ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
شماره مجازی چیست
نقد و بررسی

شماره مجازی (virtual phone number) چیست؟

شماره‌های مجازی وجود خارجی نداشته و تنها همانطور که از نامشان پیداست به صورت مجازی هستند و توسط ارائه دهنده‌های خاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

10
02 مرداد 1402
آخرین بروزرسانی: 17 اسفند 1402

امروزه استفاده از پلتفرم‌های بین المللی و سرویس‌های جدید افزایش یافته و برای استفاده از آنها نیاز به شماره بین المللی یا شماره مجازی است. در ایران بسیاری از سرویس‌های کاربردی تحریم هستند، بنابراین می‌توانید از شماره مجازی استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مفهوم این که شماره مجازی چیست و چطور تهیه کنیم، بپردازیم.

شماره مجازی چیست؟

شماره تلفن‌های مجازی (Virtual phone numbers)، شماره‌های تلفن مبتنی بر اینترنت هستند که به دستگاه خاصی متصل نیستند. در عوض، به یک خط تلفن موجود متصل می‌شوند که از طریق این شماره‌های مجازی می‌توان برای برقراری یا دریافت تماس از هر دستگاهی از‌ جمله تلفن‌‌همراه یا تلفن‌ نرم‌افزاری استفاده کرد. شماره‌های مجازی به کاربر اجازه می‌دهند تا تماس‌ها را از یک شماره به شماره، آدرس IP یا دستگاه دیگر هدایت و مسیریابی کنند.

با ساخت یک شماره مجازی می‌توانید در اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر و… یک حساب کاربردی بسازید. علاوه‌ بر‌این، شماره‌ی مجازی برای برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک نیز کاربرد دارد؛ تنها کافی است شماره‌ی مجازی خود را دراختیار مخاطبان قرار داده و با کمترین هزینه با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

انواع شماره مجازی

برای آشنایی بیشتر باید انواع آن را نیز بشناسید:

  • شماره ملی: این نوع شماره مجازی برای ساکنان همان کشور مورد استفاده است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید برای کسب و کار خود از شماره مجازی با کد ایران استفاده کنید.
  • شماره بین‌المللی: با این شماره می‌توانید شماره تلفن مجازی متعلق به یک کشور خاص را دریافت کنید؛ برای مثال: شماره بین‌المللی آمریکا یا شماره بین‌المللی انگلستان
  • شماره محلی: با این شماره می‌توانید یک شماره مرتبط با یک شهر یا منطقه خاص را دریافت کنید. مثلاً شماره محلی لس‌آنجلس یا شماره محلی نیویورک
  • شماره تلفن همراه: با استفاده از این شماره می‌توانید پیامک‌ ارسال و دریافت کنید. همچنین این شماره می‌تواند در سرویس‌های پیامکی نیز کاربرد داشته باشد.
  • شماره تلفن ثابت: با این شماره می‌توان برای برقراری و دریافت تماس اینترنتی استفاده کنید.

کاربرد شماره مجازی چیست؟

خطوط مجازی قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به خطوط ثابت ارائه می‌کنند که قابل قیاس نیست. در حالی که خطوط ثابت سنتی ممکن است شما را به میز خود ببندند تا به تماس‌های تلفنی پاسخ دهید، خطوط مجازی به شما اجازه می‌دهند تا در هر کجا بتوانید با تلفن همراه خود به تماس‌های خود پاسخ دهید. کاربرد‌های بیشتر آن را در ادامه مطلبی می‌توانید بخوانید.

کاربرد شماره مجازی چیست

  • ارسال پیامک از کشور مورد نظر

با استفاده از شماره مجازی می‌توانید از کشور مورد نظرتان پیامک ارسال کرده و نیاز کاربرانتان را برطرف کنید؛ همان‌طور که گفته شد شماره مجازی فقط برای تماس نیست بلکه برای دریافت و ارسال پیامک نیز کاربرد دارد.

  • امکان ثبت نام در شبکه‌های مجازی

شما می‌توانید با این شماره‌ها در شبکه‌های مجازی نیز ثبت نام کنید و از تمام امکانات یک خط تلفن عادی بهره‌مند شوید. حتی در شبکه اجتماعی مثل یوتیوب نیز از آن استفاده کنید.

  • استفاده از سایت‌هایی که ایران را تحریم کرده‌اند

با داشتن یک شماره مجازی دیگر تحریمی بر شما اثر ندارد استیکر تعجب برای مثال سایت OpenAI یکی از سایت‌های ارائه دهنده هوش مصنوعی است که طرفداران ایرانی بسیاری دارد ولی متاسفانه برای کاربران ایرانی تحریم است.

کاربران ایرانی با استفاده از شماره مجازی می‌توانند به راحتی در این سایت ثبت نام کرده و از قابلیت تولید محتوا با ChatGPT استفاده کنند.

