ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

تنظیمات اسکیما در افزونه رنک مث

افزونه رنک مث یکی از بهترین افزونه ها برای اضافه کردن اسکیما به صفحات است. در این مقاله می خواهیم تنظیمات اسکیما در رنک مث و روش اضافه کردن آن را در صفحات آموزش دهیم. همراه ما باشید.

5
26 اسفند 1400
آخرین بروزرسانی: 17 اسفند 1402

یکی از موثر ترین راه ها برای بهبود سئو سایت استفاده از افزونه های سئو مانند رنک مث پرو است. با انجام تنظیمات ساده در این افزونه به راحتی رتبه های خوب گوگل را از آن خود کنید. مثلا با تنظیم متا و دیسکریپشن در رنک مث و تنظیمات اسکیما می توانید به راحتی سایت را بهینه سازی کنید.

گوگل در سال های اخیر بیشتر به سمت نتایج غنی و داده های ساختاریافته حرکت کرده است و با پیشرفت دستگاه های هوشمند، اهمیت داشتن اسکیما (Schema) در وب سایت شما بیش از هر زمان دیگری است. در این آموزش به تنظیمات اسکیما در رنک مث و نحوه استفاده از آنها برای اضافه کردن اسکیما در افزونه رنک مث ونمایش آن در صفحات وب سایت خود می پردازیم.

اسکیما چیست؟

اسکیما به کد گذاری هایی گفته می شود که در صفحات مختلف سایت وجود دارد تا گوگل بتواند صفحات را درک کند. در مقاله اسکیما چیست؟ چه تاثیری بر سئو دارد؟  می توانید با تعاریف و انواع مختلف اسکیما آشنا شوید. اسکیما شناخته‌شده‌ ترین شکل داده‌های ساختاریافته است و Rank Math از آن بدون هیچ پلاگین خارجی پشتیبانی می‌کند.

در افزونه Rank Math می توان استراکچر دیتاها را به محتوا اضافه نمایید تا تاثیر آن بر روی سئو سایت وردپرس را مشاهده کنید چون اطلاعات اضافی اسکیما ها به نمایش بهترنتایج از محتوای شما هم برای گوگل و هم برای کاربران کمک می کند.

ایجاد داده‌های ساختار یافته اسکیما در افزونه رنک مث

در افزونه محبوب رنک مث می توان به صفحات خود داده‌های ساختار یافته اضافه کرد. با مطالعه مقاله آموزش نصب و پیکر بندی رنک مث پرو با استفاده از افزونه رنک مث تنظیمات آن را برای سئو سایت وردپرسی خود انجام دهید.

برای آشنایی با اضافه کردن اسکیما مراحل زیر را دنبال کنید.

فعال کردن اسکیما از تنظیمات کلی رنک مث

برای تنظیمات اسکیما در رنک مث اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماژول Schema آن فعال کنید. برای انجام این کار، به رنک مث سئو>  داشبورد بروید و مطمئن شوید که ماژول اسکیما (داده‌های ساختار یافته) فعال است.

تنظیمات اسکیما رنک مث

راه اندازی اسکیمای پیش فرض برای وب سایت

از آنجایی که داشتن اسکیما مهم است، هر پست یا صفحه در وب سایت شما باید دارای داده های ساختاریافته باشد. با Rank Math، انتخاب یک نوع اسکیما پیش‌فرض برای نمایش در همه پست‌ها و صفحات شما آسان شده است. برای اینکار به افزونه Rank Math  و بخش عنوان ها و متا بروید.

راه اندازی اسکیمای پیش فرض برای وب سایت

در صفحه ای که ظاهر می شود، از منوی سمت راست، در قسمت انواع پست ها بر روی نوشته ها کلیک کنید. در صفحه، کمی اسکرول کنید تا گزینه نوع اسکیما (Schema Type) را پیدا کنید.

