ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش افزونه‌ها

آموزش بهینه سازی دیتابیس وردپرس

بهینه سازی دیتابیس تاثیر زیادی بر روی سرعت سایت دارد و اگر قصد دارید جداول پایگاه داده را بهینه سازی کنید ابتدا یک بکاپ از دیتابیس سایتتان تهیه کنید و ادامه مقاله را بخوانید.

4
08 تیر 1401
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

دیتابیس قلب تپنده سایت شماست و تمامی محتوا و اطلاعات سایت از اطلاعات کاربران، نوشته های وبلاگ، محصولات، تنظمیمات قالب و افزونه ها تا رونوشت های محتوا ها در پایگاه داده ذخیره می شود. وقتی صحبت از بهینه سازی پایگاه داده می شود این نگرانی وجود دارد که ممکن است با دستکاری دیتابیس داده ها را از دست بدهید اما جای نگرانی نیست اگر با روش های اصولی این کار انجام شود مشکلی ایجاد نمی شود برای اطمینان یک بکاپ از سایتتان بگیرید تا در صورت ایجاد هر گونه مشکل بتوانید پایگاه داده را برگردانید.

چرا نیاز به بهینه سازی دیتابیس داریم؟

به صورت کلی تعداد جدل های وردپرس 12 تا جدول است و سایر جدول ها توسط افزونه ها یا به صورت دستی اضافه می شوند مثلا wp_users کاربران شما را ذخیره می کند و یا wp_comments  نظرات و یا wp_commentmeta  متادیتا مربوط به نظرات را ذخیره می کند با افزایش فعالیت سایت و ساخت دیتابیس با و حذف و نصب افزونه های مختلف پایگاه داده بزرگ و شلوغ تر می شود و اگر داده های غیر ضروری زیادی داشته باشد باعث کند شدن سرعت سایت شما می شود.

از آنجایی که سرعت سایت یکی از عوامل بسیار مهم در سئو سایت است بنابراین لازم است بهینه سازی دیتابیس را جدی بگیرید و اگر مدت هاست که دیتابیس تان را گردگیری نکردید وقت آن است که با روش های بهینه سازی دیتابیس وردپرس جان تازه ای به سایتتان ببخشید. با آموزش افزایش سرعت سایت می‌توانید سرعت صفحات خود را تا حد زیادی بهبود بدهید.

1- پاکسازی اطلاعات از پیشخوان

معمولا ابتدای نصب و راه اندازی سایت با وردپرس سرعت سایت خوب است و با گذشت زمان و نصب و حذف افزونه های مختلف است این سرعت لود طولانی می شود علت این است که با حذف برخی افزونه ها جداولی که ایجاد شده اند، حذف نمی شوند و این باعث سنگین شدن دیتابیس می شود.

درست است که افزونه ها امکانات زیاد به سایت اضافه می کنند اما برخی از افزونه ها به کار نمی آیند بنابراین افزونه های غیر ضروری را حذف کنید تا پایگاه داده تان را کمی خلوت تر کنید.

یکی از ساده ترین کار ها برای پاک سازی دیتابیس وردپرس حذف پیام های اسپم است؛ از پیشخوان وردپرس به قسمت دیدگاه ها بروید و پیام های اسپم را حذف کنید و بعد از آن هم موارد حذف شده از زباله دان را حذف کنید. یک کار دیگر برای پاکسازی دیتابیس از طریق پیشخوان وردپرس این است که نوشته های پیش نویس که به صورت تستی ایجاد کردید و  بدون استفاده هستند را حذف کنید.

همچنین داشتن فایل ها با حجم بالا بر روی سرعت دیتابیس تاثیر گذار است از همان ابتدا عکس های سایتتان را فشرده کنید و از آپلود فایل های حجیم و غیر ضروری خودداری کنید.

نکته: اگر پیام های اسپم شما زیاد است از پلاگین Akismet که به صورت رایگان در مخزن وردپرس است استفاده کنید.

.اگر به دنبال افزایش امنیت دیتابیس هستید یک روش ساده اما مهم تغییر پیشوند جداول وردپرس است که به سادگی قابل انجام است و می تواند سایتتان را در برابر حملات هکرها  محافظت کند.

2- بهینه سازی پایگاه داده با استفاده هاست

روش های مختلفی برای بهینه سازی دیتابیس وجود دارد از جمله به صورت مستقیم از طریق هاست می توانید این کار را را انجام دهید در ادامه مراحل را به صورت تصویری مشاهده کنید.

مرحله اول: وارد پنل هاست شوید و از DataBase قسمت  phpMyAdmin را انتخاب کنید.

بهینه سازی دیتابیس در هاست

در اینجا با انتخاب پایگاه داده ای که دارید لیست جداول پایگاه داده را می توانید مشاهده کنید. گزینه check all را بزنید تا همه جدول ها انتخاب شوند.

