ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

خوشه بندی موضوعی؛ قدرتمند ترین سلاح سئو

به عنوان یک بازاریاب، احتمالا به دنبال افزایش ترافیک ورودی به سایت خود، افزایش کیفیت محتوای تولیدی و افزایش تعداد لیدهای خود هستید. سیستم موتورهای جست‌و‌جو پیچیده هستند و مطالعه در مورد چگونگی کارکرد آنها باعث گیج شدن می‌شود. خوشه بندی موضوعی به شما و موتور جست‌وجو کمک می‌کند، مطالب وبسایت را بهتر درک کنند و آنها را بهتر بشناسند.خوشه بندی موضوعی یا Topic Clustersیکی از رویکردهای نوین و کارآمد در سئو است. با ما همراه باشید تا بدانید چطور از این سلاح قدرتمند استفاده کنید

0
23 شهریور 1398
آخرین بروزرسانی: 18 فروردین 1403

با وجود الگوریتم‌های که به سرعت جایگزین یک‌دیگر می‌شوند، موفقیت با استفاده از فقط یک روش بازاریابی تقریبا غیرممکن است. اما بسیاری از محققین بر نوع رفتار الگوریتم‌ها تحقیق می‌کنند و نتایج تحقیقات خود را به رایگان در اختیار ما قرار می‌دهند.ابزارهایی که با صوت کنترل می‌شوند، مانند الکسا و سیری، در جامعه امروزی در حال فراگیر شدن هستند و بزودی شاهد این خواهیم بود که همه مردم جهان به جای تایپ کردن سوال خود، آن را برای تلفن‌همراه یا ابزارهای صوتی دیگر بازگو کنند و جواب خود را بشنوند.
به دلیل این جایگزینی در ابزار، شرکت‌هایی که صاحب موتور جست‌وجو هستند در الگوریتم‌های جدید خود از “خوشه بندی موضوعی” به عنوان پایه و اساس الگوریتم خود استفاده می‌کنند.

خوشه بندی موضوعی چیست؟

احتمالا از خود پرسیده‌اید که اصلا خوشه بندی موضوعی چیست و چگونه بر نتایج جست‌ و جو تاثیر می‌گذارد؟ به زبان ساده، موضوعات مرتبط با هم در گروه‌های مشخص را “خوشه بندی موضوعی” می‌گویند. خوشه بندی موضوعی باعث دیده‌شدن آنها توسط موتورهای جست و‌ جو می‌شود.
استفاده از استراتژی خوشه بندی موضوعی با داشتن یک موضوع کلی آغاز می‌شود. اول از همه تمرکزتان باید روی موضوع کلی که معمولا در مورد آن محتوا تولید می‌کنید، قرار دهید. صفحه محوری یا Pilar Page، صفحه‌ای است که لینک مطالب مربوط به موضوع اصلی در آن قرار می‌گیرد.
زیرمجموعه‌های موضوع اصلی در صفحه محوری قرار می‌گیرند. ممکن است تعداد بسیار زیادی از این زیرمجموعه‌ها داشته باشید و بدون توجه به تعداد زیاد آنها، همه را در صفحه محوری قرار دهید.
مانند کاری که با کلید‌واژه‌ها قبلا انجام داده‌اید، خوشه بندی موضوعی، محتواها را دسته‌بندی می‌کند تا پیدا کردن آنها برای موتورهای جست‌وجو راحت‌تر شود و هر مطلب امتیاز بالاتری بگیرد.
هر چه تعداد دسته‌ها بیشتر باشد، امتیاز سایت در موتورهای جست‌وجوهای مختلف افزایش پیدا می‌کند و با گذر زمان موتورهای جست‌وجو متوجه می‌شوند که محتوای سایت، تمام سوالات کاربران مراجعه‌کننده را پاسخ داده و مشکلات آنها را حل می‌کند. با افزایش امتیاز سایت، کاربران برای یافتن جواب سوالات خود نیاز به سرزدن به سایت‌های مختلف را ندارند.
با ذکر یک مثال، جزئیات و اطلاعات بیشتری از چگونگی کارکرد استراتژی خوشه بندی موضوعی را نشان خواهیم داد.

