ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
کسب درآمد

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن برای ایجاد امکان بازی و سرگرمی در محیطی که برای بازی طراحی نشده است استفاده می شود به عنوان مثال در وب سایت های وردپرس شما می توانید با نصب افزونه گیمیفیکیشن، امکانات بسیار جذاب و سرگرم کننده ای را در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار دهید. امکانات متنوعی مانند انواع بازی ها، رقابت با یکدیگر، جایزه و پاداش، کسب امتیاز برای مشارکت بالا و جدول رده بندی.

4
02 آذر 1399
آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403

در این مطلب بررسی می کنیم که گیمیفیکیشن چیست و نصب پلاگین های گیمیفیکیشن چه تاثیری بر میزان بازدید سایت، مشارکت کاربران و در نهایت بر میزان درآمد شما از سایت خواهد داشت.

گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟

برای آن که به توضیح دقیق گیمیفیکیشن در وردپرس بپردازیم، بهتر است کمی درباره خود مفهوم گیمیفیکیشن صحبت کنیم. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد گیمیفیکیشن یعنی در محیط و بستری که صرفا برای بازی و سرگرمی طراحی نشده است از بازی و سرگرمی استفاده کنیم. در واقع بازی در این محیط به عنوان یک محرک عمل می کند تا آن مجموعه به هدف اصلی خود برسد.

به عنوان مثال وقتی یک معلم برای یاد دادن درس ریاضی از بازی های عددی استفاده می کند، در واقع گیمیفیکیشن را به محیط کلاس اضافه می کند. مثال دیگر گیمیفیکیشن که با آن آشنایی داریم وقتی است که به یک مغازه می رویم و در ازای هر خرید فروشنده به ما کارت امتیاز می دهد یا در یک فست فود به ازای هر بیست امتیاز از سی درصد تخفیف بهره مند می شوید این هم نوعی دیگر از گیمیفیکیشن است.

گیمیفیکیشن در حقیقت کاربرد المان های بازی سازی در محیط غیربازی است و به عنوان مجموعه ای از فعالیت ها و فرایندهای حل مساله توسط بکارگیری آیتم های بازی است. گیمیفیکیشن این المان ها را برای بهبود مشارکت کاربر، بهره وری سازمانی، یادگیری، ارزیابی و استخدام و… بکار می گیرد. تحقیقات گسترده ای تاثیر مثبت گیمیفیکیشن بر افراد را ثابت کرده است.

فایده نصب گیمیفیکیشن در وردپرس چیست؟

 

نمونه ای از گیمفیکیشن ها:

امروزه برای درک بیشتر و انتقال مطالب همچنین تبلیغات اغلب از گیمفیکیشن در حیطه ی آموزش مدارس، اینستاگرام و بازاریابی (مارکتینگ) استفاده میکنند.این کار علاوه بر رقابت بین افراد برای یاد گیری در آموزش میتوان فروش را در فروشگاه های اینستاگرامی و مارکتینگ افزایش داد. برای تفهیم بهتر این موارد به توضیح آنها میپردازیم.

گیمفیکیشن آموزش مدارس:

شاید تاکنون برای شما پیش آمده باشد که یادگیری در درسی مانند ریاضی خیلی استرس آور است که همین مورد باعث شده از این درس فراری و هراس داشته باشید. گیمفیکیشن آموزشی این زمینه را فراهم کرده تا افراد با سرگرمی های مختلف به درک موضوع برسند. حتی این روش برای مربیان، جهت انتقال مفهوم راحت تر است.

گیمفیکیشن اینستاگرام:

در محیط مجازی اینستاگرام، گیمفیکیشن به صورت های مختلف است. برای نمونه شخصی برای بالا رفتن بازدید افراد از پیج خود گیمفیکیشن های جایزه دار برای پست خود استفاده میکند یا پیشنهاد می دهد با قرار دادن منشن و لایک و معرفی پیج در قرعه کشی ماهانه شرکت کنید. حتی میتواند مخاطب خود را با گذاشتن ویدیو هایی که پر بازدید هستند کاربران را به دنبال کردن پیج خود دعوت کند و نمونه هایی از این قبیل…

گیمفیکیشن در بازاریابی:

برای تفهیم این مورد با یک مثال شروع کنیم؛ هنگامی که کفشی از یک برند معتبر خریداری میکنید علاوه بر اطلاعات شخصی که از شما میگیرند تا در روزهایی مثل تاریخ تولد یا سالگرد ازدواج تان به شما تخفیف دهند، یک کارت هدیه دریافت میکنید که با شارژمبلغی از طرف فروشنده میتوانید در خرید های بعدی از آن استفاده کنید. این کار نوعی تشویق و وفادار شدن مشتری برای خرید بعدی است یا مثال های دیگری که در حوصله این مقاله نمیگنجد.

