ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
معافیت مالیاتی برای پلتفرم های داخلی
اخبار

معافیت مالیاتی برای پلتفرم های داخلی و اخذ مالیات از پلتفرم های خارجی

برای کسب و کارهای اینترنتی حقیقی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت داشته باشند معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. همچنین اعلام شده جرائم مالیاتی سالیان قبل این کسب و کارها مشمول بخشودگی خواهد شد.

0
26 دی 1401
آخرین بروزرسانی: 16 اسفند 1402

بر اساس قانون بودجه 1402، معافیت مالیاتی برای پلتفرم های داخلی در نظر گرفته شده است. همچنین اعلام شد جرایم مالیاتی این شرکت ها بخشیده می شود.

چندی پیش سازمان مالیاتی کشور احکام مالیاتی را در قوانین حمایت از توسعه پلتفرم ها و شرکت های اقتصاد دیجیتال منتشر کرد. بر این اساس اعلام شد شرکت های اینترنتی پس از اظهار و نگهداری اسناد و مدارک درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات در بسترهای تحت پوشش داخلی، حداکثر تا میزان مقرر در ماده (100) قانون مالیات های مستقیم، وصول می شوند. همچنین تغییرات بعدی آن یعنی 30 برابر معافیت حقوق و دستمزد، معاف هستند. اکنون این موضوع در بند های بودجه از سال 1402 نیز ذکر شده و جزئیات بیشتری مشخص شده است.

کدام پلتفرم ها شامل مالیات می شوند

کدام پلتفرم ها شامل مالیات می شوند؟

در متن لایحه بودجه 1401 تاکید شده است که مشاغل حقیقی که در بستر های داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات فعالیت می کنند باید تا سقف مقرر در ماده (100) قانون مالیات های مستقیم با نرخ صفر مالیاتی مشمول مالیات شوند. همچنین برای اولین بار اعمال معافیت مالیاتی برای پلتفرم های داخلی برای سال های گذشته، به دلیل عدم اطلاع و اعلام عمومی، مورد بحث قرار گرفت.

در قسمت بعدی این تبصره آمده است که درآمد در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی خارجی مشمول مالیات می شود. این موضوع احتمالاً مربوط به بحث مالیات بر درآمد کسب و کار ها و اینفلوئنسر های اینستاگرام است که سال هاست مطرح شده است. اکنون به نظر می رسد که دولت قرار است این موضوع را جدی بگیرد. قبل از شکایت از اینستاگرام، دولت سعی کرد از اینفلوئنسرها مالیات بگیرد و این کار به پایان رسید. اما ناگهان این شبکه اجتماعی پرطرفدار فیلتر شد و حالا قرار است تا از فعالیت ها و کسب درآمد در پلتفرم های خارجی مالیات اخذ شود.

اخذ مالیات از اینفلوئنسر ها

در پایان سال 1398، درآمد فعالان سایبری به ویژه اینفلوئنسر ها، سیاستمداران را به این فکر انداخت تا از درآمد این گروه ها نیز مالیات بگیرند. در آن زمان «محمد مشیعی» معاون درآمد اداره کل درآمد های داخلی کشور اعلام کرد که افراد ذی نفوذ نیز از سال آینده مالیات پرداخت خواهند کرد. موضوعی که تا به امروز تحقق نیافته و بزرگترین اقدامی که برای پیاده سازی آن انجام شده، مربوط به روز های قبل از فیلترینگ ایستاگرام است.

آیا واتساپ و اینستاگرام رفع فیلتر می شوند؟

در شهریور ماه اعلام شد که اطلاعات مالی اینفلوئنسر ها (بیش از 500 هزار کاربر) مشخص شده تا پس از دریافت اظهارنامه ها، در صف مالیات قرار بگیرند. اما این ماجرا محقق نشد و با فیلتر کردن اینستاگرام درآمد این افراد کاهش چشم گیری پیدا کرد.

اخذ مالیات از اینفلوئنسر ها

 

برخی از کارشناسان و حتی تعدادی از اینفلوئنسر ها معتقدند که چرا باید برای فعالیت در بستری رایگان که بارها ممنوع شده است، مالیات پرداخت. اکنون همزمان با فیلترینگ اینستاگرام اعلام شده است که کار و درآمد از پلتفرم های خارجی مشمول مالیات می شود.به نظر می رسد دولت با دلایلی مانند معافیت مالیاتی برای کار در شبکه های محلی تلاش کرده است تا کاربران را به فعالیت در پلتفرم های محلی ترغیب کند، اما با گذشت زمان مشخص خواهد شد که آیا این سیاست موثر است یا خیر

اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
کارشناسی فناوری اطلاعات، علاقمند به دنیای وردپرس، سابقه 4 سال در زمینه طراحی سایت
مقالات مرتبط
بنر
امکان جایگزینی محصولات راست چین برای فروشندگان آزاد شد
جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات پشتیبانی راست چین، همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فروشندگان، امکان جایگزینی محصولات غیر ایرانی راست چین آزاد شد.
بنر
حل مشکل cannot be decoded by this version of the ionCube
اگر در پیشخوان وردپرس با مشکل cannot be decoded by this version of the ionCube Loader برای فعالسازی محصولات راست چین روبرو شده اید این مطلب را بخوانید تا به سادگی آن را رفع کنید.
بنر
کارمزد محصولات راست چین هوشمند شد
با هوشمند شدن کارمزد محصولات راست چین اگر فروشندگان محصولات با کیفیت تری ارائه دهند و درصد رضایت بالاتری از خریدار دریافت کنند سود بیشتری از فروش محصولات به دست می آورند و کارمزد کمتری پرداخت می کنند.
بنر
رونمایی از لوگو جدید راست چین
لوگو هر مجموعه، بخش مهمی از هویت آن را نشان می دهد و به نوعی شخصیت یک برند، محسوب می شود. این نکته ای بود که از مدت ها قبل ذهن ما را درگیر کرده بود. لوگو راست چین باید به نحوی گویاتر، فعالیت های مجموعه را بازتاب دهد. راست چین حالا دیگر فقط یک Marketplace نیست. یک هویت است. هویتی که پیکره عظیمی ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.