خوشه بندی موضوعی در سئو
صفحه محوری یا Pilar Page

فرض کنید می‌خواهید خانه جدید بخرید. شما و همسرتان از خانه‌های کوچک خوشتان می‌آید، پس تمام هفته گذشته را به دنبال یک خانه‌ی کوچک بودید.
مثالی برای صفحه محوری این موضوع “خانه‌های کوچک” است.
در این صفحه، موضوعات مربوط به موضوع اصلی را محدودتر می‌کنید و به جزئیات خانه می‌پردازید. در این مقاله به این موضوعات محدودتر، زیرمجموعه می‌گوییم.
زیرمجموعه‌ها
وقتی راه‌حل مشکلی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، وضعیت مشکل خود را به طور کامل و با تمام جزئیات می‌نویسید.
برگردیم به موضوع خانه‌های کوچک. ممکن است هر یک از عبارات زیر را جست‌وجو کنید:
• خانه‌های کوچک نو
• قیمت خانه‌های کوچک
• چرا خانه کوچک بخریم؟
• مزایا و معایب خریدن خانه کوچک
• داشتن زندگی مینیمال
• چگونه در خانه کوچک زندگی کنیم؟
• طراحی داخلی خانه‌های کوچک
این لیست می‌تواند تا صدها مورد هم ادامه پیدا کند.
این جست‌وجوهایی که جزئیات بیشتری دارند، زیرمجموعه شما می‌شوند. در این زیرمجموعه مقالاتی وجود دارد که عمیق‌تر به موضوع اصلی شما می‌پردازند و شامل تمام کلیدواژه‌های مربوط به موضوع اصلی شما می‌شوند.
همه مطالبی که در زیرمجموعه‌ها پست می‌شوند باید به صفحه محوری لینک شوند. تنها در این صورت است که موتور جست‌وجو می‌فهمد که این مقاله به کدام موضوع می‌پردازد.

محتوای خوشه ای، ترافیک ارگانیک

با خوشه بندی موضوعی، همه چیز مرتب و به راحتی قابل دسترس است که همین موضوع باعث می‌شود این روش، استراتژی کارآمدی برای ارتقای سئو باشد. در ادامه به راه‌هایی خواهیم پرداخت که باعث افزایش ترافیک ارگانیک ورودی به سایت از طریق استراتژی خوشه بندی موضوعی می‌شوند.

همه موضوعات مربوط به موضوع اصلی را پوشش دهید

بعضی از موضوعات وسیع‌تر از آن هستند که در تنها یک مقاله به آنها پرداخته شود. یک مقاله مربوط به استراتژی محتوا می‌تواند بیش از 50 هزار کلمه داشته باشد. این مقاله طولانی نه تنها خواننده‌های زیادی نخواهد داشت، بلکه موتور جست‌وجویی مانند گوگل در امتیازدهی به این مقاله طولانی دچار مشکل می‌شود.

در مقابل اگر مقاله‌های خود را محدود به 2500 کلمه کنید، اما آن را به دیگر مقاله‌های مربوط لینک نکنید، به نظر می‌رسد اطلاعات ارائه شده در آن مقاله ناقص است.

خوشه بندی موضوعی به شما این اجازه را می‌دهد که تما جنبه‌های مختلف یک موضوع و کلیدواژه‌های مربوط به آن را پوشش دهید.

لینک‌های درونیِ قوی برای سایت بسازید

تا به حال بارها شنیده‌اید ک لینک‌های درونی چقدر برای جذب کاربر و افزایش مدت ماندن کاربر در سایت مهم هستند اما لینک‌های درونی برای ارتقای سئو نیز اهمیت بسیار زیادی دارند.

بگذارید فرض کنیم که 10 صفحه زیرمجموعه می‌نویسید که هر کدام از این مطالب، علاوه بر لینک شدن به 9 مطلب دیگر به صفحه محوری نیز لینک می‌شود و 10 نفر هم با استفاده از لینک‌های درونی به هر 11صفحه می‌روند. با یک حساب سرانگشتی الان روی هم 100 لینک داخلی دارید که همه هم فعال هستند.