برای مشاهده همه انواع اسکیما های پشتیبانی شده، روی منوی کشویی کلیک کنید. سپس می توانید تمام انواع اسکیماهای مختلف پشتیبانی شده توسط Rank Math را اسکرول یا جستجو کنید.

نوع اسکیما را که بیشتر در وب سایت خود استفاده می کنید انتخاب کنید و تنظیمات خود را ذخیره کنید. برای مثال ما در این جا اسکیمای مقاله را انتخاب کردیم.

راه اندازی اسکیما

تا اینجا در تنظیمات اسکیما در افزونه رنک مث در رنک مث ما فقط نوع اسکیمای پیش‌فرض را انتخاب کرده‌ایم که به پست اضافه می‌شود. بعد از این می‌توانیم آن را بر اساس هر پست یا هر صفحه سفارشی کنیم.

اضافه کردن اسکیما به صفحات و پست‌ها

حالا که یک نوع اسکیما پیش‌فرض را برای افزودن به صفحات انتخاب کرده‌ایم، می‌توان شروع به اضافه کردن یا سفارشی کردن اسکیمایی که به پست‌های ما اضافه می‌شود، کرد. برای اینکار یک پست جدید ایجاد می‌کنیم.

سپس به پست خود عنوان می دهیم و متنی را به آن اضافه می کنیم. با کلیک کردن روی رنک مث سئو در منوی وردپرس، Rank Math را باز می کنیم. پس از باز شدن منوی Rank Math، با کلیک بر روی نماد تب Schema را باز می کنیم.

اضافه کردن اسکیما به صفحات و پست‌ها

ما قبلا یک نوع اسکیما پیش‌فرض (مقاله) را در بالا تنظیم کردیم، به همین دلیل است که در اینجا نشان داده می‌شود. اگر نوع اسکیما دیگری را به‌عنوان پیش‌فرض انتخاب کرده باشید، در اینجا نشان داده خواهد شد.

از آنجایی که قصد اضافه کردن انواع اسکیما را داریم، اسکیما موجود را با کلیک کردن روی نماد حذف در کنار Schema و کلیک کردن بر روی Yes حذف خواهیم کرد.

اضافه کردن اسکیما ر

اکنون با یک صفحه خالی شروع می کنیم. اجازه دهید با کلیک بر روی دکمه Schema Generator یک اسکیما کاملا جدید اضافه کنیم.

اضافه کردن اسکیمای جدید

اگر از نسخه رایگان Rank Math استفاده می کنید، ممکن است برخی از ویژگی ها را نبینید. این ویژگی‌های تنظیمات سفارشی سازی اسکیما فقط در Rank Math PRO در دسترس هستند.

نحوه پیکربندی انواع اسکیما در افزونه رنک مث

افزونه Rank Math PRO ازانواع مختلف اسکیما از جمله مقاله، کتاب، دوره، رویداد، فیلم، موسیقی، رستوران، شغل، کسب و کار محلی، نظرات و بررسی، شخص، FAQ، محصول، دستور آشپزی، دیتاست، خدمات، نرم‌افزار، اپ و… پشتیبانی می‌کند. در اینجا در مورد چند نمونه از آن صحبت خواهیم کرد.

1.اسکیما مقاله

اسکیمای مقاله باید بر روی همه نوشته‌های شما اعمال شود. به همین دلیل است که بصورت پیشفرض همه صفحات و پست های سایت در رنک مث را به صورت اسکیمای مقاله‌ای قرار دادیم.

اضافه کردن اسکیما در مقاله

اگر اسکیمای مقاله را برای صفحه‌ای انتخاب کنید، گزینه های زیر را در تنظیمات اسکیما در رنک مث خواهید دید:

Headline: اضافه کردن تگ meta-headline  (هدلاین سئو)

Description: اضافه کردن تگ meta-Description

Enable Speakable: فعال کردن قابلیت speech-friendly گوگل در نتایج جستجو

Article Type :انتخاب سه گزینه از انواع محتوای مقاله :

  • Article
  • Blog post
  • News Article

2.اسکیمای کتاب

اگر درباره کتاب پستی دارید باید از اسکیما Book Rich Snippet استفاده کنید.

