ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
ریپورتاژ

خرید و فروش ارز دیجیتال؛ با پرداخت های رمز ارزی بیشتر آشنا شوید!

پیشرفت در دنیای دیجیتال سبک زندگی را تغییر داده است و ظهور پول دیجیتال و رمز ارزها در قرن جدید تحولی در مبادلات ایجاد کرده است. امروزه بسیاری از افرار به سراغ خرید و فروش ارز دیجیتال وی آورده اند برای تبدیل این نوع ارزها روش های مختلفی مانند استفاده از سایت های صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که در این مقاله به معرفی آن ها می پردازیم.

4
19 مهر 1400
آخرین بروزرسانی: 16 فروردین 1403

از ابتدای تاریخ بشریت تا به اکنون، همواره انسان به چیزی برای انجام معاملات و مبادله‌ آن با دیگران برای به دست آوردن کالای هدف خود یا دریافت خدمات نیاز داشته است. او در پاسخ به این موضوع ارز را به شکل سکه و بعدها اسکناس اختراع کرد. روند تکاملی ارز ادامه‌دار شد تا در سال ۲۰۰۸ میلادی ساتوشی ناکاموتو در مقاله‌ای خبر از اختراع رمزارز (ارز دیجیتال) ویژه‌اش با نام بیت کوین (bitcoin) داد. ما را تا انتهای این مقاله جذاب همراهی کنید تا با ماهیت رمز ارزها و البته انجام معاملات بر روی آن‌ها (فروش و خرید ارز دیجیتال) به طور کامل آشنا شوید.

ارز دیجیتال چیست؟

پیش از تعریف و پاسخ به این سوال مهم که ارز دیجیتال چیست؟ نکته‌ای را لازم است بدانید که دو واژه «رمز ارز» و «ارز دیجیتال» معنای دقیقا یکسانی ندارند! اما به این دلیل که میان بیشتر مردم این دو واژه دقیقا برابر و هم معنی با یکدیگر استفاده می‌شوند به همین خاطر ما نیز در ادامه‌ ی صحبت‌های خود تفاوتی برای آن‌ها قائل نمی‌شویم؛ اما جالب است بدانید حتی پولی که داخل کارت بانکی شماست نوعی از ارز دیجیتال محسوب می‌شود؛ اما رمز ارز نیست. حال برویم سراغ اصل ماجرا و اینکه اصلا ارز ساخته شده توسط ساتوشی دقیقا چیست؟ چه کارکرد و کاربردی دارد؟
در واقع ساتوشی با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده رمزنگاری و تئوری بلاک چین (blockchain) توانست بیت کوین (نخستین رمز ارز تاریخ) را در سال ۲۰۰۹ با اهدافی مانند غیر متمرکز بودن، شفافیت، امنیت بیشتر و… ایجاد و عرضه کند. بنابراین الان می‌توانید متوجه شوید که چرا به بیت کوین، اتریوم، تتر و تمامی ارزهای دنیای کریپتوکارنسی، رمز ارز می‌گویند.
به عنوان یک نکته در رابطه با چیستی رمز ارزها بد نیست بدانید که این مدل از ارزها به دو دسته کلی آلت‌کوین و توکن نیز تقسیم می‌شوند. به این صورت که تمامی کوین‌ها (به غیر از بیت کوین (BTC)) که شبکه بلاک چین اختصاصی خود را دارند، آلت‌کوین نامگذاری می‌شوند و رمز ارزهایی که شبکه بلاک چین اختصاصی خود را ندارند و بر بستر شبکه‌های دیگر هستند، توکن نامیده می‌شوند.

خرید و فروش ارز دیجیتال؛

ویژگی های رمز ارزها

اما ویژگی‌هایی که برای رمز ارزها نام بردیم دقیقا چه هستند؟

– غیر متمرکز بودن

شاید مهمترین و البته خاص‌ترین ویژگی رمز ارزها عدم تمرکز و وابسته نبودن آن‌ها به دولت یا بانک‌ها است. فرض کنید شما قصد انتقال پول یا پرداخت هزینه به یک فرد آمریکایی را دارید؛ خب طبیعتا به دلیل مشکلاتی مانند تحریم بانک‌های ایرانی از سوی ایالات متحده آمریکا، این کار فوق العاده سخت و حتی نشدنی است. حتی بر فرض اگر تحریمی هم وجود نداشت، برای انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر وقت زیادی صرف می‌شود تا انتقال وجه صورت گیرد و تازه در نظر بگیرید که کارمزد انتقال وجه چه قدر می‌تواند زیاد باشد!
اما با ویژگی غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال، دیگر خیالتان از بابت مشکلاتی مانند تحریم، کارمزد زیاد، اتلاف وقت و… کاملا راحت است. شما می‌توانید تنها با خرید بیت کوین، خرید BNB یا هر رمز ارز دیگری پرداخت‌های داخلی و برون مرزی خود را بدون هیچ محدودیتی انجام دهید.