حالا چه فایده‌ای دارد؟ با هر کلیک کاربر بر لینک‌های درونی، به موتورهای جست‌وجو می گویید که این دو مطلب به هم ربط دارند. این کار، یافتن این مطالب را برای اسپایدرها و موتورهای جست‌وجو ساده می‌کند.

از کلید واژه‌هایی که بیشتر جست‌وجو می‌شوند، استفاده کنید

واضح است که امتیاز بالا گرفتن با استفاده از کلیدواژه‌هایی که به تعداد زیاد استفاده می‌شود، بسیار سخت است. استفاده از خوشه بندی موضوعی کمک می‌کند تا در رتبه‌بندی این کلیدواژه‌ها، رتبه‌های بالا کسب کنید.

گرفتن رتبه‌های بالا در جست‌وجوی کاربران به این علت است که صفحه محوری ایجاد شده، منبع کاملی برای موضوع در نظر گرفته شده است. این صفحات، موضوعات وسیع را پوشش می‌دهند و به هر مطلبی که به آن موضوع مربوط است، لینک شده‌اند. گوگل خواهد فهمید که مطالب شما مرتب هستند و می‌توانند نیازهای کاربر را برطرف کند.

وقتی مطالبی داشته باشید که کاربر بطور مداوم از آنها استفاده می‌کند، ارتقای سئو کار آسان‌تری خواهد بود و خوشه بندی موضوعی در بهینه سازی برای موتورهای جست‌وجو تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

یکی از بهترین افزونه ها برای بهینه سازی کلمات کلیدی، افزونه Rank math pro است.

افزایش مدت ماندن در سایت و کاهش نرخ ضریب بازگشت (bounce rate)

خوشه بندی موضوعی در ایجاد تعامل بین کاربر و سایت، بهتر از دیگر استراتژی‌های تولید محتوا عمل می‌کند زیرا کاربر را به سمت مطالب مرتبط دیگری که در سایت وجود دارد، راهنمایی می‌کند. گوگل دو بخش به نام‌های  Related searches و people also ask دارد که مطالب مشابه جست‌وجوی کاربران را به آنها نشان می‌دهد.

در سایت‌ها هم، موضوع همین است. وقتی مشکل کاربر را به درستی درک کرده و جواب‌های کارآمد به آنها بدهید، آنها زمان بیشتری را در صفحه شما می مانند.

نکات مهم برای شروع خوشه بندی موضوعی در سئو

انتخاب موضوع مشخص و خوشه بندی موضوعی مربوط به آن و مرتب کردن مطالب قدیمی بر اساس طبقه بندی جدید، مخصوصا زمانی که شرکت شما آرشیو بزرگی دارد، می‌تواند کار سختی و طاقت‌فرسایی باشد. برای ساخت خوشه بندی موضوعی نکاتی را به شما در ادامه خواهیم گفت:

  • 5 تا 10 مشکل اصلی که خریداران محصولات شما با آنها سروکله می‌زنند را روی کاغذ بنویسید. برای یافتن این مشکلات، از پرسشنامه، مصاحبه و تحقیقات حول نیازهای مشتری‌ استفاده کنید.
  • همه مشکلاتی که به دست آورده‌اید را در دسته‌های مختلف قرار دهید. توجه داشته باشید که موضوع هر دسته باید بطور کلی مشخص شده باشد.
  • برای هر دسته، زیرمجموعه‌هایی بر اساس کلیدواژه‌ها بسازید.
  • برای هر دسته و زیرمجموعه، ایده‌های تولید محتوای خود را بنویسید.
  • هر ایده را با تحقیق در مورد مطالب مورد نیازش، گسترش دهید.
  • محتوای خود را بنویسید و آن را ویرایش کنید تا با چیزی که کاربران می‌خواهند سازگار شود.

برای این که همه چیز را زیر نظر داشته باشید می‌توانید از جدولی مانند جدول زیر استفاده کنید. بسته به میزان پیچیدگی و تعداد صفحه‌هایی که باید به هم لینک کنید، بعضی از بخش‌های جدول زیر را نیاز نخواهید داشت.

