ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

چگونه عملکرد خوشه بندی موضوعی را اندازه گیری کنیم؟

در این مقاله به بررسی روشهای اندازه گیری عملکرد خوشه بندی موضوعی به صورت تصویری می پردازیم. ابزارهایی مثل گوگل آنالیتکس و هاب اسپات برای تحلیل بررسی میکنیم

0
16 مهر 1398
آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

پیش از این در مورد خوشه بندی موضوعی (Topic Clusters) ، چگونگی اجرای آن و تأثیر در سئو صبحت کردیم. در این مقاله می خواهیم در مورد تأثیر گذاری تجزیه و تحلیل‌های عملکرد خوشه بندی موضوعی و ستونی در سئو، وب سایت‌ها و ترافیک سیگنال‌ها صحبت کنیم.

تعامل و مشارکت در ایجاد خوشه بندی موضوعی

سال‌ها است که جهت یک رتبه بندی خوب در SEO پیشرفته، تنها به ایجاد محتوا نیاز ندارید؛ بلکه محتوا باید شگفت انگیز و خلاقانه باشد تا به اهداف افرادی که جستجو می‌کنند، متناسب باشد. خیلی راحت با یک برنامه خلاقانه به افراد کمک کنید تا به اهدافشان برسند و موفقیت را برای خودتان نیز به ارمغان آورید.
مشکل اینجاست که اغلب افراد که دنبال چیزی می‌گردند، در واقع نمی‌دانند دنبال چه چیزی هستند. اغلب افرادی که جستجو‌های گسترده‌تر انجام می‌دهند، تنها به اولین صفحه نتایج جستجو بسنده نمی‌کنند و قطعا به دنبال یک مورد خاص‌تر می‌گردنند.
گوگل به دو روش به این موضوع واکنش نشان می‌دهد:

  1. اضافه کردن پیشنهادات مرتبط با موضوع جستجو شده و کادرهایی با مضمون “سوالات متداول مردم”

پاداش دادن به وب سایت‌ها و محتواهایی که به سوالات جستجو گران پاسخ می‌دهند و همچنین سوالات مرتبط با موضوع جستجو شده را برای افراد ارائه می‌دهد.بررسی عملکرد خوشه بندی موضوعی

صفحات سئو شده و محتواهای پست‌های وبلاگ‌ که به صورت هدفمند به یک موضوع جامع می‌پردازند، با استفاده از لینک‌هایی، افراد را به صفحات اصلی خوشه بندی موضوعی سایت‌ هدایت می‌کنند. این امر به موتور‌های جست‌وجو کمک می‌کند، تا ارتباط معنایی بین موضوعات و محتواهای فرعی را بهتر درک کنند.

همچنین به موقعیت وب سایت اصطلاحا مرجع کمک کنند. گوگل به وب سایت‌هایی که این کار را انجام دادند، پاداش داد. به این دلیل که آنها توانستند به افراد جستجوگر کمک کنند، تا خیلی سریع تر و راحت‌ تر به اهدافشان برسند و نه اینکه برای یافتن پاسخ سوالشان از این سایت به آن سایت بروند.

مجموعه HubSpot

افراد شرکت HubSpot متوجه این موضوع شدند. آنها خودشان این کار را انجام دادند و به عنوان نتیجه شاهد رشد بی سابقه‌شان در رتبه بندی، ترافیک سیگنال‌ها و همچنین تعاملشان با سایت‌های دیگر بودند. از خودشان پرسیدند: چگونه می‌توانیم بصورت گسترده و انبوه این کار را انجام دهیم و آیا برای این کار نیاز به نرم افزار بازاریابی داریم؟

نتیجه این همفکری و تعامل به وجود آمدن یک ابزار بازاریابی محتوایی و SEO به نام استراژی در محتوا، به همراه دو اصطلاح کاملا جدید به نام‌های خوشه بندی موضوعی و موضوعات ستونی بود. این روند جدیدSEO به لطف شرکت HubSpot در بین بازاریابان بصورت گسترده شکل گرفت و خب خوشبختانه امکان خوبی به وب اضافه کرده است.

اینکه شما استراتژی خوشه بندی موضوعی را چه می‌نامید، مثلا محتواهای دسته بندی شده یا محتواهای ستونی و یا هرچیز کاملا متفاوتی، خیلی مهم نیست، مهم این است که این استراتژی به خوبی کارش را انجام می‌دهد و باعث رشد رتبه بندی جستجوی معمولی و همچنین ترافیک صفحات سایت شما می‌شود.