نحوه ساخت شماره مجازی

برای ساخت شماره مجازی میتوانید یا از پلتفرم‌های رایگان یا غیر رایگان استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که نحوه دریافت شماره مجازی با توجه به شرکت ارائه دهنده آن متفاوت است و معمولا تمامی آنان دارای راهنمای مخصوص به خود هستند.

برنامه TextNow یکی از بهترین روش برای ساخت شماره مجازی رایگان است؛ کافیست این برنامه را دانلود کرده و از آن برای ساخت شماره مجازی رایگان استفاده کنید. توجه داشته باشید که نسخه اندروید و IOS آن در دسترس است.

.اگر دوست دارید با نحوه ساخت شماره مجازی بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله آموزش ساخت رایگان شماره مجازی بزنید.

مزایای استفاده از شماره مجازی چیست؟

تا اینجا دیدیم که شماره مجازی به طور کلی برای ساخت چندین اکانت در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف مانند مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مزیت هایی نسبت به خرید شماره ثابت دارد که در ادامه اشاره شده است.

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه

با استفاده از شماره مجازی، بدون داشتن سیم کارت می‌توانید سریعا در هر سایتی ثبت نام کنید. علاوه بر این یک راهکار ارزان برای استفاده از سرویس هایی مثل ثبت اپل آی دی استفاده از شماره مجازی است.

  • تنوع در انتخاب شماره و کشور

برای ثبت نام در بعضی از برنامه‌ها نیاز به پیش‌شماره‌‌های غیر ایران است. پیش شماره‌های مجازی متنوعی از تمام کشورها در اختیار کاربران قرار گرفته است که این مشکل را حل می‌کند. 

  • تحویل فوری

شماره مجازی چون سخت‌افزار فیزیکی ندارد، برخلاف سیم‌کارت واقعی، به صورت آنی و فوری توسط سایت‌ و برنامه‌های ارائه‌دهنده، به شما تحویل داده می‌شود.

  • داشتن یک تلفن ثابتی که همه جا همراه شماست

شما با ساخت یک شماره مجازی، شمار‌ه‌ای ثابت از یک کشور دیگر را در اختیار می‌گیرید. به این صورت که هر کسی با شماره مجازی تماس برقرار کرد، با تلفن همراه خود به او پاسخ دهد. همچنین درخواست و ارسال پیام را هم در اختیار دارد.

  • دور زدن تحریم‌ها

سایت‌های زیادی هستند که شماره‌های بعضی کشورهای مورد تحریم را نمی‌پذیرند، در این شرایط کافیست یکی از شماره‌های مجازی که تحریم نیست را استفاده کنید.

معایب شماره مجازی چیست؟

استفاده از شماره مجازی معایب خاصی ندارد؛ با این حال استفاده از شماره‌های مجازی رایگان و نامعتبر ممکن است برخی معایب را به همراه داشته باشد که در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم:

  • ریسک فاش شدن اطلاعات شخصی

استفاده از شماره مجازی رایگان یا نامعتبر با ریسک هک و بروز اطلاعات شخصی افزاد همراه است، متاسفانه شماره‌ مجازی‌های رایگان هیچ تضمینی مبنی‌بر ارائه ندادن شماره فعلی شما به افراد دیگر ارائه نداده و همین موضوع موجب دسترسی افراد به حریم خصوصی شما خواهد شد.

  • حذف اکانت‌های ساخته شده

شماره‌های مجازی رایگان حفره‌های امنیتی زیادی داشته و در بسیاری از موارد به عنوان ربات یا اسپم شناخته می شوند؛ و این مورد باعث می‌شود تمامی اکانت‌های ساخته شده در شبکه‌های اجتماعی حذف می‌شوند.

  • محدودیت دریافت کد

در برخی از شماره‌ها، دریافت کد تنها یکبار انجام می‌گیرد. این مورد ممکن است برای بازیابی اطلاعات اکانت و.. مشکل‌ساز شده و باعث از دست رفتن اطلاعات شما شود.

  • اتلاف وقت و نتیجه بد

معمولا ساخت شماره مجازی رایگان و بی کیفیت وقت قابل‌توجهی را تلف کرده و در نهایت شماره با کیفیت خوبی را ارائه نخواهد داد.

در این مقاله سعی کردیم شما را به صورت کامل با مفهوم این که شماره مجازی چیست و چه کاربرد‌هایی دارد آشنا کنیم. از این که تا اینجا همراه ما بودید ممنونیم، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله ثبت نام در ChatGpt بزنید تا اطلاعاتی در مورد نحوه ثبت نام کاربرانم ایرانی در ChatGpt کسب کنید.

اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
کارشناسی فناوری اطلاعات، علاقمند به دنیای وردپرس، سابقه 4 سال در زمینه طراحی سایت
سوالات متداول

بله، شماره مجازی قابل استفاده برای تماس با کشورهای مختلف است. اما باید توجه داشته باشید که هزینه تماس بین المللی بر اساس تعرفه‌های مربوطه محاسبه می‌شود و ممکن است هزینه بیشتری نسبت به تماس‌های داخلی داشته باشد.

