ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
ریپورتاژ

روش های پرداخت الکترونیک چیست؟ کدام بهتر است؟

عصر دیجیتال باعث تحول در انجام فرایندهای مختلف از جمله حوزه مالی شده است. امروز دیگر نیازی به رفتن در صف های طولانی بانک و جابه جا کردن حجم زیادی از پول های کاغذی نیست می توانید با استفاده ار پول الکترونیکی، کارت اعتباری، چک الکترونیکی و با همین گوشی که در دستتان دارید می توانید پرداخت های الکترونیکی را انجام دهید. انواع روش های پرداخت الکترونیکی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

0
15 اسفند 1400
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

بدون شک سیستم‌های پرداخت بخش حیاتی زیرساخت اقتصادی و مالی هر کشوری هستند و هر چه امنیت بیش‌تر و فرآیند پرداخت بهتری داشته باشند، در داد و ستدهای مالی و توسعه‌ ی عملکردی نظام اقتصاد کشور اثرگذاری بیش‌تری خواهند داشت.

معایب پرداخت سنتی چیست؟

گرچه همچنان فرآیندهای معمول پرداختی و دریافتی به روش‌هایی که امروزه از آن‌ها با عنوان روش‌های سنتی‌ پرداخت یاد می‌شود مرسوم هستند و هر روزه گردش مالی بسیاری را در بستر خود پردازش می‌کنند، اما می‌توان گفت در درجه‌ ی کیفی و خدمت‌ رسانی، بسیار ناکارآمد شمرده می‌شوند. از جمله مهم‌ترین دلایل ناکارآمد بودن فرآیندهای پرداخت دستی و کاغذی، می‌توان به مواردی چون عدم کنترل و نظارت مستقیم و لحظه‌ای داد و ستدهای مالی، عدم ارائه‌ گزارش جزییات تراکنش‌های هر فرد به صورت مجزا، در دسترس نبودن همیشگی اطلاعات و هزینه های جانبی بسیار زیاد در پردازش معاملات مالی، و حتی مفقودی چک‌های کاغذی یا به سرقت رفتن چک‌های وجه حامل اشاره نمود. برخی روش‌های پرداخت به شیوه‌ی معمول و سنتی آن به شرح زیر است:

– کارت به کارت با استفاده از دستگاه‌‌های خودپرداز بانکی (ATM)
– مراجعه‌ی فیزیکی به شعب بانکی و استفاده از فیش کاغذی برای واریز به حساب، انتقال به کارت یا برداشت وجه

انواع سیستم‌های پرداخت الکترونیک

به صورت کلی تعاریف بسیاری برای سیستم‌های پرداخت ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد تعریف ارائه شده توسط کمیته بال یا بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی Bank for International Settlements یا BIS از لحاظ معنایی تعریف بهتر و جامع‌تری برای سیستم‌های پرداخت باشد:

سیستم‌‌های پرداخت الکترونیک و غیرالکترونیک، مجموعه‌ ای از ابزار، زیرساخت‌ های فنی، عوامل قانونی و اجتماعی هستند که یک ارزش پولی را میان پرداخت کننده و دریافت کننده‌ی وجه منتقل می‌کند.

انواع روش های پرداخت در سیستم الکترونیک را می توان در دو گروه مجزا ارزیابی کرد؛ گروه اول، سیستم پرداخت الکترونیک با استفاده از کارت‌های اعتباری و گروه دوم، سیستم پرداخت الکترونیک به روش نقدی که زیرشاخه‌های این دو گروه بدین شرح است:

  • کیف پول الکترونیکی یا مجازی
  • انواع گیف کارت‌های الکترونیکی یا کارت‌های هدیه‌‌ی مجازی با مبالغ مشخص و کد اختصاصی خرید (کارت‌های SVC)
  • نسخه‌ی الکترونیکی چک های کاغذی با امکان نمایش نسخه‌ی دیجیتال (چک الکترونیکی)
  • کارت اعتباری پرداخت‌های اینترنتی