 

افزونه گیمیفیکیشن چیست؟

افزونه گیمیفیکیشن در وردپرس نیز به همین شکل کار می کند. بعضی از افزونه ها، بازی های ساده و سرگرم کننده ای را به محیط سایت اضافه می کنند که باعث می شود بازدیدکنندگان شما وقت بیشتری در وب سایت بگذرانند. هرقدر یک کاربر بیشتر در سایت شما بماند، احتمال این که به بخش های مختلف سایت سر بزند و در نهایت محصولات یا خدمات شما را خرید کند بیشتر می شود. بنابراین نگه داشتن یک بازدیدکننده در سایت به وسیله افزونه گیمیفیکیشن خالی از لطف نیست.

البته این تنها کاربرد پلاگین های گیمیفیکیشن نیست. افزونه های گیمیفیکیشن قابلیت های بسیاری مانند ایجاد سیستم امتیاز دهی نیز به سایت شما اضافه می کنند به عنوان مثال به ازای فعالیت های مشخص در سایت کاربران امتیازی دریافت می کنند. سپس وقتی این امتیاز ها به سطح معینی رسید، آن ها صاحب یک نشان یا درجه می شوند که حساب کاربری آن ها را از دیگر حساب های فعال در سایت متمایز می کند.

این ویژگی باعث می شود تا نوعی حس رقابت و مسابقه بین کاربران سایت شکل بگیرد که در نهایت به نفع سایت شما خواهد بود کاربران تلاش می کنند تا با مشارکت و تعامل بیشتر با سایت امتیازات بیشتری جمع کنند و خود را در رده ی کاربران خاص قرار دهند البته این بازی برای کاربران هم می تواند سودآور باشد.شما به عنوان صاحب یک سایت وردپرس می توانید برای کاربرانی که با مشارکت در سایت شما امتیاز جمع می کنند جوایز در نظر بگیرید. این جایزه می تواند به شکل تخفیف برای خرید بعدی آن ها در سایت و یا ارز مجازی باشد. در هر صورت اختصاص دادن جایزه برای کاربرانی که در بازی های سایت مشارکت می کنند، باعث افزایش مشارکت آن ها و جذب کاربران جدید خواهد شد یک بازی برد-برد!

مزایای افزونه گیمیفیکیشن چیست؟

تا این جا با مفهوم گیمیفیکیشن و کاربرد آن در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به شکل کلی آشنا شدیم. حالا نگاهی دقیق تر می اندازیم به این موضوع که اصولا چرا و چگونه گیمیفیکیشن باعث بهبود کسب و کار شما و افزایش مشارکت مخاطبان خواهد شد؟

به طور ساده می شود اثر مثبت و قدرتمند گیمیفیکیشن را این طور توضیح داد که انجام بازی های هدفمند در سایت، احساسات و هیجانات مثبتی را در بازدیدکنندگان ایجاد می کند. این هیجانات باعث می شوند تا کاربر تجربه لذت بخشی را از وقت گذراندن در سایت شما کسب کند و آن را به خاطر بسپارد. در ادامه به شکل مفصل این موضوع را بررسی می کنیم.

1. افزونه گیمیفیکیشن در وردپرس به کاربر حس در کنترل بودن نمی دهد

روش های بکارگیری گیمیفیکیشن چیست؟ در ادامه با معرفی این افزونه های کاربردی وردپرس آنها را بیان می کنیم.

یکی از اهداف اصلی در هر وب سایتی هدایت بازدید کننده به صفحات مهم سایت مانند صفحه خرید و پرداخت وجه یا صفحه مهم ترین محتواهای سایت و یا حتی صفحه تبلیغات است. شما نمی توانید به طور مستقیم از کاربران بخواهید که به این صفحات مراجعه کنند. این کار در اکثر موارد با نتیجه معکوس همراه می شود و کاربر از رفتن به آن صفحه خودداری می کند. دلیل این نوع رفتار از نظر روانشناسی این است که اکثر افراد دوست ندارند به آنها گفته شود که چه کاری انجام دهند.