خوشه بندی موضوعی

چیزاهایی که باید همیشه تحت نظر داشته باشید:
• آدرس صفحه یا URL
• خوشه اصلی طبقه‌بندی
• زیرمجموعه‌های خوشه اصلی
• کلیدواژه‌ای که می‌خواهید توسط آن رتبه بندی شوید.
• آیا به صفحه محوری لینک می‌شود؟ (آره / نه)
• آیا توسط صفحه دیگری به این مطلب لینک می‌شود؟ (آره / نه)
• کارهای دیگری که باید با این صفحه انجام دهید چیست؟
• آیا کارهای دیگر را انجام داده‌اید؟ (آره / نه)
این مورد مربوط به کارهایی است که در مورد قبل نوشته‌اید.
• صفحات 1، 2، 3 و 4 لینک شده به این صفحه
• آیا صفحه محوری دیگری دارید که می‌خواهید این صفحه را به آن لینک کنید؟(آره / نه)

چطور خوشه بندی موضوعی را برای سایتمان تعریف کنیم؟

با خواندن مواردی که ذکر شد، شاید فکر کنید که خوشه بندی موضوعی کار بسیار وقت گیری است. اما باید بدانید که زمان صرف شده، ارزش زیادی برای وبسایت شما ایجاد می‌کند و می‌تواند فهم مخاطب و موتورهای جست‌وجو را از وبسایت شما افزایش دهد.
برنامه ریزی خوشه های موضوعی
اولین قدمی که باید بردارید، شناسایی موضوعاتی است که به برند شما مربوط هستند. موارد زیر چند مثال از سوال‌هایی است که باید از خود بپرسید:
• مشکلاتی که مشتریان شما با آنها مواجه هستند چیست؟ مشتریان شما در به انجام رساندن چه چیزی به کمک شما و محصولتان احتیاج دارند؟
• چگونه می‌خواهید بین مشتریان خود شناخته شوید؟ کدام مطالب را می‌خواهید همه کاربران اینترنت ببینند؟
• مشتریان محصولات شما را برای چه کاری استفاده می‌کنند؟ مشتریان با خرید محصولات شما، چه چیزی به دست می‌آورند؟
از طوفان فکری برای مشخص کردن موضوع اصلی استفاده کنید
اگر برای ایده‌پردازی، زمان کوتاهی را در اختیار دارید، می‌توانید از روش سه مرحله‌ای که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم استفاده کنید:
1. اعضای تیم را دور هم جمع کنید و برای ده دقیقه همگی با هم هر چه را که به ذهن‌تان می‌آید را روی کاغذ بنویسید. فعلا کاری به خوب بودن ایده نداشته باشید. فقط ایده‌ها را روی کاغذ بنویسید.
2. ده دقیقه بعدی را به امتیازدهی به ایده‌ها صرف کنید. یک داوطلب را برای جمع‌آوری کاغذ‌ها و خواندن ایده‌ها بدون نام بردن صاحب ایده، انتخاب کنید و از 1 تا 3 به هر ایده نمره بدهید. 3 برای ایده‌های خیلی خوب، 2 برای ایده‌هایی که خوبند اما هنوز به کار نیاز دارند و 1 برای ایده‌هایی که اصلا خوب نیستند.
3. ده دقیقه آخر را صرف محدود کردن ایده‌های 3 امتیازی کنید. ایده‌هایی که پس از این ده دقیقه باقی می‌مانند، بهترین ایده‌هایی هستند که دارید و باید تمام تمرکز خود را بر آنها بگذارید.
این روش، ایده‌های کارآمد زیادی را در زمان کم جلوی شما قرار می‌دهد.

