ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

هاتجر (Hotjar) چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر نمی دانید کاربر در سایت شما چطور رفتار می کند و چرا نرخ خروج وب سایت شما بالا رفته، ابزار هاتجر می تواند به شما کمک کند. گوگل آنالیتکیس داده ای در مورد اینکه دقیقاً کجای صفحه وب سایت شما مشکل دارد و کاربر تصمیم می‌گیرند سایت را ببندند و بروند؟ ارائه نمی کند. در این شرایط است که هاتجر به کمک شما می آید.

0
12 آبان 1400
آخرین بروزرسانی: 16 فروردین 1403

یکی از ابزارهای که به شما کمک می کند تا رفتار بازدیدکنندگان را درک کنید و متوجه شوید که چه اقداماتی در سایت شما انجام می دهند ابزار هاتجر است. پاسخ سوال “هاتجر چیست” یک جمله ساده است: اگر می خواهید متوجه علاقمندی و مشکلات کاربران خود در وب سایت شوید، آنها را تحلیل کنید و اقدامات لازم را جهت بهتر شدن وضعیت وب سایت انجام دهید این ابزار به شما یک نقشه حرارتی یا هیت مپ از رفتار کاربر ارائه می کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی هاتجر بپردازیم و مزایا، نحوه نصب و امکانات آن را به شما توضیح می دهیم.

ابزار هاتجر چیست؟

هاتجر، ابزاری است که رفتار بازدید کننده وب سایت را را آنالیز می‌کند و نتیجه این بررسی جذاب را در قالب نقشه حرارتی و فیلم ضبط‌ شده به شما تحویل می دهد.

مزایای استفاده از ابزار هاتجر چیست؟

در این بخش مزایایی کاربرد هاتجر را آورده ایم.

  • یک روش دیداری برای ارتباط نزدیک و درک کاربران
  • امکان جمع آوری بازخورد از رفتار کاربران
  • راه اندازی و یادگیری ساده
  • درک علایق محتوایی کاربران

تفاوت هاتجر و گوگل آنالیتیکس

یکی از ابزارهای تحلیلی که برای بخش دیجیتال مارکتینگ مناسب است گوگل آنالیتیکس است. این ابزار نمایش رفتار کاربران و اینکه صفحات ما را چگونه می بینند، تعداد افرادی که در سایت ما حضور دارند و اینکه از کجا آمده اند، ویژگی مخاطبان، از چه کانالی و چه منطقه جغرافیایی وارد شده اند، چه تعدادی به مشتری تبدیل شده اند، کیفیت کاربران هر کانال، تبدیل ها و نرخ پرش را به ما نشان می دهد. در این ابزار متوجه خروج کاربران از سایت می شوید ولی دلیل آن را درک نمی کنید. همچین کدام بخش از سایت شما مشکل دارد که کاربران آن را ترک می کنند. بنابراین به یک ابزار مکمل نیاز دارید.

هاتجر مکمل ابزارهایی مثل آنالیتیکس است. این آمار را به شما می دهد و به شما کمک می کند کاربران را در سایت خود را ردیابی کنید. بنابراین هر دو ابزار اطلاعات مفید و متفاوتی به شما می دهند. هاتجر و گوگل آنالیتیکس هر دو برای کسب و کار شما نیاز هستند. هاتجر اطلاعات جزئی به شما می دهد و دقیقا مسیر کاربر را تحلیل می کند ولی گوگل آنالیتیکس به شما دیدکلی از رفتار کاربر می دهد.

آموزش نصب هاتجر

ابتدا وارد سایت هاتجر شده و دکمه Try it free بزنید. یک اکانت ایجاد کنید و فرم ثبت نام را پر کرده و آدرس سایت خود را وارد کنید. بعد از اینکه آدرس سایت خود را وارد کردید یک کد به شما داده می شود. برای گرفتن کد وارد این سایت شده و کدی همانند تصویر زیر دریافت می کنید.

نصب هاتجر

با استفاده از دو روش تگ منیجر و دستی می توانید این کد را به سایت تان اضافه کنید. روش تگ منیجر روشی اصولی است که در آموزش های بعدی این روش را توضیح می دهیم. برای اینکه به صورت دستی سایت خود را مجهز به هاتجر کنید، کد دریافتی را در تگ <head> هر صفحه ای که می خواهید بازدیدکنندگان آن را بررسی کنید قرار دهید.برای افزودن کد، آموزش اضافه کردن کد به هدر را مشاهده کنید. دقت کنید اگر از این پلت فرم ها استفاده می کنید نمی توانید کد را به صورت دستی اضافه کنید.

امکانات هاتجر چیست؟

ابزارهای هاتجر داده های کیفی را به شما ارائه می دهند. داده های هاتجر به شما می گویند که کاربر در کدام بخش از سایت شما چه رفتاری نشان می دهد. این داده ها از تعدادی از ابزارها به دست می آیند. با تحلیل داده ابزارهای هاتجر شما می توانید چیدمان سایت خود را تغییر دهید. این موارد شامل نقشه های حرارتی، ضبط اقدامات کاربران، ردیابی قیف، نظرسنجی های کاربران هستند. حالا که می دانید هاتجر چیست به بررسی امکانات آن می پردازیم.