اضافه کردن اسکیمای کتاب

  • Headline: گزینه Headline عنوان کتاب است. Rank Math طوری پیکربندی شده است که به طور خودکار این گزینه را با استفاده از متغیرها با عنوان صفحه پر می کند.
  • Review Location Options: این گزینه به شما امکان تنظیم اسکیما در افزون رنک مث برای نمایش نوع کتاب در صفحه را می دهد. شما چندین گزینه برای انتخاب دارید که اگر از سه گزینه اول استفاده کنید، Schema به طور خودکار به صفحه اضافه می شود. با آخرین گزینه (Custom)، باید از کد کوتاه استفاده کنید.
  • Shortcode:گزینه Shortcode تنها در صورتی قابل استفاده است که در گزینه Review Location، Custom را انتخاب کنید. اگر آن گزینه را انتخاب کردید، این کد کوتاه را داخل پست خود جایی که می‌خواهید داده‌های Schema نمایش داده شود، قرار دهید.
  • URL: گزینه URL آدرس واقعی کتاب را نشان می دهد. این فیلد اجباری است، بنابراین مطمئن شوید که آن را پر کرده اید یا آن را با URL پست قرار داده اید.
  • Author Name: قسمت نام نویسنده باید حاوی نام نویسنده کتاب باشد. Rank Math نام نویسنده پست را به عنوان تنظیم پیش‌فرض با استفاده از متغیر %name% وارد می‌کند و ممکن است مجبور شوید آن را تغییر دهید.
  • Review :قسمتReview  سه گزینه دارد.
  • Rating (رتبه بندی): رتبه ای که می خواهید به کتاب اختصاص دهید.
  • Rating Minimum (حداقل رتبه بندی): حداقل رتبه بندی در مقیاس رتبه بندی شما
  • Rating Maximum (حداکثر امتیاز): حداکثر امتیاز در مقیاس رتبه بندی شما
  • Edition: بسیاری از کتاب‌ها در نسخه‌های مختلفی مانند جلد شومیز، جلد گالینگور و غیره عرضه می‌شوند. این اطلاعات برای افزودن این اطلاعات در Schema مهم است تا به Google نوع دقیق کتابی که در مورد آن صحبت می‌کنید بگویید. گزینه Edition به شما امکان می دهد دقیقاً این کار را انجام دهید.

پس از کلیک بر روی دکمه Add Property Group، فیلدهای جدید زیر روی صفحه ظاهر می شوند.

گزینه های نسخه کتاب

در اینجا نحوه پر کردن این فیلدها آمده است.

  • Title: اگر عنوان نسخه خاص با نسخه اصلی متفاوت است، آن را در اینجا اضافه کنید.
  • Edition: مشخص کنید که کتاب در کدام نسخه است.
  • ISBN: شابک کتاب را در اینجا وارد کنید.
  • URL: URL مخصوص این نسخه را وارد کنید.
  • نام نویسنده: نام نویسنده را در اینجا وارد کنید.
  • تاریخ انتشار: اولین تاریخ انتشار این نسخه را وارد کنید.
  • فرمت کتاب: فرمت کتاب را انتخاب کنید.

3.اسکیما درس و دوره در افزونه رنک مث

اگر صفحه ای در مورد یک دوره آنلاین دارید، می توانید از Course Rich Snippet استفاده کنید. گزینه هایی که با انتخاب Course Rich Snippet مشاهده خواهید کرد را در ادامه شرح می دهیم.

