ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

آنالیز سئو سایت، معرفی 7 ابزار رایگان بررسی SEO

بهبود سئو فرآیندی است که نیازمند داشتن استراتژی است و برای برنامه‌ریزی درست باید تحلیلی از وضعیت موجود سایتتان داشته باشید. فاکتورها و روش‌های مختلفی برای آنالیز رایگان سئو سایت وجود دارد که در ادامه بهترین ابزارها برای بررسی سئو سایت را معرفی می‌کنیم.

6
16 اردیبهشت 1402
آخرین بروزرسانی: 19 فروردین 1403

SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتور‌های جستجو، انجام اقدامات مورد نیاز برای مشاهده بهتر سایت توسط موتور‌های جستجو و در نتیجه گرفتن تایید از گوگل برای قرار گرفتن در نتایج اول است. تفاوت کلیک بر روی لینک اول و دوم 30% است و اگر در صفحه دوم قرار بگیرید احتمال اینکه بر روی لینک شما کلیک کنند فقط 6% است؛ بنابراین بسیار مهم است که برای سئو سایتتان یک برنامه دقیق داشته باشید.

بهبود سئو فرآیندی است که نیازمند داشتن استراتژی است و برای برنامه‌ریزی درست باید تحلیلی از وضعیت فعلی سایتتان داشته باشید. با استفاده از ابزارهای بررسی سئو سایت می‌توانید وضعیت سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را بررسی کنید. در ادامه بهترین ابزارها برای بررسی سئو را معرفی می‌کنیم.

چرا به بررسی سئو سایت نیاز داریم؟

زمانی که یک پروژه سئو دارید باید سایت را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید؛ با تجزیه و تحلیل سئو فرصت‌های موجود در سایت قسمت‌هایی که سایت شما نیاز به بهبود دارد را شناسایی می‌کنید. متوجه  می شوید که بزرگترین موانع شما چیست؟ خطا‌های سایت کدام است؟ چه مواردی مانع از بهبود رتبه سایت می‌شود؟ کدام صفحات رتبه بالایی دارند؟ آیا از نظر فنی سرعت سایت مناسب است؟

مواردی مانند انتخاب درست کلمات کلیدی، توزیع درست کلمات کلیدی، استفاده درست از کلمات کلیدی، کیورد ریسرچ، بررسی دارا بودن تگ H۱، طول مناسب محتوا‌ها و بررسی و پیدا کردن محتوای ضعیف یا poor content، وضعیت لینک‌های داخلی، بررسی کیفیت محتوا، بررسی سرعت سایت، وضعیت تایتل و ساب تایل‌ها، بررسی تصاویر، alt برای تصاویر، سایز تصاویر و فشرده بودن عکس‌ها، انتخاب درست url و… توسط ابزار‌های آنالیز سایت اندازه‌گیری می‌شوند.

چک لیست آنالیز سئو سایت شامل بررسی 3 بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است که هر کدام فاکتورهای زیادی دارند، به همین دلیل تجزیه و تحلیل صحیح سئو سایت ممکن است کمی زمانبر باشد و نیاز به استفاده از ابزارها دارید تا این کار را به صورت خودکار و در زمان کوتاهی انجام دهد.

🔍 تحلیل سایت با GtMetrix

از آنجایی که سرعت سایت اهمیت زیادی برای سئو و موتور‌های جستجو دارد برای بررسی سرعت و وضعیت پرفورمنس سایتتان از GtMetrix استفاده کنید، کافیست به سایت جی تی متریکس بروید و آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کنید. جی تی متریکس به وضعیت سایت شما نمره‌ای از A ،B ،C ،D ،E ،F و… را می‌دهد مسلماً نمره A بهترین رتبه است و در صورتی که سایتتان مشکلات پرفورمنس داشته باشد را به همراه جزئیات مشکلات را مشاهده کنید.

