که به طور اختصاصی طراحی و برنامه نویسی شده اند. در ادامه خلاصه بررسی موارد بیشتر را در مورد این دو پلتفرم ببینید.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مایکروسافت در بخش ارائه اخبار، سایت شرکت مرسدس بنز و کمپانی معروف والت دیزنی سایت خود را با وردپرس پیاده سازی کرده اند. بسیاری از سایت های بزرگ ایرانی مثل راست چین، میزبانفا و دیجیاتو نیز با حجم زیادی از کاربران از وردپرس استفاده می کنند.

اگر تصمیم دارید سایت بزرگی با محتوا و محصولات زیادی طراحی کنید یا در آینده امکانات بیشتری به آن اضافه کنید وردپرس انتخاب مناسبتری است اما برای یک وب سایت ساده با تعداد صفحات محدود سایت ساز هم می تواند انتخاب مناسبی باشد.

نگهداری از سایت وردپرسی معمولاً هزینه بسیار کمتر و پایدارتری بیشتری دارد؛ حتی با رشد کسب و کار شما.

در حال حاضر همه‌ آموزش ها به‌راحتی در گوگل و یوتیوب در دسترس هستند. تنها چیزی که رایگان نیست، تجربه شخصی افراد است که طبیعتا ارزشمندترین چیز است. ما با مثال، آمار و تجربه شخصی تفاوت سایت ساز و وردپرس را کاملا شرح دادیم. وقت این است که شما از تجربه کار کردن با سایت ساز یا چالش های وردپرس برای ما بنویسید.
ما در راست چین یک دوره جامع تحت عنوان آموزش وردپرس را به صورت کاملا رایگان آماده کرده ایم. این آموزش بدون اضافه گویی و با ذکر مثال های کاربردی صفر تا صد وردپرس را آموزش می دهد. اگر قصد استفاده از این پلتفرم محبوب را دارید این آموزش قطعا شروع بسیار خوبی است.
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
من محبوبم، کارشناسی ارشد مدیریت IT دارم و بیشتر از 5 ساله که تخصصی وردپرس و سئو کار می‌کنم. معتقدم که هیچ چیز نشدنی وجود نداره؛ فقط استقامت و تلاش میخواد.
سوالات متداول

در وردپرس شما مالک وب سایت خود هستید و به تمام فایل ها و پایگاه داده خود دسترسی دارید. اما از آنجاییکه کدنویسی سایت ساز اختصاصی است امکان دسترسی به پایگاه داده و سورس کدها وجود ندارد. به عبارتی مالکیت سایت از شما نیست. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در این مورد داده شده است.

تفاوت های اصلی در مالکیت سایت، قدرت تغییر و اضافه کردن امکانات بیشتر است که در وردپرس به سادگی انجام می شود؛ اما سایت ساز تنها پکیج امکاناتی از پیش تعیین شده دارد و قابل توسعه نیست.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
10 دیدگاه
alirazahasankhani
alirazahasankhani
28 فروردین 1401 14:17

سلام واقعا وردپرس بی نظیر هست با هیچ سایت سازی نمیشه مقایسش کرد مثلا سایت ساز x که با اینکه امکانات خوبی رو ارائه میده همانطور که اشاره شد نه چیزی میشه بهش اضافه کرد و نه قیمت مناسبی داره اکثر تعرفه های اون نجومی بود . وردپرس این قدر خوب هست که حتی خود سایت راستچین داره از اون استفاده می کنه این همه امکانات راستچین داره و همه اینا در وردپرس پیاده شده البته این قالب مثلا با این امکانات حتما برنامه نویسی خیلی قوی داشته .

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
28 فروردین 1401 21:15

سلام دوست عزیز
به نکات مهمی اشاره کردید٬ دقیقا این قدرت وردپرس هست که با انعطاف پذیری بالا٬ قابلیت توسعه پذیری و اوپن سورس بودن طراحی فروشگاه های اینترنتی در اسکیل های بزرگ رو امکانپذیر کرده.

آیا مفید بود ؟
wordpress2021
wordpress2021
16 فروردین 1401 11:38

تفاوت سایت ساز و وردپرس در این مقاله مشخص شده اما گاهی ما چیزی با عنوان فروشگاه ساز می شنویم. تفاوت این مورد چیه؟ ایا همون محدودیت ها رو داره؟

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
18 فروردین 1401 11:50

تفاوت سایت ساز و فروشگاه ساز در قابلیت های اونهاست. بعنوان مثال در سایت ساز نمی تونید محصول و دسته و قابلیت فروش اونها رو داشته باشید.
برای بسیاری از فروشگاه سازها این محدودیت ها بیشتر از سایت ساز میشه. بعنوان مثال محدودیت در تعداد سفارشات یا محصولات که کاربر به اجبار باید پلن خودش رو ارتقا بده یکی از این محدودیتهاست. بقیه موارد مثل محدودیت بک اپ و ... مشابه سایت ساز است.

آیا مفید بود ؟
BaranDesign
BaranDesign
09 اسفند 1400 09:37

وقتی من نمی تونم دامنه بخرم یا نمی دونم چطور قالب نصب کنم خب سایت ساز قطعا می تونه ساده تر باشه تا وردپرس.
یکم جانبدارانه این مقاله صحبت نکرده؟

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
09 اسفند 1400 11:32

ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین دوست عزیز.
ما در ابتدای مقاله گفتیم اگر معیار شما "تنها سادگی استفاده" هست اتفاقا می تونه یک انتخاب مناسب باشه. اما دقت کنید آیا قرار نیست به سایتتون امکاناتی اضافه کنید و اونرو توسعه بدید؟ یا حتی بروز شدن تکنولوژی طراحی سایت براتون اهمیت نداره؟ آیا اطمینان دارید که هیچ وقت قرار نیست از اون پلتفرم مهاجرت کنید؟ و ...
اینها سوالات مهمی بودن که با تجربه شخصی و بررسی پلتفرم های سایت ساز موجود به اونها پاسخ دادیم.
و یکی از مهمترین چالشهای کاربران استفاده کننده از سایت ساز "مالکیت سایت" هست. آیا شما نباید مالک داده های سایتتون باشید؟

آیا مفید بود ؟
Mojtaba Kahvand
Mojtaba Kahvand
08 اسفند 1400 16:03

واقعا مطلب پر باری بود و نشان دهنده تجربه و کار عملی نویسنده بود
لذت بردیم

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
09 اسفند 1400 08:13

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بود

آیا مفید بود ؟
alireza
alireza
18 بهمن 1400 00:53

وردپرس خیلی بهتر از سایت ساز هستش سایت ساز اصلا چیز خوبی از آب در نمیاد و قالب های خوبی هم نمیشه استفاده کرد به نظرم وردپرس خیلی عالیه

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
18 بهمن 1400 13:52

ممنون از شما دوست عزیز بابت ارسال نظرتون.
تنوع قالب ها در وردپرس و سایت ساز قابل مقایسه نیست، همینطور افزونه ها و قدرت توسعه پذیری. البته اگه حواسمون نباشه احتمال داره سرعت و امنیت رو فدای توسعه کنیم.

آیا مفید بود ؟