Heatmap یا نقشه حرارتی

هیت مپ ها بخش هایی از سایت را به شما نشان می دهند که کاربران بیشتر کلیک کرده اند. هیت مپ همه اقدامات بازدید کنندگان از حرکات موس و کلیک گرفته را نشان می دهد. این نقشه رفتار کاربران را در سایت شما نشان می دهد و اینکه علایق و تمایلات آن ها چیست؟ با تحلیل داده های نقشه حرارتی می توانید مواردی مانند محل قرار دادن لینک های داخلی،بهینه سازی تصاویر صفحه، بهبود صفحات فرود، تعیین نوع محتوا و غیره را تعیین کنید.

نقشه های حرارتی چند نوع هستند.

1- هیت مپ اسکرول: نقشه های اسکرول درصد دقیق بازدیدکنندگانی را نشان می دهند که سایت شما را در هر بخشی پیمایش می کنند. هر چه بخش قرمز تر باشد، بازدید کننده بیشتری آن را مشاهده کرده است.

2- هیت مپ کلیکی: همه بخش هایی را نشان می دهد که بازدیدکنندگان روی سایت شما کلیک می کنند یا از طریق تلفن همراه با انگشت ضربه می زنند (نقشه حرارتی لمسی). نقشه بر اساس میزانی که کاربران در بخش های مختلف کلیک کرده اند یک کد رنگی را اختصاص می دهد. این کد رنگی قرمز، نارنجی و زرد است.

3- هیت مپ حرکتی: حرکت کاربران با موس را در صفحه شما ردیابی می کند. یک نقشه حرکتی مشخص می کند که کاربران به کجا نگاه می کنند و بین جایی که موس آنها وجود دارد و به آن نگاه می کنند ارتباط وجود دارد.

هیت مپ در هاتجر چیست

choosearea

ضبط اقدامات کاربران (Recording)

ضبط اقدامات بازدیدکنندگان از لحظه ورود به سایت را انجام می دهد. این امکان حرکت موس، کلیک ها، ضربه هاف پیمایش چند صفحه را در دسکتاپ و تلفن همراه نشان می دهد. ضبط اقدامات کاربر برای درک واقعی از نحوه تعامل کاربر با وب سایت شما کاربرد دارد. با این امکان شما می توانید دلیل ترک وب سایت خود و ایرادات سایت تان را متوجه شوید. و مشکلاتی را به صورت بهینه سازی UX برطرف کنید و نرخ کلیک سایت تان را افزایش دهید.

ضبط جلسان به شما کمک می کند که درک بهتری از نقشه های حرارتی داشته باشید.

ضبط اقدامات کاربر در هاتجر چیست

قیف تبدیل (Conversion Funnel)

از این بخش متوجه می شوید که بیشترین خروج کاربر از کدام صفحات شما بوده است تا برای جذاب تر کردن و جلب نظر کاربران آن صفحات را بهبود بدهید. تجزیه و تحلیل قیف به شما کمک می کند تا اقدامات کاربر را ردیابی کنید و متوجه شوید چه تعداد بازدید کننده به صفحات بعد می روند. هدف از این بخش افزایش نرخ کلیک و درآمد سایت شما است. در تصویر زیر نرخ تبدیل را برای صفحات مختلف مشاهده میکنید.

قیف تبدیل در هاتجر چیست

choosearea

تحلیل فرم (Form Analysis)

فرم های ورود شما یکی از مواردی است که تعامل و مشارکت کاربر را در سایت شما نشان می دهد. زمانی که شما توسط ابزار Hotjar مشارکت مناسبی از کاربران را نبینید این ابزار به کمک شما می آید و آنالیز دقیقی روی فرم های شما انجام می دهد. با تحلیل نتایج این ابزار متوجه می شوید که چرا مشارکت کاربران در پر کردن فرم هایتان پایین بوده است.

از هیت مپ و ضبط اقدامات کاربران برای تحلیل فرم ها استفاده کنید. برای مثال از کلیک ها موارد زیر را متوجه می شوید:

  • به چه بخش هایی از فرم شما توجه نشده است.
  • کاربران با کدام فیلدها تعامل بیشتری دارند.
  • کاربران با حرکت موس به کدام بخش از فرم شما توجه نشان می دهند.
  • پر کردن کدامیک از فیلدهای فرم طول می کشد.

فرم نظر سنجی 

شاید بپرسید فرم نظرسنجی در هاتجر چیست؟ با ایجاد فرم های نظر سنجی شما می توانید از کاربران بپرسید که چرا عمل خاصی را انجام داده اند. در کاربرد هاتجر می توانید فرم های نظر سنجی کاملی ایجاد کنید و توسط آنها با کاربران در تعامل باشید. برای مثال نظر سنجی به شما کمک می کند که امکاناتی که کاربر دوست دارد در سایت شما داشته باشد را به سایت خود اضافه کنید. در واقع ترجیحات کاربر را متوجه می شوید.

در این مقاله به معرفی هاتجر و مزایای آن برای سایت شما پرداختیم. اگر می خواهید رفتار کاربران خود را رصد کنید و متوجه ایرادات سایت خود شوید و به فروش بیشتری برسید، این ابزار در کنار ابزارهای دیگر مانند گوگل آنالیتیکس گزینه مناسبی برای شما است. با عضویت در سایت هاتجر و نصب این ابزار برای سایت خود سایت تان را بهینه کنید. منتظر شنیدن تجارب و سوالات شما در دیدگاه ها هستیم.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه قیف فروش صفحه پرداخت ووکامرس WooCommerce Checkout Upsell Funnel
دسته بندی : افزونه فروشگاهی
110
فروش
88%
رضایت
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.