ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

تفاوت SOURCE و DOM چیست؟

قصد داریم امروز با عبارت DOM که بیشتر آنرا در زبان جاوا اسکریپیت و تکنولوژی AJAX می‌شنویم صحبت کنیم. اینکه DOM چیست؟ چه کاربردی دارد؟ تفاوت SOURCE و DOM چیست؟ را به زبان ساده بیان می کنیم و در نهایت مواردی که باید در مورد سئو سایت درنظر گرفت را بیان کرده ایم.

0
19 مرداد 1400
آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403

DOM چیست؟

DOM مخفف چیست؟ DOM مخفف Document Object Model است و در فارسی به معنی “مدل شیء گرای سند” است. DOM (دام) یک رابط برنامه‌نویسی (API) برای اسناد HTML و XML است. با استفاده از مدل DOM، برنامه نویسان جاوا اسکریپت می تواند به عناصر یک صفحه HTML دسترسی داشته باشد و صفحات را ایجاد کنند، در ساختار صفحه مرورگر حرکت کنند و عناصر و محتوا را اضافه، اصلاح یا حذف کنند.

یک هدف مهم برای DOM ارائه یک رابط برنامه نویسی استاندارد در طراحی سایت است که می تواند در طیف گسترده ای از محیط ها و برنامه ها استفاده شود.

DOM یکی از استانداردهای کنسرسیوم جهانی وب W3C (World Wide Web Consortium) است و استانداردی را برای دسترسی به  صفحات تعریف می کند. بطور کلی:

✔️DOM همان ساختار اصلاح شده HTML، توسط جاوا اسکریپت است.

حتماً بخوانید تجربه کاربری چیست؟

ساختار درختی مدل DOM

مدل DOM یک ساختار درختی از اشیاء صفحه HTML می سازد. هر یک از اجزای این درخت گره یا Node نامیده می‌شود و گره‌های این درخت انواع متفاوت مانند تگ HTML با محتویات متنی و تعدادی صفت (یا خاصیت) یا Attribute دارند.

مدل DOM از دو بخش DOM Core و DOM HTML تشکیل شده است. DOM Core عملکرد اسناد XML را نشان می دهد و همچنین پایه DOM HTML است. در استاندارد DOM در مجموع ۱۲ نوع گره‌ مختلف تعریف شده است. اما معمولا 4 مورد زير را تعريف مي کند:

  • عناصر HTML به عنوان اشياء
  • خصوصيات عناصر HTML
  • رويدادهاي عناصر HTML
  • متدهايي براي دسترسي به عناصر HTML

نمونه ای از ساختار درختی از اشیاء صفحه HTML در DOM:

<TABLE>
      <ROWS> 
      <TR> 
      <TD>Shady Grove</TD>
      <TD>Aeolian</TD> 
      </TR> 
      <TR>
      <TD>Over the River, Charlie</TD>
      <TD>Dorian</TD> 
      </TR> 
      </ROWS>
      </TABLE>

dom این جدول به صورت زیر نشان می دهد:

DOM چیست؟

 

تفاوت SOURCE و DOM چیست؟

برای روشن شدن تفاوت SOURCE و DOM از یک مثال استفاده می کنیم. برای شروع با کلیک راست کردن بر روی صفحه و انتخاب گزینه View page Source می توانیم سورس صفحه مورد نظرمان را ببینیم.

مشاهده سورس صفحات از طریق راست کلیک بر روی صفحه وبسایت

choosearea

کد سورس صفحه بالا تصویر زیر است:

جستجو در سورس کد صفحات سایت

در source code اثری از منوهایی که با آیجکس ایجاد شده اند وجود ندارد. برای مثال ما قالب عکاسی را جستجو کردیم و نتیجه ای پیدا نکردیم. حالا دوباره به همان صفحه در مرور گر بر می گردیم و این بار با کلیک راست کردن بر روی صفحه، گزینه inspect را انتخاب می کنیم. نتیجه را در تصویر زیر می بینید. همانطور که می بینید در حالت DOM کد های جاوا اسکریپت نیز دیده خواهند شد.

DOM در سئو

با بارگزاری یک صفحه وب، مرورگر، یک مدل شیء گرا از آن صفحه ایجاد می کند. با مثال بالا به این نتیجه می رسیم که اگر به عنوان مثال منوی وبسایت شما بصورت AJAX باز می شود اما برای شما اهمیت دارد که گوگل این منو را به همراه لینک به صفحات مقصد کراول کند، پس باید منو را از حالت AJAX خارج کنید تا در بخش سورس قابل مشاهده باشد. ساختار درختی DOM در اختیار شماست تا با جاوا اسکریپت بتوانید هر تغییری که می خواهید در این ساختار صفحه ایجاد کند!

✔️ اگر محتوایی در صفحه وجود دارد که نیاز دارید در کراول گوگل دیده بشود باید مطمئن شوید در بخش سورس قابل مشاهده باشد.

نکته:  اگر به برنامه نویسی علاقه مند هستی، یکی از بهترین دوره های راست چین آکادمی دوره آموزش برنامه نویسی php است. با شرکت در این دوره به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید.

 اگر به برنامه نویسی علاقه مند هستی، یکی از بهترین دوره های راست چین آکادمی، آموزش برنامه نویسی php است. با شرکت در این دوره به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید.

در این مقاله در مورد تعریف DOM صحبت کردیم و بررسی کردیم که تفاوت SOURCE و DOM چیست؟ دیدیم که Dom یکی از مفاهیم مهم در جاوا اسکریپت برای تعامل با صفحات مرورگر است. ساختار درختی DOM بر کرال صفحات شما و در نتیجه سئو سایت شما موثر است. پس مراقب ساختار آن باشید تا براحتی توسط ربات های گوگل بررسی شود!

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.