اضافه کردن اسکیما درس و دوره

  • Headline: هدلاین سرفصل دوره و اولین چیزی است که مردم می بینند، بنابراین می توانید از نام دوره و کلمات کلیدی مناسب برای جذب مخاطب استفاده کنید.
  • Review Location: طبق دستورالعمل های گوگل، اطلاعات بررسی اسکیما نیز باید در صفحه قابل مشاهده باشد. این گزینه به شما امکان می دهد محل اضافه شدن اطلاعات را تنظیم کنید. همچنین می توانید با انتخاب گزینه Shortcode یک مکان سفارشی را انتخاب کنید.
  • Shortcode: اگر در تنظیمات بالا گزینه shortcode را انتخاب کرده اید، باید کد کوتاه را از این فیلد در پست خود قرار دهید.
  • Description: در اینجا توضیحات دوره را وارد کنید. دوره را با جزئیات توصیف کنید. همچنین می توانید از متغیرها برای ایجاد یک توصیف پویا استفاده کنید.
  • Course Provider: در اینجا می توانید ارائه دهنده دوره را بین فرد و سازمان انتخاب کنید.
  • Course Provider Name: نام ارائه دهنده دوره را در اینجا وارد کنید.
  • Course Provider URL: آدرس اینترنتی که در آن دوره در دسترس است را وارد کنید.

Review

  • Rating (رتبه): امتیاز واقعی که می خواهید به دوره بدهید.
  • Rating Minimum (حداقل رتبه‌بندی): حداقل رتبه‌بندی مجاز براساس روش رتبه‌بندی شما
  • Rating Maximum (حداکثر امتیاز): حداکثر امتیاز مجاز تحت روش رتبه‌بندی شما

4.محصول

اسکیما در محصولات بسیار کاربردی و مفید است. در اینجا تمام گزینه هایی که در اسکیمای محصول مشاهده خواهید کرد را می توانید ببینید.

اضافه کردن اسکیما در محصول

  • Product Name: در اینجا باید نام محصول را مشخص کنید. اگر قبلاً نامی را در عنوان پست ذکر کرده اید، می توانید با استفاده از متغیرها به آن اشاره کنید.
  • Product URL: اگر URL محصول با آدرس پست یکسان است، می توانید با استفاده از متغیر به آن ارجاع دهید. اما، اگر محصول شما در یک وب سایت خارجی مانند آمازون است، باید URL آن را در اینجا وارد کنید.
  • Review Location: در گوگل باید اطلاعات بررسی محصولات در صفحه نشان داده شود. این گزینه به شما امکان می دهد جایی را که می خواهید Rank Math آن اطلاعات را قرار دهد انتخاب کنید. همچنین می توانید با استفاده از گزینه shortcode یک مکان سفارشی را انتخاب کنید.
  • Shortcode: اگر در تنظیمات بالا گزینه shortcode را انتخاب کنید، باید کد کوتاه را از این قسمت در صفحه خود در مکانی که می‌خواهید اطلاعات بررسی ظاهر شود، جای‌گذاری کنید.
  • Description: در اینجا توضیحاتی را درباره محصول می دهید. شما می توانید با استفاده از متغیرها به توضیحات دقیق محصول از صفحه خود مراجعه کنید.
  • SKU) Product SKU محصول): در اینجا شما واحد نگهداری سهام منحصر به فرد محصول را وارد می کنید.
  • Brand Name: محصول از کدام برند است؟ نام آن برند را در اینجا وارد کنید.
  • Brand URL: در این قسمت آدرس برندی را که در قسمت قبل ذکر کردید وارد کنید.
  • GTIN: شماره کالای تجارت جهانی محصول را در این قسمت وارد کنید.
  • MPN: در این قسمت شماره قطعه سازنده محصول را وارد کنید.
  • Additional Type: اگر نوع دیگری از Schema Markup در اسناد Schema.org وجود دارد که محصول را توصیف می کند، می توانید آن نوع داده اضافی را در اینجا در این قسمت وارد کنید.
  • Add Manufacturer: آیا شما سازنده محصول هستید؟ پس این گزینه را فعال کنید تا جزئیات را از تنظیمات SEO محلی وب سایت اضافه کنید.
  • Price: قیمت فروش محصول چقدر است؟ آن را در اینجا وارد کنید.
  • Currency: در اینجا می توانید کد ارز را که محصول در آن قیمت گذاری شده است وارد کنید.
  • Availability: آیا محصول در حال حاضر موجود است، فروخته شده یا در حال پیش ‌سفارش است؟ در اینجا مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.
  • Price Valid Until (قیمت معتبر تا): تاریخی را انتخاب کنید که تا آن زمان قیمت وارد شده معتبر است.
  • Rating: به محصول چه امتیازی می دهید؟ شماره را اینجا وارد کنید
  • Rating Minimum: حداقل نمره در مقیاس رتبه بندی شما چقدر است؟ نمره را اینجا وارد کنید.
  • Rating Maximum: حداکثر امتیاز در مقیاس رتبه بندی شما چقدر است؟ امتیاز را اینجا وارد کنید.