بهترین روش‌های پرداخت کدامند؟

بهترین و کارآمدترین سیستم پرداخت، روشی‌ است که ویژگی‌های زیر را در خود داشته باشد:
– باید تحت رویه‌ های قضایی مرتبط با اصـول حقـوقی تعریف شده در نظام بانکی کشور باشد.
– باید بتواند به صورت به هنگام تسویه نهایی را در همان روز مبادله شده انجام دهد.
استحکام بسیار زیادی در زیرساخت‌ های پیاده‌ سازی شده‌ی خود داشته باشد تا در صورت قطعی نابه‌هنگام برق، خرابی دستگاه‌ها، اختلال در سرورها، و اختلالات غیرقابل پیش‌بینی روی شبکه یا ورودی‌ها، تمام تراکنش‌های مشتریان را حفظ کند و در مرحله‌ی پرداخت نهایی تکمیل کند.
– در حفظ و نگهداری از اطلاعات مالی و شخصی افراد، از پروتکل‌های استاندارد امنیتی برخوردار باشد.
– در صورت افزایش بار ورودی منابع، می‌بایست مقیاس‌پذیری بسیار خوبی داشته باشد و از کارایی آن کاسته نشود.
– قابلیت رمزگذاری دیجیتال اطلاعات بانکی واریز کننده و دریافت کننده را داشته باشد.
– باعث افزایش سرعت مبادلات مالی در خرید و فروش میان فروشندگان و مشتریان آن‌ها گردد.
– قابلیت دریافت گزارش‌ دقیق از هر تراکنش برای هر مشتری باشد.
– امکان ارسال سریع و خودکار فاکتور و صورتحساب پرداخت‌، بلافاصله پس از انجام تراکنش داشته باشد.

درگاه پرداخت

درگاه پرداخت الکترونیک زرین پال، از ساده‌ترین رابط کاربری و سریع‌ترین زیرساخت‌های عملکردی در به مقصد رساندن موفق تراکنش‌ها، پرداخت‌ آنلاین و انجام هر گونه دادوستد مالی تحت وب برخوردار است. اتصال پایدار، سرعت بالای انجام تراکنش و امنیت پرداخت‌ها در این بستر ارتباطی سه ویژگی اصلی درگاه پرداخت الکترونیک زرین پال است. همچنین سازگاری با تمامی نسخه‌های نمایش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مانند انواع گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه از دیگر مزایای درگاه پرداخت اینترنتی است.

روش های پرداخت الکترونیک

در حقیقت درگاه پرداخت زرین پال خرید و فروش هر نوع از کالا یا خدمات سرویس‌دهی را بدون نیاز به مراجعه حضوری، برای دارندگان کارت‌های بانکی امکان‌پذیر می سازد تا خدمات مورد نظر خود را از طریق اینترنت خریداری کنند و مبلغ آن را به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

دریافت شماره شبا

به طور معمول در تمام پرداخت های الکترونیک با مبالغ بالاتر از سقف مجاز کارت به کارت کردن، از روش‌های دیگری مانند ساتنا استفاده می‌شود، که برای ساتنا کردن وجوه، داشتن شماره شبا یک ضرورت اصلی است. اما مواقعی وجود دارد که افراد یا به شماره شبای خود دسترسی ندارند، یا اطلاعی از آن ندارند. البته بعضی از بانک ها سیاست جالبی برای این نا آگاهی پیش گرفته‌اند، به این صورت که شماره شبای هر فرد را روی کارت عابربانک او درج می‌کنند تا افراد دسترسی سریع‌تر و راحت‌تری به شماره شبای خود داشته باشند. اما همچنان هستند بانک‌هایی که به دلایل مختلفی با این سیاست موافق نیستند و به روش‌های دیگری بسنده می‌کنند که رایج‌ترین آن‌ها، دریافت شماره شبا از طریق وب‌سایت رسمی همان بانک، و به صورت آنلاین است.

اگر دارای حساب های مختلف در چندین بانک مختلف هستید، وب‌سایت رسمی زرین‌پال یک مرجع کامل برای تبدیل شماره کارت به شبا یا دریافت شبا با وارد کردن تمامی شماره حساب های بانکی در اختیار افراد قرار می‌دهد. دریافت شبا به روش تجمیع منابع دریافت شبای تمام بانک‌های در یک صفحه، از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. به عنوان مثال، اگر شخصی بخواهد برای فرد دیگری مبلغی را ساتنا کند، ولی اطلاعی از آن نداشته باشد، به راحتی می‌تواند با داشتن شماره حساب یا شماره کارت آن شخص، شماره شبای فرد یا افراد مورد نظرش را در کم‌ترین زمان ممکن دریافت کند و برای واریز مبلغ از آن استفاده کند.