عملکرد خوشه بندی موضوعی

اما اندازه گیری عملکرد و تحلیل خوشه بندی موضوعی ، خیلی راحت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. مشکل در واقع این است که اکثر ابزار‌ها و سیستم عامل‌های تحلیلی بر این عقیده هستند که عملکرد این استراتژی باید محتوا به محتوا و منبع به منبع اندازه گیری شود.
این کار، اندازه گیری عملکرد یک محتوای خوشه‌ای گسترده در مورد موضوعی سطح بالا را دشوار می‌سازد.
خوشبختانه، دو راه فوق العاده آسان برای جمع آوری تمامی ‌محتواها به عنوان بخشی از خوشه بندی موضوعی شما، پیش روی ما است. بدون فوت وقت، در اینجا راهنمای مرحله به مرحله برای اندازه گیری عملکرد خوشه بندی موضوعی و محتواهای ستونی را برای شما آورده ایم:

استفاده از ابزار استراتژی مجموعه HubSpot در تحلیل خوشه بندی موضوعی

ابزار استراتژی مجموعه HubSpot برای بازاریابان، طوری طراحی شده که به آنها کمک می‌کند؛ تحقیق‌ها، برنامه ریزی‌ها، اجرا و سنجش عملکرد استراتژی محتوایشان و همچنین محتواهای ستونی‌شان را بررسی کنند.
شرکت HubSpot معتقد است که بازاریابان محتوای وبلاگشان را به شکلی متفکرانه‌تر و ساختارمندتر تولید می‌ کنند. لذا مشتریان آنها با توجه به مدل وبلاگ نویسی و محتواهای آنها موفق تر خواهند بود. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که به آنها تنها در این زمینه‌ها کمک می‌کند.
از آنجاییکه این ابزار با مابقی پلتفرم‌ های شرکت HubSpot از جمله مخاطبین نیز یکپارچه شده است، می‌توانید به راحتی عملکرد خوشه بندی موضوعی خود را بر روی ترافیک سیگنالتان، ضبط مسیرهای جدید و غیره را بسنجید. این ابزار نمای کاملی از بازگشت سرمایه‌ی هدفمند شما را ارائه می‌دهد.
این ابزار معیار‌های مفیدی از جمله، ارتباط موضوع، حجم جستجو، مقایسه مصرف ترافیک در طول یک ماه اخیر و غیره را برای شما فراهم می‌آورد و همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا قبل از متعهد شدن به یک موضوع، پتانسیل‌های آن موضوع را بسنجید.

هنگامی‌که موضوعات‌ تان برای چندین هفته مورد استفاده قرار بگیرد، می‌توانید از قسمت تجزیه تحلیل ترافیک گزارش جدیدی بگیرید و در خوشه بندی موضوعی خود دقیق‌ تر شوید.

با معیار‌ هایی همچون دوره‌ها، مخاطبین جدید، مشتریان جدید و نرخ مشارکت شان به راحتی می‌توانید موضوعاتی  که بیشترین استفاده را دارند از موضوعات کمتر استفاده شده، تشخیص دهید. معیاری مانند طول دوره می‌تواند به شما نشان دهد که چه مطالبی در بهترین سطح خود هستند و چه مطالبی نیاز به بازبینی دارند. به نرخ خطای بالا و طول دوره پایین به عنوان یک هشدار باید توجه کرد، چون این معیار‌ها نشان دهنده مناسب نبودن موضوع شما است و همچنین اگر نرخ مشارکت شما نیز در موضوعی پایین است حتما باید به آن موضوع رسیدگی کنید.

با کلیک کردن روی یک موضوع می‌توانید موضوعات دیگر را هم بخصوص در مورد پست یک وبلاگ مشاهده کنید و همچنین می‌توانید این معیار‌ها را برای هر موضوع در صفحات مختلف تحلیل کنید.

اما آیا می‌خواهید بیشتر در معیار‌ها و موضوعات دقیق شوید؟

بیایید تصور کنیم که نرخ خطا در یکی از پست‌های وبلاگ شما بالاست و شما قصد دارید تفاوت بین کاربر تلفن همراه و لپتاب را متوجه شوید. یا اینکه قصد دارید بدانید آیا تفاوت عمده‌ای بین جستجو‌های معمولی و غیر معمولی وجود دارد یا خیر. متاسفانه با استفاده از ابزار HubSpot نمی‌توانید تا این حد در موضوعات دقیق شود به همین دلیل پیشنهاد ما به شما ابزار تجزیه و تحلیل گوگل است.

عملکرد خوشه بندی موضوعی با ابزار تجزیه تحلیل گوگل(Google Analytics)

ابزار تجزیه تحلیل گوگل ویژگی به نام گروه بندی موضوعات (Content Groupings) دارد. این امکان را فراهم می‌سازد که محتواهای خود را در ساختاری منطقی گروه بندی کنید و از این طریق می‌توانید خیلی راحت معیار‌های مختلف را برای موضوعات مختلف سایت‌تان ارزیابی کنید.