اگر یک سایت به طور مستقیم از ما بخواهد از یک صفحه دیدن کنیم ترجیح ما این است که این کار را نکنیم تا زیر بار حرف زور نرفته باشیم! اینجا است که گیمیفیکیشن وارد صحنه می شود. افزونه های گیمیفیکیشن کاری می کند که کاربر حس کند همه چیز تحت فرمان اوست و هر کاری که می کند با میل و اختیار خودش است برای این کار ترفندهای گیمیفیکیشن متنوعی وجود دارد به خصوص در وب سایت های آموزشی که در آن ها حفظ پشتکار و ممارست کاربر بسیار اهمیت دارد، بهترین روش برای ترغیب کاربر به ادامه استفاده از بازی های امتیازی است.

در سایت Udemy که برای هر موضوعی در آن محتوای آموزشی پیدا می شود، از قالب بازی و کسب امتیاز برای انگیزه به دانشجویان استفاده می شود. در این سایت کاربر در تمام مدت کنترل امور را به تنهایی در اختیار دارد. شما به عنوان یک کاربر در این سایت می توانید لکچر ها یا سخنرانی های مربوط به دوره مورد علاقه تان را انتخاب کنید هر کدام از این سخنرانی ها مانند یک مرحله از بازی در نظر گرفته شده اند. با گوش دادن به هر سخنرانی امتیاز کسب می کنید و وقتی امتیاز شما به حد مشخصی برسد جایزه خواهید گرفت

استفاده از یک افزونه گیمیفیکیشن

 

2. نقشه ها مانع از گم شدن کاربر در سایت می شوند

یکی دیگر از قابلیت های جزئی اما بسیار مهم و کلیدی در افزونه های گیمیفیکیشن در سایت وردپرس، اضافه کردن نقشه راهیابی در سایت است. اگر اهل بازی های کامپیوتری باشید حتما می دانید که جزو جدانشدنی هر بازی کامپیوتری نقشه ی محیط آن بازی است. شما به عنوان یک بازیکن به کمک این نقشه می فهمید که از کجا آمده اید، به کجا می روید و آمدنتان بهر چه بود!

کاربرد نقشه در وب سایت وردپرس نیز همین است. کاربران وقتی با یک سایت جدید رو به رو می شوند، نباید حس کنند که مسیر خود را در صفحات پیچ در پیچ سایت گم کرده اند. چرا که این امر می تواند در کسری از ثانیه تصمیم آن ها را برای استفاده از خدمات یا محصولات سایت شما عوض کند و باعث شود که دیگر به سایت شما برنگردند.

استفاده از یک افزونه گیمیفیکیشن که قابلیت نشان دادن مسیری که کاربر در آن قرار دارد را داشته باشد، می تواند کمک بزرگی به تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت شما کند. یک مثال ساده از نقشه و راهنما در وب سایت وردپرس را در تصویر فوق می بینیم، یک نوار ابزار به همین سادگی می تواند باعث شود تا کاربر در سایت شما احساس امنیت بکند و بداند که دقیقا در چه مرحله ای قرار دارد.

ایجاد نقشه در سایت با افزونه گیمیفیکیشن

3. رفتار مثبت را تقویت کنید

شما به عنوان یک مدیر وب سایت وردپرس، قطعا دوست دارید که محتوای شما دیده شود و از بازدیدکنندگان خود بازخورد بگیرید پس می شود این رفتار ها را به عنوان رفتار مثبت از دید شما در نظر گرفت. حالا برای تشویق کاربران به انجام مداوم رفتار های مثبت می توانید از افزونه گیمیفیکیشن استفاده کنید. بسیاری از افزونه های گیمیفیکیشن به شما امکان می دهند تا با استفاده از خلاقیت خود جایزه ها و روند امتیاز دهی را تنظیم کنید. بنابراین اگر برای شما کامنت گذاشتن کاربران و به اشتراک گذاشتن محتوا ها در شبکه های اجتماعی اهمیت دارد، می توانید برای این اقدامات امتیاز در نظر بگیرید. سپس برای افرادی که امتیاز بالا کسب می کنند جایزه هایی مانند تغییر آواتار و یا اضافه شدن امکانات به حساب کاربری آن ها در سایت قرار دهید.