– شفافیت

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتال، شفافیت دنیای بلاک چین است. اما این شفافیت تا چه حد است؟ آیا هویت افرادی که تراکنش‌های خود را بر بستر بلاک چین و با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند کاملا فاش می‌شود؟ پاسخ به این سوال منفی است! در واقع تنها آدرس کیف پول ارز دیجیتال مبدا و مقصد است که مشخص می‌شود به اضافه‌ی اطلاعاتی مانند زمان انجام تراکنش و مقدار ارز مبادله شده؛ اگرچه رمز ارزها و بلاک چین‌هایی مانند زیکش (ZEC) و مونرو (XMR) بر خلاف بیت کوین، قابلیت پنهان سازی تراکنش‌ها در جهت ناشناس ماندن ۱۰۰ درصدی هویت افراد را دارند.

– امنیت

در رابطه با امنیت دنیای بلاک چین هرچه بگوییم کم گفتیم، تنها با اشاره به این موضوع که حتی با مشخص شدن آدرس کیف پول ارز دیجیتال شما و تراکنش‌های شما، دارایی‌هایتان محفوظ است، می‌توانیم امنیت بالای این دنیا را دریابیم. برخلاف ارزهای معمولی و بانکی شما که اگر به عنوان مثال اطلاعات کارت بانکی‌ تان فاش شود تمام دارایی‌ تان به خطر خواهد افتاد.
تا به اینجا با ماهیت ارزهای دیجیتال آشنا شدید؛ حالا نوبت به بخش دوم این مقاله یعنی آموزش خرید ارز دیجیتال می‌رسد.

آموزش نحوه خرید ارزهای دیجیتال

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال

شاید یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که افراد در مواجه با موضوع رمز ارزها و ارزهای دیجیتال دارند، نحوه خرید آن‌هاست. خب اگر این موضوع جزو دغدغه‌های شما هم است باید بگوییم اصلا نگران نباشید، زیرا ما برای شما در ادامه این مطلب به طور کامل نحوه خرید ارز دیجیتال و فروش آن‌ها را توضیح خواهیم داد. گام هایی که برای خرید ارز دیجیتال باید برداریم:

  • ثبت نام در یک صرافی معتبر داخلی
  • انجام مراحل احراز هویت
  • پیش بینی و بررسی قیمت ارز دیجیتال (رمز ارز یا توکن) مورد نظر خود
  • انتخاب میان سرمایه‌گذاری بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت
  • شارژ کیف پول ریالی خود در صرافی ارز دیجیتال
  • خرید ارز دیجیتال

گام اول: به عنوان قدم اول یک صرافی معتبر و داخلی باید پیدا کنید و در آن ثبت نام کنید. دلیل اصرار ما بر داخلی بودن صرافی انتخابی شما، دوری از عواملی مانند تحریم است. هرچند که رمز ارزها غیر متمرکز محسوب می‌شوند اما اگر شما در یک صرافی خارجی مانند کوکوین ثبت نام کنید این امکان وجود دارد که پس از مدتی کوکوین اموال شما را به بهانه تحریم بلوکه کند! در نتیجه از قدیم گفتن: احتیاط شرط عقل است!