این کار ابزاری فوق العاده برای ثبت و تحلیل خوشه بندی موضوعی را بوجود می‌ آورد.

برای این کار، شما باید برنامه ریزی‌ ها و سازماندهی جزئی را از قبل انجام دهید. اگر این کار را انجام نداده اید، پس جدولی که شامل تمامی‌ محتوا‌های تان بر حسب موضوع می‌ باشد را تهیه کنید. اگر این کار را برای اولین بار انجام می‌ دهید، احتمالا به جای اینکه نگاهی کلی به موضوعات‌تان بیندازید و ببینید که از چه فرم موضوعاتی هستند. به این فکر می‌ کنید که کدام موضوع‌ها را باید در اولویت قرار دهید و یا اینکه موضوعات چگونه باید به موضوع و زیر موضوع دسته بندی شوند. این کار ساختار دسته بندی شما را استراتژیک‌تر می‌ کند و همچنین شما را روی کارهایی که باید انجام دهید متمرکز تر می‌ سازد.

پس از اتمام، شما جدولی خواهید داشت که هر نشانی اینترنتی را با موضوع خودش مشخص می‌ کند. برای این کار کپی‌ها و پیست‌های زیادی را انجام خواهید داد، پس سعی کنید این جدول کاملا مفید و قابل استفاده باشد. بیایید شروع کنیم:

گام اول: تنظیمات گروه بندی محتوا‌ها را انجام دهید

وارد حساب کاربری تان در گوگل آنالیتیکس شوید و به بخش مدیریت (Admin) بروید. در بخش View سایتی را انتخاب کنید که می‌خواهید تنظیمات را روی آن اعمال کنید و سپس گروه بندی محتوا (Content Groupings) را انتخاب کنید. روی دکمه قرمز + محتوای گروه بندی جدید کلیک کنید.

عملکرد خوشه بندی موضوعی

در ابتدا یک اسم برای این گروه بندی جدید انتخاب کنید. سپس نحوه گروه بندی محتواهایتان را انتخاب کنید.

برای این کار سه گزینه پیش رو دارید:

  1. گروه بندی براساس کد‌های رهگیری (TRACKING CODE)
  2. گروه بندی براساس ریشه و اصل (USING EXTRACTION)
  3. گروه بندی براساس قاعده‌های تعریف شده (USING RULE DEFINITIONS)

گزینه سوم، گروه بندی براساس قاعده‌های تعریف شده، گزینه مورد علاقه من است و به دلیل میزان کنترل روی محتوا‌ها می‌تواند برای شما بهترین گزینه باشد. با این حال، اگر شما با دقت ساختار URL خود را برنامه ریزی کرده باشید، گروه بندی براساس ریشه و اصل می‌تواند مسیر آسان تری برای شما باشد. در مراحل دیگر، من فرض را بر این می‌گذارم که شما گروه بندی نوع دوم را انتخاب کرده اید.

گام دوم: یک تعریف برای گروه بندی هر خوشه ایجاد کنید

خودتان را برای ctrl+c‌ ها و c trl+v‌ها آماده کنید، چون در این مرحله کپی پیست‌های زیادی باید انجام دهید!

اندازه گیری عملکرد خوشه بندی موضوعی

برای تعریف یک خوشه، باید برای هر کدامشان قانونی ایجاد کنید. بیایم فرض کنیم که یک خوشه در رابطه با تسهیلات فروش دارید. اسم تعریف شما باید تسهیلات فروش باشد و سپس برای هر صفحه URL باید قانونی تنظیم کنید. تصویر نشان دهنده این فرآیند است. دقت کنید که از محتواهای منفرد به جای محتواهای دقیقا شبیه هم استفاده می‌کنید.

گام سوم: داده‌ها و اطلاعات‌تان را برای عملکرد خوشه بندی موضوعی آنالیز کنید

زمانی که شما تمامی‌خوشه بندی موضوعی تان را گروه بندی کردید و محتوای گروه بندی‌ها را تنظیم کردید، ابزار تجزیه و تحلیل گوگل شورع به آماده سازی اطلاعات برای گروه بندی‌های شما می‌کند. شما قبل از زمان موعد نمی‌توانید این گروه بندی و خوشه‌ها را ببینید، پس قطعا می‌خواهید هر چه زودتر آنها آماده شوند.

برای یک هفته یا بیشتر باید صبر کنید تا اطلاعات کافی برای موشکافی شما فراهم شود.