بررسی سرعت و تحلیل سئو سایت با جی تی متریکس

 

🔍 افزونه های سئو

پلاگین‌ها علاوه بر اینکه به شما در انجام اقدامات مورد نیاز در سئو کمک می کنند و از افزونه های ضروری برای هر سایتی است. برای تحلیل سئو سایت از طریق بهترین افزونه های سئو و می‌توانید اقدامات مختلف مانند بررسی توزیع کلمات کلیدی، ساخت نقشه سایت، بررسی خوانایی، پیگیری رتبه سایت، افزودن اسکیما‌ها، انواع ریدایرکت، سئو تصاویر، سئو محلی و… را انجام دهید. دو افزونه معروف برای بررسی سئو سایت که طرفداران زیادی دارند رنک مث و یواست سئو هستند که هر کدام قابلیت‌های زیادی دارند:

افزونه رنک مثافزونه Rank Math

یکی از مهمترین ویژگی‌های افزونه رنک مث دارای بودن اسکیما‌های مختلف است و بدون نیاز به افزونه‌های جانبی از ۲۰ اسکیمای موجود استفاده کنید و اقدامات مختلفی را برای سئو سایتتان انجام دهید. به صورت خلاصه رنک مث دارای امکانات زیر است:

    • ادغام با گوگل آنالیتیکس
    • ردیابی رتبه‌ها
    • سئو محلی برای چند لوکیشن
    • سئوی ووکامرس
    • ساخت نقشه سایت مخصوص سایت‌های ویدئویی و اخبار
    • ایندکس سریع محتوا
    • گزارش خطاهای 404
    • مدیریت ریدایرکت‌ها
محصول پیشنهادی
بنر
افزونه رنک مث پرو، افزونه Rank Math
دسته بندی : افزونه سئو
12842
فروش
90%
رضایت

افزونه یواست سئوافزونه Yoast Seo

یکی دیگر از افزونه های وردپرس برای سئو سایت وردپرس افزونه Yoast Seo است . کار کردن با افزونه یواست سئو بسیار آسان است و به راحتی سئو نوشته و محصولاتتان را انجام دهید. با یواست سئو می توانید یک تحلیل از وضعیت سئو سایت داشته باشد که با سه چراغ قرمز، نارنجی و سبز وضعیت آنالیز سئو سایت را نشان می‌دهد. مثلا هنگامی که یک مقاله می نویسید توضیح کلمه کلیدی، خوانایی، محتوا، تکرار کلمه کلیدی، طول پارگراف و جملات و… را بررسی می‌کند و توضیحاتی که برای حل مشکلات سئو به شما پیشنهاد می‌هد. یواست سئو دارای امکانات زیر برای کمک به سئو سایت است:

  • مدیریت انواع ریدایرکت
  • ساخت نقشه سایت
  • پیشنهاد لینک داخلی
  • اضافه کردن 4 کلمه کلیدی برای بررسی
  • پیش‌نمایش شبکه اجتماعی
  • افزودن برد کرامپ
  • دارا بودن افزونه‌های جانبی
محصول پیشنهادی
بنر
افزونه Yoast Seo، افزونه یواست سئو پرمیوم
دسته بندی : افزونه سئو
29340
فروش
90%
رضایت

🔍 ahref

اگر به دنبال یک ابزار حرفه‌ای با دقت بالا برای تحلیل سئو سایت هستید سایت ahref برای بررسی رتبه کلمات کلیدی، شناسایی گپ‌های محتوایی، خطا‌های مهم مانند ۴XX و ۵XX، شناسایی لینک‌های شکسته و تصاویر و… کاربرد دارد. ahref نسخه پولی هزینه زیادی برای ایرانیان دارد و بین ۹۹ تا ۹۹۹ دلار در ماه می‌شود اما در داشبورد ahref نسخه رایگان هم می‌توانید یک خلاصه از وضعیت سلامت سئو سایت را مشاهده کنید و با کلیک بر روی هر قسمت جزئیات را مشاهده کنید. در اولین صفحه یک بررسی از وضعیت کلی سایت را خواهید داشت و با کلیک بر روی هر قسمت جزئیات را مشاهده خواهید کرد.

برسی بررسی سئو سایت با ahref

در قسمت داشبورد ahref به اطلاعات زیر دسترسی خواهید داشت:

Organic keywod: کیوردها را بر اساس میزان سرچ، سختی رقابت، رتبه و آدرس مربوط به هر لینک را مشاهده کنید.