یکی دیگر از نمونه های موفق افزونه گیمیفیکیشن استفاده از گزینه لایک و دیسلایک در بخش کامنت ها است. با استفاده از این سیستم کاربران برای درج کامنت هایی که لایک بیشتری دریافت می کند با هم به رقابت می پردازند که نتیجه آن کامنت بیشتر و البته بازدید بیشتر از صفحات شما است.

4. حس موفقیت را تقویت کنید

تا اینجا مفهوم و تعریف گیمیفیکیشن چیست را در رفتار کاربر دیدیم. یکی دیگر از مواردی که باعث می شود کاربران شما به سایت شما وابستگی پیدا کنند و از وقت گذراندن در آن احساس رضایت داشته باشند، ایجاد حس موفقیت و کسب جایزه در آن ها است. به خصوص برای سایت هایی که در زمینه آموزشی فعالیت می کنند. مانند سایت های آموزش زبان، آموزش کد نویسی و یا سایت ها و اپلیکیشن های ورزش و تندرستی.

به طور کلی هر فعالیتی که نیازمند کار مداوم و صرف زمان نسبتا طولانی است، برای آن که ادامه داشته باشد نیاز به ایجاد حس موفقیت و مفید بودن دارد. برای این کار باید هر چند وقت یک بار با توجه به میزان فعالیت کاربران به آنها پیامک دلگرم کننده بدهید. جالب است است بدانید که گاهی یک پیام بسیار ساده مانند «تبریک میگم! موفق شدی این دوره یادگیری رو بگذرونی» می تواند تاثیر بسیار مثبتی در کاربر بگذارد و باعث شود برای دوره های بعد نیز عزم خود را جزم کند.

پلاگین گیمیفیکیشن به شما این امکان را می دهد که فعالیت کاربر را به طور دقیق محاسبه کنید. سپس با طراحی جایزه هایی برای هر مرحله، سیستم اتوماتیک تشویق و تقویت کاربر را راه اندازی خواهید کرد.

اپلیکیشن دولینگو که یکی از معروف ترین اپلیکیشنهای زبان آموزی است، به خوبی از این سیستم برای مشتاق نگه داشتن کاربرانش استفاده می کند. به عنوان مثال در تصویر فوق می بینید که جایزه پنجاه درصد تسلط بر زبان پرتغالی را به کاربر داده است و این امکان را می دهد تا موفقیت خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد!

افزایش حس موفقیت کاربران با افزونه گیمیفیکیشن

 

5.ما عاشق هدف گذاری و رقابت با خودمان هستیم!

اکثر آدم ها به شکل غریزی اهل رقابت هستند چه با دیگران و چه با خود. یکی دیگر از خاصیت های یک افزونه گیمیفیکیشن این است که گزارش مفصل و دقیقی از عملکرد کاربر به او می دهد. این عملکرد می تواند در هر زمینه ای باشد. برای وب سایت های آموزشی تعداد درس های گذرانده و مقدار زمانی که صرف مطالعه شده برای وب سایت های مربوط به تندرستی آمار میزان کالری مصرف شده و غیره. به عنوان مثال سایت Jillian Michaels که یک سایت ورزش و تندرستی است کاربران میزان غذاهایی که خوردند و میزان ورزشی که انجام داده اند را در سایت وارد می کنند.

سایت سپس یک دیتابیس از عملکرد هر کاربر در طول هفته های متوالی نشان می دهد. کاربران می تواند با بررسی این آمار درک دقیق تری از روند خود داشته باشند و برای شکستن رکوردهای خود و رسیدن به اهدافی که تعیین کرده اند،‌ بیش از پیش تلاش کنند.

ایجاد حس رقابت بین کاربران با افزونه گیمیفیکیشن

 

6. رقابت با دیگران همیشه لذت بخش است!

در بخش قبل به میل و اشتیاق هر فرد برای رقابت با خودش اشاره کردیم،‌ اما میل رقابت با دیگران بسیار شدید تر و شایع تر از آن است! همه ی ما دوست داریم تا در هر جمعی جزو نفرات برتر (اگر نگوییم نفر اول) باشیم. وب سایت های موفق مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام از همین میل استفاده کرده اند. در همه این سایت ها رقابت کاربران بر سر این است که چه کسی بیشتری لایک را می گیرد، چه کسی بیشتری فالوور را دارد و در نهایت چه کسی بیشتر از همه دیده می شود.