 حذف اسکیما در افزونه رنک مث 

همانطور که گفتیم داشتن اسکیما مهم و کاربردی است اما گاهی همه صفحات شما به آن نیاز ندارند. اگر اسکیما را در تنظیم سراسری رنک مث اعمال کنید، به‌طور پیش‌فرض، به همه صفحات و پست‌های شما اضافه می‌شوند. برای جلوگیری از اینکار، در افزونه Rank Math PRO از تنظیم شرایط نمایش استفاده کنید و فقط در صفحات خاصی آن را نشان دهید.

اگر از تنظیمات سراسری اسکیما استفاده می کنید و می خواهید اسکیما را از یک صفحه حذف کنید، به پست مورد نظر بروید و اسکیمای تنظیم شده را حذف کنید.

حذف اسکیما در رنک مث

در این مقاله درباره  تنظیمات اسکیما در افزونه رنک مث صحبت کردیم. اگرچه ممکن است به نظر برسد که باید زمان زیادی را در رنک مث برای ایجاد الگوهای اسکیما، قوانین، شرایط نمایش، و اسکیمای سفارشی صرف کنید، اما شما این تنظیمات را یک بار ایجاد می کنید و آنها را به چندین صفحه در وب سایت خود اضافه می کنید. همچنین اگر مزایای سئو که داده های ساختاریافته به ارمغان می آورد را ارزیابی کنید، خواهید دید که افزودن Schema به تمام صفحات خود، برای شکست دادن رقبا و همچنین ایجاد مزیت رقابتی چقدر می تواند مفید باشد.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
5 دیدگاه
mohammadkh67
mohammadkh67
11 دی 1402 21:41

سلام وقت بخیر
برای صفحه برند محصولات که باید خوب سئو بشود کدام اسکیما باید تنظیم شود؟

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
13 دی 1402 10:33

سلام دوست عزیز
وقت بخیر
برای برند در صفحه محصول از اسکیمای زیر استفاده کنید
https://schema.org/Brand

آیا مفید بود ؟
milad.z2
milad.z2
15 تیر 1402 01:21

سلام وقت بخیر. بنده از افزونه امتیازدهی ستاره‌ای (kk) در سایتم استفاده میکنم ولی توی تنظیمات رنک مث در اکسیمای محصول هم گزینه امتیاز دهی وجود دارد. آیا پر کردن و فعال کردن امتیازدهی رنک مث تداخلی با افزونه ای که چند ساله نصب دارم و امتیازهای زیادی کاربران دادن، مشکلی بوجود نمیاد؟

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
15 تیر 1402 10:09

سلام میلاد عزیز
احتمال اینکه فعال سازی اسکیمای محصول در رنک مث و افزونه ای که نصب دارید تداخل به وجود بیاد هست

آیا مفید بود ؟
mr6097
mr6097
12 تیر 1401 22:22

سلام
برای املاک چطور میتونم اسکیما بسازم ؟

آیا مفید بود ؟
0