بررسی وضعیت ارگانیک کیورد در آنالیز سئو سایت با ahref

Content gap:در این قسمت امکان پیدا کردن شکاف‌های محتوا وجود دارد، گپ‌های محتوایی سایتتان را نسبت به رقبا بررسی کنید و کلمات کلیدی و موضوعاتی که رقبا رتبه دارند و شما در آن زمینه کار نکرده‌اید را به دست آوردید. با آنالیز سئو سایت از لحاظ محتوایی فرصت‌هایی که امکان جذب ورودی دارید را به دست می‌آورید و استراتژی محتوای خود را مطابق با آن طراحی کنید.

Top url: در این قسمت برترین صفحات سایت را به همراه کیورد‌هایی که رتبه دارند را مشاهده کنید این کار کمک می‌کند در صورتی که صفحاتی دارای رتبه ۲ و ۳ هستند و پتانسیل رتبه ۱ دارند را شناسایی کنید.

شناسایی رتبه کیورد های برترین صفحات

بررسی بک لینک های سایت: لینک‌سازی خارجی که خودتان ایجاد کرده‌اید و یا سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند را مشاهده کنید لینک و انکرتکست‌ها، فیلتر‌های مختلفی مانند follow و nofollow بودن را روی لینک‌ها اعمال کنید.

نکته: کاربرد این قسمت برای شناسایی لینک‌های اسپم است که توسط دیگران برای آسیب به سایت شما ثبت می‌شود

در بررسی وضعیت لینک‌های خارجی با‌ ای‌اچ‌رف لینک‌های شکسته را در قسمت Broken link، سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند بر اساس دامنه را در Referring domain و در قسمت Anchor متن کیورد‌هایی که به شما لینک داده‌اند را مشاهده کنید.

بررسی خطاهای سایت: یکی از کاربردهای ahref این است که سایت شما را از لحاظ Health Score بررسی می کند بررسی سئو سایت در این قسمت شامل مواردی مانند صفحات کند، ریدایرکت چین، ریدایرکت http به https، صفحاتی که دارای H1 نیستند، صفحاتی که متا دیسکریپشن ندارند، تایتل های طولانی و… است.

بررسی سئو سایت به صورت کامل در قسمت HEALTH CARE سایت ahref

هر چند ahref امکانات بسیار جالبی دارد و بسیار کاربردی است اما محدودیت کرال دارد و نمی تواند حجم زیادی از محتوای شما را بررسی کند پیشنهاد می‌شود از یک ابزار دیگر هم استفاده کنید.

🔍 Search Console

یک ابزار پرکاربرد و در عین حال رایگان برای آنالیز سئو سایت، سرچ کنسول است که نصب آن اولین و مهم‌ترین اقدام برای هر سئوکار است. در ادامه با کاربرد‌های این سرویس گوگل آشنا می‌شویم:

سرچ کنسول برای آنالیز سئو رایگان

Performance: بررسی رتبه، ایمپرشن، میزان کلیک بر اساس کوئری‌ها و url‌ها در این قسمت قابل مشاهده هستند، بررسی اینکه کاربران شما بیشتر با موبایل، دسکتاپ یا تبلت در قسمت Devices هستند و یا بررسی لوکیشن کاربران در قسمت Countries که از چه کشور‌هایی هستند.

URL inspection: این قسمت آدرس صفحات را برای ایندکس وارد کنید.

indexing: بررسی وضعیت ایندکس صفحات و اینکه چه تعداد خطای 404 دارید، صفحات نوایندکس، صفحاتی که برای ایندکس مشکل دارند را مشاهده کنید.

بررسی وضعیت ایندکس صفحات

Sitemap: یکی از قسمت‌های مهم سایت نقشه سایت است با آنالیز سئو سایت حتماً از فعال بودن نقشه سایت مطمئن شوید و این نقشه را در سرچ کنسول ثبت کرده باشید.

Core Web Vital: در این قسمت وضعیت سایت را بر اساس فاکتورهای Core Web Vital بررسی می کند.

Mobile usability: در این قسمت وضعیت موبایل فرندلی بودن صفحات را مشاهد کنید، این فاکتور در تحلیل سئو سایت اهمیت زیادی دارد.