شماره مجازی را می‌توان از طریق سرویس‌های ارائه دهنده شماره مجازی دریافت کرد. برخی از شرکت‌ها امکان درخواست شماره مجازی را از طریق وب سایت یا اپلیکیشن خود فراهم می‌کنند.

مقالات مرتبط
بنر
دیلیت اکانت تلگرام؛ آموزش حذف اکانت تلگرام در یک دقیقه
به هر دلیل ممکن است که بخواهید اکانت تلگرامتان را حذف کنید، لازم است که اشاره کنم دلیت اکانت تلگرام کار بسیار راحتی است. به دو طریق می‌توان نسبت به حذف اکانت تلگرام اقدام کرد. یکی از این روش‌ها که روش سریع و فوری است، از طریق وبسایت رسمی تلگرام انجام می‌گیرد.
بنر
4 روش تضمینی تغییر پسورد اینستاگرام
فراموش کردن رمز اینستاگرام یکی از مشکلات رایج کاربران است که در این مطلب به 4 روش رایج و تضمینی بازیابی پرداخته‌ایم. این تغییر رمز حتی در شرایطی که به رمز قبلی دسترسی ندارید هم کاربرد دارد.
بنر
نکات طلایی راهنمای خرید هاست برای وردپرس
با توجه به اهمیت هاست و تاثیری که بر روی امنیت و سرعت سایت دارد فاکتورهای مهم در راهنمای خرید هاست وردپرس را در ادامه بخوانید تا میزبانی وب معتبری برای سایتتان داشته باشید.
بنر
بهترین DNS های رایگان 2023
احتمالا شما هم از سرعت اینترنت شاکی هستید و اگر در مورد روش‌های بهبود آن جستجو کرده باشید، می‌بینید که تغییر DNS از ساده ترین راه حل هاست و با توجه به نیازتان به دنبال dns مخابرات، dns همراه اول یا DNS برای ps4 و پلی استیشن یا … هستید. ما در این مقاله بهترین DNS رایگان را برای شما عزیزان ...
10 دیدگاه
__benyamin__
__benyamin__
06 شهریور 1402 12:51

سلام خسته نباشید

با برنامه میشه شماره مجازی درست کرد یا فقط وقت گرفته میشه؟

بخریم بهتر نیست؟

آیا مفید بود ؟
0
اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
06 شهریور 1402 12:56

سلام دوست عزیز بهتره از خرید استفاده کنید

چون همانطور که گفته شد امن هستند و دیگه لازم نیست نگران قطعی باشید چون ممکنه شماره هایی که با این برنامه ها میسازید بعد از یک مدت غیر فعال شوند

آیا مفید بود ؟
___ehsan
___ehsan
23 مرداد 1402 10:25

سلام جز برنامه TextNow برنامه دیگه برای ساخت شماره مجازی نیست؟ میشه معرفی کنید

آیا مفید بود ؟
0
اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
23 مرداد 1402 12:48

دوست عزیز میتونید از برنامه TextPlus استفاده کنید

آیا مفید بود ؟
esmaeil77n
esmaeil77n
23 مرداد 1402 10:20

سلام من یه شمار مجازی فعال کردم و به تلگرام وصل شدم ولی این حساب تلگرام هم اسم داره و پر از کانالای متفاوته و هرچی حذف میکنم اضافه میشه تروخدا سریع جواب بدین چیکار کنم؟

آیا مفید بود ؟
0
اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
23 مرداد 1402 12:47

دوست عزیز از نسخه اصلی تلگرام استفاده میکنید؟ اگه از برنامه های دیگه مثل تلگرام بدون فیلتر استفاده میکنید این تبلیغات به خاطر برنامه است

آیا مفید بود ؟
نام نمایشی
نام نمایشی
23 مرداد 1402 10:17

من با Textnow کار کردم ولی بعد از یه مدت که باش کار نکردم پرید. بعد خواستم یکی دیگه بسازم هر کاری کردم دیگه نشد

آیا مفید بود ؟
0
اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
23 مرداد 1402 12:46

دوست عزیز بهترین روش خرید شماره مجازی است، شماره های ساخته شده برنامه هایی مثل Textnow همیشگی نیستن و ممکنه بعد از یک مدت پاک بشه

آیا مفید بود ؟
_1382amin
_1382amin
23 مرداد 1402 10:15

سلام خسته نباشید ممنون از مقاله شماره مجازی چیست که واقعا جامع و خیلی خوب نوشته شده، ببخشید یک سوال داشتم من قصد خرید شماره مجازی دارم ولی نمیدونم از کدوم سایت خرید کنم که شماره بی کیفیتی نباشه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم.

آیا مفید بود ؟
0
اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
23 مرداد 1402 12:45

سلام خسته نباشید

ممنون از نظر مثبتتون، دوست عزیز میتونید از سایت نامبرلند خرید کنید.

آیا مفید بود ؟