بهینه یسازی دیتابیس با استفاده از جداول در هاست

در این مرحله دراپ داون کنار گزینه check all را انتخاب کنید و گزینه Optimize Table را بزنید تا دیتابیس شما بهینه سازی شود با تکمیل این مرحله پیام موفقیت در بهینه سازی را مشاهده می کنید.

مراحل بهینه سازی دیتابیس در هاست

3- بهینه سازی دیتابیس با استفاده از افزونه های وردپرس

اگر می خواهید یک گزینه راحت تر برای پاکسازی دیتابیس را امتحان کنید کافی است یک افزونه بهینه ساز نصب کنید و تنظیمات مربوط به بهینه سازی جدول ها در وردپرس را انجام دهید. از جمله افزونه های بهینه ساز دیتابیس وردپرس شامل موارد زیر است:

  • افزونه WP Optimize Premium

اولین گزینه افزونه WP Optimize Premium است این افزونه امکان حذف نسخه های قدیمی، هرزنامه ها، اطلاعات سطل زباله و نظرات تایید نشده به صورت خودکار و دستی را فراهم می کند همچنین می توانید تنظیم کنید که این بهینه سازی به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام شود.

خوشبختانه این افزونه تنظیمات پیچیده ای ندارد از جمله امکاناتی که افزونه WP Optimize دارد شامل موارد زیر است:

– تب بهینه سازی: در تب بهینه سازی امکان بهینه سازی جداول، پست های اصلاح شده، پاک کردن پیش نویس ها، پست های حذف شده و … وجود دارد و می توانید این بهینه سازی ها را به صورت گروهی یا تکی انجام دهید.

بهینه سازی پایگاه داده وردپرس با افزونه WP Optimize Premium

 – تب جداول: در قسمت جداول می توانید حجم تک تک جدول ها را مشاهده کنید و در صورتی که یکی از جدول ها نیاز به بهینه سازی داشته باشد گزینه بهینه سازی را انتخاب کنید همچنین می توانید حجم کل دیتابیس را مشاهده کنید.

-تنظیمات بهینه سازی: برای انجام تنظیمات بهینه سازی قسمت  + کار برنامه ریزی شده را انتخاب کنید تا یک منو انتخاب باز شود و اقدامات زیر را انتخاب کنید:

  • پاک کردن پست های اصلاح شده
  • حذف پیش نویس های ذخیره شده
  • حذف پست های حذف شده
  • حذف نظرات هرزنامه
  • حذف تنظیمات اضافی موقت

همچنین می توانید تعیین کنید که به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه این بهینه سازی انجام شود.

بهینه سازی دیتابیس با استفاده از افزونه WP Optimize

با این افزونه در کمتر از 5 دقیقه دیتابیس تان را بهینه سازی کنید. به صورت رایگان در پپیشخوان وردپرس وجود دارد ولی امکانات محدودی دارد اما می‌توانید آن را از راست چین تهیه کنید.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه WP Optimize Premium؛ بهینه ساز حرفه ای وردپرس
دسته بندی : افزونه بهینه سازی
478
فروش
84%
رضایت
  • افزونه Rocket

هر موقع صحبت از افزونه بهینه سازی می شود افزونه راکت حرفی برای گفتن دارد با این افزونه می توانید پاکسازی دیتابیس را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام دهید. امکان پاکسازی پست های پیش نویس، رونوشت ها، زباله دان، دیدگاه های اسپم و بهینه سازی یکی از کاربرد های افزونه راکت است در مقاله آموزش افزونه راکت با تنظیمات کامل این افزونه بهینه ساز آشنا شوید.

بهینه یازی دیتابیس با افزونه راکت

  • افزونه Advanced Database Cleaner Pro

با افزونه Advanced Database Cleaner Pro علاوه بر امکان حذف نظرات اسپم، رونوشت ها، نظرات حذف شده و پست های حذف شده امکاناتی مانند زمابندی، بهینه سازی، پاکسازی کرون جاب و ماژول فیلتر و جستجو  را دارد. این افزونه بهینه ساز دیتابیس با حذف موارد گفته شده موجب افزایش سرعت سایت شما می شود و بعد از نصب می توانید تاثیر آن را ببینید.

  • افزونه بهینه ساز دیتابیس هیرو

اگر به دنبال یک افزونه حرفه ای برای مدیریت، حذف، ویرایش، تعمیر و پاکسازی دیتابیس هستید افزونه هیرو یک افزونه کامل است که نیاز به نصب افزونه های مختلف برای مدیریت دیتابیس را از بین برده است با نصب این افزونه بهینه ساز دیتابیس وردپرس با تنظیم بازه های یک روزه، یک هفته و یک ماهه به صورت خودکار می توانید موارد غیر ضروری را حذف کنید، از دیتابیس بکاپ بگیرید و یا دیتابیس تان را اسکن کنید. علاوه بر این لیست جداول و سطر و ستون ها قابل مشاهده است و می توانید موارد مورد نظر را مشاهده و حذف کنید.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه بهینه سازی دیتابیس هیرو
دسته بندی : افزونه بهینه سازی
40
فروش
76%
رضایت

4- بهینه سازی پایگاه داده با تعمیر و بهینه سازی دیتابیس وردپرس

اما یک روش دیگر برای بهینه سازی دیتابیس این است که از حالت repair دیتابیس استفاده کنید.