سرچ کنسول را به صورت دوره‌ای و حتی روزانه چک کنید تا وضعیت وردی و رتبه های سایت را دنبال کنید.

🔍 آنالیز سئو سایت با Moz 

یکی از بهترین سایت ها برای آنالیز سئو سایت به خصوص به دست آوردن بک لینک های خودتان و رقبا استفاده از سایت MOZ سرویس دارای دو پلن رایگان و پولی است که پلن رایگان امکان به دست آوردن بک لینک‌ها، کیورد ریسرچ با تعداد محدود را فراهم می‌کند و می‌توانید تعدادی از کوئری‌ها، کیورد ریسرچ، لینک‌های خارجی و… را مشاهده کنید. مشکلی که وجود دارد این است که نیاز به فیلتر شکن قوی برای باز کردن این سایت دارید.

🔍 بررسی سئو سایت با Screaming Frog

Screaming Frog یک نرم‌ افزار که بر روی سیستم شما نصب می شود و همانند خزنده‌های گوگل به سایت شما وارد می شوند و وضعیت سایت را مانند کرالرهای موتور جستجوی گوگل بررسی می کنند با این برنامه قدرتمند وضعیت سئوی تکنیکال و سئوی داخلی سایت را بررسی کنید. در ادامه قابلیت های اسکریمینگ فراگ بیشتر را معرفی می کنیم:

برای آنالیز رایگان سئو سایت آدرس سایتتان را در قسمت Adress وارد کنید و دکمه start را بزنید می توانید فایل خروجی را ذخیره کنید و مجدد استفاده کنید.

امکانات و قابلیت های اسکریمینگ فراگ برای بررسی سئو سایت

ار جمله قابلیت‌های اسکریمینگ فراگ برای بررسی سئو سایت شامل موارد زیر است:

 Overview: مشاهده وضعیت کلی سایت

Properties: مشاهده توضیحات تکمیلی مربوط به بخش overview

Internal: لینک‌های داخلی در صفحات

External: بررسی سایت‌هایی که که شما لینک داده اند

Protocol: نمایش ریدایرکت ها

Response Codes: بررسی وضعیت کدهای پاسخگو

Page Titile: بررسی تایتل صفحات و شناسای صفحاتی که دارای تایتل نیستند

Meta Description: مشاهده متا دیسکریپشن صفحات و نوشته‌ها

H1 و H2: در این قسمت وجود هدینگ‌های H1 و H2 را مشاهده می کنید.

Images: بررسی وضعیت عکس ها به همراه لینک آن‌ها

Canonicals: پیدا کردن صفحات کنونیکال یا صفحات کپی

Pagination: نمایش صفحاتی که دارای صفحه بندی هستند

Sitemap: مشاهده و آنالیز نقشه سایت

 پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی سئو سایت حتما سایتتان را با اسکریمینگ فراگ بررسی کنید با استفاده از تب های مختلف تنظیمات سایتتان را کامل بررسی کنید.

🔍 آنالیز سئو سایت با SEO SiteCheckup

یکی از سایت هایی که سئو رایگان سایت را انجام می‌دهد سایت SEO SiteCheckup است این سایت به شما اکانت 14 روزه را می دهد به صورت رایگان بررسی سئو سایت را انجام دهید از جمله:

  • بررسی ریسپانسیو بودن سایت
  • بررسی هدینگ های سایت
  • بررسی عنوان سئو، توضیحات سایت، Alt تصاویر
  • لینک های شکسته
  • ریدایرکت ها
  • کش سایت
  • فعال بودن ssl

🔍 بررسی سئو سایت با Semrush

یکی از سایت‌هایی که برای آنالیز سئو سایت کاربرد دارد سایت Semrush است این سایت هم نسخه رایگان دارد و می توانید سایتتان را در حالت محدودی مشاهده کنید از جمله اطلاعات شامل موارد زیر است:

بررسی بک لینک ها

بررسی و تحلیل رقبا

بررسی رتبه صفحات

🔍 ابزارهای ایرانی بررسی سئو سایت

ابزارهای مختلف ایرانی وجود دارند که می توانید سئو سایتتان را بررسی کنید از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Jetseo
  • checkup.tools
  • upseo
  • kwRank

امیدوارم ابزارهای معرفی شده در این مقاله به شما برای بررسی سئو سایت کمک کند در جدول زیر به صورت خلاصه ابزارهای آنالیز رایگان سئو سایت را معرفی کرده ایم شما هم تجربه تان را با ما به اشتراک بگذارید تا این لیست را کامل تر کنیم.