به سادگی می‌توانید هر گزارشی که می‌خواهید ببینید را در صفحه مخصوص به خودش پیدا کنید و لیست کاملی از آدرس‌های URL را مشاهده کنید. برای تغییر این حالت به حالت مشاهده خوشه بندی موضوعی، باید روی گزینه گروه بندی محتوا‌ها کلیک کنید و در آنجا گروه بندی خوشه بندی موضوعی را پیدا کنید. این عکس تقریبا به شما نشان می‌دهد که منظور من چیست:

تحلیل خوشه بندی موضوعی

اینجاست که جادوی اصلی و واقعی شروع می‌شود. بدون هیچ تقسیم بندی اضافی، شما قبلا هم در ابزار HubSpot معیار‌های زیادی از قبیل ارزش صفحه، درصد و میانگین زمانی که افراد در آن صفحه بوده اند، را گرفته بودید. همچنین می‌توانید با استفاده از 20 هدفی که در ابزار تجزیه تحلیل گوگل قرار گرفته است، عملکردتان را بصورت دقیق موشکافی کنید، نرخ تکمیل هدف و همچنین نرخ ارزش هدف را برای هر موضوع بدست آورید.

می‌توانید این مرحله را با اضافه کردن یک بعد ثانویه جلو بیندازید. پیشنهاد من به شما این است که منبع یا محیط، کمپین، نوع دستگاه و کاربران جدید در مقابل قدیمی‌ها را بررسی کنید. این بررسی به شما کمک می‌کند که فرصت‌های بهینه سازی را که ممکن است نادیده گرفته باشید را ببینید و کشف کنید.

گام چهارم: برای آنالیز و بازاریابی دقیق تر و عمیق تر مخاطب تولید کنید

اگر قصد دارید نحوه عملکرد خوشه بندی موضوعی را در جذب مخاطب در وب سایت خود بررسی کنید، خیلی راحت با ایجاد یک بخش سفارشی می‌توانید این کار را انجام دهید. در ابتدای هر گزارش، روی دکمه “+اضافه کردن بخش” کلیک کنید و صفحه ای به شکل زیر برایتان به نمایش درخواهد آمد:

اندازه گیری عملکرد خوشه بندی موضوعی

به بخش‌های ترتیبی دیگر بروید و از آنجا خوشه بندی موضوعی مورد نظر خود را به عنوان اولین مرحله انتخاب کنید. تنها برای بخش بازدیدکنندگانی که صفحه خوشه بندی موضوعی را باز کرده اند، گزینه “شروع متوالی” (Sequence Start) را به “مشارکت هر کاربر” (Any user interaction) تغییر دهید.

زمانی که بخش شما ایجاد شد، می‌توانید این حالت را به هر گزارشی در ابزار تجزیه تحلیل گوگل نسبت دهید؛ این گزینه خودش داده‌ها را برای همان بخش خاص محدود خواهد کرد.

همچنین شما می‌توانید از این گزینه مخاطب جدید به عنوان تلاش برای برگرداندن دوباره مخاطبین به سایت تان هم استفاده کنید و آنها را با استفاده از ویژگی‌های تبلیغات بازاریابی این ابزار دوباره به سایت تان برگردانید.

شما ممکن است از این قابلیت برای هدف قرار دادن بخشی از کابران که بیشتر از یک موضوع خاص استفاده کرده‌اند، استفاده کنید. این تاکتیکی است که اغلب از آن استفاده می‌شود و نتایج بسیار خوبی هم در پی دارد.

چه چیزی می‌توانید از تجزیه و تحلیل خوشه‌ها بفهمید؟

مقدار اندازه گیری و تحلیل تاثیر و عملکرد خوشه بندی موضوعی برای شما ممکن است واضح باشد. با تجزیه تحلیل نتایج تلاش‌هایتان می‌توانید تاثیری که در اهداف سازمانی می‌گذارید را نشان دهید و همچنین سرمایه گذاری روی موضوعی خاص را از این طریق توجیه کنید.

اندازه گیری و تجزیه و تحلیل همچنین باید ابزاری مهم برای بهبود عملکرد تلاش‌های شما باشد. با دنبال کردن مراحل بالا، شما می‌توانید موارد ویژه‌ای را کشف کنید که این موارد می‌توانند دسترسی و عملکرد محتوای شما را بهبود بخشند، به عنوان مثال ایجاد محتواهای بیشتر در مورد تلفن همراه.

هر چه زودتر شروع کنید، داده‌های بیشتری برای تحلیل کردن دارید پس نتایج‌تان قابل اتکاتر خواهد بود، پس از همین امروز کار را برای تحلیل خوشه بندی موضوعی شروع کنید. منتظر نتایج شما از این تحلیل ها هستیم.

ضمن اینکه از کاربر خوبمان، آقای سعید حسنی برای نگارش این مقاله، تشکر می کنیم.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.