لازم به توضیح است که این مساله هیچ گونه اطلاعات بانکی دیگری در اختیار فرد واریز کننده‌ ی وجه قرار نمی‌دهد و تنها شماره شبا که یک شناسه‌ کاملا اختصاصی است را در اختیار او قرار می‌دهد.

کاربرد دریافت شماره شبا چیست؟

مهمترین کاربرد عدم نیاز به مراجعه به بانک برای دریافت شماره شبا است به عنوان مثال این روش برای شرکت‌هایی که می خواهند مبلغی را تحت عنوان پاداش یا حقوق ماهانه‌ کارمندان خود پرداخت کنند روش بسیار سریع و راحتی است، چرا که دیگر نیازی نیست برای اطلاع از شماره شبای کارمندان شان که به احتمال بسیار زیاد ممکن است در بانک‌های مختلفی حساب داشته باشند زمان ویژه‌ای اختصاص دهند و برای هر حساب، به صفحه‌ی رسمی بانک عامل آن حساب مراجعه کنند، برای افزایش سرعت و دسترسی راحت‌تر به شماره شبای تمام بانک‌ها، بسترهای آنلاین متعددی وجود دارد. البته حتما به این نکته توجه داشته باشید که وب‌سایتی برای این کار انتخاب می‌کنید، معتبر بوده و دارای مجوز رسمی فعالیت‌های مالی از بانک مرکزی کشور باشد.

با یک حساب سرانگشتی میان این دو مدل پرداختی، نتیجه این‌گونه حاصل می‌شود که سیستم‌های پرداخت الکترونیک، در مدیریت مالی هر گونه معاملات مؤثرتر و بسیار کارآمدتر از روش‌های معمول و شیوه‌های سنتی آن هستند زیرا طی چند ثانیه و فقط با یک کلیک تمام نیازهای پرداخت کاربران خود را در اختیارشان قرار می‌دهند، بدون این که نیاز باشد فرد وقت و انرژی خود را در رفت و آمدهای حضوری به شعب بانکی صرف کند. ضمن این‌که فرد متقاضی خدمات پرداختی یا دریافتی، می توانند تحت هر شرایطی، در هر ساعتی از شبانه‌روز، کلیه‌ ی امور بانکی خود را بررسی و کنترل کند.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
ساخت و طراحی افزونه وردپرس (آموزش پلاگین نویسی وردپرس)
اگر می‌خواهید امکانات اختصاصی به سایتتان اضافه کنید و هیچ افزونه‌ای برای آن یافت نمی‌شود راهکار ساده است؛ پلاگین نویسی وردپرس را یاد بگیرید. در این مقاله مراحل طراحی افزونه وردپرس یا به عبارت دیگر پلاگین نویسی را با یک مثال ساده ِآموزش می‌دهیم.
بنر
خرید و فروش ارز دیجیتال؛ با پرداخت های رمز ارزی بیشتر آشنا شوید!
پیشرفت در دنیای دیجیتال سبک زندگی را تغییر داده است و ظهور پول دیجیتال و رمز ارزها در قرن جدید تحولی در مبادلات ایجاد کرده است. امروزه بسیاری از افرار به سراغ خرید و فروش ارز دیجیتال وی آورده اند برای تبدیل این نوع ارزها روش های مختلفی مانند استفاده از سایت های صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که در ...
بنر
4 نشانه برای انتخاب هاست پرسرعت برای وردپرس
در این مقاله شما را با معیارهای انتخاب هاست، به همراه ۵۰۰ هزار تومان تخفیف خرید هاست و ۱۰۰ هزار تومان تخفیف خرید دامنه با حمایت لیموهاست آشنا می‌کنیم.
بنر
آشنایی با انواع هاست و خدمات میزبانی
اگر برنامه نویس سمت سرور یا طراح سایت هستید شاید لازم باشد که کمی بیشتر در مورد هاستها اطلاعات داشته باشد. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کدام خدمات میزبانی میتواند به نیاز های شما در پروژه پاسخ بدهد. ما در این مطلب به بررسی انواع خدمات میزبانی از معرفی هاست پایتون، نود جی اس تا هاست ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.