ابزار کاربرد برای بررسی سئو سایت
Search Console بررسی وضعیت رتبه کیوردها و صفحات مختلف، خطاهای سایت
ahref کیورد گپ، بررسی رتبه کیوردها، بک لینک ها، بررسی خطاهای سایت
MOZ بررسی بک لینک ها، بررسی کیوردها، بررسی رتبه ها
Semrush بررسی بک لینک ها، مشاهده کیورد گپ ها، بررسی صفحات
GtMetrix بررسی سرعت و پرفورمنس سایت
WordPress plugin بررسی توزیع کلمات کلیدی، بررسی خوانایی سایت، ساخت سایت مپ
SEO SiteCheckup بررسی ریسپانسیو بودن سایت، لینک های شکسته، ریدایرکت ها

 

فاکتورهای مختلفی برای بررسی سئو سایت وجود دارد پیشنهاد می‌کنیم چک لیست سئو سایت وردپرس را در لینک زیر ببینید و چالش‌ها و مشکلات سایتتان را بررسی کنید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد درصورتی که سوالی دارید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
سوالات متداول

بهترین ابزارهای تحلیل سئو سایت شامل موارد زیر است:

  • Ahref
  • Semrush
  • Screaming frog
  • MOZ

اگر می خواهید سئو سایتتان را بهبود دهید با ابزارهای رایگان آنالیز سئو سایت می توانید سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را انجام دهید مواردی مورد بررسی شامل موارد زیر است:

  • بررسی ریسپانسیو بودن سایت
  • خطاهای 4xx و 5xx
  • پیدا کردن کیورد گپ ها
  • بررسی رتبه کلمات کلیدی فعلی
  • بررسی بک لینک ها
  • بررسی وضعیت تصاویر شامل حجم و دارا بودن Alt
  • و...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
6 دیدگاه
پارسا نوروزی
پارسا نوروزی
18 اردیبهشت 1402 12:07

سلام
برای بررسی اسکیما سایت چ ابزاری را پیشنهاد می دید؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
18 اردیبهشت 1402 12:11

سلام می تونید از ابزارهای گوگل استفاده کنید و آدرس صفحه مورد نظرتان یا کد اسکیما را تست کنید
https://search.google.com/test/rich-results

آیا مفید بود ؟
roshanaa
roshanaa
17 اردیبهشت 1402 15:46

تشکر از مقاله خوبتون
بین ابزارهای فارسی بد نیست کی دبلیو رنک رو هم اضافه کنید. تنها سایتی هست که به صورت رایگان سئو سایت، عملکرد سایت و رتبه کیوردهارو بررسی می کنه.

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
18 اردیبهشت 1402 08:12

ممنون از شما kwrank هم به لیست بهترین ابزارهای آنالیز سئو اضافه شد ابزار خوبی هست و اطلاعات متنوعی برای بررسی سئو سایت در اختیار شما قرار می دهد.

آیا مفید بود ؟
نویان
نویان
17 اردیبهشت 1402 08:33

سلام ممنون از مقاله خوبتون ابزارهایی که برای آنارالیز سئو سایت معرفی کردید بسیار کاربردی هستند
ی نکته هم من بگم
همیشه سرچ کنسول اطلاعاتی که میده خیلی دقیق تر هست پیشنهاد می کنم volume سرچ کیوردهایی که از ابزارهای دیگه می گیرید را با کوئری هایی که رتبه دارید دارید مقایسه کنید و می وتنید ی تخمینی از میزان دقیق سرچ کلماتی که رتبه ندارید به دست بیارید

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
17 اردیبهشت 1402 08:38

ممنون نویان عزیز که تجربه اتون در مورد بررسی سئو سایت با ما به اشتراک گذاشتید

آیا مفید بود ؟