کافیست وارد پنل هاستتان شود کد زیر را در wp-config وارد کنید تا وارد حالت تعمیر پایگاه داده شوید.

define( 'WP_ALLOW_REPAIR', true );

تغییرات را ذخیره کنید و در انتهای آدرس سایتتان wp-admin/maint/repair.php را اضافه کنید. در واقع آدرس سایتتان به صورت زیر می شود:

https://www.test.com/wp-admin/maint/repair.php

افزودن کد برای دسترسی به حالت تعمیر و بهینه سازی دیتابیس وردپرس

در ادامه وارد صفحه تعمیر پایگاه داده می شوید:

با انتخاب تعمیر و بهینه سازی پایگاه داده می توانید دیتابیس را بهینه سازی کنید. اگر تعدادی از جدول ها بهینه سازی نشدند مجدد بهینه سازی را بزنید.

نکته بسیار مهم: حتما بعد از اتمام بهینه سازی به به فایل wp-config.php برگردید و کدی که اضافه کردید را پاک کنید تا کاربران دیگر به این قابلیت دسترسی نداشته باشند.

حالا که با انواع روش های بهینه سازی دیتابیش آشنا شدید مقاله راهکارهای افزایش امنیت دیتابیس را از دست ندهید تا یک دیتابیس امن و بهینه داشته باشید.در قسمت دیدگاه ها شما هم تجربه تان از روش های پاکسازی دیتابیس را با کاربران راست چین به اشتراک بگذارید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش افزونه دیجیتس (ثبت نام سریع با پیامک)
در این مقاله آموزش دیجیتس (ِDigits) شامل نصب، تنظیمات، فرم‌ها، اتصال به سامانه پیامکی، استایل و افزودنی‌ها را به صورت ویدئویی آموزش دادیم. کار کردن با افزونه دیجیتس بسیار راحت است و به سرعت می‌توانید با نصب افزونه دیجیتس امکان عضویت و ورد کاربران با شماره موبایل را فراهم کنید.
بنر
آموزش افزونه Ultimate Affiliate Pro
شاید برای شما هم پیش آمده که برای خرید یک محصول لینک را باز کنید ولی وارد دیجی کالا شوید؛ یکی از روش های کسب درآمد بدون فروش محصولات خودمان افیلیت مارکتینگ است. به این صورت که شما یک سایت با محتوا کامل دارید و به جای قرار دادن لینک محصولاتتان لینک محصولات سایر سایت ها را قرار می دهید به این صورت ...
بنر
آموزش افزونه لرن دش
در سال های اخیر آموزش آنلاین جزء جدایی ناپذیر از سیستم آموزشی شده است و بسیاری از افراد تمایل به شرکت در دوره های مجازی دارند. طراحی سایت های آموزش آنلاین قدم بزرگی در پیشرفت سیستم آموزشی است. اگر از قالب وردپرس استفاده می کنید با استفاده از افزونه های وردپرس مانند لرن دش می توانید سایت خود را ...
بنر
آموزش افزونه لایت اسپید کش
استفاده از افزونه های بهینه سازی سایت یکی از راه های بهبود سرعت است. افزونه litespeed cache یکی از افزونه های بهینه سازی است که در این مقاله قصد داریم به آموزش افزونه لایت اسپید و نحوه تنظیمات آن بپردازیم. همراه ما باشید.
4 دیدگاه
yn4600
yn4600
20 آبان 1402 11:05

سلام وقت بخیر من دیتابیسم یکم شلوغه و می‌خوام پاک کنم ولی میترسم به اشتباه پاک کنم چجوری بفهمم کدوما اضافی هستن و یا از افزونه های حذف شده هستن ؟ در این مورد راهنمایی میکنید

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
21 آبان 1402 14:45

سلام
قبل از هر کاری از دیتابیس سایتتان بکاپ بگیرید. برای راحتی کار می تونید از افزونه های بهینه ساز استفاده کنید و خودتون این کار را دستی انجام ندهید.

آیا مفید بود ؟
ashkan220
ashkan220
07 آبان 1402 18:57
پاسخ به‌صورت خصوصی ارسال شده و تنها برای مطرح کننده و پاسخ دهنده قابل نمایش است!
آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
08 آبان 1402 11:40
پاسخ به‌صورت خصوصی ارسال شده و تنها برای مطرح کننده و پاسخ دهنده قابل نمایش است!
آیا مفید بود ؟