گام دوم: اما در میان پلتفرم‌های معاملاتی ایرانی چه صرافی و پلتفرمی را انتخاب کنیم؟ خداروشکر سایت های صرافی‌ ارز دیجیتال خوبی در ایران وجود دارد که واقعا همگی خوب هستند اما به عنوان نمونه می‌توانیم به اوکی اکسچنج اشاره کنیم زیرا این صرافی از قدیمی‌ترین صرافی‌های داخلی محسوب می‌شود.
گام سوم: پس از ثبت نام نوبت به انجام مراحل احراز هویت می‌رسد؛ کافی است تا کارت ملی خود را کنار صورت خود گرفته و عکس بگیرید. سپس آن عکس را برای صرافی ارسال کنید. (در همه‌ی صرافی‌ها پس از ثبت نام مراحل احراز هویت به طور دقیق برایتان نمایش داده می‌شود.)
گم چهارم: تا به اینجا ۵۰ درصد راه را جهت خرید ارز دیجیتال با موفقیت گذرانده‌اید. حال نوبت به تحلیل قیمت لحظه ای ارزی که خواهان خریداری‌اش هستید می‌رسد. به سراغ نمودار تکنیکال بروید و با بهره‌مندی از اندیکاتورهای گوناگون تحلیل و پیش بینی خود را انجام دهید. اگر هم وارد به تحلیل تکنیکال نیستید و وقت یادگیری آن را ندارید می‌توانید از افراد با تجربه در این حوزه مشورت بگیرید یا به خواندن مقالات تحلیلی داخل اینترنت بپردازید.
تصمیم مهم دیگری که پس از تحلیل رمز ارز خود باید بگیرید این است که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت دارید یا میان مدت و بلندمدت؟ که با توجه به بررسی‌هایی که انجام می‌دهید این موضوع برایتان کاملا روشن خواهد شد.
گام پنجم: در گام یکی مانده به آخر باید متناسب با ارزش ریالی رمز ارز موردنظرتان کیف پول ریالی خود را شارژ کرده و در نهایت خرید ارز دیجیتال خود را انجام دهید.
گام آخر: پس از کسب سود مورد نظرتان نوبت به تصمیم برای فروش ارز دیجیتال می‌رسد. باز هم تحلیل، تصمیم‌گیری را برای شما راحت‌تر خواهد کرد. بعد از اینکه تصمیم نهایی خود را گرفتید مجددا در همان صرافی منتخب خود می‌توانید رمز ارزهایتان را به فروش برسانید.

دانلود بهترین اسکریپت برای طراحی صرافی ارز دیجیتال

در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا به طور جامع در مورد معامله، فروش و خرید ارز دیجیتال و صد البته ماهیت آن‌ها صحبت کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود و در آینده سرمایه‌گذاری‌ های پر سود و موفقی را در دنیای رمز ارزها داشته باشید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
ساخت و طراحی افزونه وردپرس (آموزش پلاگین نویسی وردپرس)
اگر می‌خواهید امکانات اختصاصی به سایتتان اضافه کنید و هیچ افزونه‌ای برای آن یافت نمی‌شود راهکار ساده است؛ پلاگین نویسی وردپرس را یاد بگیرید. در این مقاله مراحل طراحی افزونه وردپرس یا به عبارت دیگر پلاگین نویسی را با یک مثال ساده ِآموزش می‌دهیم.
بنر
4 نشانه برای انتخاب هاست پرسرعت برای وردپرس
در این مقاله شما را با معیارهای انتخاب هاست، به همراه ۵۰۰ هزار تومان تخفیف خرید هاست و ۱۰۰ هزار تومان تخفیف خرید دامنه با حمایت لیموهاست آشنا می‌کنیم.
بنر
خرید و فروش ارز دیجیتال؛ با پرداخت های رمز ارزی بیشتر آشنا شوید!
پیشرفت در دنیای دیجیتال سبک زندگی را تغییر داده است و ظهور پول دیجیتال و رمز ارزها در قرن جدید تحولی در مبادلات ایجاد کرده است. امروزه بسیاری از افرار به سراغ خرید و فروش ارز دیجیتال وی آورده اند برای تبدیل این نوع ارزها روش های مختلفی مانند استفاده از سایت های صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که در ...
بنر
آشنایی با انواع هاست و خدمات میزبانی
اگر برنامه نویس سمت سرور یا طراح سایت هستید شاید لازم باشد که کمی بیشتر در مورد هاستها اطلاعات داشته باشد. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کدام خدمات میزبانی میتواند به نیاز های شما در پروژه پاسخ بدهد. ما در این مطلب به بررسی انواع خدمات میزبانی از معرفی هاست پایتون، نود جی اس تا هاست ...
4 دیدگاه
mohsenranjbar...
mohsenranjbar...
01 اسفند 1401 21:22

مقاله ی شما یکی از مقالات مفیدی بود که به من کمک کرد.مقاله ی دیگه ای هست که واقعا کاربردیه و جواب تمام سوالات مربوط به ارز دیجیتال رو داده.

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
02 اسفند 1401 10:34

خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده

آیا مفید بود ؟
BaranDesign
BaranDesign
14 دی 1400 09:45

ممنون از مقاله خوبتون
بحث های مربوط به ارز دیجیتال با اینکه بسیار جذاب هستند ولی کمی سخت هست ولی خیلی خوب توضیح دادید

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
14 دی 1400 09:47

خواهش می کنم
خوشحالیم این مقاله براتون مفید بوده

آیا مفید بود ؟