جستجوی کلمات کلیدی

وقتی هدف را موضوع محتوا قرار می‌دهیم، آیا باید کلیدواژه‌ها را بطور کلی فراموش کنیم؟ جواب این سوال نه است.
کلیدواژه‌ها همچنان اهمیت خود را حفظ می‌کنند. اما در خوشه بندی موضوعی، کلیدواژه‌ها حول موضوع اصلی می‌گردند. برای انتخاب کلیدواژه‌های مناسب، باید کلیدواژه‌‌ی اصلی را انتخاب کنیم و در ادامه کلیدواژه‌هایی که به گونه‌ای به این کلیدواژه اصلی مربوط می‌شوند را پیدا کنیم.
در ادامه به معرفی ابزارهایی برای انتخاب کلیدواژه می‌پردازیم.

از کلیدواژه‌یاب Ahrefs استفاده کنید

این ابزار به یکی از ابزارهای مورد علاقه متخصصین سئو تبدیل شده است. یکی از امکانات این ابزار که به موضوع مقاله ما هم مربوط است، یافتن موضوع اصلی برای کلیدواژه‌هایی که روی جزئیات تمرکز دارند، است.
احتمالا می‌دانید که بعد از آن قرار است چه اتفاقی بیافتد.
اگر اکانت پریمیوم Ahrefs را دارید، قسمت Keyword Explorer را بیابید و موضوع مورد نظر خود را تایپ کرده و روی ذره‌بین کلیک کنید.

خوشه بندی موضوعی

بعد از کلیک بر ذره‌بین، اطلاعات مختلفی مانند تعداد سرچ این کلیدواژه، سختی و دیگر اطلاعات معمولی که هر ابزار کلیدواژه‌یاب ارائه می‌دهد را می‌بینید. اما بخشی که برای ما بیشترین اهمیت دارد، بخشی است که موضوع اصلی مرتبط با کلیدواژه‌ای که جست‌وجو کرده‌ایم را نشان می‌دهد.

خوشه بندی موضوعی در سئو

بگذارید بیشتر با این ابزار کار کنیم تا کلیدواژه‌های بیشتری را بیابیم.

براساس تحقیق سریعی که انجام دادیم نتایج زیر را بدست می‌آوریم.
• موضوع اصلی در Ahrefs به Parent topic شناخته می‌شود. موضوعاتی که در این بخش معرفی می‌شوند، احتمالا همان موضوعاتی هستند که باید برای آنها صفحه محوری بسازیم.
• تعداد زیادی کلیدواژه مرتبط به هم. این کلیدواژه‌ها می‌توانند موضوع زیرمجموعه‌هایی باشند که برای صفحه محوری می‌سازیم. درصورت انتخاب و تولید محتوا در مورد هر یک از این کلیدواژه‌ها، باید همه را به هم لینک کنیم.
اما در صورتی که دسترسی به ابزاری مانند Ahrefs نداشته باشید، باید چکار کنید؟ نگران نباشید. کارهای زیادی هست که برای انتخاب کلیدواژه می‌توانید انجام دهید.

از LSI Graph و Adwords Keyword Planner استفاده کنید

این‌ها ابزار مناسبی برای ساختن کلید‌واژه‌ها با استفاده از تنها یک کلمه هستند.

خوشه بندی موضوعی در سئو

این ابزار، لیستی از کلیدواژه‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد اما نشان نمی‌دهد که هر کدام از این کلیدواژه‌ها چند بار جست‌وجو شده اند. پس همه این ایده‌ها را کپی کنید و در Google Keyword Planner قرار دهید.

اکنون می‌توانید بفهمید که هر کلیدواژه چند بار در اینترنت جست‌وجو شده است. در این صورت می‌توانید تصمیم بگیرید که تمرکز اصلی خود را بر کدام کلیدواژه قرار دهید.

حالا می‌توانید کلیدواژه‌های بیشتری را با کلیک بر Ad Groups Ideas پیدا کنید.

کلیدواژه‌هایی که به یک موضوع واحد مربوط می‌شوند را در یک دسته قرار دهید

اکنون باید تعداد زیادی کلیدواژه جلوی خود داشته باشید که کم کم باید آنها را در دسته‌های مختلف قرار دهید. برای دسته بندی کلیدواژه‌ها باید کارهای زیر را انجام دهید.

  • کلیدواژه اصلی را پیدا کنید.
  • کلیدواژه‌ها را حول زیرمجموعه‌ها بچینید.