شما نیز می توانید با ایجاد مسابقه هایی کوچک کاربران سایت خود را درگیر کنید. این یکی دیگر از کاربرد های گیمیفیکیشن است، این مسابقات باعث می شود تا کاربران به طور مداوم برای بررسی نتایج و جدول رده بندی به سایت شما سر بزنند و حتی برای داغ کردن رقابت از دوستان خود نیز دعوت کنند تا در مسابقه سایت شما شرکت کنند. همه این ها باعث افزایش بازدید سایت خواهد بود. به عنوان مثال، برگزاری یک مسابقه ساده مانند پیش بینی نتایج فوتبال و دادن امتیاز به کاربران برتر، می تواند همان چیزی باشد که بازدید سایت شما را تا چندین برابر افزایش می دهد.

برگزاری یک مسابقه با افزونه گیمیفیکیشن

در این مقاله به مفهوم و تعریف گیمیفیکیشن چیست پرداختیم و کاربرد آن را در وردپرس بررسی کریدم. سپس افزونه ها و روش های بکارگیری گیمیفیکیشن در افزایش مشارکت کاربر را بررسی کردیم.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
من محبوبم، کارشناسی ارشد مدیریت IT دارم و بیشتر از 5 ساله که تخصصی وردپرس و سئو کار می‌کنم. معتقدم که هیچ چیز نشدنی وجود نداره؛ فقط استقامت و تلاش میخواد.
مقالات مرتبط
بنر
سایت های همکاری در فروش ایرانی
در سال های اخیر بسیاری از وب سایت های ایرانی امکان افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش را در سایت خود ایجاد کرده اند. افیلیت مارکتینگ یک سیستم کسب درآمد است و افراد در صورت انتخاب درست محصول و تبلیغ موثر می توانند درآمد ماهیانه داشته باشند. مزیت سیستم های همکاری در فروش این است که نیاز به ...
بنر
کسب درآمد با گوشی با 12 ایده کاربردی
کسب درآمد با گوشی با وجود تعداد بالای استفاده کنندگان از موبایل یک روش پردرآمد است بیش از ۶۰% ترافیک اینترنت دنیا از طریق گوشی‌های هوشمند مصرف می‌شود؛ این یک فرصت بالقوه برای شماست و می‌توانید در آرایشگاه، اتاق انتظار پزشک، خانه یا حتی در اتوبوس با گوشی که در دست دارید درآمد کسب کنید. در ادامه ...
بنر
9 روش کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی
یکی از شغل‌هایی که امکان گرفتن پروژه به صورت دلاری و کسب درآمد بالا دارد، برنامه نویسی است. اگر می‌خواهید درآمدتان را 50 برابر کنید در این مقاله همراه ما باشید تا روش‌های کسب درآمد دلاری از برنامه نویسی را معرفی کنیم.
بنر
دانلود رایگان نمونه طرح توجیهی استارت آپ
داشتن یک کسب و کار بسیار شیرین است. میتوانیم افراد زیادی را در اقوام و آشنایان ببینیم که بواسطه کسب و کارشان به آرزو ها و رویاهای شیرین خود رسیده اند. اگر شما هم به فکر شروع و رشد کسب و کار خود افتاده اید و قصد دارید در یکی از شتاب دهنده ها عضو شوید یا در جلسات جذب سرمایه گذار شرکت کنید، حتما ...
4 دیدگاه
ali ghahary
ali ghahary
14 دی 1400 12:51

سلام
لطفا چندتا پلاگین خوب برای گیمیفیکیشن در سایت های وردپرسی معرفی کنید

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
18 دی 1400 11:45

سلام دوست عزیز تمام افزونه های امتیازدهی و کش بک نمونه های گیمیفیکشن هستن. تصور کنید با افزونه های کش بک کاربر تشویق به خرید مجدد و شارژ کیف پول خود میشه یا با افزونه های امتیاز و مدال و ارائه پلن های اشتراک ویژه کاربر ترغیب به ارتقا رتبه می شه. نمونه های زیادی در سایت راست چین موجود هستن ک معمولا در دسته افزونه های مارکتینگ و ووکامرس می تونید پیداشون کنید.

آیا مفید بود ؟
deybeazar
deybeazar
18 بهمن 1399 23:30

عالیه
لطفا از این دست مطالب بیشتر در بلاگ قرار دهید تا تفکر و طراحان را افزایش دهید
ممنون

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
21 بهمن 1399 08:48

خوشحالیم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته.

آیا مفید بود ؟