کارتان را با جدولی مانند جدول زیر شروع کنید.

خوشه بندی موضوعی

قدم بعدی پر کردن ستون‌های این جدول است.

در مثال بالا، کلیدواژه‌ها را براساس موارد زیر اولویت‌بندی کرده‌ایم:
• موضوع اصلی: کلیدواژه‌ایی که به موضوع اصلی اشاره می‌کند، باید به گونه ای انتخاب شود که تمام کلیدواژه‌های دیگر را در بر بگیرد.
• زیرمجموعه‌ها بر اساس سختی و تعداد جست‌وجو مرتب شده‌اند. با این کار ترتیب تولید محتوا را مشخص می کنیم.
ممکن است در مورد انتخاب موضوع اصلی سوالات زیادی داشته باشید. در ادامه با ذکر مثال روش انتخاب موضوع اصلی را توضیح می‌دهیم.
فرض می کنیم شما در شرکت بازاریابی کار می‌کنید. مشتری ثابت شما در حوزه مالی کار می‌کند. بعد از جلسه‌ای که با آنها داشتید، متوجه می‌شوید که تمرکز آنها بر بیمه بازنشستگی است.
پس برای این که آنها به هدف خود برسند، شروع به ایده پردازی حول خواسته آنها می‌کنید.
در این مورد احتمالا موضوع اصلی شما “بیمه بازنشستگی” خواهد بود. این عنوان تمام موضوعات احتمالی که در آینده به آنها خواهید پرداخت را پوشش خواهد داد. موضوع اصلی را باید قبل از پرداختن به مطالب جزئی تر مشخص کنید.
بعد از این که موضوع اصلی خود را مشخص کردید، زیرمجموعه‌هایتان احتمالا شامل موارد زیر خواهد بود:
• چگونه برای دوران بازنشستگی پول ذخیره کنیم؟ جواب این سوال راه‌حل یک مشکل خواهد بود.
• چه نوع بیمه‌هایی برای دوران بازنشستگی وجود دارد؟ جواب این سوال اطلاعات بیشتری به مشتری می‌دهد.
• مشتریان چه زمانی باید برای بیمه بازنشستگی اقدام کنند؟ جواب این سوال، جواب یکی از سوال‌های متداول مشتریان است.
این لیست می‌تواند برای صفحه‌های زیادی ادامه پیدا کند.

ابزار جست‌وجوی کلمات کلیدی Answer The Public

Answer The Public یک ابزار جست‌وجوی کلمات کلیدی است که کلمات جستجو شده را آنالیز کرده و بصورت پیش فرض پیشنهاداتی بصورت عکس ارائه می‌کند که به آن جستجوی ابرگونه می‌گویند. نمونه کلمات سوالی شامل چه کسی، چرا، چه وقت و … به اضافه کلمات سوالی دیگر مثل چگونه؟، آیا؟، می شود؟ و کدام؟ می‌باشد.

به عنوان مثال، بیایم تصور کنیم که شما صاحب شرکت SaaS هستید و از طریق ابزارهای فروش به دنبال کمک به رشد مشتری‌هایتان که شرکت های دیگر (B2B) هستند، می‌باشید. منطقی است که کلید واژه شما برای جست‌وجو حول و حوش واژه فروش B2B باشد. این برنامه، به شما سوالات فروشندگان در رابطه با B2B را نشان می دهد و همچنین چالش‌هایی که افراد در هنگام بستن معاملات درگیرشان می‌شوند را برای شما ارائه می‌دهد.
در اینجا بصورت گام به گام مراحل استفاده رایگان و پولی از این ابزار را نشان می‌دهیم.

نحوه استفاده از ابزار Answer The Public جهت بهبود سرعت جستجو

هرچند تنظیمات پیش فرض به صورت بصری تنظیم شده است اما برای دسترسی راحت تر به مقادیر جدول‌های موجود، روی گزینه دیتا (data) کلیک کنید.

خوشه بندی موضوعی

سوالات متداول افراد اغلب این است که در فروش B2B چه چیزی و چگونه به فروش می‌رسد. این نوع سوالات اغلب خیلی مفید نیستند. به هرحال برخی از آنها به گونه‌ای هستند که نسبت به بقیه احتمال تکرارشان بیشتر است:
• نحوه افزایش فروش B2B
• نحوه بهبود فروش B2B
• نحوه قرار داد بستن به شیوه B2B
• نحوه تولید و فروش به شیوه B2B
این سوالات می‌توانند جهت کنترل استراتژی شما موثر باشند. این موارد را در وبلاگ های خود و یا سایت‌هایی که مخصوص اینگونه محتوا هستند، قرار دهید تا جواب های بهتری برایش پیدا کنید.
در اینجا مثالی از شرکت Bluleadz آورده شده است:

سپس ما گزاره‌هایی داریم که شامل واژه‌های از قبیل، می‌شود؟، برای، است، نزدیک، به، با و بدون می‌باشد:

از این مجموعه داده، این عبارات مرتبط‌تر و محتمل‌تر از بقیه عبارات، برای شرکت فرضی ما هستند:

  • آیا در کانادا فروش B2B راحت‌تر است؟
  • فروش B2B برای شرکت های نوپا
  • پیش بینی فروش B2B

این ها اهداف تجاری بالایی دارند و برای استفاده از کمپین PPC شما بهترین هستند. برای مثال، این یک نمونه تبلیغ تجاری برای کلید واژه  فروش B2B برای شرکت‌های نوپا است:

بخش مقایسه شامل واژه های و، مثل، در مقابل و یا می‌باشد:

خوشه بندی موضوعی در سئو

از مجموعه داده‌های مقایسه‌ای، این عبارات می‌توانند مفید باشند:

  • فروش B2B و بازاریابی
  • تکنیک های فروش B2B
  • فروش B2B و GDPR

در انتها، با اینکه خیلی واجب نیست، اما ما نمونه‌های مرتبط را بر اساس حرف الفبایی ازA  تا Z را برای شما قرار دادیم.

از این مجموعه داده‌ها، این نمونه‌ها و عبارات به نظر مفیدتر می‌آیند:

  • نمونه ایمیل برای فروش B2B
  • فروش B2B در حال پیگیری است
  • ایمیل فروش B2B چگونه است؟

همچنین می‌توانید نمونه‌های آماده دیگری را پیدا کنید، همچنین می‌توانید یک سری همپوشانی برای کلید واژه‌ها را نیز در جستجوهای خود پیدا کنید:

برای سهولت در استفاده، تمامی داده‌ها در ابزار Answer The Public قابلیت جا به جا شدن و دانلود شدن را دارند.

ایجاد صفحه اصلی در خوشه بندی موضوعی

بعد از ایده‌پردازی، تحقیق و استفاده از استراتژی‌های مختلف، زمان این است که صفحه محوری خود را بسازید. صفحه محوری، تمام جنبه‌های موضوع اصلی را پوشش می‌دهد.
برای شرکت‌های B2B، صفحه محوری حکم صفحه اصلی سایت را دارند. صفحه محوری این شرکت‌ها باید تصاویر و محتوای با کیفیتی داشته باشد و تمام اطلاعات لازم را به مشتری بدهد. در ساختن صفحه محوری خود عجله نکنید و در هنگام ساخت این صفحات به نیازهای مشتری نیز توجه کنید.
نگارش مقاله ها را شروع کنید
اکنون می دانید که حول چه موضوعی می‌خواهید محتوا تولید کنید. تبریک می گوییم! شما در مسیر رسیدن به شهرت در حوزه کسب‌وکار خود هستید.
ولی قبل از آن، باید محتوا را تولید کنید.
اولین قدم، انتخاب نوع محتوایی است که می‌خواهید بسازید.
وبسایت: این سایت هم می‌تواند شامل مطالب اطلاع رسانی باشد، هم مطالب آموزشی.
پست وبلاگ: این یعنی تولید پست‌هایی که به مطالب دیگر لینک درونی دارند.
میکروسایت: می‌توانید برای هر زیرمجموعه، یک وبسایت کوچک بسازید. البته داشتن این مورد به استراتژی محتوا و بازاریابی شما بستگی دارد.
ویدیو: می‌توانید یک سری از ویدیوها را تولید کنید که به موضوع خاصی که به کسب‌وکار شما مربوط است، می پردازد.
هر یک از انواع بالا، به روش بازاریابی مخصوص به خود احتیاج دارد:
کمپین‌های اجتماعی: فرستادن یک مطلب مشترک در پلتفرم‌های مختلف بطور همزمان، به دیده شدن مطالب شما کمک می‌کند.
ایمیل: با استفاده از ایمیل به عنوان وسیله ای برای تبلیغ خود، می‌توانید نرخ ترافیک وروردی به سایت را تا 4000 درصد افزایش دهید.
PPC و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: با توجه به نوع محتوای تولیدی و بودجه، تبلیغات می‌توانند بر شناخته شدن شما تاثیر مثبتی بگذارند.

لینک دهی بین مقالات و صفحه اصلی

برای این که به موتورهای جست‌وجو نشان دهید که همه مطالب‌تان به هم مرتبط است، باید تمامی مطالب مربوط به هم را با استفاده از لینک‌های داخلی به هم وصل کنید. صفحه محوری باید به تمام مطالب زیرمجموعه لینک داشته باشد و در مقابل همه مطالبی که پست می کنید باید به صفحه محوری لینک شده باشند.
لینک کردن مطالب مختلف به یک دیگر، در استراتژی دسته‌بندی محتوا مهم ترین کار است. وقتی از لینک داخلی استفاده می‌کنید، موتورهای جست وجویی مانند گوگل می‌فهمد که این مطالب به هم مرتبط هستند و همه یک موضوع دارند.
با توجه به این که موتورهای جست‌وجو روزبه‌روز دارند باهوش‌تر می‌شوند و الگوریتم‌ها بیشتر و بیشتر به مطالب مرتبط می‌پردازند، صاحبان مشاغل باید روی یک موضوع واحد تمرکز کرده و تمام مطالب خود را به یک دیگر لینک کنند.
پس از ساختن یک طبقه بندی محتوای کامل، به هر مطلبی که تولید کردید، برگردید و مطمئن شوید که به تمام مطالب دیگر در گروه خودش لینک شده است. هر بار که محتوای جدید را تولید می‌کنید تا آن جا که می‌توانید آن را به مطالب دیگر لینک کنید. هر بار که مطلب جدید را به یک دسته‌بندی اضافه می کنید، یادتان نرود که آن را به مطالب قدیمی‌تر لینک کنید.
نتایج را بررسی کنید و استراتژی‌های خود را مطابق با نیاز روز، تغییر دهید
نتایج بدست آمده از آمارهای خود را همواره بررسی کنید و استراتژی خود را هر روز بهتر کنید. سعی کنید بخش‌های ناکارآمد را تغییر دهید و با تکنیک‌های بهتری جایگزین کنید. همچنین به یاد داشته باشید که هر تغییری در سایت اعمال می‌کند، زمانی طول می‌کشد تا اثر خودش را نشان دهید.
بعد از چند ماه تحت نظر داشتن استراتژی طبقه‌بندی، به مطالعه آمار بپردازید. برای بدست اوردن این آمار می‌توانید از Hubspot استفاده کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید بفهمید که کدام صفحه بیشترین بازده را داشته و کدام صفحات به تغییر نیاز دارند.

هر صفحه ای که رتبه بالا بگیرد، تمام صفحاتی که به آن لینک شده اند را به همراه خود بالا می‌برد.

در کنار استفاد از Hubspot می‌توانید از Google Analytics هم برای خوشه بندی موضوعی استفاده کنید. با استفاده از این دو ابزار می‌توانید به صورت حرفه‌ای خوشه بندی موضوعی را انجام دهید و ترافیک بیشتری را به سایت خود جذب کنید. امیدواریم این مطلب به شما در بهبود و ارتقا رویکرد سئو کمک کند.

در پایان از آقای سعید حسنی، کاربر خوب سایتمان، برای نگارش این مقاله تشکر می کنیم.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.